Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194 ... 203  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2015 12:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Bedankt voor het compliment Bram.

Update:
Afbeelding
De boot wordt nu volop voorbereid voor de eerste laag epoxy met glasmat.
Hopelijk kan ik daar morgen middag mee beginnen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 07 mei, 2015 20:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Bureau voorbereid voor de epoxy.
Afbeelding
Matten zo goed als mogelijk klaar leggen.
De volgende keer breng ik eerst de epoxy aan en leg ik dan de toch weer wat beter voorbereidde matten aan om af te sluiten met nog een laag epoxy.
Afbeelding
Er zijn 2 van deze maatbekers doorheen gegaan en de 2de is nu precies op.
Afbeelding
En de boot staat nu in de epoxy.
Het resultaat is wel een grote verbetering ten opzichte van de vorige keer maar is nog steeds niet helemaal wat ik hebben wil, met name de rovimat is mij erg tegengevallen, voortaan gebruik ik alleen nog maar geweven matten.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei, 2015 11:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Let goed op voordat je begint met het aanbrengen van epoxy eventueel met glasmat dat je ruim voldoende ruimte hebt tussen het laagste deel van je werkstuk en het werkblad, anders kun je de boot daarna los snijden of met geweld los trekken.
Een paar hoge accu's eronder is dus een goede optie.
Afbeelding
De mallen zijn hier verwijderd.
Dit blijkt elke keer weer lastig te zijn maar lukt met geduld en kracht wel, niet teveel kracht zetten, de boel mag niet vervormen.
Afbeelding
Om het schuren niet te destructief te laten zijn voor de mallen (die gezellig mee dansen omdat ze door de hoogte nog wat flexibel zijn) heb ik besloten om alvast de stukken rest materiaal eraf te gaan halen.
Dat is een proces van eerst meten op de tekening, dan omrekenen (ik werk met 2 schaallatten waardoor ik op de tekening de ware maat opmeet en vervolgens aan de hand van de schaallat op de boot de ware maat afteken) en dan streepjes zetten.
Daarna alle streepjes doorverbinden.
Als je goed kijkt zie je bij het laatste stuk hout van het bovenste deel van het voorkasteel een zwarte en blauwe streep meteen naast elkaar.
Dat is waar het hout had moeten stoppen maar door een meetfout is dat dus niet het geval, ik heb dus nog genoeg te leren.
De oplossing is hier gelukkig eenvoudig, gewoon alles eraf en het stuk dat alleen van glasmat had moeten worden later alsnog van styreen maken zoals ik ook op de eerste romp heb gedaan.
Ik post dit zodat anderen (voornamelijk onervaren bouwers) dit ter lering kunnen gebruiken, dat vind ik zelf altijd de meest interessante verslagen.
Afbeelding
Ik zei net dat de meetfout makkelijk op te lossen is maar hier is te zijn dat er nog wat achter het hout zit.
De zwarte lijn is wat er van deze drager afgezaagd moet worden, het stuk waar niet in gezaagd gaat worden is waar de opbouw nog verder naar achteren doorloopt.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 mei, 2015 17:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
Op de boeg is alles op maat gemaakt.
Afbeelding
De romp heeft nu zo ongeveer de juiste hoogte gemaakt, er zal nog wel geschuurd moeten worden en ik heb een stuk epoxy gezaagd wat weer opgevuld zal moeten worden.
Afbeelding
De romp maar weer even vol gelegd met de onderdelen om te laten zien waar het komt te liggen.
Er is nog heeeeeel erg veel werk te doen, er is ook nog genoeg te doen aan de romp.
Afbeelding
De verschansing is duidelijk lager, toch heb ik echt goed gemeten.
Dit klopt wel beter met hoe ik het gezien heb aan boord en de verschansing op de eerste poging was volgens mij ook te hoog.
Afbeelding
Hier is ruimte gemaakt voor de opbouw, hier zat dus te veel hout maar op deze manier werkt het ook.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 aug, 2015 19:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi allemaal,

De laatste tijd ben ik vooral heel veel weg geweest en inmiddels ben ik aan de slag bij een nieuwe werkgever waardoor modelbouw weer eens op een laag pitje is komen te staan.
Gisteren heb ik nog eens nagedacht over de buigende verschansing tijdens het schuren en besloten om wat rest hout aan de spanten te schroeven zodat de romp op de platen zou staan i.p.v. op de verschansing.
Dat heb ik zojuist getest en werkt inderdaad een stuk beter, ik hoef me nu niet meer druk te maken over of de verschansing het wel gaat houden.
Vandaag maar weer eens de schuurmachine gepakt met als resultaat dat nu ongeveer 60% van de boot een glad oppervlak heeft maar wel met nog deuken ertussenin dus ik moet nog heel erg veel schuren.
Schuren lijkt ook erg langzaam te gaan maar in werkelijkheid blijkt dat best wel mee te vallen.
Ik hoop in mijn drukke en regelmatig wijzigende agenda tijd te vinden om elke week een keer te kunnen schuren maar in de praktijk blijkt dat vaak lastig te zijn dus we zien wel wat ervan terecht komt.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 15 aug, 2015 17:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Update:
Afbeelding
De boeg gisteren met P60 geschuurd met de hand wat een heel stuk beter en sneller werkt dan P180 op de schuurmachine.
Het resultaat is dat de boeg nu ineens bijna strak is, nog steeds een hoop werk te doen maar er begint licht aan het einde van de tunnel te komen dus nu maar eens uitgetekend waar de ankerkluizen moeten gaan komen.
Afbeelding
Hier ben ik de zijkanten van de ankerkluizen gelijk aan het maken, ik had even zin in wat anders dus zodoende kwam ik hier op uit.
Afbeelding
Als je alles lekker ruim maakt kun je met lijnen heel mooi aangeven waar het volgende onderdeel moet komen wat uiteindelijk toch wel een stuk makkelijker en nauwkeuriger werkt.
Afbeelding
Bij het lijmen wel goed zorgen dat de boel ook echt recht komt te staan.
Afbeelding
De 2 topplaten zijn tegelijk geboord zodat de gaten precies op dezelfde plek uitkomen.
Hier is de eerste kluis klaar en de onderdelen voor de 2de liggen al klaar.
Afbeelding
Maar eens gekeken of de maten kloppen en dat blijkt inderdaad het geval te zijn.
De lijnen op de romp geven de binnenkant van de kluis aan.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2015 0:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 09 okt, 2014 22:58 pm
Berichten: 367
Woonplaats: vlaardingen
Weer een stukje verder zo te zien.
Ik vind het knap dat je met zoon project maar steeds door blijft gaan. Zelf zou ik wel de momenten hebben dat ik door de bomen het bos niet meer zou zien.
Keep up the good work zou ik zeggen
Succes
Gr.
Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 aug, 2015 11:10 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Bram,

Daar herken ik me zeker in, ik zie ook regelmatig door de bomen het bos niet meer.
Om dat tegen te gaan ben ik bezig met het opzetten van mijn eigen bouw handleiding, zei het dat die begint vanaf het punt dat de romp echt helemaal strak is.
De handleiding is bedoelt om het project voor mijzelf in een groot aantal kleine projecten te verdelen die samen 1 geheel vormen.
Ik gebruik de handleiding ook gelijk om uit te denken hoe ik alles wil gaan bouwen zodat ik vooraf de problemen al zie en al een oplossing kan gaan bedenken waardoor ik denk en hoop het aantal knelpunten wat ik gehad heb in de eerste poging door ondoordachtzaamheid drastisch te verminderen en voorlopig lijkt dat vruchten af te werpen.
Ik ben vorig jaar dan wel schijnbaar op stel en sprong begonnen met deze nieuwe poging maar daar zit wel al zo'n 5 jaar aan leercurve van de eerste poging en een hoop denkwerk voor het volgende project in verwerkt wat in 2 weken tijd om is gezet van plannen voor het volgende project naar toepassing op dit project.
De leercurve hierin wordt nog wel doorgezet (volgende keer krijgen de spanten uitsparingen voor de bedrading om maar eens te beginnen) maar ik ben nu wel echt tevreden met de globale opzet.

Bij dit soort grote projecten komt er vaak gewoon veel meer bij kijken om het goed op te zetten.
Het grote probleem is dat het veel tijd en energie kost om het project zover te krijgen dat het echt ergens op gaat lijken, als je daarvan afschrikt is dit soort projecten misschien niet zo geschikt voor jou als persoon, als je je schouders eronder zet en je zicht gericht houd op het eindresultaat dat je voor ogen hebt dan kom je er zeker wel, hoe lang het ook mag duren.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 aug, 2015 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 maart, 2008 9:06 am
Berichten: 2544
Woonplaats: Ochten
Ha Josse,

Nog steeds met dit project bezig, tjonge..

Ik heb een groot deel van het verslag teruggebladerd, en ik kreeg eerlijk gezegd de gedachte 'van kwaad tot erger' Bij de 'oude' boot. De opbouw was overal scheef, te snel geschuurd, en te snel te water gelaten.

Maar, al doende leert men, en na het 'scheve' begin van deze boeg begint het er nu goed uit te zien. Ik zou zeggen, een paar lagen epoxy erop en goed gladschuren en uit laten harden. Ik heb zo m'n twijfels bij het gebruik van het soort hout, ik zou zeggen dat je met een ander soort hout een hele mooie opbouw kan maken, als het maar stevig is!

Succes ermee!

_________________
Afbeelding
DAF XF105 "Oerend hard" :D
Peterbilt 359 :D
Australian Truck :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 aug, 2015 20:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
Hoi Daffie,

De romp staat inmiddels in de epoxy, dat is wat ik nu aan het schuren ben.
Voor de opbouw ga ik geen hout maar 1,5mm styreen gebruiken omdat ik dat prettiger vind werken dan hout voor de opbouw en ik kies voor 1,5mm omdat dat zo'n 3 keer sterker is dan het veel te slappe 0,5mm styreen wat ik voor de opbouw heb gebruikt van de vorige boot.
De uiteindelijke opbouw van de vorige poging was daarom al van 1mm dik styreen maar eigenlijk wil ik nog wat sterker bouwen.

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2021 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 188, 189, 190, 191, 192, 193, 194 ... 203  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement