Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 9:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Kijk eens naar de titel van de groepsbouw. ;-) Het was mij ook niet direct opgevallen. Een post in 'belangrijke mededelingen' zou inderdaad iets handiger zijn geweest, maar Sjaak heeft nu wel wat anders aan zijn hoofd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 10:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Sebooo schreef:
Hij is overigens wel heeeel erg gaaf geworden, ook zonder raketten.
Precies wat ik wilde zeggen! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Als de groepsbouw nog niet is afgelopen, dan hebben we nog tijd voor een updateje :) De volgende foto's wilde ik eigenlijk bij de eindfoto's voegen, maar we kunnen nog een maandje.

Dit keer iets piep kleins op de linkervleugeltip. U ziet dat hier de decal met een beetje silvering heel erg mooi in de paneellijnen is gelopen. Op de rechtervleugel wilde hij niet in de paneellijnen lopen, een beetje vreemde decals. Hoewel ik er een stuk of wat lagen P+ had gespoten, is de doorzichtige decalfilm nog vrij goed zichtbaar.

Afbeelding

Maar het viel me op dat de MLD toestellen op de linker vleugeltip een antenne hadden. Geen flauw idee wat voor antenne. Op de Mk4/5 toestellen zie je die wel meer, maar de MLD was redelijk vooruitstrevend doordat ze die ook op de Mk1 toestellen hadden. De antenne is een bijgevijld stukje Evergreen strip. Ik heb twee gaatjes van 0,3mm naast elkaar geboord zodat de antenne wat beter vast gelijmd kon worden. Dit heb ik gewoon gedaan met plastic lijm van revell. Ik heb er al een beetje tegenaan gestoten en de strip buigt gewoon terug in de goede positie (met PE had hij op zijn minst krom gestaan) En hij breekt ook niet af.

Afbeelding

Voor de rest heb ik nog wat kleine details geplanned op beide vleugeltips, maar dat zien we in de volgende update wel weer!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jun, 2013 20:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Tijd voor een update! Ik heb vorig weekend in het MLM gezeten met de PC (en de Firefly!) dus daarom heb ik me niet bezig gehouden met de modelbouw. Maar ik ben er nog geenszins mee gestopt!

Ik zag al een tijdje geleden het volgende detail. Deze foto is geleend van deze site: http://www.ipmsregiomidden.nl/ipmsregiomidden/Fairey_Firefly.html

Afbeelding

Je ziet op de vleugeluiteinden een uitsparing. De Firefly kon zijn vleugels naar achteren toe wegklappen om ruimte te besparen op een vliegdekschip. Bij de Mk.I gebeurde dat nog met de hand. Ik denk dat de uitsparingen een soort handgrepen zijn die daar bij moesten helpen. Onze vrienden van AZ models hebben dit gesimuleerd met een ingegraveerd lijntje.

Afbeelding

Maarja, aangezien we toch nog bezig zijn met de raketten, kunnen we hier natuurlijks iets moois van maken. Ik besloot een klein stukje plastic weg te halen. Ik heb de antenne die ik eerder aanbracht maar preventief afgebroken.

Afbeelding

En er een stukje stretched sprue tussen gelijmd. Meteen effe aangetipt met de kwast in de camouflage kleur. Een betrekkelijk gemakkelijke modificatie die weer een subtiel detail aanbrengt. Ik ben er wel content mee.

Afbeelding

Dat van die handgrepen deed ik onder het drogen van de raketten. Ik had ze twee weken eerder al ingesmeerd in de basiskleur van Humbroll 117 met een druppie 81. Volgens de foto's van deze pagina:

http://forums.diecast-aviation.eu/showthread.php?t=9705

moet er nog heel wat gebeuren aan de kop van de raket. Op de neus zitten kleine rode en witte ringen en ook nog een ring in een soort lichtgroene kleur. Maar het afplakken voor het schilderen van de rode en witte ringen is natuurlijk zeer lastig. Na een half uurtje de raketten op deze manier aangestaard te hebben kreeg ik een idee.

Afbeelding

Ik begon eerst met de rode verf. OP de voorgrond zie je een wattenstaafje, ontdaan van watten. Het gaatje van het wattenstaafje heb ik iets 'geruimd'. Vervolgens doopte ik het uiteinde van het wattenstaafje in de rode verf en drukte ik dit op de neus van de raketten. Na een dagje drogen, gebruikte ik de andere kant van het staafje voor het wit. Dit gaatje was wat kleiner en dus viel het staafje iets minder ver over de kop heen.

Afbeelding

De volgende stap deed ik met een Evergreen staafje. Die had een kleiner gaatje dan het wattenstaafje en zodoende kon ik als laatste een druppie groen op de raket drukken.

Afbeelding

Ik moet zeggen dat de rode en witte ringen niet heel erg compleet evenwijdig lopen en overal recht zijn. Maar vanaf een centimeter of 20 afstand zie je dat toch niet meer. Ze staan nu even goed te drogen. Hierna doe ik er wat lak overheen en daarna kan ik wat knutselen met decals voor de derde gekleurde ring en wat opschriften. Ik ben er stiekem wel blij mee met hoe de raketten er nu uitzien.

Afbeelding

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jun, 2013 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Die knalsigaren zien er echt onwijs tof uit zeg. Chapeau man.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jun, 2013 21:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Mooie toevoegingen! Goed idee van die wattenstaafjes.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 jun, 2013 22:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ja jongens, bedankt, ze gaan fantastisch mooi hangen onder de vleugels!

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jun, 2013 1:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Leuk gedaan, dat handvat in de vleugeltip. 'n Mooi extraatje!
En die rakketto's zien er ook prima uit zo :brouw:

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Nem op ma 03 jun, 2013 22:22 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jun, 2013 13:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Raketten zijn inderdaad prachtig geworden. De handgreep is een mooi detail dat niet mag ontbreken. Meerdere toestellen kunnen het hebben, zoals de Fokker S-11 (kwam ik ook achter na een critische opmerking van Erik ZTM :mrgreen: ).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 jun, 2013 22:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2054
Woonplaats: Gemert
Waar die wattenstaafjes toch niet allemaal voor kunnen dienen. Goed bedacht! Paul zou zeggen: lean thinking, lean modelling. En als ie het zegt ben ik het helemaal met 'm eens.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement