Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 7:11 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2014 20:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De Koolhoven F.K.58 in de GB Armee de l'Air is af, dus moest ik wat anders. Dat wordt de Koolhoven F.K.41 Desoutter Mk.II, een doorontwikkeling van de Mk.I door Desoutter zelf. T.o.v. de Mk.I was het kielvlak gewijzigd en was de motor vervangen door een De Havilland Gipsy III van 120 pk (volgens andere bronnen een Gipsy van 105 pk). De eerste vlucht vond plaats in 1930 en er zijn 13 Mk.IIs gebouwd.
De kit is een resin kit van Dujin en heeft als voorbeeld een vliegtuig met een interessante geschiedenis genomen, dat zijn leven begon als de Deense OY-DOD, waarmee Hansen in de Melbourne race zevende werd in de handicap klasse.

Afbeelding
[foto uit het boek van Wesselink & Postma: Koolhoven]

Daarna werd het vliegtuig verkocht aan het Deense Rode Kruis, die het ombouwde tot ambulance vliegtuig. Vervolgens werd het vliegtuig in september 1941 gedoneerd aan de Finnen, waar het gebruikt werd als verbindingsvliegtuig van de luchtmacht tot het in november 1944 verongelukte.

Afbeelding
[foto uit het boek van Wesselink, Koolhoven]

Afbeelding
[foto uit het boek van Keskinen & Stenman: Koulukoneet]

De kit heeft onderdelen om het model van het Finse vliegtuig op skis of op wielen te bouwen. De delen zitten verpakt in een plastic zak: resin ondeldelen, vacform windscherm en cabine ramen, wat metalen profiel voor de stijlen en een decal voor het registratie nummer. Geen decals voor de Finse nationaliteit tekens en het Rode Kruis symbool; die moeten uit mijn decalverzameling komen.

Afbeelding

Afbeelding

De handleiding is geperkt tot een A4-tje met wat aanzichten en summiere schilderinstrukties. Op de foto's uit het Finse boekje is te zien dat het vliegtuig een metaal finish had met een gele band om de romp en gele vleugeltips.

Afbeelding

Ook het zijaanzicht uit het Finse boekje laat dat zien.

Afbeelding

Verder heb ik in mijn bibliotheek nog de volgende referenties (hoofdzakelijk foto's en tekst, geen maatschetsen).
T. Wesselink & T. Postma, De Nederlandse Vliegtuigen, Alle vliegtuigen ooit in Nederland ontworpen en gebouwd, p. 70, Unieboek B.V., Bussum, 1982
T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, pp. 63-64, ISBN 90 228 3890 0, 1981
T. Wesselink, Koolhoven Vliegtuigen, pp. 165-168, 177, ISBN 978-90-818510-2-2, 2012
K. Keskinen & K. Stenman, Suomen Ilmavoimien Historia 22, Koulukoneet, pp. 123, 125, 128, ISBN 951-98751-5-8, Helsinki, 2003
H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Burgerluchtvaart in Nederland, Deel 1; Van H-NABA tot PH-AEZ, pp. 136-137, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1979
H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Burgerluchtvaart in Nederland, Deel 2; Van H-NAFA tot PH-AIZ, p. 71, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1980
H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Burgerluchtvaart in Nederland, Deel 3; Van PH-AJA tot PH-AKZ, pp. 87-89, 157, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1981
Anon., Koolhoven Vliegtuigen, 1910-1940, p. 5, 1940
H.J. Hazewinkel, Vliegtuigbouw in Fokkers Schaduw, De geschiedenis van al die andere Nederlandse vlieg-tuigbouwers, p. 29, 1988
D. Top, Frits Koolhoven en zijn Vliegtuigproduktie, pp. 60-64, 1996
H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Pander S.4 Postjager, p. 120, Cockpit-Uitgeverij, Bennekom, 1977
Luchtvaart Historisch Tijdschrift, Luchtvaartkennis, Jaargang 59, no. 3, p. 115, ISSN 1381-9100, 2010
Tijdschrift voor de Luchtvaart historie, Verenigde Vleugels, Jaargang 12, No. 6, p. 16, Oegstgeest, 2010

Samen met de ervaring van de bouw van de F.K.41/Desoutter Mk.I moet dat voldoende zijn.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op di 08 apr, 2014 15:44 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 feb, 2014 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Leuk en interresant onderwerp weer!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 feb, 2014 1:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Kun je je weer lekker op uitleven. Ik neem aan dat je voor de ski-versie gaat? Zou ik wel doen namelijk :mrgreen:

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 feb, 2014 9:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Hij komt zeker op skis te staan, anders lijkt ie (zij?) te veel op zijn/haar broertje/zusje (wat vervelend toch, dat m en v). Bovendien ligt er ook nog een "laatste F.K.41 van Koolhoven zelf in de kast, en die staat ook op wieltjes.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 feb, 2014 11:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De resin delen uit de zak gehaald, en zoals gewoonlijk kondigt dat een lekkere schoonmaakaktie aan.

Afbeelding

De foto laat ook zien waarom ik meestal maar nieuwe stijlen maak van plastic of messing profiel. Het onderste "staafje" heb ik vlak gemaakt, en dan blijkt het in de andere richting weer krom te zijn (een logisch gevolg van een beetje scheef walsen).
Verder maar weer de informatie van de (ex-)Stichting Koolhoven Vliegtuigen aangeboord. Hneri Kaper kwam prompt af met meer dan dertig foto's en tekeningen van de Desoutter Mk.II. Ik moet zeggen dat de Melbourne kist toch ook wel wat heeft.

Afbeelding

Maar voor mij wordt het toch de Fin.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 feb, 2014 15:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Leuk nieuw onderwerp om aan te beginnen. Lijkt veel op de Koolhoven FK-43 die ik gebouwd heb. Ik had ook al eens zitten kijken om de FK-41, de Finse versie op skies te bouwen, alleen een stukje groter dus op 1/48.
Ik kijk wel mee, hoe de bouw gaat. :)

Veel succes,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 feb, 2014 16:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Mocht je voor de F.K.41 nog informatie nodig hebben: Ik heb intussen tientallen megabites van Henri gekregen, en ik denk dat hij mij dat met vreugde zal laten doorsturen naar jou.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 feb, 2014 16:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Rob,

Vlugge reactie :D . Bedankt voor je aanbod. Ik heb nog even zitten kijken op het Net, veel foto's dus dat is geen probleem. Als je mij nog kan helpen aan een 3 view maatschets; heel graag !
Met die Franse beschrijving, je nu al op het forum hebt gezet, kan ik ook wel uit de voeten, maar misschien heb je nog wat beters ? Ik hou me aanbevolen.

De bouw moet echter nog even wachten, ik ben nu druk bezig met een omvangrijke klus, die KI-77.
Daar ben ik nog wel even zoet mee. :)

H. groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 feb, 2014 19:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Gaaf vliegtuig weer! Ik vind ski's altijd leuk staan onder een toestel als dit. Die Melbourne versie is zeker leuk, maarja, wil je dat avontuur aan gaan qua decals?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 feb, 2014 12:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ben nu echt begonnen. Er zitten vrijwel geen luchtbelletjes in de kit, da's dus mooi. Maar er zijn wel weer heel wat tere delen, dus maar afwachten wat er heel uit de schoonmaakaktie komt.
Pierre Dujin heeft de Mk.II kit duidelijk gebaseerd op de Mk.I, en dat betekent dat er toch vrij veel niet klopt. De vleugel valt mee; de Mk.I had een ruit-vormig raam in het dak, de Mk.I een ruittrapeziumvormig, zoals op deze foto te zien is.

Afbeelding

Dat staat ook netjes met een dun lijntje aangegeven op de onderkant van de vleugel, maar je moet het wel zelf maken :) Is gelukt: gaatjes aan de omtrek boren, gaatjes verbinden met een mes, netjes op maat vijlen, voila.

Afbeelding

De ailerons zijn losgemaakt; dat ging niet echt makkelijk, de hars is erg bros en splinterde weg op de hoekjes en op sommige dunne plekken. Er is dus weer wat werk voor de putty.
Wat op de foto ook te zien is, is dat de romp een deur aan beide zijden heeft; de kit heeft er alleen een aan de rechterkant.
Andere foto's laten meer verschillen zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De grootste verschillen zijn dat het instrumentenpaneel vrij hoog zit en tamelijk vlak direct onder het windscherm ligt. Ook loopt het voorste zijraam ver door naar beneden, en eindigt in een punt. Een zijaanzicht laat dat ook duidelijk zien.

Afbeelding

De vorm van de deur is anders (breder). Ik heb het zijaanzicht op maat gemaakt en uitgeknipt om een beter beeld te krijgen. Dit is de romp redelijk schoon.

Afbeelding

Bij de linkerhelft (onder) is de plaats van het instrumentenpaneel en de vorm van het zijraam al gecorrigeerd (het in de kit bijgeleverde windscherm kan dus niet gebruikt worden; wordt dus ook zelf maken). Vergelijking van de romphelften met het uitgeknipte zijaanzicht ziet er zo uit.

Afbeelding

Afbeelding

Er moet dus aardig wat veranderd worden. Bovendien zijn de rompwanden erg dik; die kunnen ook wat lucht gebruiken. Ik ga eerst maar eens het zijaanzicht overnemen op een plastic malletje.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 93 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement