Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:14 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2014 22:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 apr, 2013 11:20 am
Berichten: 197
Woonplaats: België
goeieavond modelbrouwers,
rustig bekomen van een druk weekend beurs in jabbeke :brouw:.
Gezellig met velen bijgekletst en voor de eerste keer een babbel gedaan met sommigen.
Ik heb mezelf de nieuwe Scania r730 aangeschaft die net was uitgekomen, voor zover ik zag liepen er redelijk wat rond met die kit :lol: .
Eerst indruk: mooie inhoud en met een aangepaste uitlaat :brouw: . Alleen jammer dat de motor en het interieur nog steeds op niks trekken, wanneer gaan ze het eens leren bij Italeri :roll: .
Afbeelding
Heb redelijk wat aftermarket gerief gekocht en bepaalde setjes had ik al liggen en heb ik al gebruikt voor modellen die ik heb staan en gebruik de rest hiervoor.
Even een korte beschrijving van wat ik heb aangeschaft of uit m'n doos met aftermarket gerief heb gehaald.
Afbeelding
Voorloper van JCL, ja ik weet die van kfs is mooier maar die was uitverkocht, naven en velgen van H.A. models, bij de banden zullen de aandachtige kijkers opmerken dat er een set kleine en grote banden bijzit.
Afbeelding
Heb ook een interieursetje aangeschaft en wat extra's voor het interieur uit de stash gehaald :).
Afbeelding
Wat extra's voor het exterieur.
Afbeelding
Een bull bar, flocking en een mask, Als iemand tips voor de mask en/of de flocking heeft, van harte welkom want hier heb ik nog nooit mee gewerkt :oops: .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Heb redelijk wat setjes pe voor deze Scania, als iemand hier vragen of tips over heeft, deze zijn altijd welkom :brouw: .
Zoals je kan zien zijn er 2 setjes waarbij er ruitenwissers zitten, het kfs setje had ik al lang liggen en zal zien welke het mooist zijn :mrgreen: .
Het is de eerste R-serie Scania die ik maak, dus mocht er iemand tips hebben waarop ik moet letten, Deze zijn van harte welkom.
Daarom dat ik ook eerst het verslag open en pas morgen begin met bouwen want wat raden jullie mij aan om eerst te maken en in welke volgorde?
Mijn excuses voor de ietwat mindere foto's en de 1e foto die gedraaid is, zal dit nog proberen aan te passen.
mvg Bruno
p.s. Op aanraden van Johannes is de daf 3600 spacecab ook weer op de werktafel beland :lol: dus hier komen binnekort weer wat updates van :mrgreen: .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2014 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Nou Bruno, meer uitgegeven aan aftermarket parts dan aan de kit denk ik :shock: :shock: een hele waslijst heb je hier vermeld.
Ben ook hier weer benieuwd hoe je het aanpakt en hoop dat je niet verzuipt in de details immers zoals ik je aangaf moet je de lat niet te hoog leggen maar lekker kunnen blijven bouwen.
Enne, die DAF die zien we dan ook nog verschijnen hè :mrgreen:
Succes.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 maart, 2014 23:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Hey Bruno

Kijk aan das een mooi doosje he, heb hem zelf ook gekocht en ik ga er ook een sleper van maken.

Kijken wie de mooiste gaat maken.

Ik wens je Succes.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 maart, 2014 7:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 16 dec, 2013 15:06 pm
Berichten: 71
Haha, daarmee dat er niet zoveel meer te vinden was de zondag te Jabbeke, jij hebt alles opgekocht. :D

Succes met deze mooi truck te bouwen.

_________________
Mijn websites:
http://www.vazily.be/
http://www.s14motorsport.be/

Mijn projecten:
Ford C-600 AMT
Freightliner FLC Italeri


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 maart, 2014 14:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 apr, 2013 11:20 am
Berichten: 197
Woonplaats: België
Bedankt voor de commentaar sow far.
En ja ik heb redelijk wat gekocht, maar er waren nog meer setjes die ik wilde kopen maar niet gekocht heb omdat ik het zo al genoeg vond :mrgreen: .
Ik zal proberen om rustig op mijn gemak deze Scania te maken, zal het in 4 fases doen: eerst het chassis, dan de motor, dan het interieur en dan de cabine. :D .
Ben 1 iets vergeten te posten en dat zijn de spatborden die ik voor deze Scania heb gekocht :roll: .
Zijn van die Engelsman die in Jabbeke was en moet zeggen, ze zien er prachtig uit :shock: .
Afbeelding
@ Remon, ook veel succes met jouw Scania.
Vanavond eens op mijn gemak in hout een plaatje op de juiste afmetingen van het chassis afzagen om hem op te zetten tijdens het bouwen, had dit bij sommigen in styreen gezien.
mvg Bruno


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 maart, 2014 23:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 apr, 2013 11:20 am
Berichten: 197
Woonplaats: België
goeieavond,
Heb vanavond op m'n gemak wat kunnen modelbouwen aan het chassis van deze Scania.
Men had mij al gewaarschuwd dat het 6x2 chassis van JCL wat meer werk heeft of dat van KFS, maar al bei al valt het mee, heb hem onder warm water lichtjes moeten bijplooien.
De 2 helften zijn nu nog los van elkaar, morgen de assen maken en ertussen/eronder steken en dan de 2 helften aan elkaar kleven.
Enkele dwarsbalken zitten nog scheef, deze zullen gecorigeerd worden als de 2 helften op elkaar gekleefd worden.
Alleen, als ik kijk op de technische tekening die erbij zit en het plan, er zitten enkele kleine foutjes in wat de afstanden en hoeveelheden in dwarsbalken betreft. Heb ze een klein beetje verschoven en 1 van de kit ertussen gekleefd.
Afbeelding
Afbeelding
Heb een stuk piepschuim gevonden waarin ik de Scania kan steken tijdens het bouwen opdat hij niet beschadigt, de gleuven hebben excact de juiste maten om de banden erin te steken :brouw: . Dus deze kan veilig bewaard worden :mrgreen: .
Afbeelding
Zo, dit was het voor vandaag.
Het is niet veel, maar rustig en traag kom ik er ook wel :D .
Tips of commentaar is van harte welkom.
mvg Bruno


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 maart, 2014 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Zo, dus onderweg Bruno.
Ik heb toch wel veel met het resin van JCL gewerkt en moet zeggen dat het met fisheye e.d. reuze meevalt.
Toch moet je het resin goed in een sopje wassen en bij voorkeur straks eerst met een matte verf schilderen/spuiten en het best meerdere laagjes. Met matte verf heb ik de beste resultaten, het sealt als het ware het oppervlak een beetje zodat je straks minder kans hebt op fisheye bij de definitieve zijdeglans of hoogglans lakken.
Ik neem aan dat de 2 helften nog niet met elkaar verbonden zijn want anders krijg je de assen niet meer op de plek, zal wel een overbodige opmerking zijn.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 maart, 2014 22:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 01 apr, 2013 11:20 am
Berichten: 197
Woonplaats: België
Johannes, bedankt voor het meedenken maar door mijn ander Scania project wist ik al om eerst de assen tussen de chassisbalken te steken en dan te kleven :wink: .
Maar ik moet zeggen, in mijn ogen zit er een onvergefelijke fout in het chassis van JCL :shock: .
Kijk en oordeel zelf maar:
Afbeelding
Verschil in lengt tussen de 2 laatste ophangingen, daardoor zit de as dus scheef, doorzagen en aanpassen dus:
Afbeelding
Met wat afmeten en styreen plaat het chassis aangepast in lengte, verdient nog wat zorg maar in basis ziet dit er goed uit:
Afbeelding
Afbeelding
Ik weet het, dit verdient nog wat plamuur en schuurwerk :oops: .
Bedankt voor de tip Johannes om matte verf te gebruiken :brouw: .
Dus morgen en vrijdag rustig de 2 stuurassen maken en plaatsen :D .
Tips of commentaar is van harte welkom.
mvg Bruno


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 maart, 2014 23:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 05 aug, 2007 13:23 pm
Berichten: 2827
Ziet er op zich al goed uit maar ik zie nu pas dat je der een voorloper van gaat maken.
Was ff in de veronderstelling van dan je ook een sleper ging maken.
Maken we er gelukkig beide een andere uitvoering van.

Zier er op zich al goed uit alleen dit is het probleem van JCL. Het is niet altijd ff perfect helaas.

_________________
:brouw: Remon

Alle modellen die ik tot nu toe heb gebouwd: https://modelbrouwers.nl/albums/album/11621/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 maart, 2014 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Misschien zie ik het verkeerd, maar had je niet gewoon de as er recht tussen kunnen lijmen zonder het chassis door te zagen? Want zijn je chassis balken nu nog wel even lang?

Blijft inderdaad passen en aanpassen bij JCL onderdelen. Heb eens een FH motor van 'm in elkaar gezet. Het blok ging prima maar het aansluiten van alle buizen en leidingen vergde wat inventifiteit! Evengoed lukte het en het scheelde aardig wat geld met het zelfde blok van M&G die dan ook nog zonder versnellingsbak was.

Maar goed, dat is mijn FH probleem, Succes met je Scania,

André :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement