Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Maggie M
BerichtGeplaatst: zo 28 nov, 2004 22:56 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 30 sep, 2004 17:43 pm
Berichten: 5913
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Hallo iedereen,

Op aanvraag van Deathtrap en Hanjos plaats ik hier enkele foto's van mijn schepen. Ik moet er hier wel bij zeggen dat deze vaartuigen allemaal RC zijn.
In een ander topic hier op het forum heb ik getracht duidelijk maken dat rc én modelbouw soms wel hand in hand kunnen gaan.
Ik hoop dat de foto's van deze trawler jullie ook zal kunnen overtuigen.

De eerste boot die hier aan bod komt is dus de Maggie M. ( ja Hanjos, je favoriete komt eerst aan de beurt. :D ).
Maggie M is een vissersschuit van het type shelterdeck trawler.
Maggie's thuishaven is Scarborough - Yorkshire (GB) en zij werd in 1990 gebouwd door Campbeltown Shipbuilders Ltd, Campbeltown, Schotland.
Zij werd ontworpen als een 'twin rig trawler'. Dit wil zeggen dat het ene net kan geledigd worden terwijl het andere zich nog onder water bevindt.
Onder het dek is er een echte visfabriek aktief. Daar wordt de vangst volledig gekuist en in ijs gelegd om dan in de mijn zo vers mogelijk aan de man te worden gebracht.
Daar deze schuit ook speciaal ontworpen is om in alle weercondities te kunnen opereren is er in de stuurhut ook geen enkele deur aanwezig die rechtstreeks op het dek uitgeeft. Op die manier kan zelfs bij storm geen spatje zeewater in de boot binnendringen. De toegang tot de stuurhut geschied via een luik op het voordek, dan via een gang onder het dek die dan pas op zijn beurt uitgeeft in de stuurcabine.

Het model:

Fabrikant: The Model Slipway
Schaal: 1:32
Lengte: 850 mm
Breedte: 255 mm
Waterverplaatsing: 12 à 13 kg. (volledig belast)
Electriciteit aan boord: hoofdcircuit - 12v7Ah
2de circuit - 6v4Ah
Hoofdmotor: GA 720 Torque
Boegschroef: aanwezig
Volledige verlichting: aanwezig
Schroef: 45 mm messing 5-blads
Roer: Beckerroer

De foto's:

Afbeelding
Maggie's 5-blads messing schroef met Beckerroer (hier op de foto nog in de beginfase van de bouw).
Een Beckerroer is een roer met daaraan een extra flap. Als het roer nu een uitslag van 45° maakt, maakt de extra flap ook nog eens op zijn beurt een uitslag van ook 45°. Nu krijg je een totale roeruitslag van 90° zodat de boot op een zéér korte afstand een koerswending van 180° kan maken. Maggie kan op haar beurt nu zonder hulp van de boegschroef, binnen haar eigen scheepslengte, rechtsomkeer maken.

Afbeelding
De trawler nog in haar blootje. Let onderaan haar boeg op het aanzuiggat aan stuurboordzijde van de boegschroef.

Afbeelding
Hier is ze dan: Maggie M. Als echte modelbouwers met oog voor detail hebben jullie gezien dat er verschillende vlaggen gedragen worden.
De Red Ensign (Engelse vlag op rode achtergrond): wordt door alle niet militaire vaartuigen uit GB gedragen.
De Belgische vlag: die moet ze dragen ter ere van het land waarin ze vertoefd (ik woon in België, dus...)
Seinvlag Whiskey (witte vlag met blauwe rand en rood vierkant) wil zeggen: ik ben momenteel aan het vissen en mijn netten bevinden zich in het water. Afstand houden!

Afbeelding
Aan de achtersteven zien jullie hier 2 (roeste) borden (eentje aan bakboord en eentje aan stuurboord). Deze worden aan de netten bevestigd en dienen om tijdens het vissen de netten -door de snelheid die de boot maakt- open te houden zodat de vis er gemakkelijk in kan.

Afbeelding
Maggie verlaat de bewoonde wereld en gaat op zoek naar visrijke waters.

Afbeelding
Maggie bekeken van uit de hoogte. Hier kunnen jullie goed de boot in al haar (een schip is steeds vrouwelijk :wink: ) glorie aanschouwen.

Afbeelding
Op haar boeg, onder haar naam, zien jullie hier een symbooltje dat een schroef voorsteld. Dit waarschuwt dat dit vaartuig tijdens het manoeuvreren kan gebruik maken van een boegschroef.
Een boegschroef heeft heel wat zuigkracht en zodoende is het beter om er wat afstand van te houden. Zelfs bij het model voel je de zuigkracht als je je vinger bijvoorbeeld op het bakboordaanzuiggat houdt terwijl je vol naar stuurboord zwenkt. l

Afbeelding
Twee werkende schijnwerpers verlichten bij het nachtvissen het water.
Let ook op het aanwezige roest.

Afbeelding

Afbeelding
De bovenste twee foto's laten zien hoe bemanningsleden met de scheepstrossen in de weer zijn. Dit wordt zeker geen plezierreisje!

Afbeelding
In geval van nood moet de schuit ook van uit de lucht herkenbaar zijn. Denk maar aan een eventuele reddingsaktie/ evacuatie per helicopter.
Daarom staat Maggie's visserijnummer ook in koeien van letters op het dak van de stuurhut aangegeven.

Afbeelding
Dit bemanningslid is druk met de netten in de weer.

Afbeelding
Dit is zomaar een leuk fotootje van Maggie dat ik met een fotoprogramma heb bewerkt.

Ik hoop dat jullie er een beetje van genoten hebben en zoals jullie hebben kunnen zien is (boten)rc niet altijd iets van batterijtje laden, zendertje aan en varen maar.

Als dit fotoverslagje jullie inderdaad bevallen heeft dan plaats ik in de toekomst nog dergelijke reportages van mijn andere boten.
Ik hoor het wel. :wink:

Groetjes,

Droopy

_________________
Usus magister est optimus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2004 9:06 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9939
Woonplaats: Kaatsheuvel
Mooie foto's!!!
Dit foto verslag is zijn plaats op het forum zeker wel waard. Ik moet eerlijk bekennen dat ik voorheen geen enkele kundige scheepsbouwers kende. Je hoort er ook weinig van, dus jij hebt een unieke collectie. Als je nog meer te showen hebt, dan mag je dat zeker hier posten!
Complimenten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2004 9:43 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 14 aug, 2004 17:51 pm
Berichten: 2304
100% Modelbouw, absolute klasse. Ik vond deze vorm van RC al echte modelbouw, maar ben nu dubbel overtuigd! Prachtig verslag - ik heb genoten! En ik kijk al uit naar je volgende verslag! :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2004 10:20 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 14 aug, 2004 17:51 pm
Berichten: 2304
Zou zij (de boot) trouwens vernoemd zijn naar het liedje van Rod Steward of andersom? :o Maggie May...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 29 nov, 2004 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 okt, 2004 10:35 am
Berichten: 982
Ik moet toegeven dat ik in eerste instantie dacht naar foto's van het origineel te kijken. Pas later ontdekte ik dat het om een model ging. maw: Proficiat !!

_________________
Bugatti Portal :: Bugatti Register ::


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 dec, 2004 16:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 02 dec, 2004 15:18 pm
Berichten: 12226
Woonplaats: Eibergen
Brouwer schreef:
Ik moet toegeven dat ik in eerste instantie dacht naar foto's van het origineel te kijken. Pas later ontdekte ik dat het om een model ging. maw: Proficiat !!


Ik dacht precies hetzelfde dus :shock:

btw nog wat gevangen? :wink:

Ronald

_________________
WIP Norton Manx 500cc. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55417
Gereed. MFH 1/9 Crocker (motorfiets). https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54931
Gereed. Harley Davidson WL45. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=55173
Gereed. 1/9 Harley Davidson Board tracker https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54316
Gereed. 1/6 H-D motorblok. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =5&t=54925


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 03 dec, 2004 19:34 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 30 sep, 2004 17:43 pm
Berichten: 5913
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Hallo iedereen,

Hartelijk dank voor de leuke reacties. :D
Weldra komt hier een ander model aan de beurt: de zeesleper 'Christel II'.

Ronald schreef:

Citaat:
btw nog wat gevangen?


Ja hoor: een oude matras, 2 fietsen en een paar afgedankte laarzen. :D :D :D :D

Groetjes,

Droopy

_________________
Usus magister est optimus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement