Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2013 11:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik wil er geen eindeloze discussie over voeren, maar de S-21 had geen flaps, alleen Handley Page leading edge spleten voor lage snelheden. Dat staat expliciet in de type beschrijving van De Schelde. Ook is daar sprake van duikremmen om de maximale duiksnelheid, die kan oplopen to 1000 km/uur (met de propeller in vaanstand) te beperken tot een lagere waarde.
Verder met het model. Ik heb de propeller op een asje van 1 mm gezet, en ook een 1 mm gaatje in de achterkant van de romp geboord.

Afbeelding

De "onrondheid" van de romp bij de propeller is hooguit een tiende mm, en de straal van de spinner is ook ongeveer 0,1 mm kleiner dan de romp. Dat laat ik dus maar zo, het is absoluut niet storend. Wat wel storend was, is dat de propeller de grond raakte; het gevolg van het verlengen van de schroefbladen om op de gewenste 3 meter diameter te komen.

Afbeelding

Deze foto van het model op een 2 mm dik plaatje plastic laat zien, dat de bladen een halve milimeter te lang zijn.

Afbeelding

Dus heb ik het hoofdlandingsgestel weer er af gesloopt en de pootjes 1,5 mm verlengd met een stukje plastic, zodat de schroef net vrij blijft van de grond.

Afbeelding

Er zit toch nogal wat verschil tussen de maatvoering van het landingsgestel van het model en dat op de tekening van De Schelde: de wielen zouden een grotere diameter moeten hebben, het landingsgestel zou zo'n 5 mm langer moeten zijn en de wielkasten zouden in de romp door moeten lopen tot de centrale romphoofdligger. Zelfs uit het maatschetsje wat in de handleiding staat blijkt dat het landingsgestel van het model aan de kleine kant is.
De richtingsroeren met de op wit decal papier geprinte oranje decals zijn nu goed.

Afbeelding

Wel zijn de decals een beetje aan de grote kant (ze zijn direct gekopieerd van de originele decals met alleen een gecorrigeerde onderkant, dus die zullen dan ook wel te groot zijn). Een beetje bijsnijden als ze nog nat zijn gaat makkelijk.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2013 18:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Jeetje, wat een pech zeg, met die propeller. Denk je het goed te doen, loop je weer tegen andere problemen op. Mooi opgelost in ieder geval!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 mei, 2013 16:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het kan ook wel eens meezitten. Toen ik de "nieuwe" pootjes er onder gezet had .....

Afbeelding

bleef ie op z'n neuswiel staan .....

Afbeelding

zonder op de propeller te leunen.
Kennelijk is door de meer horizontale stand het zwaartepunt vlak voor de hoofdwielen komen te liggen. Zal wel weer slechter worden met het aanbrengen van de roeren, maar dat kan wel weer gecorrigeerd worden met een paar loodjes.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 11:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Het laatste stukje cockpit interieur: de gas handle. Moet nog een beetjer bijgetipt worden.

Afbeelding

Afbeelding

En nieuwe afsteunstijlen voor de hoofdwielen.

Afbeelding

Ook de wieldeuren zitten er in. De kleine neuswieldeuren waren te lang, dus daar moest even het mes in.
Het eind begint te naderen. De roeren nog en de cockpitkap op zijn plaats plakken. En lood bijvullen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 11:56 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Al met al toch bezorgt RS je nog wel wat werk maar je maakt er weer iets fraais van.
De wieldeuren ogen nogal dik, persoonlijk zou ik ze vervangen.
Klopt de stand van de hoofdwielen? Op de foto van het prototype lijkt het alsof de poten iets gespreid naar buiten staan en de wielen vrijwel haaks op de grond staan.
Misschien was je dit al van plan maar het accentueren van diepte in rond de uitlaten, landingsgestelpoten, roeren en vleugelspleten met een pinwash maakt 'm echt af.
Succes met de laatste loodjes.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 12:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Klopt de stand van de hoofdwielen? Op de foto van het prototype lijkt het alsof de poten iets gespreid naar buiten staan en de wielen vrijwel haaks op de grond staan

Op de De Schelde tekening staan de poten naar binnen, maar inderdaad de wielen haaks op de grond. Ik weet niet of ik ze nog los kan krijgen om dat te corrigeren, want ze zitten op de as gelijmd.
Ik ga (weer eens) een wash proberen, maar of het lukt weet ik niet. Ben er niet goed in. De wieldeuren moet ik heel hard over denken. Overigens is het model qua (detail) maatvoering niet best. Behalve dat de wieldiameter dik 3 mm te klein is, blijkt ook de romp ruim 5 mm te laag te zijn. Dat wordt ook bevestigd door de foto van het zijaanzicht en de reconstructie van Frits Gerdessen op grond van een De Schelde tekening. De romplengte is bijna 10 mm te kort. Kortom: vleugel, staartbomen, staartvlakken en rompbreedte correct, romplengte en hoogte ruimschoots te klein. Geen idee waar RS Models dat nu weer vandaan heeft.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 15:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik was al wat verder onderweg toen Paul met zijn opemerking over wielen en wieldeuren kwam. De roeren zitten er op, evenals de antennedraad. In het besprekingsverslag van De Schelde met de ML wordt zowel een antenne tussen de beide vertikale staartvlakken als een van een staartvlak naar een "staak" op het begin van de staartboom genoemd. Beide voldoen aan de lengte eisen, Als voordeel van de laatste configuratie wordt genoemd dat de antenne dan makkelijk afgetakt kan worden naar de bovenkant van de romp, waar de radioappartuur is ingebouwd (boven de motor). Perrsoonlijk lijkt het mij ook de oplossing met de minste schadelijke weerstand, dus die heb ik maar gekozen. Antennedraad, zoals gewoonlijk, 0.06 mm vissnoer.
Verder het cockpitdak vastgelijmd met houtlijm. Dat hoefde alleen aan de achterkant; het sluit overal goed aan met de romp en de voorkant wordt vastgehouden door de machinegeweren. Die heb ik op lengte afgesneden nadat het glas er op zat. De uiteinden zwart gemaakt met een fineliner. Hieronder wat foto's van de huidige status.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Een heel apart gebakje geworden. Denk wel dat dit een opvallende verschijning is, tussen je overige modellen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Schitterend! Modellen als dit verdienen meer aandacht tussen al het overheersende jet-geweld.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2013 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Het is en blijft een raar gebakkie... :mrgreen:

_________________
1:48 Fokker C.I 100 jaar KLu GB
1:48 Nieuport 17 LVA
1:48 Fairey Firefly Mk.I MLD groepsbouw
1:350 B-25 Mitchell 18th squadron NEIAF

Groeten, Pieter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement