Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 24 okt, 2012 22:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Hallo Rob,

Tot nu toe doe je het best aardig met de Koolhovens, bedenk, dat je wat meerdere modellen gebouwd moet hebben om wat ervaring te krijgen, en ja, er gaat meer werk in zitten. Ik heb er in het verleden aardig wat van gebouwd, er was niets anders, als je wat bijzonders wilde bouwen. Tjee, ik voel me nu wel erg oud worden.... :?
Als je op problemen stuit, trek aan de bel, voor ieder probleem is haast wel een oplossing, de kunst is ze te vinden. En dat geldt natuurlijk ook voor anderen. Ter inspiratie, er vliegt een Meteor rond van mij op het forum :)
Dus sterkte met het bouwen.

Groeten,
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 okt, 2012 9:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2012 15:47 pm
Berichten: 585
In je titel heb je kunst staan.
Volgens mij is het een kunst om van een vacuform kit iets moois van te maken!

_________________
Out of all the things I have lost, I miss my mind the most.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 okt, 2012 19:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Citaat:
dat je wat meerdere modellen gebouwd moet hebben om wat ervaring te krijgen

Weet ik, John. Maar het is niet mijn eerste vacform. Sinds 2003/2004 heb ik de volgende vacform modellen gebouwd:
Fokker Universal (1:72 VLE Models), Fokker T.V (1:72 Xotic-72, gedeeltelijk vacform), Fokker F.IV (1:72 VLE Models), Fokker F.III (1:72 Classic Plane), Fokker C.V B (1:72 Airmodel), Fokker M.9 of K.I (1:72 Classic Plane), Fokker F.32 (1:144 VLE Models), Fokker F.VIIa (1:72 Broplan) en natuurlijk de Pander Postjager. En elke volgende met meer "custom" fratsen eraan. En ook de eerste modellen zagen er al redelijk uit (vind ik zelfs nu nog).

Afbeelding

Afbeelding

Citaat:
Volgens mij is het een kunst om van een vacuform kit iets moois van te maken!


Dat valt dus wel mee. Dat "kunst" slaat overigens op mijn verwondering dat zo'n mooie vliegtuig-rebuild kennelijk naast de Nachtwacht mag staan.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 okt, 2012 22:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 11 okt, 2012 17:10 pm
Berichten: 1382
Hallo Rob,

Ik wist niet, dat je al de nodige vacuform modellen had gebouwd. Ze zien er zeker goed uit, en dat in 1/72. Vergeet dus maar mijn adviezen, die heb je niet nodig als ik zo naar je modellen kijk. Trouwens, de Fokker Universal spreekt me zeer aan. Ik heb hem in 1/48 exact hetzelfde gebouwd. Dus keep on the good works...

Vr. Gr.
JohnH


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 okt, 2012 22:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik ben inmiddels wel begonnen met mijn eerste vacu-vorm (Yak 17), dus ik kan alle tips gebruiken. Wel graag in dat topic dan hé.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 okt, 2012 16:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Begonnen met de romp. Eerst nauwkeurig beide helften op elkaar getaped. Het beste is ze uit te lijnen op de gegraveerde paneellijnen.

Afbeelding

Daarna een gat geboord (met oplopende boordiameters) op de plaats van de cockpit opening en het gat met vijlen en het mes op maat gemaakt door de romp steeds naast de maatschets te leggen.

Afbeelding

Vooraan de romp zitten koelopeningen voor de zeven cilenders van de motor. De omtrek daarvan zat in de romp ingegraveerd. Het origineel in het Rijks heeft korte, ovale openingen; op de maatschets staan rechthoekige getekend, en de gegraveerde openingen waren lange en grote ovalen. Ik ben daar ergens tussen in gaan zitten. Eerst twee gaatjes 0,8 mm geboord, daarna opgeboord naar 1,5 mm.

Afbeelding

De twee gaten zijn met een spits scalpel met elkaar verbonden en bijgewerkt.

Afbeelding

Ook de twee helften van het vertikale staartvlak op elkaar geplakt. Het resultaat tot nu toe.

Afbeelding

Een van de koelgaten is echt te groot, dat moet gerepareerd worden.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 nov, 2012 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Na een halve week van zeer verbrokkelde tijdsbesteding heb ik de Bantam weer opgepakt. Eerst maar weer eens in de foto's en andere documentatie gedoken. Ook heb ik de maatschets door spiegelen, knippen, plakken en schalen uitgewerkt tot een volwaardige schaaltekening.
Ik kon geen uitlaat vinden, behalve op een foto van een andere FK.23, maar op die plek bij de K-123 was niets te zien. Dus maar weer eens Henri Kaper van Koolhoven Vliegtuigen gevraagd (ik had geen zin om naar het Rijksmuseum te gaan). Na navraag door Henri bleek elke cilinder twee korte uitlaatpijpjes te hebben, en twee daarvan bij de zij cilinders worden gebruikt om de carburateur (ringleiding) te verwarmen. Even checken maar.

Afbeelding

Klopt dus. 14 uitlaatjes, te klein om te verwaarlozen, maar klein genoeg om een pain-in-the-neck te zijn. Bovendien moet aan de achterkant van elke cilinder nog een pijp voor de inlaat gemaakt worden. De uitlaatjes ga ik maken van 0,6 mm omgebogen plastic staf (onderaan de foto hier onder), de twee pijpen naar de carborateur ringleiding en de inlaatpijpen van 0,4 mm messing draad. De cilinder ga ik schilderen met Humbrol 100 (red brown), wat het dichtste bij de kleur op de foto's komt.

Afbeelding

In de neus zijn de uitsparingen voor de cilinders gemaakt. Er blijft dan erg weinig materiaal over, en om dat wat stevoger te maken heb ik het met de dikke secondenlijm "geschilderd". Voor op de romp komt het witte schijfje, zodat ik een beter aansluiting met de neusbeplating kan krijgen (vacuform onderdelen hebben nooit scherpe randen).
In het Flight artikel uit 1919 over de FK.23 staan een paar erg nuttige illustraties, bijvoorbeeld van de cockpit.

Afbeelding

Dat komt goed uit, want van het cockpit interieur heb ik geen foto's van de replica. En er moet toch echt wat aan gedaan worden, want door het gat in de vleugel is de cockpit goed zichtbaar.
Van 0,5 en 0,25 mm plastic heb ik een bak gemaakt in een vorm afgeleid uit het boven- en zij-aanzicht (de plaatjes zijn op verzoek van de Stichting Koolhoven Vliegtuigen klein gehouden).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een hele verbetering naast de cockpitvloer, zoals die in de kit zat. De balken zijn van profiel gemaakt, voetenstuur van 0,25 mm strip en 0,25 mm metaaldraad. Ik twijfel nog of ik de stoel uit de kit ga gebruiken; die is eigenlijk veel te dik. Ik heb de tredes in de romp om in de cockpit te klimmen weer dicht gemaakt; ze blijken afgesloten te zijn door verende, rechthoekige klepjes.
Morgen komt de plastic plaat, en kan ik beginnen aan de vleugel. De vleugel is op tekening maar 1,5 mm dik en heeft een negatieve welving. De vleugel van de kit is al 1,1 mm dik. Het wordt dus interessant om dat goed te krijgen. Bovendien moet de vleugel drie graden V-stelling hebben, en is hij in de kit plat. De decals zijn beloofd voor het begin van de volgende week, dus dan kan ik ook weer verder met de FK.41. Weer wat te doen dus.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 nov, 2012 20:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Gisteren de Evergreen plastic plaat opgehaald. Diktes 0,13, 0,25, 0,5 en 1,0 mm. Dus vandaag maar aan de slag gegaan om technieken uit te proberen om de ondervleugel op te dikken en een ribbenprofiel er in aan te brengen. Het vleugelprofiel moet 1,5 mm dik worden en een welving aan de onderkant krijgen van zo'n halve milimeter. De vleugel, zoals die uit de vacform gekomen is, is 1 mm dik. Ik ga proberen hem op te dikken met een stukje 0,5 mm dik plastic, dat ik eerst aan één kant (de vleugelachterrand) tot vrijwel nul af ga schuren.

Afbeelding

Het 0,5 mm dikke plaatje heb ik met dubbelzijdig plakband van 3M op het latje geplakt. dan kan je inderdaad tot vrijwel nul dikte schuren. Het plaatje hieronder laat het profiel van de boven- en onderkant van de ondervleugel zien.

Afbeelding

Een lekker scherpe achterrand. Daarna boven- en onderkant uitgelijnd op een oud tekenbordje. Met een driehoek kan ik nu de ribben van de bovenkant kopieren op het stukje plastic, dat met de afgeschuinde kant boven op het bord is geplakt. Dan maar krassen met een ouderwetse trekpen.

Afbeelding

De eerste keer was het geen best resultaat, er was bijna niets te zien aan de andere kant. Dus maar weer eens het boekje van Harry Woodman er bij gepakt, en ja hoor, hij raad aan om de truk uit te voeren op een hard oppervlak met daarop twee of drie velletjes dik papier. Dus het nog een keer gedaan, en nu konden de waren lijntjes wel aan de achterkant te zien. Daarna de vleugel uit de kit aan de achterrand verder uitgeschuurd. Het idee was om beide delen afzonderlijk hol te buigen en daarna op elkaar te plakken. Ook heb ik de tip aan de onderkant nog afgeschuind. Om beide delen ten opzichte van elkaar te fixeren heb ik kleine stukjes dubbelzijdige tape gebruikt; de randen zijn gelijmd met Microscale Weld. Die droogt toch echt te langzaam, maar het uiteindelijk resultaat was goed; mooie, scherpe vleugelachterrand.

Afbeelding

De rechtervleugel heb ik toch iets anders gedaan; ik heb het ribbenpatroon met een 2B potlood overgenomen op het afgeschuinde plastic plaatje. Je kunt dan beter zien of de ribben en tussenribben goed verdeeld zijn.

Afbeelding

Het lijmen heb ik gedaan met Revell Contacta; werkt eigenlijk best goed als je er maar weinig van gebruikt, wat niet makkelijk is met die grote kwast. Tenslotte de rolroeren uitgesneden.

Afbeelding

Afbeelding

De ribben zijn overigens aan de onderkant wel te zien als lichte banen, maar nauwelijks te voelen, dus na het schilderen zijn ze waarschijnlijk niet meer te zien. Kennelijk is 0,5 mm plaat te dik om het goed door te drukken. Harry Woodman raad dan ook aan om 0,25 mm plaat te gebruiken. Dat ga ik dan maar doen voor de bovenvleugel, waarbij ik de vleugelvoorrand met een extra stripje 0,25 mm ga opdikken. Hoe dat gaat uitwerken bij de rolroeren moeten we maar afwachten; met de 0,5 mm plaat werden die prima solide; niets meer op te vullen of te plamuren.
Eigenlijk moet de vleugelwortel nog aangepast worden, het vleugelmiddenstuk is namelijk recht. Ik wacht daarmee even tot de romp in elkaar zit, en ik de vleugel kan passen. Misschien is het overkill om een knik te maken op 3 mm van de vleugelwortel.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 nov, 2012 17:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb weer wat dingetjes voor de cockpit gemaakt en ook de motor geschilderd.

Afbeelding

Toch maar zelf een stoeltje gefabriekt uit 0,5 en 0,25 mm plastic. Rechts de stuur"knuppel" met het rolroer mechaniek. De stuurkuip heb ik opgehoogd, zodat hij tot bovenaan de romp loopt. Er komt aan de voorkant ook nog een "dakje" overheen nadat het interieur op zijn plaats zit.

De twee romphelften zijn nu voorzien van lijmstripjes.

Afbeelding

Eigenlijk niet echt nodig, omdat het plastic van de romp vrij dik is, maar het maakt de passing altijd beter. Daarna met de bovenvleugel begonnen. Het ribbenpatroon met 2B potlood overgenomen op een stukje 0,25 mm plastic, wat tegen de vleugelonderkant komt.

Afbeelding

Na het inkrassen was nu het ribbenpatroon ook te voelen (en zal het dus na het schilderen wel zichtbaar zijn). Voor het lijmen heb ik de achterrand wat afgeschuurd, ik vond hem niet scherp genoeg. Ik debk dat het tich beter is dat schure voor het inkrassen te doen. De onderkant van de vleugel bleek zo'n 1,5 mm langer te zijn geworden, zodat ook het ribben patroon niet meer goed paste met dat op de bovenkant van de vleugel. Ik heb dat gecamoufleerd door aan beide kanten van de middenvleugel een krappe milimeter weg te snijden. Dat zal nauwelijks opvallen, omdat beide vleugelhelften daar toch de drie graden V-stelling moeten krijgen.

Afbeelding

Na de linker en rechter buitenvleugel los gesneden te hebben (en ook de rolroeren losgemaakt te hebben) heb ik ze in de juiste V-stelling (2,4 mm bij de tip) weer aan het vleugelmiddenstuk vastgelijmd.

Afbeelding

Ik ga denk ik toch proberen eens een hele vleugel met deze techniek te maken. Ik heb het gevoel, dat de ondergrond voor het krassen toch nog te hard is. Misschien probeer ik het eens op de snijmat.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 nov, 2012 20:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jan, 2011 15:14 pm
Berichten: 4379
Woonplaats: Leiderdorp
Een klein beetje voortgang. Behalve het in de primer zetten van allerhande spul heb ik ook de motor onderhanden genomen. De krukkast en de inlaatpijpen aluminium geschilderd en de inlaatpijpen (die aan de achterkant zitten vastgelijmd.

Afbeelding


Daarna geprobeerd de van 0,55 mm plastic staf gebogen uitlaatjes (minder dan 1,5 mm lang) op hun plek te lijmen. Het was echt onmogelijk om die zowel op de goede plaats als in de goede richting vast te lijmen. Dus ik heb maar besloten om er rechte stukjes van 0,9 mm van te maken. De eerste twee gelijmd:

Afbeelding

De linker zit nog niet goed; hij wijst te veel naar voren. Na correctie gun metal geschilderd en in de neusbeplating gepast.

Afbeelding


Afbeelding


Het is een verschrikkelijk gepriegel, maar het begint er op te lijken.

Rob

_________________
----------------
Bouwverslagen op http://www.hollandaircraft.nl/
De 1/144 kit van F-RSIN van de Fokker F.28 Mk. 1000 is on-hold. Nu bezig met de 1/72 Valom kit van de Fokker T.V en de masters voor een 1/72 Koolhoven F.K.55 kit.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 107 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement