Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 17 dec, 2012 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Vooruit dan maar, de eerste post.
De FK.26 Commercial, ontworpen door Koolhoven voor British Arial Transport, waar hij in dienst trad na Armstrong-Whitworth, was het eerste vliegtuig, dat vanaf het begin voor passagierstransport ontworpen was. De vier passagiers zaten in een gesloten cabine, en dat was ook nog nooit vertoond. De maten van die cabine waren 0,91 x 1,50 x 2,44 meter, wat voor die tijd zeer ruim was. Met een kruissnelheid van 150 km per uur, een vlieguur van 6 uur en een maximum lading van 500 kg waren de prestaties van de F.K.26 het summum voor die tijd.

Afbeelding

Het vliegtuig maakte zijn eerste vlucht in april 1919 en er zijn vier toestellen gebouwd. Het eerste productie-exemplaar met de registratie K-167 werd op de ELTA in september 1919 tentoongesteld en gedemonstreerd. Dit vliegtuig verongelukte in juli 1920. Eén vliegtuig werde verkocht aan S. Instone and Company Ltd, later Instone Airline, en heeft 18 maanden gevlogen, voordat het bij een ongeluk vernield werd. De andere twee machines zijn nooit verkocht, omdat zij te duur waren in vergelijking met de goedkope tweedehands bommenwerpers en verkenningsvliegtuigen. Zij zijn door BAT gebruikt als demonstratie vliegtuigen, totdat de onderneming in 1922 zijn poorten sloot. De vliegtuigen die toen nog over waren zijn verkocht aan Ogilvy Aircraft, een handelsonderneming in tweedehands vliegtuigen en vliegtuigonderdelen. Het prototype stond nog steeds bij Ogilvy in 1937, waar Koolhoven het ontdekte bij zijn jacht op motoren voor de Spaanse FK.51s. Hij heeft het vliegtuig toen gekocht en het overgebracht naar Nederland waar het bij de Duitse bombardementen op Waalhaven in mei 1940 vernield is.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb weer veel informatie voor het bouwen van het model gekregen van de Stichting Koolhoven Vliegtuigen (Henri Kaper). Behalve de reguliere boeken over Koolhovens is ook het Flight artikel van 17 april 1919 erg nuttig. Ik ga de K-167 bouwen, waarvan niet veel foto’s bekend zijn, dus de afwerking is het resultaat van een geïnformeerde gissing. Als eerste begin heb ik de gedeeltelijke maatschetsen van het vliegtuig volledig gemaakt door spiegelen en gereproduceerd op schaal 1:72, waarbij ik de spanwijdte als schaal parameter gebruikt heb. De rompdoorsnede komen uit het Flight artikel. Ik ga het model, geheel scratch bouw, hoofdzakelijk op deze tekening baseren.

Afbeelding

Afbeelding

Een derde bron van informatie is een schaal 1:72 tekening in Planes, 1984, die de Instone Airline FK.26 voor-stelt. En er zijn natuurlijk ook nog een aantal artikelen in het Flight Archive http://www.flightglobal.com/pdfarchive/index.html uit 1919 en 1920.
Andere referenties zijn:
T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, pp. 39-41, 73, ISBN 90 228 3890 0, 1981
C. van Steenderen Jr., Zij maakten luchtvaartgeschiedenis, pp. 27-28, 32-33, A.W. Bruna & Zoon’s Uitgevers-maatschappij, Utrecht, 1942
T. Wesselink, Koolhoven Vliegtuigen, pp. 63, 93, 95, 97, ISBN 978-90-818510-2-2, 2012
Flight Archive, April 1919, pp. 494-498; January 1920, p. 18; July 1920, p.756.
R.A. Arnken, De Ontwikkeling van het Vliegtuig, pp. 85-86, Gottmer, Haarlem, 1946
E. Franquinet, Fokker, Een leven voor de luchtvaart, p. 13, N.V. Uitgeversmaatschappij “De Pelgrim”, Eindhoven, 1946
R. de Leeuw, Fokker Verkeersvliegtuigen, Van de F.I uit 1918 tot de Fokker 100 van nu, p. 11, ISBN 90 269 4074 2, 1989
Anon., Koolhoven Vliegtuigen, 1910-1940, p. y4, 1940
D. Top, Frits Koolhoven en zijn Vliegtuigproduktie, p. 30-32, 1996
W.C.J. Westerop, Fokker en de twintigste eeuw: een historische relatie, p. 16, ISBN 90-9011870-5, 1998
T. Postma, Vermetele vliegende Hollanders, p. 78, ISBN 90 228 3987 7, De Haan, Bussum, 1975
Het Vliegveld, 22ste Jaargang, p. 299, 1938
H. Woodman, Scale Model Aircraft in Plastic Card, ISBN 0 85242 435 3, Argus Books Ltd., England, 1975
Bij het bouwen van het model ga ik zo veel mogelijk de methoden zoals beschreven door Harry Woodman ge-bruiken.

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Laatst bijgewerkt door robh op za 30 maart, 2013 17:29 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 dec, 2012 11:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
Ik zie het al, dit wordt weer een topic om van te genieten. Succes ermee Rob!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 dec, 2012 17:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
....?? Is het al 1 januari...??

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 dec, 2012 17:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
nou mensen de kop is er af
ow gaaf zeker omdat je hem scratched built gaat maken :brouw:
en zat de piloot nou helemaal achterin? had hij dan wel uitzicht?

en ETG: hij is er toch nog niet aan begonnen :wink: je mag nu gewoon al je onderwerp showen :mrgreen:



Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 dec, 2012 18:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
en zat de piloot nou helemaal achterin? had hij dan wel uitzicht?

Zo'n configuratie kwam wel meer voor, ik heb het wel meer gezien. De piloot had in ieder geval minder last van de ondervleugel. En eigenlijk verschilt de positie niet zo erg van een tandem trainer, waar de instrukteur vaak achterin zit en de leerling voorin.
En helemaal scratch? Ja, ik moet wel, en een keer moet de eerste zijn. Gelukkig is hij lekker rechthoekig.

@ETG: Het enige wat ik tot nu toe gedaan heb is informatie verzamelen en materiaal kopen. Bovendien dacht ik dat het wel aardig was om te zien wat ons te wachten staat.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 dec, 2012 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
en toch lijkt het me niet lekker vliegen :P



Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 dec, 2012 19:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
@ Karel: Kijk, nog eentje, en nog wel van Boeing!
http://opencockpit.net/model/b40.html
Het is ook prettig om je lading (= passagiers) zo dicht mogeijk bij het zwaartepunt te hebben en de rompdoorsnede zo weinig mogelijk groter dan wat nodig is voor de motor. Maar het blijft ongemakkelijk, daar moet ik je gelijk in geven.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 dec, 2012 8:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 aug, 2011 11:13 am
Berichten: 1828
Woonplaats: Delft
dat dacht ik ook :lol:



Gr,
Karel

_________________
Haastige spoed is zelden goed (dus ook voor je modellen)

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 dec, 2012 3:44 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Als ik nu eens vertel dat ik dit toestel erg leuk vind? :lol:
Alvast veel succes gewenst! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2013 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb ter voorbereiding het net afgeschuimd, en toch nog aardig wat foto's gevonden die ook in het pakket van de Stichting Koolhoven Vliegtuigen zaten. De meeste foto's zijn van het prototype, en dat verschilt toch van de ELTA versie (K-167) die ik wil bouwen, o.a. het richtingsroer en de tuigage. Ik ben alle foto's doorgelopen en heb een lijst gemaakt welke foto's welke details het beste weergeven. En ook vast de lijst van alle spandraden gemaakt. En alle artikelen over de FK.26 uit het Flight archief gedownload en geprint. Wat zit daar toch een schat aan informatie in.
De publieke oogst voor de K-167, behalve de foto's in een eerder bericht, is:

Afbeelding
bron: http://flyingmachines.ru/Images7/Flight/1919/1114-3.jpg

Afbeelding
bron: http://www.europeanairlines.no/the-british-aircraft-on-the-elta-of-1919/

Verder zitten er in het Koolhoven pakket nog twee foto's, maar die mag ik niet op internet zetten.
Foto's van de andere FK.26's zet ik in het verslag op mijn website; dat zou hier te veel worden.
Ik heb de eerste malletjes gemaakt voor de vleugels en de draagvlakken. Ik heb er de tekening uit "Planes" van december 1984 voor gebruikt. Die was iets duidelijker dan de aanzichten die ik uit de Koolhoven maatschets had gemaakt, waarmee hij overigens goed overeenstemt. Bovendien zit daar het juiste richtingsroer op en de juiste (lange) uitlaat.

Afbeelding

Met de malletjes ga ik morgen aan de slag om de vleugel te fabrieken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 170 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement