Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 26 feb, 2013 14:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
De Tank:

De T-90 is op dit moment de meest moderne tank in dienst bij het Russische leger. Hij is voortgekomen uit de T-72. Oorspronkelijk werd hij zelfs T-72BU genoemd, maar is later omgedoopt to T-90. De tank is uitgerust met een 125mm 2A46 schietbuis en heeft een topsnelheid van ongeveer 65 km/u. De T-90A is de versie met gelaste turret en uitgerust met een V-92S2 Dieselmotor.
Afbeelding


De Kit:

Na het zien van het berichtje hier besloot ik de gok te wagen en een T-90A van deze nieuwe producent te bestellen. Zijn producten zijn vooralsnog niet in de winkel te koop, zelf biedt hij ze op eBay aan als "testversie", zonder doos en instructies. Na een weekje ontving ik de instructies als JPG-plaatjes in mijn mailbox en nog eens 2 weken later werd er een doosje uit China bezorgd. De wanden hiervan waren verstevigd met piepschuim en erin zaten de sprues, verpakt in bubbeltjesplastic. Een mooie box-art kan ik dus niet laten zien. Wel een overzicht van de sprue's:

Afbeelding


De romp is van metaal. Op het eerste gezicht wel jammer, al zijn de details scherp gegoten en is het geheel strak geprimerd. Toch een piepklein minpuntje. De verdere onderdelen zijn wel in plastic gegoten, zoals we allemaal kennen. De details zien er goed uit, sommige onderdeeltjes zijn echt piepklein maar scherp gegoten. Hoegenaamd geen flash, wel hier en daar pinmarks maar niet echt storend.
De antenne is ook uit één stuk gegoten, maar helaas gebroken als gevolg van de verzending. Deze zal gelukkig niet zo moeilijk zelf te maken zijn.

Ik heb besloten gewoon het stappenplan uit de bouwbeschrijving te volgen. De eerste stap is het in elkaar zetten van de turret. De luiken kunnen geopend of gesloten gemonteerd worden, maar bij gebrek aan geschikte bemanning (en uit gemakzucht :wink: ) laat ik ze dicht.
Stap 2 voegt aan de turret nog meer details toe. Nu blijkt dat de bouwbeschrijving niet overal even duidelijk is. Gelukkig zijn de meeste onderdelen wel voorzien van een kleine inkeping of pinnetje (locatiemarkering) of iets dergelijks, zodat met zorgvuldig droogpassen alles wel op zijn plaats komt. Helaas geldt dit niet voor het machinegeweer met toebehoren; dit is in de handleiding een warboel en hier zijn ook geen locatiemarkeringen te vinden of ze zitten verkeerd. Met behulp van wat foto's heb ik een beetje gegokt waar alles hoort.

Afbeelding
Afbeelding


De rookpotten zijn ook wat onduidelijk, hier heb ik achteraf wat moeten aanpassen.
Afbeelding


Al met al zit de turret na een ochtendje plakken in elkaar. Sommige onderdelen zijn zo klein, dat het wel vermoeiend wordt voor de ogen.

Afbeelding

De rest gaat vervolgens vrij eenvoudig. De meeste details zijn zeer fijn, maar alleen de beschermers van de koplampen zijn wat lomp gegoten. Wellicht kan iemand die wat handiger is met koperdraad wat moois maken, ik waag me er nu even niet aan.

De tracks, waar er drie van in de verpakking zaten, zijn wat te lang maar met wat snijden zitten ze toch aardig om het loopwerk heen. Hier zijn de sideskirts een uitkomst om de plaknaad op de tracks uit het zicht te houden.

Droogpassing:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de voorzijde zat een kleine naad, hier heb ik een dun stukje evergreen tussen gedaan. Wanneer ik de beide romphelften definitief op elkaar bevestig, zal hier niet veel meer van te zien zijn.

Nu het plakwerk er voor het grootste deel op zit, kan ik wel zeggen dat de bouwdoos erg fraai is maar zeker hier en daar nog zijn tekortkomingen heeft, zoals de metalen romp en de onduidelijke handleiding. Echter voor nog geen €10,- absoluut wel aan te raden voor liefhebbers van modern Russisch materiaal in schaal 1/72.

Ik vraag me stiekem toch ook af waarom een doosje van Dragon bijvoorbeeld al gauw het dubbele kost....

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb, 2013 17:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 12 sep, 2010 10:02 am
Berichten: 1968
Woonplaats: Tilburg
Waarom is een metalen romp dan zo'n minpunt, ik zie nou niet waarom het een minpunt zou moeten zijn.
Vind je foto's wat korrelig helaas, maar voor wat je op de foto's kunt zien ( :wink: ) ziet het er geod uit!

_________________
AfbeeldingAfbeelding
http://www.nhobbysite.jouwweb.nl -- "Don't bother runing, you'll die tired"~ US apache pilots


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb, 2013 17:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ja, ik vind foto's het lastigste onderdeel van het bouwverslag. Ik heb best een leuke camera, maar op de een of andere manier worden de foto's nooit echt geweldig, welke instelling ik ook gebruik. Bovendien leidt het ook erg af van het bouwen zelf...

Het nadeel van een metalen romp:

  • je kunt geen gewone modelbouwlijm gebruiken en dus kun je boven- en onderkant niet echt aan elkaar 'smelten' zoals met plastic delen.
  • Daarnaast kun je het niet of zeer lastig bewerken, mocht dat nodig zijn, bijvoorbeeld als de passing niet goed is. Gelukkig is dat in dit geval niet aan de orde.
  • Ook gaat het gerucht dat de metalen rompjes die in de vroege Dragon-doosjes zitten, aan een soort van metaalrot onderhevig zijn. Of dat hier ook het geval is, zal de tijd uitwijzen.
  • Tenslotte is het een principe-kwestie: ik doe aan plastic modelbouw...

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26 feb, 2013 18:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 jul, 2012 23:56 pm
Berichten: 121
Mooi model, ik ken de tank vooral van battlefield 3 haha!
Maar ziet er goed uit ben benieuwd naar de paintjob!
Gr Job

_________________
''Carpe Diem''


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 feb, 2013 16:43 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Het lijkt inderdaad wel een leuk kitje. :)
De bouw ziet er goed uit, alleen zit er nog wel een klein kiertje/gietrandje op het minutie kistje van de mitrailleur.
En ook lijken de tracks iets wat scheef te zitten, of komt dat door de foto's?
Succes,


Dj. :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 feb, 2013 16:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Het is ook zo miniscuul allemaal, en dan zie je zo'n randje pas op de foto. Inmiddels is het kistje wel vervangen door een ander kistje. Dit kistje is verhuisd naar de zijkant van de turret, als reservekistje. Dit bleek volgens referentiefoto's zo te zijn en ik vroeg me al af waarom er twee kistjes met onderling slechts kleine verschillen waren en waarom er op de zijkant van de turret een uitsteeksel zat. Die onduidelijke/onvolledige handleiding dus....

Een track lijkt op de foto inderdaad wat scheef te zitten. Helaas kan er aan de positionering van het loopwerk niet zo heel veel veranderd worden, mede omdat de romp en de assen dus ook van metaal zijn. Hier zit dus weinig speling op.
Ik zal eens kijken of ik hier nog wat aan kan verbeteren.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28 feb, 2013 23:42 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Dat machinegeweer heb je zo te zien wel juist samengesteld: http://data3.primeportal.net/tanks/yuri_pasholok/t-90/images/t-90_167_of_261.jpg


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2013 16:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Hi Steven,

Dat is inderdaad de foto die ik daarvoor als referentie heb gebruikt. Dan nog is het allemaal een beetje op de gok, want er zijn geen duidelijke pinnetjes of gaatjes waar de onderdeeltjes moeten komen. Aan de andere kant van het machinegeweer zit een onderdeel dat volgens de bouwdoos een kwartslag gedraaid zit ten opzichte van de foto's. Gek genoeg zit daar wel een pinnetje om de plaats te bepalen. Dat heb ik dus verwijderd en het onderdeel volgens de foto's vastgemaakt.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2013 20:07 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Leuk stukje review. Mooi dat je er toch wel aardig positief over bent :)

Op naar het kleuren??

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 maart, 2013 20:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Ziet er eigenlijk wel heel mooi uit, prachtige details!

Foto's zijn korrelig omdat de iso erg hoog staat. Is waarschijnlijk een automatische instelling...misschien even uitzoeken hoe je met je camera de iso kan verlagen (dan wordt de sluitertijd ook groter, dus dan heb je ofwel een vaste hand ofwel een statiefje nodig :))

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement