Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:12 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 09 maart, 2013 1:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Ach, d’r is genoeg verf in voorraad voor meer dan twee modellekes en als ik ergens een hekel aan heb dan is het wel het poetsen van de luchtblaffer na gedane arbeid duzzzzzz Triple trapt er nog een MLD gebakkie bij. Er was nog plenty keus voor grijs-groengrijs vliegspul van de zoutwaterpiloten en die viel pardoes op de Hawker Sea Fury. Kennen we die? Jazeker, ene Lenn10 plakselt die in mekaar, gebruikmakend van de kit van Trumpeter. En dat ga ik ook doen, maar dan in de versie die een maatje kleiner is. Of dit een downscale van de 1/48 is of dat de tooling andersom is ge-engineered heb ik niet uitgezocht, maar de gelijkenis is groot. Je zou bijna wel gaan denken dat de doos voor beide schalen geschikt is want……

Afbeelding

Grofweg net zoveel onderdelen in de sprues en grofweg een net zo groot model: de HobbyBoss Sea Hawk ter vergelijking er bovenop geplant. Voor diegeen die deze niet heeft, een pakkie peuken daar weer bovenop. En voor degeen die niet rookt......Jammers dan.

Beetje een miskleun van Trumpie dunkt mij zo, want ze hebben daar zeker nog nooit gehoord van ‘volumegewicht’ waarmee vervoerders rekenen. Als je een containertje van dit spul wilt verzenden betaal je dus veul voor lucht. Ze zullen wel F.O.B. verkopen en leveren en dan is de klant gewoon de l.. .

Zonder dat er een pak ‘……oro’ en een doos van een HobbyBoss Sea Hawk in beeld ligt ziet de doos er zo uit:

Afbeelding

Afijn. De Hawker Sea Fury dus. Tijd voor het standaard geschiedenisgeleuter. Diegenen die het weten kunnen dit overslaan, vingers omhoog voor wie het nieuw is.

De Sea Fury is een Engelse jager die stamt uit een rijk geslacht. Voor het uitbreken van WOII had Hawker al onder leiding van de vermaarde Sydney Camm de Typhoon ontwikkeld (ja, dat ding met die ‘autodeur’ om in en uit de cockpit te komen). Nog voordat de Typhoon het luchtruim had kunnen kiezen had Camm met een paar pennestreken meer het ontwerp doorontwikkeld naar een Tempest. Vooral de vleugel werd hierbij onder handen genomen en net zo vlug als dat de autodeur verdween van de Typhoon, kreeg ook de Tempest een druppelvorm canopy, die naar achter kon worden open geschoven. De Tempest voldeed prima als jachtbommenwerper (fighter bomber zoals je daar op die bult in de Noordzee plachten te zeggen) en op verzoek van de RAF werd een lichtere versie van de Tempest bedacht. Zet een Tempest MK.II en een Sea Fury naast elkaar en als twee druppels water…..maar net niet helemaal. Kennelijk waren ze een beetje door de namen beginnend met een T heen (want ze hadden ook al een Tornado uit hetzelfde basisontwerp geperst) en ze kwamen op de proppen met de ‘Fury’, want ‘Tempest Light’ bekte niet zo lekker. In 1943 toonde ook de Royal Navy interesse in het ontwerp en werden plannen gemaakt voor een Sea Fury. De RAF haakte uiteindelijk af wegens einde WOII, maar voor de Royal Navy was het model verder ontwikkeld zodat ie van een bootje kon opstijgen en daarop weer kon landen. De Sea Fury kreeg een vanghaak aan de kont en het eerste prototype vloog begin 1945. Een tweede prototype voorzien van opklapbare wieken vloog eind 1945. Het eerste productiemodel ging in september 1946 de lucht in en na nog wat geklust te hebben aan de vanghaak werd in 1947 toestemming gegeven om er operationeel deklandingen mee te maken.

Hé, vliegen vanaf een bootje? Goh, wij hebben toch ook zo’n bootje. Zeker wel. Die is nog van de Engelsen overgenomen. Joh! En op hun bootjes vliegen ze met die Sea Fury en wij doen dat met oude Fireflies? Yep! En zo’n Firefly is prima om gronddoelen mee te bestoken, maar nou niet echt in te zetten voor de verdediging van ons bootje. Dus? Hebben, hebben, hebben….en daar hadden ze bij Hawker nou net een mooie export versie van op de plank: De Sea Fury F Mk.50 jager. Eigenlijk gebouwd als F Mk.10 voor de F.A.A., maar 10 stuks van de F.A.A. order door de verkopert weggekaaid en verkocht en geleverd in 1948 aan de MLD. Niet gek lang daarna volgde nog een order en werden 12 stuks FB Mk.60 geleverd. De ‘60’ was een zgn. fighter bomber en kon o.a. worden bewapend met raketten. Ook de eerste Mk.50’s werden in 1951 omgebouwd naar deze versie en als zodanig geregisteerd. Nou wilde de MLD in eerste instantie veel meer van die speledingetjes hebben, maar iemand riep dat er bezuinigd moest worden. Geld op en zo, zonder dat we de Grieken, de Spanjaarden en de banken toen al de schuld konden geven. Met een hoop getouwtrek en gemier heeft Fokker 25 toestellen in licentie mogen bouwen en daarmee had de MLD voldoende om twee vliegsquadrons (3 en 860) operationeel te krijgen. We hadden ze! Maar er moest nog eerst veel mee worden geoefend om veilig en wel op een bootje te kunnen landen. En dat ging nog wel eens mis. Omdat ons bootje de ‘Karel Doorman’ voor langere tijd buiten gebruik was wegens reparaties mocht 860 squadron met Sea Furies samen met het met Fireflies uitgeruste squadron 4 ‘Nr. 1 Dutch Carrier Air Group’ vormen en inschepen bij de Engelse marine. Omdat ze nogal eens bij de landing in de touwen hingen (het vangnet op moesten zoeken) werd de bijnaam als snel ‘Nr. 1 Dutch Barrier Air Group’. Ach, zonder ongelukken zou het maar een saaie boel zijn op zo’n boot nietwaar? En beter een paar krassen op een Engelse boot dan op onze Doorman. Het was per slot van rekening ons enige vliegdekschip.

Om de boel nog wat minder saai te maken mochten in 1953 drie MLD piloten mee met de HMS Ocean (rare naam trouwens voor een vliegdekschip: en ze landen op de oceaan….doorgaans niet echt goed voor vliegtuigen) om echt oorlogje te spelen boven Korea. Een echt schitterende carrière heeft de Sea Fury niet gehad, want het was al snel over. Vanaf 1956 moest de rem erop, want het toestel zou vervangen worden door een straaljagert: de Sea Hawk. Kennen we die? Jazeker! Ondergetekende plakselt deze ook in mekaar in een ander topic. Afijn, in 1957 werd de laatste Sea Fury door de MLD buiten dienst gesteld.

Einde Geschiedenis.netniet. Me gane bouwen.

Voordat ik in de smiezen had dat ik nog geen prenten had geschoten van de inhoud van de doos had ik al de nodige onderdelen uit de sprues gerost. Om de ingewanden van de doos toch nog toonbaar te maken doen we even wat lenen bij de buren en is dat hier te aanschouwen.

Het enige wat ik er aan after market zooi bij ga gebruiken is de ventilator van Pavla (U72-86)…

Afbeelding

Dat handige tooltje wat ze meeleveren om de bladen in de juiste hoek te zetten kan je rustig wegmieteren, want de verdeling (5 bladen over 360 graden) is leuk, maar de pitch is veuls te vlak.

….een vacform canopy van Falcon (VAX 19, Fleet Air Arm) en een plakkerset van Xtradecal (X72074).

Ik had de tang dus al snel in de tengels en in een mum van tijd had ik dit

Afbeelding

Ik had eens een kort verslag van Sidney de Koning gelezen over deze kit en hoewel hij dezelfde voornaam heeft als de ontwerper van het 1:1 ding was Sid niet blij met de passing van het 1:72 ding. Een beetje droogzwemmen leerde mij dat de rompdelen zonder een aantal paspennetjes beter tegen mekander kwamen te zitten dus chop chop…

Afbeelding

Een rondje zwartgrijzigs door het interieur en de handel geplakt….

Afbeelding

Past goed toch? En ook bij de vleugelwortels is geen toefje plamuur nodig.

Afbeelding

Hè hè, toch wel. Aansluiting van vleugel onder de romp vereiste dat er wat styreen in werd gepropt en met een overdadige smak lijm werd het gat gedicht. Een beetje Mr Surfacer 500 en her en der nog een droppie lijm, een ros met schuurpapier deden de rest.

Next! De snufferd….

Afbeelding

Zelfde operatie….

Afbeelding

Wat vervelender is dat de Chinese Jan Klaassens hun leesbrilletje niet op hadden bij het maken van de tooling voor de uitlaatschotten. Trumpeter heeft hier een steekje laten vallen, want rechts…..

Afbeelding

is goe, maar links….

Afbeelding

is ‘nou moe’. Dat had ik nog willen uitbeitelen (en eerlijk gezegd ook 1 haal gedaan) maar toch maar niet, want het risico van een uitschieter wilde ik effe niet hebben. Lama zo.

De propellorbladen van Pavla op het handje op de ‘center’ gezet en deze vervolgens in de spinner van Trumpeter gelijmd. De pitch is nu groter en lijkt meer op die van de foto van dee Sea Fury op de omslag van Dutch Profile (en ik neem aan van meerdere foto’s).

Afbeelding

En toen had ie een ruime kartonnen doos omgevormd tot spuitnevelopvangbak, de compressor en luchtbuks naar binnen gesleept en een Lynx en een Sea Fury in wat grijzigs en groengrijzigs gezet. Rondom de uitlaatschotten wat tape gedrapeerd en die schotten staalkleurig gespoten. Vleugelwortels zo her en der ook wat tape gegeven en daartussenin zwart gespoten. Doet het wel aardig als ‘walk ways’.

Afbeelding

Afbeelding

Onderzijde in de tape en de wielbakken gewit.

Afbeelding

Ja ja, deze luie donder heeft het stukkie tussen de twee wielbakken mee gespoten, maar daar komen later nog twee grote kleppen te hangen en ik vermoed dat je dan geen moer meer ziet en dus ook niet welke kleur er zit. Zo ja…. verhelpen we dat dan wel weer. De hele handel is na droging voorzien van een glimjas uit het potje van Alclad Klear Kote Gloss. Goeie ervaringen mee.

Tijd voor plakkers. Al eerder gemeld dat ik daarvoor Xtradecal plakkers in huis heb gehaald. In tegenstelling tot de kit van Special Hobby heeft Trumpeter geen MLD uitvoering in de doos, maar gelukkig hadden we Hannants nog….

Afbeelding

met de volgende mogelijkheden….

Afbeelding

De J-2 met lage scheidingslijn en de F-31 met hoge scheidingslijn. Tsja, welke zou ik nou es gaan kiezen? Totdat ik de tape op de kit ging plakken wist ik het niet, maar gaandeweg het tape behangen werd dat al snel duidelijk. De F-31 dus. Stomtoevallig bouwt Lenn10 die ook. Nu kan ik de decals verknippen en er de J-13 van maken, maar over de J-31 is nog wel wat 'aardigs' te vertellen.

De J-31 werd gevlogen door LtZV2 van der Kop en zonder dat deze daarvoor een speciale opleiding had gevolgd werd van der Kop op 17 februari 1954 de eerste en enige duikbootcommandant van de MLD. Op die dag stond hij klaar voor de start op de Doorman. De Sea Fury was vastgemaakt aan de katapult en de startprocedure werd afgewerkt. Alvorens de katapult wordt bediend wordt door de piloot vol gas gegeven. Daarna wordt door iemand in het vooronder van de Doorman een hendel overgehaald (of een knoppie ingedrukt) waardoor een stoot stoom de katapult naar voren slingert en het vliegtuig een stuk vliegend tuig wordt. Dat ging op ie dag net effe anders. Bij vol gas geven door Van der Kop brak de breekring (te vroeg) af en begon hij met zijn kist richting voorkant van de Doorman te sukkelen. Hard genoeg om niet meer te kunnen remmen, maar niet hard genoeg om op te kunnen stijgen en plons daar ging ie. Recht voor de boeg van de Doorman (die uiteraard niet stil ligt bij dit soort procedures) dook Van der Kop de zee in en werd overvaren door de Doorman. Van der Kop wist zich uit de cockpit te wringen en na bijna 2 en een halve minuut kwam ie zonder zijn duikvliegboot aan de oppervlakte. Hij heeft het er gelukkig levend van af gebracht.

De F-31 was ingedeeld bij squadron 3, dus krijgt ie een witte spinner. Hoewel ik niet weet of destijds de naam van de vlieger al op de kist was gezet (iets wat wel gebruikelijk werd) ga ik zijn naam wel aanbrengen (zelf effies printen op transparant decalvel) en ook het wapen van Squadron 3 aanbrengen op de linkerzijde net onder en voor de cockpit. Soort van eerbetoon.

Zover ben ik nog niet. Morgen eerst bij onze zuiderburen op bezoek en dan wellicht zondag een bakkie lauw water op de tafel zetten.


Laatst bijgewerkt door Plasticprutser Peter op do 09 mei, 2013 22:59 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 maart, 2013 9:04 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Iemand zei dat ik te snel ging? Eén aflevering van het verslag, en ie zit al in elkaar en is van kleur verschoten :!:
Ga zo door, zal ik maar zeggen. :wink:

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 maart, 2013 14:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Meester, ik heb de vinger omhoog !!

Wat een prachtige inleiding, en vooral het verhaal toen Van der Kop over de kop ging vond ik wel interessant.

Gaat lekker zo.

Citaat:
Dat handige tooltje wat ze meeleveren om de bladen in de juiste hoek te zetten kan je rustig wegmieteren, want de verdeling (5 bladen over 360 graden) is leuk, maar de pitch is veuls te vlak.


Die pitch is verstelbaar toch, dan maakt het toch niet uit en heb je in ieder geval je bladen goed verdeeld. Is dat 'toeltje' niet zodanig aan te passen dat je wel een andere pitch kunt maken?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 09 maart, 2013 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1602
Woonplaats: Puttershoek
Wat een mooie intro Peter, en wat een mooie kit ook. Die doos is inderdaad wel erg achterlijk groot. Soms vraag je je af wat de logica daar achter is. Jammer dat je hem niet met de lage scheidingslijn maakt, die andere zien we al zo vaak :wink:

Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2013 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zo, daar is hij dan met zijn derde model! Gaat lekker zo.
Mooie intro bij een van de mooiste toestellen waar de MLD mee gevlogen heeft. Het verhaal van mijnheer v/d Kop is ook een bijzondere, de schatting was dat hij al zo'n 45 meter onder water zat toen hij ontsnapte.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2013 21:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Dan zal hij een beste hoofdpijn en gewrichtspijnen hebben gehad de rest van zijn leven...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2013 22:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Shake schreef:
Zo, daar is hij dan met zijn derde model! Gaat lekker zo.
Mooie intro bij een van de mooiste toestellen waar de MLD mee gevlogen heeft. Het verhaal van mijnheer v/d Kop is ook een bijzondere, de schatting was dat hij al zo'n 45 meter onder water zat toen hij ontsnapte.
Hebben we het hier over diepte of over afstand. Als het diepte is dan geloof ik de opmerking van Erik. Een decompressietank zal wel niet tot de standaarduitrusting van de dikke boot hebben behoord.

Kennelijk is er aan het eind van de middag wat de mist ingegaan qua update want ik was er stellig van overtuigd dat ik wat nieuwe prenten had ingepompt. Bij deze dan....

Afbeelding

Afbeelding

De furie is behangen. Stuk minder werk dan bij de Lynx, maar dat komt ten dele ook omdat Xtradecal niet volledig is. Zo mis ik wat stenciling bij de cockpit en moet ik in de spares gaan zoeken of er iets is wat er voor door kan gaan. Ik heb ook de indruk dat de tekst KON. MARINE op de staart niet geheel het juiste lettertype is, maar het zal mij niet verbazen als dit in het echt verschillend werd aangebracht. De zwarte lijn tussen cockpit en opstapje is geleend van een ander vel en het wapen van squadron 3 komt van het decalvel voor de Sea Hawk van Jan Terlouw. Dan mogen er nog 4 rozetten op de vleugels, maar die wachten nog totdat ik de formatielichten heb aangebracht (daar mogen nog gaatjes ingeboord worden en resp. een druppie rood en groen krijgen).

De oplettende kijkbuisknutselkoters zullen ook gezien hebben dat er een verschil is tussen Lenn10's model en deze qua plaatsing van regi en scheidingslijn. Daar waar Lennart de lijn iets te laag heeft (bovenkant regi en rozetten zitten in het EDSG) heb ik deze lijn iets te hoog gezet (ruimte tussen scheidingslijn en regi met rozet is iets te groot). Je ziet dat ook terug op de neus. Niet vreselijk storend, maar als je het weet..... Als ik het squadronwapen er nog netjes af kan halen, dan corrigeer ik dit nog. Stom dat je zoiets altijd later in de gaten krijgt.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2013 22:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Hebben we het hier over diepte of over afstand. Als het diepte is dan geloof ik de opmerking van Erik. Een decompressietank zal wel niet tot de standaarduitrusting van de dikke boot hebben behoord.

Nou ja, als hij op 45 meter zat en precies onder de boot omhoog kwam zal hij alvast een tijdje een decompressiestop hebben gemaakt onder de kiel op een diepte van een metertje of wat :lol: Maar dan heb je die nare ventilators achterop nog... Deze man zal zijn portie geluk met dit uitstapje wel hebben opgebruikt.

Een decal er netjes afhalen is het probleem niet; het weer terug willen plaatsen doet je meestal de das om. Daar heb ik nog geen oplossing voor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2013 22:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 29 sep, 2010 22:41 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: Putten
Tja, ben er een beetje stil van zo snel een strak MLD kissie in elkaar getoverd te zien worden. Echt leuk verslag om te lezen en ben benieuwd naar het eindresultaat!
Gr Jaap Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 maart, 2013 1:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Dit is een moordend tempo. Mooi verhaal over die vlieger, dat geeft een model altijd net wat extra's. Ik had die lage scheidingslijn ook wel wat gevonden trouwens, maar dat kan altijd nog. Met opgevouwen vleugels neemt ie niet eens heel veel ruimte in.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 65 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement