De zending van mijn ex-collega Willem Vredeling is binnen gekomen. Zoals gebruikelijk een schat aan informatie. O.a. deze foto, afkomstig van de Stichting Historisch Museum NLR (D.J. Rozema):
Het lijkt een model voor windtunnel testen, al werden die meestal niet voorzien van interieur. Er wordt nog nadere informatie ingewonnen.
Verder de fabrieksbeschrijving van de S-21 van maart 1940 (nr. 4003-0785), een besprekingsverslag van 9 april 1940 van een vergadering van De Schelde met de ML, een ongenummerde tekening van het neuswiel, een opengewerkte tekening, een maatschets, een tweede opengewerkte tekening, een schets, een foto en vermate tekening van een windtunnelmodel met profiel en Handley Page spleet doorsnede, een foto van het prototye onder constructie (had ik al), vermate tekening buitenvleugel, tekening S21-002-06 van 18 juli 1939 (allen waarschijnlijk De Schelde), tekening oepngewerkt zijaanzicht (Frits Gerdessen), sterkterapport romp met vermate tekening (De Schelde). De beschrijving telt 32 pagina's, inclusief CL/CD kromme en prestatie grafieken.
Een eerste, snelle lezing leverde al op, dat ook aan de linkerkant van de cockpit een instrumentenpaneel zat en dat de kleppen in de middenvleugel remkleppen zijn. Ook de bewapening is duidelijk anders; het geplande kanon in het prototype was een Hispano, de wens van de ML was voor een Solothurn. Op de tekeningen ontbreekt het ronde magazijn. En de mitrailleurlopen zaten in dichte kanalen aan weerszijden van de piloot (heeft dus een consequentie voor het schilderwerk). Ook was er achter de pilotenstoel nog ruimte in de cockpit; daar stonden de magazijnen voor de mitrailleurs. Dat is overigens niet (meer) te accommoderen in het model en staat ook op geen van de tekeningen duidelijk aangegeven. Het lossnijden van de eindjes staartvlak is correct geweest; alle De Schelde documentatie geeft aan dat dat de (aerodynamische) balansgewichten waren. Er zal nog wel meer zijn. Eerst maar eens lezen, dan verder bouwen.
Ik had overigens een vervelende ervaring met de Humbrol verf die ik normaal gebruik. De nieuwe potjes zilver (H11) hebben een zeer grof metallisch pigment, zodat een geschilderd oppervlak er uit ziet als het breukvlak van een aluminium trekstaaf. Het rompje zag er niet uit, dus dat heb ik helemaal schoon moeten maken met terpentine. Ga nu maar H191 (chrome silver) proberen, of anders Revell, maar die droogt weer zo snel, eigenlijk te snel voor kwasten.
Rob
_________________
----------------
Bouwverslagen op
http://www.hollandaircraft.nl/De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.