Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 09 mei, 2013 11:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb ze dinsdag al in handen gehad, en ze staan ook al op de DD site.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 mei, 2013 23:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Het Hemelvaartweekend niks kunnen doen en nu zitten we in de wandel3daagse bij ons in het dorp. In de spaarzame uurtjes ploeg ik langzaam verder.

Even een tekstuele update: Wielen geverfd. Hoofdrotor in elkaar gelijmd en samen met de staartrotor nu voorzien van een laagje zwart (mat). De heli nog eens voorzien van een glanzende laklaag welke nu al een paar dagen aan het uitharden is. Binnenkort eens proberen of we met een wasje (dank zij aanwijzingen van o.a. Erik) er wat diepte in kunnen krijgen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 mei, 2013 0:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Als je glanslaag goed hard is kan er met wat kinder-plakkaatverf, water en een drupje afwasmiddel erdoor erg weinig fout gaan. Minder dan met een wash op terpentinebasis. Dat heeft nog weleens de neiging om door de acryllak heen te vreten, zeker als je stevig poetst.
Maak geen wash van acrylverf, dat spul krijg je, eenmaal droog, nauwelijks weg is mijn ervaring. Zo'n cheap-ass tube-pakketje voor de kids of zo'n fles die ze op de basisschool hadden werkt perfect.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 mei, 2013 0:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
ErikZTM schreef:
Als je glanslaag goed hard is kan er met wat kinder-plakkaatverf, water en een drupje afwasmiddel erdoor erg weinig fout gaan. Minder dan met een wash op terpentinebasis. Dat heeft nog weleens de neiging om door de acryllak heen te vreten, zeker als je stevig poetst.
Maak geen wash van acrylverf, dat spul krijg je, eenmaal droog, nauwelijks weg is mijn ervaring. Zo'n cheap-ass tube-pakketje voor de kids of zo'n fles die ze op de basisschool hadden werkt perfect.


Amen!
Ik heb plakaatverf van de Hema en dat werk perfect.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 21:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed, een beetje rustig van mijn kant. Maar ik heb de tijd gebruikt om het modelletje af te maken. Een oplettende lezer/kijker had hem al gezien bij de evenementen, in Ureterp heb ik 'haar' op de showtafel gezet.

Voordat ik wat eindfoto's plaats, nog wat 'in progress' plaatjes.

Voor de hoist kon ik kiezen tussen de versie van de kit (karig) en de resin-uitvoering van de upgrade-set. Heb gekozen voor de laatste, maar met wat fantasie kun je de kale uitvoering van de kit nog wel wat pimpen met draadjes etc. om het ook nog wat te laten lijken. Lijkt ook nog wel op de echte.
Afbeelding
Wel moest ik even wat foto's bekijken. Het blijkt dat de hoist op 2 manieren kon worden aangebracht.
Afbeelding
Afbeelding

De resin steun aan de bovenzijde was vierkant en sluitte niet goed aan op de romp. Ik was niet tevreden en heb deze verwijderd en vervangen door 0.5 mm styreen-staaf. Veel beter.
Afbeelding
Afbeelding

Ik wilde het wat speelser laten lijken en heb visdraad aan de haak gelijmd zodat deze wat lager hangt. Met wat kleurtjes ziet het er zo uit.
Afbeelding

De rotorbladen moesten flink opgeschoond worden.
Afbeelding
Op de asjes heb ik pennetjes gelijmd, zodat het beter aangebracht kon worden.
Afbeelding

Na het aanbrengen van de laatste laklaag (mix van 70% glans / 30% mat van Vallejo air) ben ik aan de slag gegaan met een wash, voor het eerst. Na uitvoerig lezen van de tips van menig bouwer, heb ik een mengsel gemaakt van gele plakkaatverf en dit wat donkerder gemaakt met olijfgrijs. Dit heb ik verdund met water en een drupje afwasmiddel. Alle roosters, gaten, paneellijnen etc. voorzien van de wash. Even in laten trekken en het overtollige met een wattenstaafje weer verwijderd, net zolang totdat er wat 'smerigheid' achterbleef. Het was even pielen, maar ik geloof dat het op zich wel redelijk gelukt is.

Dit is 'ze' dan geworden, mijn eerste Nederlandse helikopter.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bovenop de hoofdrotoras heb ik nog een hijsoogje aangebracht van dun koperdraad.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En om af te sluiten, nog even een actiefoto van de heli in de film 'De Storm'.
Afbeelding

Okay, voor diegene die dit model ook willen bouwen. Het glaswerk vond ik het lastigste, maar met wat geduld te doen. De rest is niet zo spannend. De upgrade set bestaat uit een resin cockpit en een resin hoist. Uiteraard krijg je hier een goed gedetaileerde cockpit voor, maar voor de hoist hoef je het niet te doen. Van het PE-frame wat erbij geleverd wordt heb ik weinig gebruikt, alleen de pitot-buis op de hoofdrotormast. Kortom die upgrade-set is leuk, maar een volgende zou ik zonder upgrade-set ook wel leuk in elkaar krijgen, scheelt toch weer doekoes.

De juiste kleur geel gaf wat discussie, maar ik/we zijn daar uit gekomen. Achteraf geef ik de voorkeur aan een pre-shading in de paneellijnen. De laklaag (glans van Vallejo air) zit er mooi op. De decals van Dutch Decall lieten zich keurig plaatsen en silvering is niet (of nauwelijks waarneembaar) opgetreden. Seallaag is een mix van 70% glans met 30% mat. Op advies van Erik heb ik er een lichte geel/grijze waas overheen geneveld, om de decals er ook wat verweerd te laten uitzien. Als laatste een wash aangebracht om wat details te higlighten.

Overall: Een leuke aanwinst voor de kast.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 21:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Knap werk hoor! Mooi eindresultaat van deze lastige kit. Petje af.

Hij lijkt alleen een beetje laag op het neuswiel te staan. Hoort dat?

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Klopt, zou wel iets hoger mogen staan. Heb het wiel even bekeken, zou wellicht wel mogelijk moeten zijn om dat nog wat aan te passen. Groepsbouw is met een maandje verlengd, dus dat lijkt me geen probleem.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 22:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
René, ze is een schatje geworden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Neuswiel mag inderdaad wel een 'schop onder de kont krijgen' so to speak. Hoofdwielen mag je wat mij betreft ook nog wel naar kijken. Ik weet het, macro kills, maar dan moet je ook maar geen macro foto's plaatsen. :D Kijk eens of je de bandjes nog wat strakker rond de velg kan krijgen en wellicht ietwat wash in de wielen zelf voor wat meer diepte. Voor de rest: mooi ding!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 23:04 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Ik vind het een erg mooie heli geworden Rene! Vooral de lichte wash die je gebruikt hebt maakt hem realistisch. Ook het moeilijke glaswerk zit er strak in. Wil hem graag eens in het echt zien.
Groeten Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 124 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement