Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 17:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 1/144 Revell Tornado ECR
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2013 0:38 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8798
Woonplaats: Utrecht
Gisteren ESM, en dan begint het toch te kriebelen om weer wat te brouwen... Helaas had ik niets mee, dus moest ik wel iets kopen daar :mrgreen:

Uiteindelijk viel mijn oog op dit:
Afbeelding
foto even geleend van Prutsel in zijn topic

Mijn ervaring met Revell Tornado's (1/144 en 1/72) is zeer goed, uitstekend pasvorm, mooie details, dus hoppa, doosje opentrekken en aan't plakken geslagen op de ESM!

Afbeelding

Zei ik al dat het detail heel mooi is van Revell op deze schaal? 1/144, voorzien van een cockpit met dus de kuip (+ wielbak nosegear), twee plofstoelen, twee instrumentenpanelen voorop en een knuppel waar de piloten mee kunnen spelen, ofwel dus 7 onderdelen alleen al daarvoor! Sommige merken maken zich er met evenveel onderdelen vanaf op 1/48... Nog wat avionics troep die ook bij de cockpit hoort, maar dat komt er pas op als de kuip eenmaal tussen de romphelften vereeuwigd is.

Bovenstaande, en de twee volgende foto's is het werk van een uurtje plakken op de ESM dus. Ik heb ervoor gekozen om de pit gewoon zo ver mogelijk in elkaar te zetten met basic materiaal, en het schilderen zou ik me dan later wel druk om maken ;)

Afbeelding

Afbeelding


Vanavond heb ik dan voor de eerste keer in m'n nieuwe stekje (sinds september) gebrouwd. Belangstrijkste plekje in de hele woonruimte:
Afbeelding
;)

Ik ben vervolgens doorgegaan door wat kleur over de cockpit te gooien. Het merendeel staat in lichtgrijs (wat vallejo grijstinten bij elkaar gegooid), wat donkerder grijs voor de stoelen, groene tinten voor de 'kussens' en headrest, en dan natuurlijk nog de obligatoire zwarte accenten aan de stuurknuppels. Met de zijpanelen etc. heb ik me niet bezig gehouden, door de canopy zie je daar later niets van terug en het algemene beeld is voldoende. Deze kit wordt ook gewoon eens recht uit de doos gebouwd, en het plan is om die donderdagavond af te hebben, want vrijdag is Battlefied 4 uit en dan ga ik me even opsluiten :mrgreen:

Dus, terug naar de cockpit:
Afbeelding
Afbeelding

Uiteindelijk ook de boel nog wat verder samengebracht, en het ziet er na twee knutselsessies (dat brengt mijn totaal voor dit jaar op vier? Met de helft in de laatste twee dagen... goed bezig :roll: ) ... waar was ik... oja, het ziet er dus al uit als een vliegend tuig. Mooi, da's de bedoeling.
Afbeelding

Afbeelding


Morgen eens kijken wat ik verder kan doen. Lijmnaadjes schuren, luchtinlaten ertegenaan gooien, likje verf in de cockpit om lijmplekjes bij te werken en dan kan de canopy alweer dicht geloof ik. Waarna we wel al erg dicht bij het afplakgebeuren komen. Dit keer ook niet vergeten om de randanimatie (raketten, droptanks) alvast voor te bereiden voor de primerronde.

Later meer!
(en dan ga ik ook eens die F1 Honda opgraven, net zoals een driedekkergeval en nog wat spul waarvan ik helemaal vergeten ben dat ik het heb...)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2013 2:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Volgens mij ga je de weddenschap zo winnen :D Is die van Mytheny al eens af (waar ze een paar jaar geleden mee begonnen is, seen @ Bravo104)?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2013 11:38 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Een week zei je he, een week, Mytheny opsluiten en dan lukt het



nee hoor Myth, je mag gewoon loshobbelen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2013 11:39 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8798
Woonplaats: Utrecht
tsjopper bob schreef:
Is die van Mytheny al eens af (waar ze een paar jaar geleden mee begonnen is, seen @ Bravo104)?

Nope, maar ze ging er gisteren wel mee verder (dat was te merken aan het gevloek :mrgreen: )

Bert Takken schreef:
Een week zei je he, een week, Mytheny opsluiten en dan lukt het

die is ook gewoon lekker aan het brouwen geslagen ;)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 28 okt, 2013 23:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 09 jan, 2013 23:27 pm
Berichten: 822
Leuk kitje om te maken hoor! Viel bij mij haast vanzelf in elkaar. Het plakken van alle decals kostte me echter nog wel wat tijd. Succes ermee! :brouw:

_________________
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Voor een overzicht van mijn verslagen :http://www.modelbrouwers.nl/builds/user/1724/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2013 0:35 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8798
Woonplaats: Utrecht
Ja, zeker leuke kitjes dat! Ik denk dat mijn laatste projecten voor het grootste deel in de snelle 1/144 categorie vallen :P

Ik heb ondertussen nog wat gedaan, en de motivatie was wat zoek om een update te plaatsen, maar ik ben er weer. De doelstelling om hem vorige week af te hebben is niet gelukt, en ondertussen is er dus Battlefield 4 en development aan Modelbrouwers en dan gaat het brouwen iets trager :mrgreen:

Wat had ik dus gedaan... dat was lomp geweest bij het plakken van de instrumentenpanelen, met als gevolg dat de RIO zijn paneel niet helemaal aansloot. Plamuur dus!
Afbeelding

Ook was er het een en ander beetje verschoven bij de inlaten, of te veel weggeschuurd, dus meer plamuur.
Afbeelding

Droptanks... beetje foutjes bij het losknippen, dus gaatjes vullen met ... meer plamuur!
Afbeelding

Die hele bende heeft dan wat schuurpapier gezien waardoor het allemaal wat netter wordt, en de cockpit is verder van zwartigheid voorzien.
Afbeelding

Mooi zat, die kan dicht, je ziet er toch maar weinig meer van.

Resultaat van schuurwerk op de onderkant:
Afbeelding
Strak genoeg... verder!

Na lange, lange tijd kon ik nog eens mijn airbrush bovenhalen om primer te spuiten. Helemaal lekker ging dat niet, verdunning was niet dat, droogde veel te snel op de tip van airbrush, met vieze spetters tot gevolg. Maar ik ben lekker doorgegaan, niets wat een schuurpapiertje niet kan verhelpen.

Primer tornado dusss...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan heb ik vanavond de primer wat bijgewerkt, nog wat naadjes beter behandeld met behulp van een 2x loep-met-led-lampje (nu snap ik wel dat sommige mensen zo strak kunnen bouwen, als je d'r een vergrootglas bijhaalt trek je ook je skills de lucht in!).

Uiteindelijk ben ik dan eindelijk maar eens voor het eerst Gunze-Sangyo verf gaan proberen, en dat meteen met ieders favoriete kleur in de modelbouw: wit! :mrgreen:

Het was even zoeken naar de goeie verdunning, maar het kwam goed. 0.15 naald in de Evo, en dan maar wat baantjes getrokken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De droptanks hebben ook wat gehad.
Afbeelding

Nu, er is vrij weinig te zien van het wit, en dat komt door het kunstlicht dat niet helemaal lekker is, en de lichte grijze kleur van de primer, waardoor het onderscheid niet makkelijk is. Ook bij het spuiten heb je dat probleem trouwens.

De Gunze-Sangyo verf is wel heel erg prettig, gloss white is nu al stofdroog, het dekt op zich vrij goed (en zeker om wit te zijn). Ruikt wel wat sterker dan andere waterbasisverven en ik vond de airbrush iets lastiger schoonmaken dan pakweg Vallejo. In ieder geval ga ik er verder wat kleurtjes van aanschaffen en kijken wat dat geeft.

Later meer, wanneer... dat hangt af van de tijd die ik heb en het plezier in andere zaken ;)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2013 19:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7919
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi begin van de camo.

Gunze werk ik graag mee om te spuiten, combineert gemakkelijk met tamiya, niet echt een probleem de spuit schoon te maken en snel droog. Moet wel toegeven dat potje wit dat ik heb meer water is dan verf... moet het zelfs niet meer verdunnen voor ik spuit...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16 nov, 2013 3:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Dan begint ie met Gunze, wat een heerlijke verf is, maar dan ook gelijk met wit. De enige kleur die ik van dat merk butt vind. Voor wit gebruik ik liever Vallejo, die dekt veeeeeeeel mooier. Alleen gaan Gunze en Vallejo naar mijn mening niet lekker samen, het werkt op elkaar in. Als je het echt goed laat uitharden gaat het overigens wel hoor.

Inderdaad lekker veel detail in deze schaal, leuke kit hoor.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18 nov, 2013 0:07 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8798
Woonplaats: Utrecht
Ik vond het op zich aardig meevallen, lekker snel droog ook (vergelijkbaar met Vallejo). Vallejo wit vond ik ook niet zo prettig.

Maar ik merk wel dat ik wat roestig geworden ben in de airbrush ;) Te lang niet meer gedaan.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 23 aug, 2015 19:17 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8798
Woonplaats: Utrecht
Er zit wat meer verf op ondertussen, en zoals ik dit zit te typen bedenk ik me net dat ik wéér de droptanks vergeten ben :roll:

Maar dus.

Vanmiddag stond dit op het programma:
photo 326061

Ik had vorige week al het een en ander afgeplakt voor wat zwart moest worden, en dus vandaag maar dat potje verf opengemaakt en een scheut in de luchtkwast gemikt. Aanschouw:
photo 326063

photo 326062

photo 326065

De wingtips meteen even meegenomen, ziet er altijd lekker strak uit met de airbrush:
photo 326066

photo 326067

Zwart op het uitlaatgedeelte, want zelfs in 1/144 klieder ik lekker met Alclad :)
photo 326064

photo 326069

En dan... trekken we de Alclad open. De basis is Dull Aluminium, met daarover een laagje Pale Burnt Metal. De smalle banden aan het begin zijn in Chrome gezet, maar wat accenten van Steel. De nozzles zelf zijn in Jet Exhaust gezet.
photo 326070

photo 326071

En zonder tape (en zonder daglicht, dat was op)
photo 326072

photo 326073

photo 326074

photo 326075

photo 326076

photo 326077

photo 326078

Volgende stap wordt wat overspray wegwerken - zwart ging niet helemaal lekker, en even verzinnen of ik de kleuren iets dichter bij elkaar kan brengen. En dan ben ik bijna aan het decallen aangekomen voor dit ding :)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement