Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2013 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
zijn dat geen flaps die luchtremmen? je zou luchtremmen aan de bovenkant van de vleugel verwachten.

maar dit ziet er erg klein maar fijn uit :brouw:

Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2013 11:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Dat dacht ik eerst dus ook, maar de S-21 had geen (landings)kleppen; in plaats daarvan werden de Handley-Page spleten in de vleugelvoorrand toegepast, die bij grote invalshoeken de luchtstroming langer lieten aanliggen op de vleugel, en dus lagere vliegsnelheden mogelijk maakte. In de tekst van de beschrijving en het besprekingsverslag wordt slechts gesproken van duikremmen in de vleugel, zonder nadere omschrijving. Op de diverse tekeningen en schetsen van de S-21 is nergens iets te zien van luchtremmen (of liever gezegd: duikremmen, ze werden alleen bij het duiken gebruikt) op de bovenkant van de vleugel. Kennelijk is gekozen voor een minimale verstoring van het vleugelprofiel aan de bovenkant ten koste van een groter (duik)moment bij het gebruik van de kleppen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2013 17:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Je hebt de poten versterkt met 0.4 mm messing. Waren de poten zo fragiel, dat je dat nodig vond? Zo zwaar is het kitje toch niet?

Betreffende het tailzitten. Ik zou wel overwegen op hem op een ondergrondje te lijmen. Zo'n staartsteuntje vind ik altijd een gevalletje 'jammer', ziet er niet uit. Tenzij mooi gecomoufleerd weggewerkt uiteraard...

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2013 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Zo'n steuntje kan altijd nog. Kun je niks meer doen in de bak van het neuswiel, achterwaarts?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2013 18:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Je hebt de poten versterkt met 0.4 mm messing

Messing om er een pen-gat verbinding mee te maken. Het neuswielpootje had een vlak montageoppervlak, en de wielkast was ook vlak, en bovendien al geverfd. Bij nader inzien (maar dat wist ik niet van te voren) had ik natuurlijk ook een ondiep gaatje met de diameter van het pootje in de wielkast kunnen boren, want de poot was toch te lang. :)
Het staartzitten: eerst m'n best doen om het te voorkomen (lood, lood en nog eens lood). Intussen wel een volgend avontuur. Terwijl de driehoeken relatief makkelijk aan te brengen waren op de vleugels, waren de oranje roervlakken een ramp. Vrijwel niet te verschuiven, en eigenlijk scheurden ze al in het begin. Eentje veknold, en aangezien er maar vier bijzitten, zat er niets anders op dan snel even mijn eigen decals nog een keer te printen. Die liggen nu te drogen. Kijken of dat beter gaat.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2013 20:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Hallo Rob,

Tot nu toe heb ik alles met belangstelling gevolgd, je laatste probleem, misschien een idee, de randen van de richtingsroeren zwart schilderen en alleen het oranje deel van de decal gebruiken. Dat heb ik al zo vaak aan de hand gehad, ik begin er niet meer aan om decals op staartvlakken aan te brengen. Ik schilder alles wel, dat is ook niet eenvoudig maar het ziet er uiteindelijk wel beter uit.
Het "evenwichtsprobleem", heb je van de hele kleine loodkorreltjes om aan een vislijn te bevestigen? Ik had in een visgerei winkel zo'n klein doosje met hele kleine gesorteerde korreltjes gekocht. Voor zo'n klein model misschien wel bruikbaar ?
Klein puntje van aandacht;
Wat me op de foto van de achterzijde opviel, is de plek waarde prop op komt, goed rond? Anders sluit de spinner niet mooi aan op de romplijnen. Zou zonde zijn, zulke dingen vallen altijd op, oplossing een klein rond plaatje lijmen en met putty de romp aanpassen misschien? :)
Komt waarschijnlijk door het wegwerken van de rompnaden.

Het wordt een leuk model zo te zien, mag ook wel na al je moeite. Bijna klaar, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2013 21:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@John:
Citaat:
de randen van de richtingsroeren zwart schilderen en alleen het oranje deel van de decal gebruiken

Ik moet nu mijn eigen decals gebruiken, en die hebben geen zwart randje. Roeren zijn al zwart geschilderd. :wink:
Citaat:
heb je van de hele kleine loodkorreltjes

Die heb ik nu ook gebruikt, maar er moet kennelijk nog meer bij.
Citaat:
is de plek waarde prop op komt, goed rond?

Ik zal de spinner er op passen om het te checken.
Je ziet het, ik begin het te leren :)

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 mei, 2013 15:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vandaag mijn zelf geprinte decals op het richtingsroer gezet. Deze decals zijn veel steviger (en toch dun), dus waren makkelijk op hun plaats te zetten. Maar ik hoefde er maar eentje te doen. Waar ik al bang voor was: op het zwarte roer is geen oranje meer te zien. Dus een nieuwe print gemaakt op wit decal papier. Kijken of dat wel goed dekt.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2013 0:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 07 mei, 2012 23:49 pm
Berichten: 835
Woonplaats: Noordwijkerhout
Knap werk hoor. Misschien is het toch de moeite waard om een airbrush aan te schaffen. Dan komen de kleuren er nog strakker op, dit geld vooral voor de metallic (zilver, ijzer etc) en de transparante kleuren (groen, geel).
Ook is het misschien een optie om de canopy te dompelen in transparant geel. Wel natuurlijk heel goed afplakken, anders... je kan hem zelf wel afmaken denk ik. :wink:

Thomas

_________________
duct-tape is like the force; it has a light side and a dark side and it holds the two universes together


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 mei, 2013 9:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Erg mooi werk tot nu toe!! De foto's laten het model een stuk groter voorkomen dan ie waarschijnlijk is.

Voor lastig gevormde raampjes die je af moet plakken zou je eens Microscale liquid mask (o.i.d, in ieder geval in diezelfde soort flesjes als set en sol) moeten proberen. Ik heb het ook en het werkt prima! Het beste kun je het randje uitzetten met dunne tape, en de rest van het bolgevormde raampje opvullen met het vloeibare maskeerspul.
Maar je canopy ziet er ook nu al erg goed uit!

De dingen tegen de onderkant van de vleugel zijn inderdaad gewoon flaps, splitted flaps om precies te zijn. Een vleugelprofiel haalt ongeveer 2/3de van zijn lift uit de bolle bovenkant van de vleugel, en 1/3de door de lucht die tegen de onderkant van de vleugel beukt (indien de vleugel een invalshoek heeft uiteraard). De split flaps vergroten het liftaandeel op die tweede manier. Maarja, uiteindelijk zijn flaps vooral bedoeld om langzamer mee te kunnen vliegen, dus zo fout is de benaming 'luchtrem' eigenlijk niet. Maar ik zou het zelf eerder vergelijken met de versnellingsbak van een auto :lol:

Dat artikel van het uitzettende lood onder invloed van CA heb ik ook gelezen en daar schrok ik wel van. Echter heb ik verder nog geen enkel geval gezien van mensen waarbij dit ook is gebeurd. Ik denk dat de betreffende auteur gewoon pech had met zijn loodsoort, lijmsoort en milieu-omstandigheden. Ik lijm mijn lood in elk geval weer gewoon met CA in m'n vliegtuigjes 8)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement