Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 jun, 2015 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Hallo Brouwers,

Tja Freddie kan eigenlijk voor deze gb maar 1 kist gaan bouwen:
THE F-ONE-O-FOUR!!!

Afbeelding

Zoals vele brouwers weten ben ik vrijwilliger op Vliegbasis Volkel, hier zijn wij bezig met deze Starfighter. Hopelijk krijgen we er ooit leven in de kist. Is veel werk maar super leuk, en leerzaam!
Voor de liefhebbers: https://www.facebook.com/HistorischeVli ... el?fref=ts

Eerst even een korte introductie van de Starfighter:

Citaat:
“De Lockheed F-104 Starfighter was een van de bekendste supersonische eenmotorige Amerikaanse gevechtsvliegtuigen van de 20e eeuw. Het toestel werd ontworpen ter opvolging van de F-100 Super Sabre en was bij de USAF operationeel van 1958-1967, in de Koude Oorlog. Het toestel werd overwegend gebruikt als jachtbommenwerper, maar er waren ook versies die aangepast waren voor een rol als jager. De F-104 werd door de VS onder meer in gevechtsacties gebruikt in de Vietnamoorlog en tot de definitieve uitfasering in de VS in 1975 deed het toestel nog dienst bij de Air National Guard.
De Starfighter was de standaard jachtbommenwerper van de NAVO in de periode 1961-1985 waarna het werd vervangen, meestal door de F-16. Ook in de Belgische Luchtmacht en de Koninklijke Luchtmacht heeft het toestel jarenlang dienst gedaan. De F-104 bezat de twijfelachtige eer het slechtste veiligheidsrecord te vestigen. Ook de later aan het licht gekomen omkoopschandalen – waarvan bij Europese aankoop in diverse gevallen sprake was geweest – deden de naam en faam van het toestel geen eer aan.


Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lockheed_ ... tarfighter ( Met “onze” 104 als profielfoto)

En welke kist gaan wij maken? Het wordt niet een echte RF-104, maar een F-104 die gevlogen heeft bij de het 306 squadron. De D-8063. Waarom deze kist? Nou, ik wil alle kisten maken, waar ik ooit aan heb gesleuteld.
En dit zijn nu al 4 F-104’s: D-8256 (Staat in het museum van Volkel), D-8312 (Is jammer genoeg verschroot…), D-8114 ( Deze zijn we nu aan het restaureren, is ingeruild voor de D-8312, want de -14 was in een beter staat)
EN de D-8063… jammer genoeg hebben we deze ook verschroot, na dat we alle bruikbare onderdelen er van hebben afgehaald, en zo ken ik hem:

Afbeelding


En de D-8063 heeft van 19-06-1963 tot 07-08-1964 bij 306 gevlogen, dus dat gaat hem worden! Een mooie F-104 met 4 tanks en een orpheus-pod. Want zo vlogen de Starfighters van 306 altijd rond. Dus zo gaat ze worden:

Afbeelding


Deze kit ga ik gebruiken, de revell kit met een hasegawa kit er in! Heerlijke kit, die zo in elkaar valt!

Afbeelding

Afbeelding

Plakplaatjes:
Afbeelding


En het boekjeAfbeelding

En natuurlijk wat extra plakkers en om het een echt 306 F-104 te maken heb ik een Orpheus-pod nodig:
Afbeelding

Ik heb er nu al zin, om aan deze Starfighter te gaan werken, even wat anders dan de Typhoon.

Grtz Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun, 2015 20:10 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Leuke intro van een prachtvliegtuig.
Heb ze nog in het eggie zien vliegen in Klu kleurtjes, en later tijdens vakanties in Italië.
Alleen het geluid al.......geweldig!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun, 2015 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Hey Freddie,

leuk te zien dat je je 1-0-4 topic hebt gestart. Alvast érg veel plezier toegewenst met deze waarlijke "shake & bake" doos. Man, man, man, wat een heerlijke kit om aan te werken !!!
Érg jammer dat Hasegawa de productie inmiddels heeft gestaakt en ik ben maar wát blij dat ik er in het verleden voldoende exemplaren van heb aangeschaft !!! :D

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jun, 2015 22:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
@dave the doctor: Ik ben jammer genoeg te jong om het geluid van de J-79 te kennen... hopelijk krijgen we het ooit te horen. In noorwegen zijn ze heel ver met een F-104

@Shujaa: Er komen steeds "Nieuwe" F-104 van Hasegawa uit. Ik heb er nog 3 op voorraad... en al 3 Hasegawa en 2 revell 104's gebouwd maar ik wil er nog een paar maken.... dus even sparen voor een nieuw. Zoals de F-104G CCV... die is wel duur vind ik.

Grtz Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jun, 2015 2:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
freddie schreef:

@Shujaa: Er komen steeds "Nieuwe" F-104 van Hasegawa uit.

Grtz Freddie


"NOPE", onmogelijk...!!!

Dat wil zeggen, de mallen zijn sinds dit jaar in handen van EDUARD... Als ik me niet vergis is de laatste Hasegawa-editie een JASDF F-104DJ van het 207 Hikotai geweest, in een fancy "forest" camo-jasje. Deze dus;

http://www.hasegawausa.com/product-imag ... ain-lg.jpg

Gelukkig zijn de Has Starfighters (in tal van decal-varianten) immer nog volop op EVIL-bay te vinden en met prijzen vanaf +/- 25,-- USD zijn ze zéér zeker de moeite waard...!!!

Voor wat betreft de CCV-variant zul je inderdaad redelijk diep in de buidel moeten tasten... :evil: Je doet er in dat geval verstandiger aan om:

1) de desbetreffende decal-sheet bij de importeur te bestellen
2) een F-104G via EVIL-bay the scoren
3) zelf de tweede staart en de bijbehorende hobbels & bobbels te scratchen

Voor deze aanvulling betaal ik in ieder geval geen 80,-- Pleuri...!!!

http://www.super-hobby.nl/zdjecia/3/4/7 ... 9961_1.jpg
http://www.super-hobby.nl/zdjecia/6/4/7 ... 9961_4.jpg
http://www.super-hobby.nl/zdjecia/1/5/7 ... 9961_3.jpg

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jun, 2015 19:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Hey Ruud,

Bedankt voor de reactie, ik dacht dat Eduard alleen de mal leende, zoals bij deze uitgave van revell.
Want ze hebben ook een Academy F-15C,-E en een Kinetic F-16A uit gegeven.

Ik houd het geld nog even in mijn Portemonnee
... maar wil hem wel heel graag... een -CCV

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 jun, 2015 19:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
freddie schreef:
Hey Ruud,

Bedankt voor de reactie, ik dacht dat Eduard alleen de mal leende, zoals bij deze uitgave van revell.
Want ze hebben ook een Academy F-15C,-E en een Kinetic F-16A uit gegeven.

Ik houd het geld nog even in mijn Portemonnee
... maar wil hem wel heel graag... een -CCV

Freddie


Ik ben er nagenoeg van overtuigd dat het óók in dit geval om een "tijdelijke leen-actie" gaat. Zoals je eigen keuze reeds aangeeft heeft Revell Germany in het verleden eveneens de mallen geleend om hun Bavaria 1-0-4 op de markt te brengen. Destijds een super-actie omdat je de complete F-104G kit kreeg (incl beide plof-stoelen) en omdat je slechts 25.-- Euro voor een doosje hoefde te betalen. En dat scheelt toch wel "een slok op een borrel" vergeleken met de schoftelijke Hasegawa-prijzen...!!!

Overigens voor de goede orde: de absurd hoge Hasegawa- & Tamiya-prijzen kun je de desbetreffende merken niet kwalijk nemen. Daarvoor mag je een bedankbriefje aan Dhr. Rutten & kornuiten schrijven welke er een fikse invoerbelasting op leggen...

Voor de beeldvorming:
Gedurende mijn bezoekje aan het land van de rijzende zon heb ik destijds een paar kleine boodschappen gedaan:
1x Tamiya F-4EJ, 1/32
1x Tamiya F-15C, 1/32
1x Hasegawa Mitsubishi F-1, 1/48
1x Hasegawa Mitsubishi T-2, 1/48
1x Fujimi Carrier Deck Crew setje, 1/48
1x Hasegawa KDC-10, 1/200
1x setje tuperware-bakjes

Het hele zwikje heeft me destijds ongeveer 200,-- Euro gekost, een prijs waar je hier lokaal enkel één Tamiya-doos en één Hasegawa Mitsubishi voor krijgt...

Gr. Ruud.

P.S.:
Oh ja, ik hoor reeds een paar mensen denken; "tuperware-bakjes"...???
De avond voor het vertrek naar NL een paar uurtjes zoet geweest op de hotelkamer om alle onderdeeltjes van de sprues te knippen en ze in separate tuperware bakjes te doen zodat de hele handel in slechts één Tamiya-doos paste. Was iets makkelijker om zodoende de hele reute-me-teut als handbagage te vervoeren en uiteraard lachend langs de douane te wandelen. :lol: :lol: :lol:

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jun, 2015 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Hey Ruud,

Ik hoop het dat Hasegawa de mallen zelf nog heeft.. genoeg F-104 die ik wil bouwen.
En anders moet ik weer 60-70 euro gaan betalen voor een Eduard F-104.

Jammer genoeg zijn de oosterse bouwdozen hier hartstikke duur. Dan is het leuk als je keer naar Japan op vakantie gaat.
Ik kijk regelmatig op marktplaats, afentoe kom je dan een leuk kit teen met een mooi prijsje. Zo heb ik laast een Avro Vulcan voor 15 euro kunnen kopen.

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jun, 2015 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
freddie schreef:
Hey Ruud,

Ik hoop het dat Hasegawa de mallen zelf nog heeft.. genoeg F-104 die ik wil bouwen.
En anders moet ik weer 60-70 euro gaan betalen voor een Eduard F-104.

Jammer genoeg zijn de oosterse bouwdozen hier hartstikke duur. Dan is het leuk als je keer naar Japan op vakantie gaat.
Ik kijk regelmatig op marktplaats, afentoe kom je dan een leuk kit teen met een mooi prijsje. Zo heb ik laast een Avro Vulcan voor 15 euro kunnen kopen.

Gr Freddie


Ik denk dat je je wat dat betreft geen zorgen hoeft te maken. Over het algemeen worden de diverse mallen keurig netjes op de plank gelegd en als er weer eens interesse is, dan...

EDUARD 1-0-4 word in hun online webshop voor ongeveer 54,-- Euro aangeboden. Je krijgt er dan echter wel wat fraai aanvullende spulletjes bij. In lijn met de "bewonderingswaardige" snaai- & graai-cultuur moeten we er in ons kikkerlandje uiteraard weer eens volop munt uit slaan en word er lokaal maar liefs 70 Pleuri voor gevraagd...

Overigens heb je in het buitenland ook niet altijd mazzel. Zó dacht ik ooit een gedurende een tripje naar China "koopje" te kunnen doen voor wat betreft Trumpeter-dozen. Jammer dan !!! In de basis betaal je aldaar eveneens "penning 16"... Het is dan echter wél handig dat "onderhandelen" een vast ritueel in de Chinese cultuur is. :D (Meer dan 20,-- Euro krijg je er over het algemeen echter niet vanaf...)

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 jul, 2015 17:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
We are lift-off! Natuurlijk ben ik ook gelijk begonnen, maar nog een beetje rustig aan.
Moest nog wat dingen afronden voor school.
En dat heeft goed uit gepakt: Ik ben door naar de 4de jaar fan mijn HBO opleiding, en in september mag ik beginnen aan mijn afstudeerstage!

En wat heb ik gedaan aan de F-104? Ik heb de cockpit in elkaar geplakt. En de luchtinlaat op de romp geplakt. En gelijk snap ik waarom ik deze kit zo leuk vind. Ik vind hem zo mooi gedetailleerd, en ik vind hem echt kloppen met het origineel.
Al die klinknagels vind ik juist mooi. Dus ik koop geen geen daco-upgrade set, want daar zijn alle klinknagels weg.

Maar even paar fotootjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En een foto om te laten zien hoe groot, of eigenlijk hoe klein de F-104 is vergeleken met de Hawker Typhoon 1/24:

Afbeelding

Ik ga mijn camera leeg maken, want morgen ga ik een weekendje naar the UK!
Voor de 5de keer naar Flying Legends, op Duxford!

Grtz Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement