Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 1:18 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 15 apr, 2013 12:28 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Na enkele Frog’s was het tijd voor een “grotere” Airfix, met name de Heinkel 177 in 1/72.
Afbeelding

Wat was dit een oud doosje! De decals waren volledig om zeep, ik dus op zoek naar een waardige vervanging…
Via de site “wings pallette” vond ik deze versie die ik met mijn spare-decals kon maken:

Afbeelding

Volgende stap was de achtergrond aangaande de V4+AA te achterhalen.
V4 is de code gebruikt door Kampfgeschwader 1 “Hindenburg” en de volledige immatriculatie is ook gebruikt zowel voor een Heinkel 111 als voor een Junkers 88.

Info over de Heinkel 177 bij KG1:
Terwijl de He 177's van I./KG 40 en I./KG 100 aanvallen uitvoerden tegen doelen in Groot-Brittannië in het eerste deel van 1944 was er een volledig Geschwader met deze toestellen in Duitsland opgericht. Deze eenheid was Kampfgeschwader KG 1 onder bevel van Oberstleutnant Horst von Riesen. In mei kwam de I. Gruppe van de eenheid operationeel en begaf zich naar de vliegvelden in Oost-Pruisen, op Prowehren en Seerappen. Tegen het eind van de maand waren ook de twee andere Gruppen aangekomen. Riesen's eenheid beschikte over een 90-tal He 177's en vertegenwoordigde daarmee de krachtigste lange-afstandsaanvalsstrijdmacht voor beide zijden aan het Oostfront.
Van zodra KG 1 in Oost-Pruisen was ingericht werd de eenheid actief en bestookte Russische bevoorradingsdepots en troepenverzamelgebieden. Tijdens de aanvallen die overdag werden uitgevoerd op grote hoogtes waren de verliezen uiterst gering. De Sovjet-luchtmacht die vooral was uitgerust met onderscheppingsvliegtuigen en grondaanvalsvliegtuigen voor lage-hoogtes waren niet in staat een ernstig bedreiging te vormen voor de hoog vliegende bommenwerpers. Sommige Russische piloten slaagden erin onderscheppingen uit te voeren maar waren onder de indruk van zulke grote doelen en nog meer over de gebalde defensieve vuurkracht van de bommenwerpers, zodat ze maar zelden tot de aanval overgingen.
Bij verschillende gelegenheden voerde KG 1 tapijtbombardementen uit op Russische doelen. Tijdens één van de grootste aanvallen leidde von Riesen een strijdmacht van 87 vliegtuigen in een aanval tegen het spoorwegcentrum van Velikye Luki, ongeveer 480 km ten westen van Moskou. Deze strijdmacht moet een indrukwekkend beeld hebben gevormd toen ze in formaties van drie dichte 'V' golven van 30 toestellen aanviel. Von Riesen gaf het bevel via de boordradio en alle bommenwerpers dropten gelijktijdig hun bommen.
Andere aanvallen werden bij nacht uitgevoerd, maar het waren steeds tactische doelen dicht bij het front.
Tijdens deze operaties hadden von Riesen's bemanningen weinig last van oververhitte motoren. Tegen dit tijdstip hadden de verschillende modificaties dit gebrek voor een groot deel opgelost. Bovendien was de hoofdoorzaak voor zoveel branden - te ruw gebruik van de gashendels en het te lang aanhouden van hoge toerentallen -,nu goed bekend. KG 1 piloten waren duidelijk op die fouten gewezen en vermeden ze dan ook. Als er al eens een motor vuur vatte was dit meestal te wijten een een mishandeling van de motoren door een onervaren piloot.

Op 23 juni 1943 lanceerden de Russen hun offensief aan het centrale front. De Duitse voorste posities werden spoedig onder de voet gelopen en de tankspeerpunten begonnen diep in het achterland door te dringen. In wanhoop werden de He 177's ingezet als grondaanvalsvliegtuigen; maar de verliezen waren hoog en stonden niet in vergelijking met de magere successen die ze oogsten.
Benzinegebrek
Sinds mei hadden de bommenwerpers van de geallieerde strijdmacht hun krachten geconcentreerd tegen de Duitse olie-industrie - met dramatische gevolgen. In augustus 1944 was de productie van vliegtuigbrandstof met meer dan 90% gedaald tegenover de productie van de maand mei. Aangezien de Luftwaffe gedwongen werd om drastisch te snoeien in het verbruik van brandstof werden onmiddellijk de zware bommenwerpers aan de grond gehouden. De bemanningen van KG 1 vlogen hun bommenwerpers terug naar hun bases in Duitsland waar ze voor de rest van de oorlog in open lucht stonden geparkeerd, samen met fabrieksnieuwe He 177's. Ze werden enkel nog gebruikt om de scores van de geallieerde piloten in de laatste maanden van de oorlog op te drijven.

De V4+AA bij Kampfgeschwader 1 "Hindenburg"
Geschwaderkommodor:
• Obstlt Horst von Riesen, 17.3.43 - 8.44
De He177, V4+AA, behoorde tot de stabschwarm (4tal vliegtuigen die voorbehouden waren voor de baas en zijn staf).
De bases van de Stab:
11.43 - 8.6.44 Burg
8.6.44 - 21.7.44 Prowehren
21.7.44 - 8.44 Seerappen

Mogelijks heeft von Riesen met dit toestel gevlogen.
Een originele foto van dit toestel heb ik niet op het internet kunnen terugvinden. Ik heb ook geen informatie gevonden hoe de carrière van dit toestel is geëindigd.

De bouw:
Na de achtergrond info over naar de bouw zelf:
NIKS PASTE! Ik heb serieus gevloekt op de plastiek om het een beetje aansluitende aan elkaar te lijmen. De romp was wat vervormd door de jaren en de vleugels hadden wat overtuiging nodig om in de juiste hoek te staan. Zelfs het landingsgestel ging een eigen leven leiden!
Logisch dat ik hierna even een dip kreeg want ik dacht dat de 177 nooit presentabel zou worden.

Na enkele dagen rust kreeg ik er weer zin in. Tijd voor het schilderwerk. Drie tot vier laagjes kwasten alvorens ik tevreden was over het resultaat.
De decals waren een mix van Revell, Daco en Italeri. Bij het “downsizen” van de Balkenkreuzen zijn er een aantal gesneuveld maar oefening baarde kunst. Spijtig dat de letters AA toch wat silvering vertoonden en dit pas ná het aanbrengen van de matlak. Grrrr!
Ondanks de dip die deze Greif me bezorgde, ben ik toch tevreden over het eindresultaat. Er zijn vanzelfsprekend nog punten ter verbetering.
Nu het belangrijkste, de eindfoto’s:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En nu concentreer ik me op de Caproni 313...

Gr.
T

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2013 14:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 aug, 2011 21:21 pm
Berichten: 109
Mooi! Camouflage is ook goed gelukt vind ik, hoe heb je die gemaakt?

Groet
Walter

_________________
momenteel op de werkbank: MPM 1/72 Saab B5, Marivox 1/72 Saab B17A, Azur 1/72 PZL P-24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 apr, 2013 18:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Die is prima gelukt!
Zal mooi staan op je plank! :brouw:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2013 20:37 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
waltervdheijdt schreef:
Mooi! Camouflage is ook goed gelukt vind ik, hoe heb je die gemaakt?

Groet
Walter


Ik ben ook tevreden over dit resultaat. :D
Ik had hier toch even moeten over nadenken :idea:
Ik heb in tekenpapier (dik/stevig papier) de vorm van het vliegtuig uitgeknipt en daar met potlood het gewenste patroon uitgetekend. Met een scherp mesje een insnijding gemaakt en vervolgens met een klein schaartje de vorm uitgeknipt.
Gelukkig ruim ik niet snel op en heb ik de "profielen" van de vleugels nog liggen:
Afbeelding

Dit profiel maakte ik met tape vast en vervolgens ging ik met weinig verf aan de kwast, ik noem het "semi-drybrushen", ruw over de gemaakte gaten in het profiel.
Afbeelding

Eigenlijk vrij simpel en basic maar dit geeft wel een leuk resultaat.

Alvast bedankt voor de reacties!

Gr
T

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2013 21:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 06 aug, 2011 21:21 pm
Berichten: 109
goeie tip, ook goed uitvoerbaar denk ik, alhoewel het uitsnijden van het patroon nog best wat werk kan zijn, maar dat lijkt me meer dan de moeite waard :D

_________________
momenteel op de werkbank: MPM 1/72 Saab B5, Marivox 1/72 Saab B17A, Azur 1/72 PZL P-24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 apr, 2013 13:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Heb daar inderdaad wat werk aan gehad. Het papier laat zich ook niet zo makkelijk in de juiste vorm plooien rond de romp, maar met geduld, en af en toe wat vloeken lukt het. Als je dan voldaan naar het resultaat kijkt, dan vergeet je snel welke obstakels je diende te overwinnen.

gr
T

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 apr, 2013 19:24 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 09 feb, 2011 21:52 pm
Berichten: 116
Lt D schreef:
waltervdheijdt schreef:
Mooi! Camouflage is ook goed gelukt vind ik, hoe heb je die gemaakt?

Groet
Walter


Dit profiel maakte ik met tape vast en vervolgens ging ik met weinig verf aan de kwast, ik noem het "semi-drybrushen", ruw over de gemaakte gaten in het profiel.

Alvast bedankt voor de reacties!

Gr
T



mijn complimenten voor je kitje!
Wat betreft je semi-drybrushen..... als je de volgende keer weer met behulp van een mal zulke vlekken gaat maken kun je beter een sponsje gebruiken. Gewoon een klein stukje spons op de punt van een cocktail-prikkertje doen, zorgen dat je een soort van bolletje krijgt, even wat tape erom voor het vast te zetten, in de verf en een beetje afsmeren op een stuk papier en dan gaan met die banaan! Denk dat je dan een strakker resultaat krijgt.

_________________
It's not the size of the dog in the fight but what size the fight is in the dog!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2013 2:45 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Bedankt voor het compliment en de tip. Probeer ik volgende keer zeker uit.

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 apr, 2013 11:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 15 nov, 2012 10:34 am
Berichten: 248
Mooi eindresultaat..vond het grappig om te zien dat bij deze kist als het landingsgestel uit is de wielkasten wel dicht zijn..
Zie je niet vaak en is een mooi detail


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 29 apr, 2013 15:46 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 feb, 2013 0:08 am
Berichten: 2474
Bedankt!
Uit de referentie-foto's zag ik dat die kleppen inderdaad dicht waren.
Na opzoeking kreeg ik volgende verklaring:
"Note that the main wheel doors were closed when the undercarriage legs were fully extended, a measure to reduce turbulence and therefore drag during the critical take-off phase of the flight."
bron: http://www.aviastar.org/gallery/234.html

Gr
T

_________________
mijn brouwverslagen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement