Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 14 jun, 2015 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Jaja mensen: Het songfestival wordt in Nederland door steeds meer mensen bekeken en ook Willie gaat er qua populariteit niet op achteruit. Tijd dus voor wat roze. Geloof het of niet, ook in deze kleur hebben spitfires door de lucht gevlogen. Inclusief camera, dus dan moet een daarvan ook maar gebouwd worden in deze GB. Het is die van Italeri in 1:48.
Afbeelding
Afbeelding
Decalvelletje, goed voor maar liefst zes versies (maar een met camera)
De camera:
Afbeelding
Juust. Daar gaat nog wat aan gebeuren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op zich ziet het er allemaal niet slecht uit. Niet heel bijzonder, gewoon prima. Scherpe panel lines, maar niet te veel detail.

Zit er nog over te denken om deze mee op vakantie te nemen, dus misschien gaat deze doos terug naar het land waar die vandaan kwam.

Friso

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Laatst bijgewerkt door FCFriso op zo 16 aug, 2015 11:41 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jun, 2015 0:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Alvast veel bouwplezier toegewenst aan de Med Friso... Niet vergeten om af en toe ff een update te plaatsen terwijl je met je voetjes lekker in het water zit te brouwen...!!! :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jun, 2015 9:26 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
geniet eventueel van de reis, ziet er op een paar puntjes na een hele gave kit uit...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jun, 2015 9:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Die roze Spit heb ik een keer gezien in een filmpje... deden die geen dienst in N-Afrika?
Ik weet ook niet meer waarom ze die kleur hadden, ik dacht camouflage voor in de woestijn zoals de Pink Panter.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 jun, 2015 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
walesha schreef:
Die roze Spit heb ik een keer gezien in een filmpje... deden die geen dienst in N-Afrika?
Ik weet ook niet meer waarom ze die kleur hadden, ik dacht camouflage voor in de woestijn zoals de Pink Panter.


Zal ongetwijfeld ten behoeve van "camouflage" zijn geweest. Gedurende de Golf-oorlog werden de toestellen van de UK (Tornado's, Jaguars, etc, etc..) eveneens voorzien van een "roze" camouflage welke werd aangeduid als zijnde "Desert Pink". Aanvankelijk lag iedereen in een deuk bij het zien van deze kisten maar al snel bleek deze kleur in de praktijk érg effectief. De Britten hadden "ontdekt" dat het woestijnzand een hoge concentratie aan "ijzer" bevatte, wat als gevolg had dat de woestijn een "roze gloed" creëerde.

Ik kan me nog beelden herinneren van twee Tornado's welke waren gefilmd gedurende en low-level missie boven Irak. Aanvankelijk zag je enkel twee zwarte silhouetten over het zand jakkeren en pas een fractie later werden de daadwerkelijke toestellen zichtbaar...

Gr. Ruud

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 jun, 2015 7:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Had ik het dus toch bij het rechte eind... enfin: succes met de bouw. :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jun, 2015 10:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Wat er hier tot nu toe gezegd is over deze spit wordt ontkracht door elke bron op internet die ik gelezen heb. Italeri weet me te vertellen dat deze in Frankrijk gestationeerd was.
Afbeelding
Afbeelding
http://forum.keypublishing.com/showthre ... re-Experts
http://ipmsrealcote.com/articles/spitfire/pinkspit.htm

Als ik zin heb zal ik straks nog kijken of ik er meer over kan vinden, nu eerst krantjes bezorgen :?

F

Ps. toeval of niet, terwijl dit zit te typen komt op de radio net 'Pink' van Aerosmith langs :D

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jun, 2015 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
FCFriso schreef:
Wat er hier tot nu toe gezegd is over deze spit wordt ontkracht door elke bron op internet die ik gelezen heb.


Just for the record...

1) "Prop's" zijn niet écht mijn "specialiteit"
2) Mijn "camo-verklaring" is gebaseerd op de RAF-kisten welke gedurende de Golf-oorlog dienst hebben gedaan.
3) De aanname mijnerzijds dat deze Spit in N-Afrika dienst heeft gedaan, zou daarmee dus een verklaring voor de roze kleur kunnen zijn geweest.

Geboeid door het feit dat deze Spit in Frankrijk dienst zou hebben gedaan (waar er dus niet écht sprake is van "woestijn-condities" :D ), maakte me toch wel érg nieuwsgierig naar het verhaal erachter... Het internet geeft inderdaad aan dat deze Spit in Frankrijk heeft geopereerd. Verder schijnt het zó te zijn dat er een aantal exemplaren in roze hebben gevlogen,

Gedurende mijn "snuffelwerk" liep ik tegen het navolgende aan:

http://io9.com/5872484/why-world-war-ii ... camouflage

Weliswaar een iets ander verhaal dan mijn "woestijn-aanname" maar het blijkt dus tóch zó te zijn dat "camouflage" de reden is geweest...

Gr. Ruud.

P.S.:
Érg leuk om op deze wijze weer wat bij te leren...!!! :D

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jun, 2015 14:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Dat het met camouflage te maken heeft is duidelijk en in hoever ik het begrijp is het kleurenspectrum dus vanuit de lucht anders dan op de grond? Nu kan ik me wel voorstellen, wat ook mijn eerste gedachte was, dat een roze camo in de woestijn doeltreffend was maar in Frankrijk is geen woestijn voor zover ik weet. Nu kan ik me wel voorstellen dat die roze camo misschien wel doeltreffend zou kunnen zijn vanuit de lucht op een betonnen tarmac maar als hij in een grasveld staat gaat die volgens mij eens zo hard opvallen.???

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 jun, 2015 16:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
walesha schreef:
Dat het met camouflage te maken heeft is duidelijk en in hoever ik het begrijp is het kleurenspectrum dus vanuit de lucht anders dan op de grond? Nu kan ik me wel voorstellen, wat ook mijn eerste gedachte was, dat een roze camo in de woestijn doeltreffend was maar in Frankrijk is geen woestijn voor zover ik weet. Nu kan ik me wel voorstellen dat die roze camo misschien wel doeltreffend zou kunnen zijn vanuit de lucht op een betonnen tarmac maar als hij in een grasveld staat gaat die volgens mij eens zo hard opvallen.???


Ik denk dat je het voorgaande niet helemaal juist hebt geïnterpreteerd...

In het linkje wat ik heb geplaatst word in het kort het navolgende gesteld:

1) Hoewel wij wolken in de lucht als "wit" zien, schijnen ze in hoge mate een roze "gloed" te bevatten.
2) Mede gedurende zons-opgang / zons-ondergang word deze roze "gloed" extra weergegeven.

Het artikeltje stelt dat er gedurende WWII veel werd geëxperimenteerd met diverse kleuren ten behoeve van camouflage. Voor wat betreft de kleur roze word gesteld dat dit effectief bleek gedurende de "schemer-periode" en/of wanneer er werd gevlogen onder een wolkendek.

Onder elke andere conditie (geparkeerd in een weiland, apron, etc., etc., dan wel in een strak blauwe lucht) zou deze roze camouflage dus niet effectief zijn...

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 53 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement