Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 mei, 2013 17:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De cockpitkap is tenminste weer helder, en omdat ie zo dik is, maakt de extra vertekening ten gevolge van het laagje glaslak ook niks meer uit. Verder met de rest.
Het instrumentenpaneel aan de linkerkant van de cockpit en de gas handle:

Afbeelding

Gemaakt van strip, 0,25 mm plastic sheet en stukjes 0,25 mm metaaldraad.
Het assembleren van de vleugel in de goede stand was niet makkelijk, de lip en sleuf tussen vleugel en romp lieten een speling van een centimetertje aan de tip toe, en de onderkant van romp en staartboom/vleugel hebben geen enkel vlak stukje. Tekeningen hilepen ook niet veel; ze zijn allemaal verschillend, en duidelijk uit een verschillende tijd van het ontwikkelproject. Uiteindelijk was dit mijn opstelling, waarbij de stand voor mijn gevole het beste overeenkwam met het "gemiddelde" vooraanzicht.

Afbeelding

Gelijmd door de dunne Tamyia lijm in de naad te laten lopen, die nog wat plamuurwerk zal vragen.
De lipjes van het horizontale staartvlak heb ik geheel verwijderd (ook hier was weer een enorme speling mogelijk), en de lijmvlakken goed pas geschuurd. Op die manier voorkom ik tenminste een naad van zo'n halve milimeter. Gelijmd met Revell Contacta en er zal toch nog wat plamuurwerk nodig zijn, o.a. een gietdeukje.

Afbeelding

Tebslotte heb ik een 1:72 maatschets samengesteld uit de (originele De Schelde) tekeningen (de tekening hieronder is niet op schaal).

Afbeelding

Hier blijkt ook uit dat de schroefbladen in de kit 2 mm te kort zijn. Dat vermoedde ik al, want ik vond hem al klein voor een 1200 pk motor. Waarschijnlijk heeft de modelmaker de lengte opgemeten uit een zijaanzicht, en dan maak je zo'n vergissing bij een driebladige schroef snel (als ik het uitreken, kom ik op 2,6 mm verschil). De bladen gaan we maar verlengen door er in het midden van het blad een stripje van 3 mm lang en 1 mm dik tussen te lijmen en in profiel te schuren.
Het is overigens typisch, dat nergens in de beschrijving de schroefdiameter genoemd wordt. Wel de overbrenging van de DB601Aa (1,55) en het vermogen (1360 pk op 5000 m maximum, vermogen bij 2400 toeren). Ik weet dat je dan in theorie iets zou moten kunnen uitrekenen, maar dat is allemaal een beetje roestig nu. Mocht iemand een voorbeeld van de schroefdiameter van een ander vliegtuig dat met deze motor vloog hebben (Bf 109?), dan houd ik me aanbevolen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 mei, 2013 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Bij de 109F was die diameter 300 centimeter.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 mei, 2013 18:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Bedankt, Jan. Dan kom ik op 41.6 mm schaal 1:72. Uit de maatschets had ik 40 mm opgemeten. Ik zal jouw maat aanhouden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 mei, 2013 19:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Voor een E, heb ik inmiddels uitgevogeld, was het 311cm en voor een G 299.6cm. Die laatste opgave doet mij wel vermoeden dat de 300cm een afronding is maar na correctie zou je dan op 41.6111 komen en dan zijn we wel heel ver tussen de kleine beestjes verzeild geraakt :wink: . Overigens vraag ik me wel af of 'zelfde motor-zelfde propdiameter' altijd opgaat, maar je zult er niet ver naast zitten denk ik. Die van een vroege Spitfire bijvoorbeeld (andere motor, inderdaad) had een diameter van 297cm.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 08 mei, 2013 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Normaal is er een relatie tussen vermogen, aantal bladen, diameter en toerental. Overigens wordt in de S-21 beschrijving ook een VDM hydraulisch verstelbare propeller genoemd, net zoals voor de 109. Ergens bij zo'n 41, 42 mm zit ik wel goed.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei, 2013 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Eerst maar operatie propeller. De bladen doorgesneden en met 1 mm dikke stujes strip 3,5 mm verlengd.

Afbeelding

Gelijmd met Revell Contacta, en dat was zelfs na een nachtje uitharden niet stevig genoeg. Bij het schuren brak een blad af op het lijmvlak. Dus de stukkies opnieuw gelijmd, nu met de dunne Tamyia lijm, en toen dat goed droog was de lijm plaatsen versterkt met dunne secondenlijm. Doorgegaan met schuren, en weer een breuk. Dit keer helemaal gelijmd met dunne cyano. Terwijl dat lag te drogen, ben ik alvast gaan zoeken of de LHS geen propellertje had; eventueel lijkt me een driebladige schroef voor de Spitfire Mk. II wel te gebruiken; die had ik al gebrukt voor mijn model van de Fokker C.X Hispano, en hij heeft de goede maat. Maar hij bleef verder heel. Het (tussen)resultaat na het schuren.

Afbeelding

In de primer gezet, en ik kon al zien, dat er hier en daar wat gecorrigeerd moet worden.
Dan het linker instrumentenpaneel in de cockpit gelijmd.

Afbeelding

De gashandle moet wachten tot de MG buizen er in zitten; de enige logische positie is over de bovenste buis heen. Omdat de wielbakken een beetje kaal zijn, heb ik er een paar leidinkjes van 0,25 mm metaaldraad in gefröbeld.

Afbeelding

Ziet er goed uit, en smaakt naar meer. Tenslotte de staartbomen vastgelijmd. Dat paste bijna, en dat is niet de kit te verwijten :roll: al zouden wat paspennetjes het wel makkelijker gemaakt hebben.

Afbeelding

Met wat putty wel te repareren. Deze kit gaat wel snel. Ik moet maar eens gaan bedenken, wat ik hierna ga bouwen.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei, 2013 13:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Ja, bijna klaar al :wink: . Zit er nou een lichte knik in de staartbomen op de naad of is dat vertekening? Enne, hoe heb je die kap weer helder gekregen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 09 mei, 2013 14:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik denk, dat het vertekening is, maar zal het even checken door er een lineaal langs te leggen. Een beetje blanke lak deed de trick, en gezien de dikte van het glas hoefde ik niet bang te zijn voor (extra) vertekening van het interieur :mrgreen:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 mei, 2013 14:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De staartbomen zaten inderdaad iets scheef, dus losgehaald en weer opnieuw gelijmd. Nu recht, hoop ik. Ook verder gegaan met de propeller. Na de primer bleek toch een van de bladen scheef te zitten, zodat hij afweek van de twee andere. Met putty hersteld (bovenste blad op de foto), en daarna schuren, ook om de oneffenheden in de bladen volledig weg te halen. Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Acceptabel, voor mijn gevoel. In de cockpit zitten nu ook de (buizen voor de) mitrailleurs op de daarvoor bestemde plaatsen (0,7 mm donkergrijs geschilderd plastic staf).

Afbeelding

Ze zijn nog te lang, want ze moeten flush afgesneden worden langs het glaswerk. Dus nu begint de lastige job om de jusite plaats te bepalen waar ze door het glas moeten steken, want daar moeten nog gaatjes geboord worden. Die jongens bij RS Models hebben wel de minimale moeite genomen om de modelbouwer behulpzaam te zijn.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 mei, 2013 15:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Dat lijkt mij ook een lastige, om te bepalen waar die gaten moeten komen. Het wordt misschien ook extra lastig omdat die plastic staf niet 'vormvast' is, met messing staf zou je de pijpen kunnen fixeren en dan wat gemakkelijker kunnen aftekenen. Als je zeker weet dat je buizen voor die mitrailleurs recht zijn kun je op de tips een klein beetje verf of krijt aanbrengen en de kap er recht van voren tegenaan schuiven. Of is dat een dom idee?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement