Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:00 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 723 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 73  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 11 okt, 2014 19:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 feb, 2007 21:09 pm
Berichten: 526
Hallo brouwers,

Hier is mijn nieuwe topic van mijn gebrouw van de F-16 J-063 in Leeuwarden (PAS) Hardened Shelter. Allereerst wil ik moderator Sergei enorm bedanken voor zijn support en niet te vergeten de brouwers die mijn gebrouw hebben gevolgd.

Anyway, de motivatie om een F-16 in een shelter te bouwen dateert al van 12 februari 2002. Ik was door een oud collega uitgenodigd om een dag te beleven bij het 322 SQN op vliegbasis Leeuwarden. Van alles en echt heel veel gezien. Veel uitleg van technici. In de shelter in de J-063 mogen zitten en het opstarten van deze F16 is iets dat ik met geen pen kan beschrijven.

Oorkleppen op, en terwijl de crew de walk-around deed, het herkenbare fluitende opstartgeluid horen. Slats, flats en alle testen, Nozzle knijpen en veel gebulder horen en vooral voelen. Want man, wat sta je dan met je lijf in de grondvesten te trillen.

De F-16 1:72 is van de revell doos. Prima kwaliteit en mooi gedetailleerd. De box is veel besproken op het internet en hij is op deze schaal beter dan die van Hasegawa. Het enige punt van kritiek is dat er wel wat geschuurd mag worden op onderdeel 11 want anders gaan de vleugels teveel in een V-vorm staan.De Intake heeft jammer genoeg geen diepte. Natuurlijk kan je hier een update voor kopen, maar ik ga hem zelf verbouwen naar een meer realistische look. Ik zal nog wat foto's updaten hoe ik dit heb gedaan. De F-16 wordt OOB gemaakt met de nodige zichtbare details.

De shelter
Ik heb de afgelopen jaren (ruim 10 jaar) Veel foto's vergaard en gemaakt waardoor ik een shelter kan maken met details zoals hij is. Ik kreeg permissie om foto's te maken waar anderen niet mogen komen. Deze foto's gebruik ik voor mezelf. Het geeft me de mogelijkheid om de shelter tot in het uiterste detail te maken
Tekenen tekenen en nog eens tekenen en weer hertekenen totdat alles klopt en de verhouding 100% zijn. Alhoewel er altijd wel een kritisch jurylid zal zijn die zijn micrometerr pakt, Henk zegt; "kom maar op". Voor een bouwdoos of wat je ook maakt heb je een goede tekening nodig. Vooraanzicht, achteraanzicht, zijaanzicht, bovenaanzicht. pffffff ik had bouwkundig tekenaar moeten worden :?

De diorama
Ik ga de diorama maken in een start-up display met geluid en sound. Ik gebruik hiervoor Velleman modules. Zal ik later toelichten. Of het word een display al la de luchtmachtdagen. Met een patrouillerende Alouette3. Schets volgt.

Ik heb veel kritiek nodig bij het bouwen van de shelter. Vooral hoe ik die 24 tl-balken ga maken.


Laatst bijgewerkt door Henk Koppelaar op zo 21 jan, 2018 15:31 pm, in totaal 8 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 okt, 2014 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 feb, 2007 21:09 pm
Berichten: 526
.


Laatst bijgewerkt door Henk Koppelaar op do 11 maart, 2021 13:36 pm, in totaal 8 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 okt, 2014 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Welcome back Henk !!!

Goed te lezen dat je een verse start hebt gemaakt met dit topic. Ik ben erg benieuwd naar de bouw en dan uiteraard met name betreffende de HAS (Hardened Aircraft Shelter). Doe me asjeblieft één klein plezier en laat die flapperwapper slagroomklopper achterwege...!!! Succes met de bouw & ik ga je volgen.

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 okt, 2014 0:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Ik weet precies waar jij het over hebt. Zelf heb ik dit een aantal malen mogen ervaren in dezelfde periode, maar dan op vlb Woensdrecht. Wat een machtig gevoel. Ik heb geen plaatjes uit die tijd, maar zal je kritisch volgen.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 okt, 2014 3:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Shujaa schreef:
Welcome back Henk !!!
* knip *
Yes, welcome verie muts! :D
Ik denk ook dat die heli erbij in eerste instantie teveel van het goede is, te veel hooi op de vork: Ondanks alle goede (en leuke!) voorbereiding klinkt het hoe dan ook als een uitdagend project, zelfs voor de gevorderde modelbrouwer. Daarom, richt je eerst op de bunker en de F-16.. als dat klaar is en je denkt dan nog steeds 'er kan nog wel wat bij', doe dan alsnog de heli.
Maar bovenal: Have fun met dit project! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 okt, 2014 14:22 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Pardon... Beter doe je dan alleen de heli. :lol:

Gave comeback, ben erg benieuwd naar je vorderingen!




Dj.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 okt, 2014 14:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Shujaa schreef:
Doe me asjeblieft één klein plezier en laat die flapperwapper slagroomklopper achterwege...!!!


Echt niet !! Vet idee om de jubelaris (50-jarige) erboven te hangen. Maar maak er dan wel de blauwe (royal blue, binnenkort als decals bij Dutch Decal - hoop ik) van, in plaats van de buitenlander die je er nu boven hebt geplakt :lol: :lol:

Afbeelding

Is jouw avatar trouwens het moment dat je in de cockpit van deze F-16 zit?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 okt, 2014 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Onlangs is er op de Frisse omroep een docu uitgezonden over de vliegbasis. Er is beeldmateriaal waar de basiscommandant in een stoeltje naast een F-16 in een shelter zit te keuvelen over één en ander: http://www.npo.nl/fryslan-dok/04-10-2014/POW_00728945

Wat betreft jouw geschetste opzet, ik zou er geen zwatelgeval boven hangen. En om verschillende redenen:
1. Het leidt m.i. enorm af van wat je eigenlijk wil tonen.
2. Ik neem aan dat een ground crew de herrie van een opstartende F-16 al genoeg 'ellende' vindt en dan niet zit te wachten op een Alouette die alle rotzooi van buiten naar binnen blaast.
3. René gaat die - bouw van de - Alouette zeer kritisch bekijken en straft elke fout af....zo krijg je het diorama nooit af. :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 okt, 2014 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 feb, 2007 21:09 pm
Berichten: 526
Hi brouwers,
Bedankt allemaal voor jullie support en suggesties :D De heli is maar een optie.Ik had het doosje van Heller nog liggen en het leek me wel leuk. Vooral ook omdat je tijdens de luchtmachtdagen die Alouette3 constant ziet patrouilleren. Ja de blauwe versie het is wel de werkelijkheid. Echter in mijn defensieperiode heb ik veel mee mogen vliegen en toen waren ze zwart/groen. Mmmm, ik ben er nog niet over uit. Eerst maar eens de F16 en de shelter zelf maken.

De F-16 van Revell heb ik al eens eerder gebouwd. Het model is behoorlijk correct en veel besproken op het internet. Bij de bouw is het echter belangrijk om onderdeel 11 aan de zijkanten iets terug te vijlen/schuren, want anders komen de vleugels teveel in een V-vorm te staan. Daarnaast heeft de intake totaal geen diepte.

Vanmiddag even een wandeling in het park gedaan. En kijk eens wat je daar allemaal aantreft. Mooi spul uit de natuur.

photo 321758
photo 321756


Laatst bijgewerkt door Henk Koppelaar op zo 21 jan, 2018 15:33 pm, in totaal 7 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 13 okt, 2014 13:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
imposant project. De bloemiste waar ik vroeger regelmatig langskwam had soms zachte bladeren in gedroogde boeketten, en deze verkreeg ze door ze te impregneren met glycerine:

http://www.volkstuinen.be/leesvoer/bloementuin/drogen.htm

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 723 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 73  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement