Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2013 18:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Zeer interessant apparaat en kitje, en een erg goede intro. Ook interessant vind ik de vraag hoe het toen zat en nu zit in de kit met de bewapening. Een enkele Madsen voorwaarts of twee Solothurns?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2013 19:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
Ook interessant vind ik de vraag hoe het toen zat en nu zit in de kit met de bewapening. Een enkele Madsen voorwaarts of twee Solothurns?

Voor zover ik nu weet was het plan een instelbare Solothurn vooruit te hebben, en twee keer twee vaste FN mitrailleurs ongeveer naast de oren van de piloot, plus een vaste mitrailleur of Solothurn door de holle schroefas achteruit. Richten van de laatste met een spiegelconstructie en licht stijgen en dalen van het hele vleigtuig, schieten met het voorwaartse kanon terwijl de machine op de automatische piloot vloog. Waarschijnlijk zou deze opstelling wel gewijzigd zijn, als het prototype oooit zover gekomen zou zijn; de piloot zou waarschijnlijk lichtelijk misselijk geworden zijn van de cordietdampen, om van een lichtelijk gehoorgestoordheid maar te zwijgen.
Ik krijg van mijn "adresje" nog wat meer tekeningen en de oorspronkelijke fabrieksbeschrijving van de S.21. Ben zelf ook hartstikke nieuwsgierig.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2013 18:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb intussen het artikel uit Vliegende Vleugels binnen. Daarin staat nog een aardige foto.

Afbeelding

Verder is de inhoud hetzelfde als op de website die ik gevonden had. Toch nog een opmerking n.a.v. het volgende:
Citaat:
Het is wel onvoorstelbaar dat deze kist aan 590 km/u zou moeten gaan vliegen met een duwschroef

Al heeft het vliegtuig niet gevlogen, er zijn wel uitgebreide windtunnel testen gedaan. En uit goede bron is mij verteld, dat een duwschroef tot 20% meer rendement kan geven dan een trekschroef, op voorwaarde dat het (romp)deel voor de schroef aerodynamisch goed ontworpen is. En dan wordt zo'n prestatie met een 1200 pk motor niet zo verrassend, en is een vergelijking met een Bf 109 (met dezelfde motor) niet zo vreemd.
Verder zit ik nu al een hele tijd allemaal van die shitty kleine dingetjes schoon te maken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 12 apr, 2013 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
robh schreef:
Verder zit ik nu al een hele tijd allemaal van die shitty kleine dingetjes schoon te maken.


Zoals iemand anders hier onlangs zei: 'ergens tussen dat plastic zit een vliegtuig' :wink: . Mooie foto.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 apr, 2013 16:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
In de fabrieksbeschrijving van de De Schelde S-21 wordt vermeld, dat het hoogteroer gebalanceerd is en staat ook een schetsje, dat aangeeft dat de twee delen van het horizontale staartvlak die buiten de staartbomen uitsteken de balansdelen zijn. In de kit zijn de delen meegegoten met de staartboom (bovenste op de foto).

Afbeelding

Omfdat ik het hoogteroer een uitslag wil geven, heb ik dat deel losgesneden van de staartboom (onderste op de foto). Omdat ik toch bezig was, heb ik ook het hoogteroer zelf maar vast losgesneden.

Afbeelding

Bij dit werkje kwamen ook een paar modelfouten of gietdeukjes tevoorschijn, die ik maar vast weggeplamuurd heb.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 apr, 2013 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Eindelijk alle onderdeeltjes schoongemaakt. Een paar keer op de knieen op de grond omdat zo'n dingetje eigenwijs was en alleen ging wandelen.

Afbeelding

Wat nog ontbreekt zijn de vier mitrailleurlopen, die je zelf moet maken (en waarvoor je vier gaatjes in de glazen kap moet boren, waar staat niet aangegeven) en eventueel de antenne. Ik moet ook rolroeren en richtingsroer nog lossnijden.
Ik heb de spanwijdte gecheckt: precies op schaal. Het was eigenlijk een heel klein vliegtuigje, met zijn 9 meter spanwijdte.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 apr, 2013 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
robh schreef:
In de fabrieksbeschrijving van de De Schelde S-21 wordt vermeld, dat het hoogteroer gebalanceerd is


Dan had een trimvlakje voldoende geweest, toch? Dit (de uitstekende delen van het stabilo verstelbaar maken) lijkt mij een wat onwaarschijnlijke manier om te balanceren.

Maar wel een mooi kitje van een geinig onderwerp!

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 apr, 2013 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Aerodynamisch gebalanceerd... (en daarnaast waarschijnlijk ook nog dmv gewichten.) Komt heel veel voor. Zelfs de simpelste Cessna heeft het er standaard op zitten. Niets verstelbaar, maar gewoon vast aan het roer.

Een trimvlak heeft weer andere functies.

Edit; Kijk bijvoorbeeld naar een welbekende WWII kist de Spitfire. Zelfde idee, een hoornbalans, maar dan iets anders geconstrueerd door de enkele staart;

Afbeelding
bron; ipmsstockholm

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 27 apr, 2013 15:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
de uitstekende delen van het stabilo verstelbaar maken

Dat was nou ook weer niet de bedoeling; die delen zitten vast aan het hoogteroer, hetzij via de scharnieras of (moeilijker) via een verbinding achterlangs de richtingsroeren om (hoe precies hoop ik uit te vinden als ik de hele beschrijving heb). De balancering is primair aerodynamisch, maar geeft ook de gelegenheid met relatief weinig gewicht ook statisch te balanceren, omdat het balansdeel ver uitsteekt voor de scharnieras.
Als ik goed naar de G.1 foto's kijk, had die (zoals overigens de meeste Fokkers) ook een (aerodynamisch) gebalanceerd richtingsroer :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 30 apr, 2013 14:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een klein beetje voortgang. Na het schoonmaken van die shi.... kleine dingetjes het verven :evil: . Cockpit spul is gedaan; de stoel heeft meegegoten riemen; dat heb ik maar zo gelaten, het ziet er na het schilderen redelijk uit. Dit lijkt me overigens geen vliegtuig voor fors gebouwde mensen; het is eerder zoals met een formule 1 wagen: je gaat er niet in zitten, maar je trekt hem aan.

Afbeelding

Ook meteen maar de wielkasten grijs geschilderd. Het is allemaal zo klein, dat verder detailleren bijna niet mogelijk is. Misschien later nog een paar leidinkjes toevoegen.

Afbeelding

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement