Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 3:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Weetjes en feitentopic
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2012 23:05 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Om wat extra sjeu te geven aan deze groepsbouw is er een topic geopend met mooie meiden. Hardstikke leuk allemaal maar in dit topic gaan we wat serieuzer aan de gang. In dit topic zet ik wat informatie neer wat wellicht interessant is of leuk om te lezen voor jullie. Het kan gaan over een stukje historie over een onderwerp, wapen of streek maar kan ook gaan over een bepaalde strategie. You name it. Als jullie iets willen delen wat interessant is dan mag dat ook. In dit topic komen geen meningen te staan of iets in die trant. Het zijn puur feiten en weetjes.

Laat ik eens beginnen met een poging te doen om uiteen te zetten wat het begin was waarom er nu zoveel oorlog is in het Midden-Oosten:
In 1897 werd de Zionistische Organisatie opgericht in Wenen. De organisatie had zich ten doel gesteld om een Joodse staat op te richten in Palestina. In het begin bereikte het niet veel alhoewel de Britse regering zich bewust was van het Joodse probleem met een eigen staat. Er was al een aanbod gedaan om in de Sinaï een stuk grond te krijgen maar daarmee gingen ze niet akkoord. Ze wilden iets beter. Ondertussen kregen de Zionisten steeds meer invloed bij de Joodse populatie in Palestina. Palestina was toen een onderdeel van het Ottomaanse rijk.
Engelands onplezierige bemoeienis met het Palestijnse probleem begon in 1917. Engeland zat midden in een vreselijke oorlog en de winst leek nog ver weg. De regering was bereid om een langetermijngok te nemen om op korte termijn een snel resultaat te boeken. Engeland had Amerikaanse hulp nodig en men was zich zeer bewust van de invloed van de Amerikaanse joden. Daarom kondigde de Britten in de Balfour Declaration aan dat ze de oprichting van een Joodse staat in Palestina steunden. Er stond wel een soort van escape in, die was in de vorm dat de Arabische bevolking geen last mocht krijgen hiervan.
Als Engeland zich verder afzijdig had gehouden in het Midden-Oosten dan was er niets gebeurd maar zo liep het niet. Want Engels-Indische troepen trokken in 1917 Jeruzalem binnen en beëndigden zo de honderden jaren oude Ottomaanse overheersing. En na WO I kreeg Engeland een mandaat van de Volkerenbond om dit land te regeren.
In 1917 woonden er 85.000 joden in Palestina, dankzij de Balfour Declaration waren dat er in 1947 600.0000 mensen vergeleken met 1.000.000 Arabieren. Deze toevloed bracht eerst wantrouwen en daarna angst met zich mee bij de Palestijnse Arabieren. De eerste tekenen van weerstand dienden zich aan....
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2012 23:19 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Nice Eelco! Leuk om inderdaad een door de jaren heen kaart er bij te doen als je een stap verder bent in de geschiedenis!

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2012 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
En dit is dan de eerste IDF-strijder :mrgreen:
Afbeelding

edit: plaatje verkleind, was te groot voor een klein grapje.

_________________
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Nem op wo 19 dec, 2012 4:55 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 dec, 2012 1:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Keurige samenvatting en duidelijk plaatje, EelcoG. Als enige aanvulling die misschien interessant is zou ik nog kunnen bedenken dat een belangrijke reden waarom juist de Britten zich geroepen voelden iets te vinden van een eventuele joodse staat was dat zij vanouds het 'Nabije Oosten' en eigenlijk alles tussen Birma en Libie tot hun invloedssfeer rekenden. Dat heeft ook weer gezorgd voor allerlei gevolgen op de lange termijn met betrekking tot het gebruikte materieel van de IDF en voorgangers daarvan, maar dat terzijde. Ga je ook zo'n mooie samenvatting van de Jom Kippoer, de Zesdaagse of liever nog, de Suez maken?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 dec, 2012 13:11 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Hoi Jan, jij mag ook wat schrijven hoor als je dat leuk vindt! Zo draagt iedereen een steentje bij.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 dec, 2012 13:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Eerst maar eens inschrijven als deelnemer, zodra ik een leuke (en betaalbare) Phantom heb gevonden... :D


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2012 0:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 12 okt, 2006 16:50 pm
Berichten: 3736
Woonplaats: Almere
Een duidelijk stuk tekst Eelco.
Maar je hebt wel een grote klus op je nek genomen door de geschiedenis toe te gaan lichten.

Het is één grote, politieke en maatschappelijke, warboel en het ene conflict na het andere volgt elkaar op in een rap tempo.
Eigenlijk begint het al eind 20-er jaren van de vorige eeuw met de rellen in Jeruzalem rond het gebruiken van de klaagmuur en gaat daarna als maar door.

En waren de buitenlandse inmengingen goed of eerder slecht????

Ben er, dankzij jouw tekst, na jaren van laten liggen wederom ingedoken en me aan het inlezen in dit onderwerp.
Bedankt hé. :mrgreen: :wink:

Greetz

_________________
Ik ben nu even weg, oké?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29 dec, 2012 12:13 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Haha, ik kijk wel uit om alles uit te gaan proberen te leggen. :wink:
Ik kies een paar leuke onderwerpen uit en probeer me aan de feitjes te houden. En nu je toch ook weer aan het lezen bent dan wil je vast ook wel wat vertellen over een onderwerp?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 12:49 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Omdat niet iedereen elkaars topic hier leest (?) plaats ik het feitje wat ik bij Darka's topic geplaatst had ook hier.

Uit veiligheidsoverwegingen worden de vliegtuignummers van de F-16's om de zoveel tijd omgewisseld.

Eelco

Ps. Ben me alweer aan het inlezen om een wat langer stukje te schrijven. Een vervolg op het eertse verhaal.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 05 jan, 2013 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 17:34 pm
Berichten: 104
Eelcog schreef:
Omdat niet iedereen elkaars topic hier leest (?) plaats ik het feitje wat ik bij Darka's topic geplaatst had ook hier.

Uit veiligheidsoverwegingen worden de vliegtuignummers van de F-16's om de zoveel tijd omgewisseld.Eelco


Niet alleen dat maar ook zijn van veel foto's van kisten vaak emblemen ed verwijdert of er is haast geen beeld materiaal van te vinden zoals ik nu ondervind met de bouw van een C130.
groet,
Willem

_________________
Met vriendelijke groet,
Jump

Has it wings? Can you jump out of it....


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement