Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:08 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: White-Freightliner COE
BerichtGeplaatst: ma 28 jul, 2014 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 11 jan, 2010 22:46 pm
Berichten: 825
Woonplaats: Buiten de Wereld (B)
Hallo medeplakkers en lijmsnuivers,

Het wordt weer eens tijd om een nieuw bouwverslag te plaatsen. Daarvoor heb ik de volgende doos uit de stapel getrokken.
De heruitgave van de AMT White-Freightliner Dual Drive Tractor, een werkpaard uit de jaren 70:

Afbeelding


Misschien eerst een beetje geschiedenis.

White-Freightliner is, in vergelijking met een aantal van hun concurrenten, een jong bedrijf in de truckbusiness, gestart in 1937 als Consolidated Truck Lines. De toenmalige directeur Leland James nam met zijn transportbedrijf een sprong in het duister. Zijn visie was namelijk om met een bepaald type truck te rijden, die licht genoeg was om voldoende betaalde vracht mee te nemen en die tevens voldoende pk’s onder de kap had om snel over de bergen en door de woestijn te rijden. Helaas was er geen enkele truck fabrikant die Leland kon bieden wat hij wilde. De enigste optie voor de vooruitziende directeur was om met medewerking van toeleveranciers, zelf een truck te bouwen. In 1937 was de eerste eigen truck gereed. De truck kreeg de naam ‘Freightways’, genoemd naar het transportbedrijf van Leland James, Consolidated Freightways.
Na een aantal exemplaren, werd de naam van de truck aangepast naar ‘Freightliner’. Onderdelen voor de trucks werden op 4 verschillende locaties gemaakt met als hoofdassemblage de fabriek in Salt Lake City.

Tot 1948 werden alle geproduceerde Freightliners gebruikt in de eigen vloot van Consolidated Freightways. Vanaf 1948 werden ook trucks te koop aangeboden aan andere transport ondernemers. Navajo en Hyster waren de eerste grote klanten die ook met Freightliners gingen rijden. In 1951 ondertekende Freightliner een contract met de White Motor Company om 25 jaar lang Freightliners te verkopen via het White dealer netwerk. Vanaf dan wordt de naam van de trucks ‘White-Freightliner’.

De bekende Bubblenose White-Freightliner bleef in productie tot 1952. Vanaf 1953 kwam de eerste volledig platte frontstuur op de markt. In 1958 introduceerde White-Freightliner als eerste een 90 graden kantelbare cabine, en in 1968 was White-Freightliner de eerste truckfabrikant met een extra lange slaapcabine, de ‘Vanliner’. Het uitzicht van de Freightliner COE trucks is sinds de introductie in 1953 decennia lang weinig veranderd.
In de jaren 60 steeg de productie van White-Freigtliner tot ongeziene hoogtes en werden ze het 2e meest verkochte merk, na Kenworth. Consolidated Freightways is wel altijd de transporteur geweest met de meeste Freightliners in de vloot.

In 1977 wordt Freightliner opnieuw zelfstandig nadat de samenwerking met White is stopgezet. In 1981 wordt Mercedes-Benz eigenaar van Freightliner en vandaag is de Daimler groep nog steeds eigenaar.

De versie in de bouwdoos is een begin jaren 70 versie, en een doorontwikkeling van de in 1953 geïntroduceerde cabine.

De inhoud:
Afbeelding


En voor een extra uitdaging heb ik in Jabbeke de pe-set bij Jan Rosecky gekocht:

Afbeelding


Het staat nog niet helemaal vast, maar de bedoeling is een model geïnspireerd op de White-Freightliners van Big Sky Coop uit Montana. Waarom? Ik vind het gewoon een mooie kleurstelling:

Afbeelding
Afbeelding


Maar het kan even goed nog deze richting uitgaan, tenminste wat betreft kleur en striping. Die sneeuwschuiver voorop vind ik niks...

Afbeelding


Een voorzichtig begin is er al gemaakt. In tegenstelling tot Eddy (Boxer) en Hessel heb ik geen problemen gehad met kromgetrokken chassisbalken.
Het chassis is mooi vlak en recht:

Afbeelding


Over de chroomdelen van AMT, en dan vooral de manier van vastzitten op de sprue, is al meer geschreven. Opnieuw dus reden genoeg om alles met Alclad te gaan herspuiten. Een middagje ovenreiniger was genoeg om het chroom eraf te krijgen:

Afbeelding


Verder een begin gemaakt met de Cummins NHC 250 krachtbron en de Fuller Roadranger RT910 versnellingsbak. De aangegoten ruitenwissers op de cabine zijn verwijderd en ook heb ik de veerpakketten aan de binnenkant maar dichtgeplamuurd. Misschien zie je het niet als het model in elkaar staat, maar de veren waren hol aan de binnenkant en ik heb maar het zekere voor het onzekere genomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Zo, weer een mooi project onderhanden van de bekende AMT kwaliteit :wink: :mrgreen: .


gr
Eddy

_________________
In progress: White-Freightliner COE Big Sky | DAF XF95 SSC Speedline Tongerlo | MB New Actros Gebr. Geelhoed
Klaar: Mijn afgewerkte projecten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 jul, 2014 23:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Hoi Eddy

Dit blijft toch één van mijn favoriete COE. :brouw: Ik zou er zo weer eentje willen aanschaffen, maar ik heb er nog zoveel die gebouwd moeten worden. :oops:
Leuk bouwverslag intro, geeft toch wel iets meer inhoud aan het verslag.

Succes met deze White Freighliner, :wink:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2014 0:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 nov, 2012 22:24 pm
Berichten: 785
Woonplaats: Somewhere on a junkyard, tryin' to build a RatRod.
Die oude COE's blijven mooi!! :brouw:

_________________
What do you choose? Going fast or look good? Like we always say 'going fast IS looking good!'
David Freiburger, editor from Hot Rod Magazine


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2014 0:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Veel succes met de cabine :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2014 5:32 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 09 sep, 2006 18:01 pm
Berichten: 2379
Woonplaats: hellevoetsluis
Hoi Eddy,

Schitterende doos van een nog mooier model, ik ga deze ook aandachtig in de gaten houden. De pasvorm van AMT laat inderdaad nog wel eens wat vraagtekens zien maar ook dat heeft weer zijn charme van deze oude modellen die daarin tegen weer schitterend gedetailleerd zijn. Mijn petje af voor de makers van deze oude kits en zet hem op :brouw:

groeten Jeff

_________________
Al is een truck nog zo snel, de bergingswagen achterhaalt hem wel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2014 6:43 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 18 mei, 2012 15:12 pm
Berichten: 1279
Woonplaats: hellevoetsluis
eddy mooi zo,n echte werkpaard
natuurlijk hou ik van dit soort wagens [ ben er zelf ook mee bezig en heb jeff zo,n doos gegeven ]
jammer dat het bedrijf na zoveel jaren ter ziele is gegaan [ consolidated freightways ]
ze hebben ze zelf in alle soorten en maten gebruikt dus keus genoeg
en ook in alle soorten en uitvoeringen verkocht , wat de klant wilde werd gedaan [ hangt wel een prijskaartje aan natuurlijk ]
zal pas over enige tijd de bouwverslag tonen [ gaat heel langzaam ivm andere projecten ]
ga zeker dit beest volgen
koos

_________________
do it like pruitt used to do it
movin on


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2014 8:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 maart, 2008 13:55 pm
Berichten: 535
Woonplaats: Westfriesland
Eddy,

als ik voor jou mag kiezen wat betreft de kleurstelling, dan zeg ik, Big Sky

Veel succes met het bouwen. :brouw:

_________________
Ervaring krijg je pas, net nadat je het nodig hebt gehad!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2014 9:15 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 24 apr, 2009 22:26 pm
Berichten: 210
Woonplaats: Leusden
Dit belooft weer iets moois te worden Eddy, gezien jouw talenten.
Deze Freightliner is ook één van mijn favorieten. Ik hoop deze ook nog
eens een keer aan te schaffen .

Ga je voor het eerst met een PE setje aan het werk?

Succes met de bouw.


Albert


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2014 22:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Ach die boxarts van AMT zijn zo mooi. 8)
Leuk intro ook :brouw:

Grappig is ook dat de tweede kleurvariant die je laat zien, de 'sneeuwschuiver' dus, qua kleurvlakken eigenlijk dezelfde vormen zijn als op de boxart van AMT. Maar met één klein verschil dat is de horizontale streep die de vlakken breekt op de AMT afbeelding. En zo'n detail maakt die AMT striping meteen veel mooier in mijn ogen. Ik heb je boxart even vernaggelt en de kleuren ongedraaid... suggestie:
Afbeelding

Ik ben benieuwd wat het verder gaat worden.

Succes!
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 jul, 2014 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 21:43 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Enter-City
Hai Eddy.

Eigenlijk ben ik niet zo'n Yankies-fan, maar dit soort Cab-Overs vind ik wél heel gaaf!! Toevallig heb ik een paar weken geleden ook een Freightliner Cab-Over binnen gekregen, maar dan een Herpa 1/87. Dit moet ooit een vrije invulling van een stukje jeugdsentiment gaan worden. Optimus Prime, leider van de Autobots uit de 80's tekenfilm-serie "Transformers"...

Zoiets als dit, al is dit volgens mij geen Freightliner...
Afbeelding

Wens je veel succes en ik blijf deze volgen, ik vind 'm echt gaaf!!

Groet Wilbert.

_________________
6 in lijn brult ook fijn!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement