Vooruit dan maar, de eerste post.
De FK.26 Commercial, ontworpen door Koolhoven voor British Arial Transport, waar hij in dienst trad na Armstrong-Whitworth, was het eerste vliegtuig, dat vanaf het begin voor passagierstransport ontworpen was. De vier passagiers zaten in een gesloten cabine, en dat was ook nog nooit vertoond. De maten van die cabine waren 0,91 x 1,50 x 2,44 meter, wat voor die tijd zeer ruim was. Met een kruissnelheid van 150 km per uur, een vlieguur van 6 uur en een maximum lading van 500 kg waren de prestaties van de F.K.26 het summum voor die tijd.
Het vliegtuig maakte zijn eerste vlucht in april 1919 en er zijn vier toestellen gebouwd. Het eerste productie-exemplaar met de registratie K-167 werd op de ELTA in september 1919 tentoongesteld en gedemonstreerd. Dit vliegtuig verongelukte in juli 1920. Eén vliegtuig werde verkocht aan S. Instone and Company Ltd, later Instone Airline, en heeft 18 maanden gevlogen, voordat het bij een ongeluk vernield werd. De andere twee machines zijn nooit verkocht, omdat zij te duur waren in vergelijking met de goedkope tweedehands bommenwerpers en verkenningsvliegtuigen. Zij zijn door BAT gebruikt als demonstratie vliegtuigen, totdat de onderneming in 1922 zijn poorten sloot. De vliegtuigen die toen nog over waren zijn verkocht aan Ogilvy Aircraft, een handelsonderneming in tweedehands vliegtuigen en vliegtuigonderdelen. Het prototype stond nog steeds bij Ogilvy in 1937, waar Koolhoven het ontdekte bij zijn jacht op motoren voor de Spaanse FK.51s. Hij heeft het vliegtuig toen gekocht en het overgebracht naar Nederland waar het bij de Duitse bombardementen op Waalhaven in mei 1940 vernield is.
Ik heb weer veel informatie voor het bouwen van het model gekregen van de Stichting Koolhoven Vliegtuigen (Henri Kaper). Behalve de reguliere boeken over Koolhovens is ook het Flight artikel van 17 april 1919 erg nuttig. Ik ga de K-167 bouwen, waarvan niet veel foto’s bekend zijn, dus de afwerking is het resultaat van een geïnformeerde gissing. Als eerste begin heb ik de gedeeltelijke maatschetsen van het vliegtuig volledig gemaakt door spiegelen en gereproduceerd op schaal 1:72, waarbij ik de spanwijdte als schaal parameter gebruikt heb. De rompdoorsnede komen uit het Flight artikel. Ik ga het model, geheel scratch bouw, hoofdzakelijk op deze tekening baseren.
Een derde bron van informatie is een schaal 1:72 tekening in Planes, 1984, die de Instone Airline FK.26 voor-stelt. En er zijn natuurlijk ook nog een aantal artikelen in het Flight Archive
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/index.html uit 1919 en 1920.
Andere referenties zijn:
T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, pp. 39-41, 73, ISBN 90 228 3890 0, 1981
C. van Steenderen Jr., Zij maakten luchtvaartgeschiedenis, pp. 27-28, 32-33, A.W. Bruna & Zoon’s Uitgevers-maatschappij, Utrecht, 1942
T. Wesselink, Koolhoven Vliegtuigen, pp. 63, 93, 95, 97, ISBN 978-90-818510-2-2, 2012
Flight Archive, April 1919, pp. 494-498; January 1920, p. 18; July 1920, p.756.
R.A. Arnken, De Ontwikkeling van het Vliegtuig, pp. 85-86, Gottmer, Haarlem, 1946
E. Franquinet, Fokker, Een leven voor de luchtvaart, p. 13, N.V. Uitgeversmaatschappij “De Pelgrim”, Eindhoven, 1946
R. de Leeuw, Fokker Verkeersvliegtuigen, Van de F.I uit 1918 tot de Fokker 100 van nu, p. 11, ISBN 90 269 4074 2, 1989
Anon., Koolhoven Vliegtuigen, 1910-1940, p. y4, 1940
D. Top, Frits Koolhoven en zijn Vliegtuigproduktie, p. 30-32, 1996
W.C.J. Westerop, Fokker en de twintigste eeuw: een historische relatie, p. 16, ISBN 90-9011870-5, 1998
T. Postma, Vermetele vliegende Hollanders, p. 78, ISBN 90 228 3987 7, De Haan, Bussum, 1975
Het Vliegveld, 22ste Jaargang, p. 299, 1938
H. Woodman, Scale Model Aircraft in Plastic Card, ISBN 0 85242 435 3, Argus Books Ltd., England, 1975
Bij het bouwen van het model ga ik zo veel mogelijk de methoden zoals beschreven door Harry Woodman ge-bruiken.