Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 03 mei, 2013 9:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
jah die is ook best klein :P


Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 mei, 2013 14:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De zending van mijn ex-collega Willem Vredeling is binnen gekomen. Zoals gebruikelijk een schat aan informatie. O.a. deze foto, afkomstig van de Stichting Historisch Museum NLR (D.J. Rozema):

Afbeelding

Het lijkt een model voor windtunnel testen, al werden die meestal niet voorzien van interieur. Er wordt nog nadere informatie ingewonnen.
Verder de fabrieksbeschrijving van de S-21 van maart 1940 (nr. 4003-0785), een besprekingsverslag van 9 april 1940 van een vergadering van De Schelde met de ML, een ongenummerde tekening van het neuswiel, een opengewerkte tekening, een maatschets, een tweede opengewerkte tekening, een schets, een foto en vermate tekening van een windtunnelmodel met profiel en Handley Page spleet doorsnede, een foto van het prototye onder constructie (had ik al), vermate tekening buitenvleugel, tekening S21-002-06 van 18 juli 1939 (allen waarschijnlijk De Schelde), tekening oepngewerkt zijaanzicht (Frits Gerdessen), sterkterapport romp met vermate tekening (De Schelde). De beschrijving telt 32 pagina's, inclusief CL/CD kromme en prestatie grafieken.
Een eerste, snelle lezing leverde al op, dat ook aan de linkerkant van de cockpit een instrumentenpaneel zat en dat de kleppen in de middenvleugel remkleppen zijn. Ook de bewapening is duidelijk anders; het geplande kanon in het prototype was een Hispano, de wens van de ML was voor een Solothurn. Op de tekeningen ontbreekt het ronde magazijn. En de mitrailleurlopen zaten in dichte kanalen aan weerszijden van de piloot (heeft dus een consequentie voor het schilderwerk). Ook was er achter de pilotenstoel nog ruimte in de cockpit; daar stonden de magazijnen voor de mitrailleurs. Dat is overigens niet (meer) te accommoderen in het model en staat ook op geen van de tekeningen duidelijk aangegeven. Het lossnijden van de eindjes staartvlak is correct geweest; alle De Schelde documentatie geeft aan dat dat de (aerodynamische) balansgewichten waren. Er zal nog wel meer zijn. Eerst maar eens lezen, dan verder bouwen.
Ik had overigens een vervelende ervaring met de Humbrol verf die ik normaal gebruik. De nieuwe potjes zilver (H11) hebben een zeer grof metallisch pigment, zodat een geschilderd oppervlak er uit ziet als het breukvlak van een aluminium trekstaaf. Het rompje zag er niet uit, dus dat heb ik helemaal schoon moeten maken met terpentine. Ga nu maar H191 (chrome silver) proberen, of anders Revell, maar die droogt weer zo snel, eigenlijk te snel voor kwasten.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 mei, 2013 15:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Interresante foto's! Ik kende ze nog niet. Wederom leuk project trouwens. Welke kleuren en kentekens gaat deze krijgen?

PS Misschien zit ik er helemaal naast, maar ben je soms een ex-Fokker ingenieur? (Moet het toch ff vragen...)

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 mei, 2013 16:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Welke kleuren en kentekens gaat deze krijgen?

Daar heb je me. :mrgreen: Interessante vraag, als het gaat om een toestel wat nooit gevlogen heeft, en misschien net een keer op zijn eigen pootjes heeft gestaan. Zeker niet de legendarische Focke-Wulf uitmonstering, die een Britse uitvinding schijnt te zijn, en volgens de Duitsers nooit bestaan heeft. De foto's uit de fabriek van de S-21 in aanbouw laten duidelijk ongeverfd aluminium zien. Het ML camouflage schema aanbrengen inclusief oranje driehoeken lijkt me een beetje te veel van het goede. Aan de andere kant, de De Schelde S-20, een vierpersoons vliegtuigje met duwschroef en neuswielonderstel voor training of taxivluchten, had bij zijn eerste vlucht in maart 1940 een lichte uni-beschildering met oranje driehoeken op vleugels en staartbomen, oranje richtingsroeren en de speudo-militaire registratie Y-200. Als een soort "waarschijnlijk compromis" ga ik waarschijnlijk kiezen voor aluminium afwerking met oranje driehoeken en staartvlakken. Registratie Y-201? Fokker had altijd X voor zijn prototypen, Koolhoven Z, dus lijkt het waarschijnlijk dat de Y voor De Schelde was.
En ja, ik heb bij Fokker gewerkt, maar niet bij de vliegtuigclub. Van 1974 tot 2000 heb ik bij Fokker Space gewerkt (toen wel een paar jobs voor de vliegtuigen gedaan), daarna bij de TU Delft.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 mei, 2013 1:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Aha, ik zat dus niet helemaal verkeerd met mijn gedachte.

Wat betreft de kleuren, waarschijnlijk zal je de website al wel eens tegengekomen zijn, maar Lex Tempelman heeft er ook al een schets van gemaakt;
Afbeelding
www,lextempelman.nl

RS Model heeft het zich er makkelijk vanaf gebracht door geen driehoeken mee te leveren voor de staartbomen. De S-20 Y-200 had ze namelijk wel...

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 mei, 2013 8:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Die driehoeken voor de staartbomen redden we wel. Eventueel zelf "op maat" te maken door een verkleinde kopie van decals uit mijn voorraad te printen (natuurlijk met handhaving van de zwarte rand-van-konstante-dikte), want die staartbomen zijn wel verschrikkelijk iel . Die tekening van Tempelman kende ik; ik heb ook zijn artikel in Verenigde Vleugels in mijn bibliotheek.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 mei, 2013 12:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Getriggerd door de vraag van Biggles maar meteen de hele decoratie issue afgemaakt. Eerst goed gekeken naar de fotootjes van het prototype van de De Schelde S-20, die eind maart 1940 zijn eerste vlucht gemaakt heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Het ligt voor de hand , dat voor de S-21 eenzelfde uitmonstering gekozen zou worden. Let wel: voor de kleine driehoekjes op de staartbomen is hier afgeweken van de regel dat de zwarte rand altijd dezelfde breedte moest hebben, hoe groot of klein de driehoek ook was. Toen in mijn verzameling decals gekeken. In velletje 72043 van Dutch Decal zaten driehoekjes voor de Beechcraft Kansan van de KNIL ML van de gewenste grootte (3,5 mm hoog). Ook voor deze kleine driehoekjes is afgeweken van de zwarte regel (anders zouden ze geheel zwart geweest zijn).
Daarna de registratie. Het gebruikte lettertype lijkt het meest of het font Square 721 BT van mijn CorelDraw verzameling, maar dat had ik niet in vet. Ik heb de kerning aangepast naar 60%, de I in plaats van de 1 gebruikt, en met hulp van Rob de Bie (alweer) de letters vetter gemaakt. Dat moest in 48 pt gebeuren, waarna ze verkleind konden worden naar 3,5 mm hoog.
Op de foto's van de S-20 is ook nog een De Schelde logo te zien, met (volgens mij) de tekst S-20 er onder. Gelukkig stond op de titelpagina van de beschrijving van de S-21 het De Schelde logo, voor de gelegenheid aangekleed met het geknikte vleugelprofiel van de S-21. Gescand in zwart wit, met MS Paint de foute pixels verwijderd en ook een versie gemaakt zonder vleugel. Beide in de CorelDraw tekening geplakt en onder het kale De Schlede logo de letters S-21 gezet. Dit verkleind tot een passende hoogte (een kwart van de hoogte van het verticale stabilo).
Het logo met vleugeltje verkleind tot 9 mm, zodat het eventueel op de neus van het model geplakt kan worden, maar ik denk dat ik ook daar voor het kleine logo ga kiezen.
Dit is het resultaat voor de dubbele set, die geprint gaat worden op transparant decal papier..

Afbeelding

Nu maar weer verder met de echte modelbouw.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 mei, 2013 18:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
De poging om een nieuw cockpitdak te maken met het oude als mal was niet erg succesvol. Het plastic velletje werd mooi soepel in kokend water, maar verstijfde onmiddelijk als het daar uit gehaald werd. Ik zie dus niet hoe je dat dan kan vormen. Wat erger is, is dat het originele glaswerk intussen matglas geworden is. :evil: Of dat komt doordat ik het met kneedgum op een houten staaf had vastgezet, van de warmte bij het mislukte kopieren of van het schoonmaken daarna, weet ik niet. Ik probeer hem nu op te knappen met glansvernis. In het ergste geval moet ik ergens een nieuw kitje scoren.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 mei, 2013 18:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
kun je die vorm van het cockpitdak niet namaken uit een stukje hout? Dan kun je dat stukje hout als mal gebruiken om met een fohn een nieuw kapje te vormen.

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 mei, 2013 20:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Hallo Rob,

Probleem- kap dus, ik snap het probleem, warm water werkt niet, precies wat je schreef, het koelt te snel af. Tijd voor wat drastische maatregelen. Probeer eerst maar eens of het op mijn manier lukt. Eerst een vraag, als ik zo de maatschets bekijkt en omreken op 1/72 is het kapje wel verrekte klein. Daardoor kun je het misschien in één keer maken. Het probleem zit 'm in dat ronde koepeltje, aan de voorkant. Anders in twee delen maken.
De methode; hiervoor heb je wat doorzichtig verpakkingsmateriaal nodig. Liefst een beetje dik, dan simpel boven zo'n
theelicht kaarsje verwarmen. Zorg dat je genoeg materiaal hebt, en maar proberen met de orginele kap als malletje op een stokje. De clou is snel werken.
Maak er een heel stel, met stukjes en beetjes lukt het wel. De truc is te bepalen hoe het smeltpunt is van het acetaat.

Gaat het helemaal mis, dan de methode die Nem al voorstelde, een nieuwe houten malletje. Of als laatste redmiddel, stuur de boel maar per post op aan mij. Misschien kan ik dan nog wat voor je maken. Als ik denk, aan een zekere Martin Maryland. Er is dus nog hoop :lol: :lol:
Veel sterkte.

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement