Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 dec, 2014 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Toen de oproep kwam en ik wat plaatjes zag van wat voorbeelden, stuitte ik op het plaatje van de R-4. Die had ik al eens gebouwd, maar die wilde ik nog wel eens een keer bouwen. Wat ik me nog kan herinneren was dat het best wel een lastig kitje is, maar daar kom ik later op terug.

De R-4 komt voor in nummer 6 'Aanval in Birma'.
Afbeelding

Je moet wel eerst bijna het hele boek lezen voordat je op de plaatjes van de helikopter stuit. Met de onderstaande plaatjes moet ik het doen:
Afbeelding

Deze staat me wel aan, de 'Sweet Adoline' met iets wat lijkt op een rood nummer op de zijkant. Niet duidelijk zichtbaar is wat het nummer zou moeten zijn. Het zou een 8 kunnen zijn, maar uiteraard kan daar ook nog een cijfer voor staan. Als ik googel vind ik alleen maar witte cijfers of letters (voornamelijk een E).
Afbeelding

Dit plaatje is wat duidelijker om na te bouwen.
Afbeelding

Afbeelding

Om te beginnen wat algemene info, thx to Mr. W. Pedia.
Citaat:
De Sikorsky R-4 was de eerste helikopter die in productie werd genomen. Hij was ook de eerste dienstheli van wat in die tijd nog de American Air Force was. Het originele militaire model, de XR-4, was ondersteund als de beroemde experimentele VS-300 heli, uitgevonden door Igor Sikorsky en openbaar gedemonstreerd in 1940. De XR-4 maakte zijn eerste vlucht op 13 januari 1942 met als resultaat van de succesvolle vluchten dat de United States Army Forces 3 YR-4A’s en 27 YR-4B’s kocht voor diensttests en training.

Van deze 30 vloog er een naar Birma en een naar Alaska terwijl enkele anderen werden aangewezen tot heli’s van de US Navy, US Coast Guard en de Britse Royal Navy. In de Royal Air Force dienst waren ze Hoverfly genoemd. De R-4 was de eerste militaire helikopter die de Britse marine in dienst had genomen. Met deze heli begonnen ze in 1945 de Helicopter Training School op de RAF Andover basis. De R-4 presteerde zeer goed en daarom kocht de AAF 100 R-4B’s in mei 1944.


De Engelse wiki-pagina is wat uitgebreider: http://en.wikipedia.org/wiki/Sikorsky_R-4

Het model is in wat verschillende uitvoeringen gemaakt.
Met het staartwiel aan het eind van de staartboom (R-4):
Afbeelding

Met het staartwiel halverwege de staartboom (R-4B):
Afbeelding

Met drijvers (R-4B):
Afbeelding

Afbeelding

Dan het model....
Ik heb dus een kit van het Tsjechische MPM (thx to Hansiman, overgenomen op de ESM van 2013).
Afbeelding

In de doos zit één grote sprue, een setje decals, een PE-fretje en zo'n fotonegatiefje voor het instrumentenpaneel. De canopy wordt in 4 delen geleverd in vacu-vorm.
Afbeelding

Afbeelding

De handleiding op de speciale MPM-manier. Iets anders dan Revell oid, maar met wat geduld wel te doen.
Afbeelding

De combinatie van de verschillende materialen en de 4-delige vacu-vorm canopy maken deze kit wat lastiger dan de gemiddelde kit. Maar met wat geduld is er best wat van te maken. Zoals geschreven, heb ik het model al eens eerder gebouwd, waarbij ik niet helemaal tevreden ben over de hoofdrotor. Die staat niet mooi horizontaal op het model, daar moet ik even om denken bij deze.
Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 dec, 2014 15:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
Dat wordt alvast een aparte inbreng René..enne, MPM kennende ga je heel wat werk hebben aan deze kit, ik kijk alvast uit naar deze bijdrage

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 dec, 2014 21:02 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Leuke heli, misschien dat ik hem zelf ook ooit wel eens wil bouwen.

Succes,



Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 dec, 2014 23:23 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Dit is een mooi onderwerp René. Gaaf ding.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec, 2014 11:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dit is inderdaad een aparte verschijning. De eerste op grote schaal gebouwde heli. Ik heb ooit na aanleiding van deze bouw ook een R-6 gekocht (resin), maar die is voor later.

Om inspiratie op te doen, heb ik het stripboek (Aanval op Birma) nog maar even doorgelezen. In het kort mijn samenvatting:

Buck Danny, Sonny, ene Susan en ene Tao zijn aangespoeld op een onbewoond eiland. Ik heb begrepen dat dit een vervolg is op ‘De zwarte Draak’, waar ze in het nauw zaten en dat een zware storm (Tornado) voor hun als geroepen kwam. BD heeft plannen welke hij ergens af moet leveren. Ternauwernood lukt het hun om contact te maken met een duikboot. De duikboot wordt echter ontdekt door de Jappen en in eerste instantie lukt het hun om te ontsnappen. Als ze uiteindelijk verstrikt raken in een metalen net en een mijn de boot doet zinken lijkt het eind nabij. Een heldhaftige kapitein zorgt er uiteindelijk voor dat ze via de torpedobuizen kunnen ontsnappen, waarbij de kapitein zichzelf opoffert omdat de laatste in de boot moet achterblijven omdat die zichzelf niet kan lanceren. Ze worden opgepikt door een Chinese boot en belanden zo op het vaste land van China. Vlak voordat ze willen vertrekken herkent Sonny een Japanse spion (miss Lee). In plaats van haar op te pakken, beland hij zelf in de gevangenis. Executie lijkt aanstaande, maar dat wordt net voorkomen en het groepje reist verder met de trein. Vanwege overstromingen is dit de enige manier van reizen over land en zo belanden ze in een hinderlaag en worden afgevoerd door handlagers van Luang-Foe naar een afgelegen fort in de bergen. BD weet net op tijd de plannen te verstoppen. Uiteindelijk verschijnt Jerry Tumbler – dubbelspion – op het toneel om voor de Jappen de info te vergaren die ze graag willen hebben. Maar daar werkt JT dus niet aan mee en zetten ze hem ook vast. Uiteindelijk weten ze te ontsnappen en verstoppen zich in de toren van het fort. Omdat de Jappen het niet zien zitten om ze achterna te gaan, willen ze het 5-tal uithongeren. Ondertussen wordt met helikopters het berggebied afgezocht naar het 5-tal en uiteindelijk weet BD met een spiegeltje code door te geven aan een helikopterbemanning. Een reddingsplan wordt bedacht. 300 para’s in 9 Dakota’s, beschermd door jagers worden gedropt en nemen het fort in. BD en consorten worden gered en kunnen eindelijk de plannen doorgeven, waarna de Jappen op Birma worden verslagen. Niet veel later is de Tweede Oorlog afgelopen en zijn de mannen weer burger.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec, 2014 12:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Interessant model en dan zijn er nog die bij hoog en bij laag beweren dat er in WO2 geen heli's bestonden! :?
Enfin, deze ga ik volgen. :)

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec, 2014 14:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
walesha schreef:
... en dan zijn er nog die bij hoog en bij laag beweren dat er in WO2 geen heli's bestonden! :?


Wie .... ? Kom maar op :evil: :lol:

Ik heb laatst een heli gebouwd uit de Eerste Wereldoorlog....

Afbeelding

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec, 2014 14:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Leuk onderwerp heb je gekozen René, en lekker obscuur maar toch uitgebreid kitje heb je ervoor. 't Scheelt dat je er al eens eentje gemaakt hebt, dan weet je waar de knelpunten zitten. Viel spaß mit de bouw! :brouw:

Als je die heli namaakt met dat 'Sweet Adoline' er voorop, heb je wel een heel herkenbaar Buck Danny model.
Die '8' is een '8': Kijk maar naar de helicopter op de achtergrond, die heeft ook een nummer als registratie.
Afbeelding

Volgens mij namen de stripmakers voor registratienummers wat artistieke vrijheid, wat betreft je moeilijkheden om info via Google te vinden.

Wat een ielig landingsgestelletje hadden die dingen achterop.. zouden ze er vaak doorheen zijn gezakt?
Afbeelding


Wat betreft de hoofdrotor, van ene René heb ik hier op 't forum eens een tip gezien hoe je ze heel realistisch kan laten doorhangen! :mrgreen:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec, 2014 20:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Die 'Sweet Adoline' heb ik ook inderdaad in het hoofd om te gaan bouwen. Rode '8' lijkt me heel plausibel, of er nog een 1 of een 2 of iets anders voor staat is ook eigenlijk helemaal niet belangrijk.

Komt me wel ergens vaag bekend voor, die doorgehangen rotorblades how-to ... :mrgreen:

Afbeelding

Dat iele landingsgestel is sterk genoeg hoor, een aantal buisjes bij elkaar in driehoeksvorm is een sterke constructie.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op za 20 dec, 2014 14:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 dec, 2014 21:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Maar knik is knik, hoor. :lol: Dus eerst voorzichtig landen op de hoofdwielen en hem dan zachtjes achterover laten zakken. Zeker geen Navy vlieg-hem-maar-tegen-de-grond techniek. Leuk ding, oeverigens.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement