Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] Airfix 1:76 T34/85
BerichtGeplaatst: vr 02 jan, 2015 21:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Okay, belofte maakt schuld. Samen met inmiddels 2 lopende groepsbouwen (Huey en Buck Danny, beide in het luchtvaartgedeelte), wil ik deze tussendoor doen. Voor de 12-uurs groepsbouw had ik al gestemd op deze tank, vanwege bruut en belangrijk tijdens de Tweede Wereldoorlog. En dan verdient zo iets een plaatsje in mijn - overvolle - vitrine.

Afgelopen zaterdag heb ik eerst een bezoekje gebracht aan het nieuwe NMM te Soesterberg. Het museum is een 'fusie' van het MLM van Soesterberg en het Legermuseum uit Delft en is zeer de moeite waard om te bezoeken. Op de terugweg, gereden via Eemnes, waar heer Curt Summers (modelwereld.eu) zijn 'winkeltje' heeft. Toen we hem daar aantroffen, had ik maar één doel: de T-34. Het koopspook lag echter op de loer en ik kwam tevens thuis met een model van Da Vinci's helikopter. Op zich ook helemaal geen straf, daar ik deze ook al lang wilde hebben. Ik kon nu beide echter wat schappelijker aanschaffen dan normaal in de winkel. Super toch!! En we kregen nog sûkerbôle met koffie erbij ook.

Goed, de T-34. Met een scheef oog, kijk ik af bij Friso http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=44739

De T34.
Van wiki:
Citaat:
It has often been described as the most effective, efficient, and influential tank design of World War II.


De T34 was bewapend met een 76 mm schietbuis. Nadat de Duitsers dikkere bepantsering ging toepassen, werd het kaliber vergroot naar 85 mm. Deze uitvoering ga ik bouwen.

Op wikipedia wordt nog veel meer geschreven over dit werkpaard...
http://en.wikipedia.org/wiki/T-34

Wat info voor mijzelf, een walkaround:
http://www.primeportal.net/tanks/dmitry_kiyatkin/t-34_85/index.php?Page=1

De doos:
Afbeelding

Achterkant met kleuradvies:
Afbeelding

Een beknopte beschrijving van de tank:
Afbeelding

Decals voor een Rus (T34/76) en een Tsjech (734/85), ik ga dus voor de Tsjech:
Afbeelding

De sprues en de (rubberen) tracks:
Afbeelding

Handleiding:
Afbeelding

Best wel aardig detail:
Afbeelding

Afbeelding

Absoluut geen New Tool, mallen van 1967:
Afbeelding

Goed, paar uurtjes bezig. En dan heb je al iets wat op een tank(je) lijkt.
Afbeelding

Afbeelding

Nog een paar kleine onderdeeltjes en dan ga ik hem spuiten. Heb ergens een mooie methode gezien om lasrupsen aan te brengen. Ik denk dat ik die hier en daar aan ga brengen. Met name het deksel op de turret past voor geen meter. Daar kan volgens mij wel een lasrupsje aangebracht worden. Wellicht hier en daar nog wat gaatjes inboren (maar even wat plaatjes bestuderen). Na het spuiten ga ik de wielen vastlijmen en dat wil ik goed laten drogen vanwege het aanbrengen van de rubberen tracks.

Hij wordt gewoon RUDD gebouwt, wellicht met kleine eenvoudige toevoegingen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jan, 2015 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Dat ziet er al heel netjes uit. Alleen de loop oogt wat vreemd, het lijkt wel of de voorste helft ineens een stukje smaller is, als een soort tuutje..?

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jan, 2015 22:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Hmmm, daar zeg je iets. Het is een verdikking welke door Airfix geleverd wordt. Het enige wat ik gedaan heb is de gietnaad verwijderd en de vuurmong uitgeboord. Wellicht dat er iets van een vuurmond zit, maar op onderstaande foto is het dus redelijk vlak.

Even een linkje, vanwege de grootte van de foto: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/04/T34-85_pic-015.JPG

Eenvoudig aan te passen.

Nog meer .... ? :lol: :lol:

Kan best wel wat hulp / advies gebruiken.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jan, 2015 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ik bedoelde eigenlijk niet de mondingsrem (al is die misschien ook wel niet juist) maar juist het stuk daarvoor; dat lijkt wel een beetje ingeknepen. Misschien leg ik het niet duidelijk uit, maar weet even niet hoe ik het anders moet zeggen.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jan, 2015 22:42 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Leuk tankje, ziet er goed uit! :brouw:

Zal ik binnenkort ook even beginnen aan mijn Russisch nieuwjaars projectje, een T90MS MBT in 1/72.



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jan, 2015 22:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
MarChant schreef:
Ik bedoelde eigenlijk niet de mondingsrem (al is die misschien ook wel niet juist) maar juist het stuk daarvoor


Dat is modeleigen dan, dat laat ik mooi zo.

@DJ, oef een T90. Da's wel even wat anders dan deze oldtimer.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 jan, 2015 23:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 23 nov, 2013 12:59 pm
Berichten: 1132
Woonplaats: Kollum (Frl.)
Leuk ding! Vergeleken met het potje verf er onder wel errug klein. Geen kritiek hoor, maar ik blijf bij 1:35.
Succes met de afwerking, ik zie geen naadje in elk geval.

:brouw: Gr, Martin

_________________
Gott schuf die Zeit, aber von Eile hat er nichts gesagt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jan, 2015 3:22 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Citaat:
More serious was the gun itself, which is seriously weedy (a somewhat chronic problem in the Airfix vehicle kits, I think). A comparison with the 1/76 plans provided in Zaloga's Osprey book shows that the barrel is too thin and nearly 1 cm too short! (The kit barrel also has a muzzle brake not seen on wartime vehicles.)

http://www.network54.com/Forum/47210/thread/1289812262/Airfix+1-76+T-34-85+(01316)

Dus de loop mocht nog een stuk langer, misschien heb je een helikoptertankbuis die past... succes met deze Rus.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jan, 2015 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jan, 2014 20:29 pm
Berichten: 1525
Daar is die dan! Qua detail is deze kit denk ik ietsje beter dan de mijne, maar veel scheelt het niet. Ik zal deze ook volgen, eens kijken hoe het jou vergaat. Hoe dan ook, succes met deze dino :brouw:
F

_________________
Doe mee met de Aeronautica-GB! Klik hier!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 jan, 2015 13:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
StevenVD schreef:
Dus de loop mocht nog een stuk langer, misschien heb je een helikoptertankbuis die past... succes met deze Rus.


Ik heb dat linkje even bekeken en wat deze meneer heeft veranderd en aangepast, ga ik allemaal niet doen. De verdikking van de loop is eenvoudig aan te passen. De lengte aanpassen wordt wat lastiger. De loop is taps, bij de turret is de diameter wat dikker dan bij de vuurmond. Dat ga ik niet aanpassen, dan maar iets te kort.

Verder had ik ook al gezien dat er hier en daar handgrepen aangebracht mogen worden. Iets wat eenvoudig te realiseren is met wat koperdraad. Bij de externe brandstoftanks wil ik nog wat vast-sjor-banden aanbrengen dmv tape/aluminiumfolie. Of de tanks juist zijn en op de juiste plaats zitten, kan me eigenlijk niet zo veel schelen.

Ik wil gewoon een mooie tank bouwen, niet per sé historisch correct.

Het grootste probleem zullen de tracks worden.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement