Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 18:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 16 maart, 2006 20:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 maart, 2006 2:48 am
Berichten: 48
Woonplaats: Den Bosch
Hallo allemaal,

Ik heb met zeer veel belangstelling de threads over het bouwen en beplanken van scheepsmodellen gelezen samen met de sticky van "Beagle". Van hieruit heb ik een beginnersvraag, als je een model beplankt hebt , van het formaat "Albatros" en je gaat dit schuren, deuken / bewegen die dunne plankjes dan niet onderling?? Of is dit hout toch dikker dan ik denk, en staan de spanten hiervoor te kort op elkaar ???. Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is :oops:

Groeten, Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 maart, 2006 21:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 28 dec, 2005 12:31 pm
Berichten: 150
Hoi Bram,

Allereerst: welkom! Ik hoop dat je hier net zo veel opsteekt als ik doe!
Wat je vraag betreft: ik ben nu met m'n tweede bootje bezig en wat ik tot nu toe merk is dat de plankjes prima blijven zitten. Ik heb ze dan ook op elk spant gelijmt. Als je ze daarnaast ook nog eens strak naast elkaar legt zal het volgens mij weinig kans hebben om te gaan schuiven.

Hopelijk heb je hier wat aan.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 maart, 2006 21:34 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Als je een schuurblokje neemt, (dus het juiste schuurpapier om een blokje hout) dan zal je daar geen probleem mee hebben, en je krijgt een mooi strak geheel
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 maart, 2006 22:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 maart, 2006 2:48 am
Berichten: 48
Woonplaats: Den Bosch
Met het risico vreselijk op mn gezicht te gaan (oh wat ziet dat beplanken dr makkelijk uit als ervaren bouwers t doen :? ) heb ik mezelf de "Swift" van Artesania Latina aangeschaft. Een niet al te super duur model (ik hoop niet dat het een slecht voorteken was dat de shop er 5 in de aanbieding had staan :lol: ) en ik zal eens een poging wagen.

Alvast bedankt voor de snelle reacties en de leerzame threads op dit forum.

Groeten, Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 maart, 2006 22:23 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.

Geregistreerd: vr 07 okt, 2005 0:25 am
Berichten: 4180
Bram we zien vanzelf je brouw vooruitgang met foto's :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 maart, 2006 0:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3439
bprosman schreef:
Met het risico vreselijk op mn gezicht te gaan (oh wat ziet dat beplanken dr makkelijk uit als ervaren bouwers t doen :? ) heb ik mezelf de "Swift" van Artesania Latina aangeschaft. Een niet al te super duur model (ik hoop niet dat het een slecht voorteken was dat de shop er 5 in de aanbieding had staan :lol: ) en ik zal eens een poging wagen.

Alvast bedankt voor de snelle reacties en de leerzame threads op dit forum.

Groeten, Bram


Hai, Bram!

Open gewoon een topic waarin je de bouw van de Swift gaat behandelen. De ervaren bouwers kunnen je dan tips geven tijdens de bouw.

Maak ook wat foto'tjes van de bouwstappen en het komt helemaal goed. Fouten maken doe ik ook erg veel en ik vraag me ook rot aan de ervaren bouwers hier! :wink:

Het schuren van die latjes gaat echt heel goed, doordat de latjes vrij dik zijn ten opzichte van het scheepje en je ze goed strak tegen de spanten aanlijmt, wordt het 1 solide geheel wat je kunt schuren.

Vaak ga je beginnen met een lichte houtsoort waarmee je de eerste laag latjes gaat leggen tegen de spanten. Hierop voor de afwerking leg je dan een 2e laag die bestaat uit fineerlatjes die heeeel dun zijn.

Het is ook mogelijk dat je maar 1 laag met latjes moet aanbrengen, deze zijn dan altijd wat dikker. (dit had ik met de Albatros)

Ik vind dat je een goede aankoop hebt gedaan met die Swift.

Afbeelding

Heel leuk scheepje om mee te beginnen!!! :brouw:

Het beplanken van de romp is gewoon het moeilijkste van de hele bouw. Het maakt of breekt je schip!!!
Het berekenen/ bepalen waar je de latjes moet gaan afschuinen gaat het probleem worden. Dit is best een lastige klus en is heel belangrijk voor het uiterlijk van het scheepje.

Geen angst of nood....wij zijn hier om te leren en te helpen! ;)

gr,

Peter (Albatros bouwer) 8)

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Laatst bijgewerkt door Ptèr op vr 17 maart, 2006 0:32 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 maart, 2006 0:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
@bram.

dan moet je al heel dunne huidlatjes hebben of de afstand tussen de spanten moet heel groot zijn, om een bepaald effect van doordrukken , bij het schuren, te bekomen.
Mocht zich die fout wel voordoen dan wodt je dat wel echt gewaar tijdens het leggen van je jhguidplanken.
Indien je een dubbele laag legt , zoals bij de endeouvour, dan moet je echt geen vrees hebben dat je huidplanken gaan doorbuigen.

Bekijk schuurblokkeneens even.
Maak zeker geen gebruik van los schuurpapier op een blokje, maar kleef je schuurpapier op een blokje.

Wat je kit betreft. Is het een voor beginners of is het één voor de zeer gevorderden, maakt voor ons geen verschil. Laat ons op tijd zien , waar je mee bezig bent en neem desnoods een foto bij je vraagstelling. Het is beter twee vragen te stellen dan geen. Om dan achteraf te moeten lezen dat het ook anders kon.
In deze forum-familie zijn we allen bereid van iedereen, met wat ook te helpen, als het in ons vermogen ligt.

_________________
Ship modelling is not a hobby, it has become a way of live. © Brian King.
Als je ouder wordt, wordt alles slechter, behalve het vergeten, dat wordt steeds beter © E.B.
Geen kernnis zonder kunde, Geen kunde zonder Kennis. © Ab Hoving
Grtz Erik
http://modelships-beagle.eu/index.html


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 maart, 2006 9:16 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
@Beagle
Klopt, het schuurpapier moet wel vast op een blokje zitten
Ik moet leren om niet zomaar aante nemen dat een ander direct weet wat ik bedoel en hoe het zou moeten

Ik ging er van uit dat het logisch is dat het schuurpapier gefixeerd is op het blokje hout middels kleefkracht oid
BertUS

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 maart, 2006 11:00 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 12 maart, 2006 2:48 am
Berichten: 48
Woonplaats: Den Bosch
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden. Ben gisteravond begonnen met een plank te maken dat ik als 3e handje kan gebruiken voor de opbouw van de kiel. Ook begonnen spanten uit te "snijden". Ze waren wel gelaser'ed maar de laser bij mijn pakket was al een beetje bot denk ik :wink:. Schuurpapiertje doet hier wonderen. Ik zal een apart topic openen als ik wat foto's gemaakt heb.

Groeten, Bram


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement