Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:31 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 16 sep, 2012 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 apr, 2010 15:23 pm
Berichten: 1493
Aiiii! Ik ben net klaar met het spuiten van de M20.... Grondkleur, pre-shade, zelfs de basiskleur zit er al op (ik ging lekker rap vanochtend :lol: ) . Maar ik zal met MagicSculp proberen of ik ze weg kan halen. Moet lukken toch?

Foto's volgen nog, ik fotografeer altijd met de IPhone van mijn vader en die is er momenteel niet... :)
Ik heb verder geen ervaring met het kwasten van Tamiya, ik gebruik het ook alleen voor grondkleuren in de airbrush, en dan is het meestal zwart. Verder heb ik van Tamiya acryl alleen nog rood. Ik heb wel een grote voorraad Vallejo Acryl, en die gebruik ik verder voor alles; figuren, spuiten enzovoorts. Alleen niet voor het verweren; daar heb ik MIG en AK spulletjes voor, en af en toe een drupje olieverf.

Greetz

_________________
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution." ~ Einstein

Pz.Kpfw. 35(t) Rusland 1942 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=40071&p=786232#p786232
Duitse Dingo http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38296
"Jumping Jerries" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=38358&start=30


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 sep, 2012 18:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 apr, 2010 15:23 pm
Berichten: 1493
Hallo iedereen!

Bij deze een redelijk grote update; ik heb eigenlijk bijna de hele dag doorgewerkt, met af en toe wat uurtjes rust om wat te laten drogen.

Zoals ik al had gezegd ben ik vanochtend begonnen met een grondkleur, namelijk zwart. Toen heb ik de vlakken ingekleurd met een hele lichte geel/groene kleur, om de pre-shade te creeëren. Let op; laat bij de randen wel zwart zitten... Ik heb hier een heel handig stukje over van Eric Sikkema uit een nummer van MBM.
Toen de pre-shade en grondkleur gedroogd waren, heb ik het basiskleurtje eroverheen geneveld (het spuiten van meerdere dunne laagjes). Dit was een mengseltje van Vallejo Yellow Green/Russian Uniform, 1:1 verdund.
De basiskleur liet ik twee uur drogen. Dat vind ik ook het fijne van Vallejo Acryl; het is binnen de kortste tijd goed opgedroogd. Een nadeel daarvan is dat je de airbrush goed met doorspuiten na elk spuitwerkje en dat die ook weleens verstopt raakt met halfopgedroogde stukjes verf... Dit was het resultaat van de pre-shade en de genevelde basiskleur (die witte plekjes zijn de sinkmarks die Martin bedoelde, weggewerkt met Sylmasta Magic Sculp putty);
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De spatborden:
Afbeelding
Afbeelding

Toen heb ik de accessoires en wielen geschilderd. Dezen zijn nog niet verweerd en hebben alleen hun basiskleurtje, het hout en de ijzeren gedeeltes gaan nog een hele behandeling tegemoet :D
Wat ik geschilderd heb;
-Het gereedschap (schep, houweel, bijl)
-De driepoot voor de .50 (dat is het voorwerp achter de grote vierkante opening, met een zak om het uiteinde)
-De .50 in de MG-ring en de minutiedoos die eraan hangt.
-De wielen.

De luikjes zijn vreemd genoeg groen vanbinnen terwijl het bestuurderscompartiment wit is. Dit deden ze misschien zodat ze minder snel werden gezien door vijanden als de luikjes open stonden? Ik weet het niet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen heb ik de spatborden aan de M20 bevestigd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen kon ik beginnen met filters. Eerst had ik de hele M20 in de satijnen vernis gezet (ik had even geen glanzende bij de hand) zodat ik een solide basis had om op te werken. Ik heb de filter "Brown for Dark Green" gebruikt, van SIN industries (een onderdeel van MIG). Het model na de eerste twee filtertjes;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En na die twee filtertjes waren de decals aan de beurt. Ik heb niet volledig de handleiding gevolgd, maar wel voor zo'n 85%. Alleen de kleine witte ster bovenop de achterkant (tussen die twee verhoogde rechthoekige dingen) hoort daar eigenlijk niet, maar ik had zo veel ruzie met de decal die er eigenlijk hoorde, dat ik die wel weg moést halen. Er komen bovendien toch wat kistjes op te liggen, dus het maakt niet heel veel uit.
Ik gebruik standaar GEEN P+. Ja, daar kijken jullie raar van op hé? :P Ik heb er nog nooit mee gewerkt en vind het ook niet echt nodig... Ik gebruik alleen Micro Set&Sol en dat vind ik uitstekend werken, ik heb nog nooit last gehad van silvering en de decal hecht zich perfect aan de ondergrond.
Nadat de decals gedroogd waren heb ik ze een mat vernislaagje gegeven.
Afbeelding
Afbeelding

Toen alles goed gedroogd was heeft het model nog drie filters moeten ondergaan, totdat ik tevreden was en ik een mooie OD kleur had. Ik ben er zeer tevreden mee! Ik heb de tips die ik van Jurrie had gekregen bij mijn KV-1 zeker gebruikt; vanuit een wat overdreven lichte kleur met een sterke pre-shade de kleur mken die jij mooi vind. (zoiets was het toch?) Ik vond het een prettige manier van werken!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met deze kleine decal ging het niet helemaal goed maar het is beter dan niks :?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Dat was het weer, de volgende dingen op mijn lijst zijn:
-Washes (donkerbruin)
-Chips (weet ik nog niet zeker of ik me daaraan ga wagen, het zou de eerste keer worden)
-De accessoires verder verweren (het hout nerven geven, de .50 drybrushen en highlighten en wat dingen highlighten
-Een paar onderdelen highlighten (bijv. de lange uitstekende strepen op de zijkant, de MG-ring, klinknageltjes en de bestuurdersluikjes)
-Pre-dusten met MIG pigmenten en drybrushen
-Misschien nog wat rainmarks, maar aangezien het een zomerdiorama dat zich afspeelt in Frankrijk, rond augustus, gaat worden denk ik niet dat die nodig zijn...
-Stof en modder (vooral op de wielen en spatborden)
-Accessoires bestellen bij Scaleworld (evenals de spullen die ik nodig hebt voor het diorama), schilderen, en daarna op de M20 plakken. Ik ga ook nog even kijken of ik nog wat in mijn spare-doos heb liggen.
-Het diorama gaan bouwen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie commentaar!

Greetz

_________________
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution." ~ Einstein

Pz.Kpfw. 35(t) Rusland 1942 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=40071&p=786232#p786232
Duitse Dingo http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38296
"Jumping Jerries" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=38358&start=30


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 sep, 2012 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 01 mei, 2005 10:39 am
Berichten: 2205
Hi Pelle,

Grote voortgang inderdaad. Moet zeggen dat je een, naar mijn idee, prachtige kleurtoon te pakken hebt. Mooi dat mn KV uitleg nog ergens toe heeft kunnen dienen ;).

Wat me opvalt is dat je zegt geen P+ gebruikt te hebben. Dat klopt wel, maar daarvoor zeg je dat je het model in een satijnvernis gezet. Dit doet exact hetzelfde als P+ :mrgreen: :brouw: .

Ik zou je voor de volgende keer aanraden direct na de lak de decals aan te brengen, en daarna pas de filters (niet de helft ervoor en de helft erna). Als je eerst een/twee filters aanbrengt, dan de decals, en dan nog meer filters...heb je kan dat je door de filters al geen 100% vlak oppervlak meer hebt, de decals niet lekker blijven plakken / dat er luchtbellen onder komen etc. Is nu gelukkig goed gegaan (ligt ook aan de kwaliteit van de decals overigens. Voor sommige decals kan je 30 liter set en sol gebruiken, maar werkt het nog niet...).

Voor wat betreft verdere verwering: ik vind dat je nu een heel mooie basis hebt. Je bent nogal wat van plan verder en dat kan het model alleen maar verder omhoog tillen. Het kan het ook ruineren :lol: . Het motto is: less is more. Niet veel chips, niet teveel modder, etc.

Gezien de kleurtoon die je nu hebt (redelijk donker), zou ik ook een vrij donkere pinwash gaan gebruiken. Deze moet meer richting de 'zwart' kant dan richting de 'bruin' kant, als je begrijpt wat ik bedoel.

Bij de een-na-laatste foto zie ik nog een soort 'vlek' om de decal zitten ('Tire pressure'). Dit komt waarschijnlijk door de set en sol die de eerdere filterlaag een beetje opgelost heeft. Set en sol moet je heel spaarzaam toepassen en ook meteen afdeppen na aanbrengen. Althans zo doe ik het, als ik dat niet doe krijg ik een vlek zoals op jouw foto. Is overigens makkelijk op te lossen door lokaal nog wat van je filter aan te brengen.

Ik wordt hier wel blij van...ga zo door :brouw:

Gr,

Jurrie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2012 19:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 apr, 2010 15:23 pm
Berichten: 1493
Bedankt voor de tips weer Jurrie. Ik zou jou ondertussen wel bijna mijn "leermeester" kunnen noemen :mrgreen: want het is mede dankzij jou dat ik deze vooruitgangen heb geboekt....

Bij deze weer een update, ik ga als een sneltrein :D . Ik heb aan de washes en chips gewerkt, dus toch chips, hoewel ik daar zeer sterke twijfels over had. Ik had dit nog nooit eerder gedaan en was bang mijn model te verpesten... Toch heb ik maar de stoute schoenen aangetrokken en het gedaan, en ik moet zeggen dat ik het voor een eerste keer in mijn ogen niet slecht heb gedaan. Ik heb ondertussen al wat meer bijgewerkt dan op de foto's, want sommige plekjes waren nog steeds wat te overdone.
Maar eerst de wash. Dit heb ik gedaan met deze wash van AK, op aanraden van Jurrie, lekker donker;
Afbeelding

Maar nu ik het model zo zie heb ik het gevoel dat ik bij het bijwerken van de chips wat van de wash heb weggehaald, dus moet ik nog een keer het model onderwerpen aan een pinwash, of is dit goed zo?? Graag jullie mening hierover.... :o

Maar goed foto's (sommige foto's zijn niet helemaal trouw aan de kleur in de realiteit, sommigen zijn wat te licht, want ik had ze snel gemaakt, de kleur in de update hiervoor is wel net als in het echt. Ik zal bij de volgende update weer betere foto's maken want ik heb ook niet echt veel detailfoto's,,,, :? );
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik weet niet of jullie wel commentaar kunnen geven bij deze foto's, ik zal snel betere foto's maken en dan met veel detailopnames. :wink:

Greetz

_________________
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution." ~ Einstein

Pz.Kpfw. 35(t) Rusland 1942 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=40071&p=786232#p786232
Duitse Dingo http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38296
"Jumping Jerries" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=38358&start=30


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2012 19:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 apr, 2010 15:23 pm
Berichten: 1493
Bij deze dan meteen wat betere foto's :lol: de schemering was nog niet niet ingevallen dus ik dacht; waarom niet nu nog een paar goede foto's maken? :mrgreen:
Hierbij de betere foto's, let dus maar niet op de foto's in de vorige post... :oops:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook niet helemaal natuurgetrouw maar wel stukken beter dan de vorige.
De vragen die ik voor jullie heb;
-Zijn de chips te overdone of juist te zwak? Of kan ik er nog iets anders aan doen?
-Moet ik meer pinwash toevoegen?
-Zal ik wel of niet rainmarks op het model maken?

Greetz

_________________
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution." ~ Einstein

Pz.Kpfw. 35(t) Rusland 1942 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=40071&p=786232#p786232
Duitse Dingo http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38296
"Jumping Jerries" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=38358&start=30


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2012 20:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 17 maart, 2007 11:01 am
Berichten: 1700
Woonplaats: Woerden
Zo man jij gaat hard, goed werk, alles ziet er goed uit.
strakke bouw, mooie kleuren en goed strak gespoten. Top.

ik zit alleen met 1 ding en eigenlijk is het niet goed of fout maar voor de volgende keer:
even wat fotos jatten van je ;)

Basis
Afbeelding

details schilderen
Afbeelding

wash
Afbeelding

eind
Afbeelding

Ik heb hier je verwering in 3/4 stappen gecopieerd, wat je nu goed kan zien is dat je in je basis laag veel meer diepte met de airbrush mag en kan creeren. Wat er in de weathering stappen gebeurd is dat je aan de ene kant diepte creëert (pinwash eventueel drybrush (zou ik op dit model nog wel doen) maar in je basis laag verlies je de diepte.

de volgende keer kan je eens proberen om bij je basis laag al wat meer highlights op te spuiten door je basis te mengen met een lichte kleur zoals Buff oid.

ter verduidelijking mijn dragonwagon in 3 stappen

1)Basis (tamiya acryls)
Afbeelding

2)Pinwash + Chips (olieverf) Details (vallejo), je ziet omdat mijn basis licht is dat de chips goed er uit komen
Afbeelding

3) Regenstrepen (humbroll 72 verdunnen met white spirit 5% verf max) en Modder (MIG Pigmenten)
Afbeelding

Wat je nu nog goed kan doen met je M20 zijn regenstrepen toevoegen zie stap 3
je antennes kan je nog goed schilderen en toevoegen (dan moet je even referenties fotos googlen maar er zit wat meer kleur in)

Afbeelding

Verder lekker met modder spelen :P en bepakking toevoegen op het achterdek

Succes
Groet Martin

_________________
Gallerij
[url]https://www.scalemodelfactory.nl/members-galleries/gallery-martin-visser[/url]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 sep, 2012 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 apr, 2010 15:23 pm
Berichten: 1493
Ha Martin,

Bedankt voor je feedback (en het compliment :D )

Dat had ik nog niet gezien, maar nu je die vergelijking maakt met de foto's zie ik inderdaad dat er niet bijster veel diepte meer in zit. Dat zal ik voortaan wat heftiger doen, met een groter contrast tussen pre-shade en basiskleur.
Regenstrepen was ik al van plan, niet te heftig, maar eigenlijk zoals bij jouw Dragonwagon, dat was wel een beetje het beeld dat ik in mijn kop had. Mijn M20 heeft natuurlijk, aangezien hij in een dio komt in Frankrijk, zomer 1944, weinig slecht weer gezien (afgezien van een paar fikse zomerregenbuien). Als ik 'm had gemaakt voor de Ardennen groepsbouw had het natuurlijk anders gelegen. Ik zal even kijken hoe ik die subtiele regenstreepjes ga maken, heb je nog tips?

Die antenne is een geweldige tip, bedankt. Die ga ik nog even inkleuren....

Martin Visser schreef:
Verder lekker met modder spelen en bepakking toevoegen op het achterdek

Ha! Met modder spelen... Dat is eigenlijk al mijn leven lang één van mijn grootste hobbys :mrgreen: en nu kan ik het nog combineren met deze hobby ook :lol:
Ja, ik ga MIG pigmenten en MIG acrylic resin gebruiken, en wat plaster. Ik heb het al eerder gedaan op mijn Bren Carrier;
Afbeelding

Natuurlijk word het op mijn M20 wat minder, maar wel een beetje hetzelfde idee.

Qua bepakking had ik dit setje van Verlinden in gedachten;
Afbeelding

of deze;
Afbeelding

of zelfs deze;
Afbeelding


Maar ik zou ook graag wat kistjes erbij hebben dus de eerste is een wat betere keus, hoewel hij ook een stukje duurder is... Nou ja, ik moet maar even kijken. Ik ben altijd al slecht geweest in kiezen... :P Wat vinden jullie?

Greetz

_________________
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution." ~ Einstein

Pz.Kpfw. 35(t) Rusland 1942 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=40071&p=786232#p786232
Duitse Dingo http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38296
"Jumping Jerries" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=38358&start=30


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 sep, 2012 19:25 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Pelle
Ik heb deze dus gemist

Ik vind dat je erg goed bezig bent, zeker voor jouw niveau, hier mag je best trots op wezen.

Martin heeft ergens wel gelijk, maar bedenk dat Martin al heel wat jaren en modellen meer ervaring heeft, dus staar je niet geheel blind. Het is heel goed dat je ziet wat je zelf "fout"heb gedaan, neem dat mee, naar je volgend model.
Ik heb ook nog een aantal leerpuntjes misschien voor je

Je heb de buitenkant mooi verweerd, maar let op dat je logisch chipt en niet zomaar wat. Deels heb je goed gedaan, maar zie bij de frontluiken wel wat erg zwaar gechipt, ik verwacht dan dus roest aan de zijkanten. Het is alleen raar dat de binnenkant dan nog zo nieuw is, als de het interieur bij de bestuurder ziet, zou ik daar ook slijtage plekken verwachten bij de chauffeurs plek. Tis nogal krap in zo'n ding en de zware legerlaarzen zullen best wel wat schuren. Breng de vervuiling ook logisch aan, dus eerst chippen, dan de vuilstrepen dan het loopvuil en hierdoor heen nog wat vuilstrepen trekken. Als ik zie wat er op de houten bankjes staat, als ik zie dat de M20 toch best wel wat heeft meegemaakt, dus ongetwijfeld zal de browningschutter regelmatig aan het wapen hebben gestaan, zullen de banken toch best wel versleten zijn, dus schuur deze zo he een beetje op of drybrush wat houtkleur over de groene verf. Ikzelf zou de vlammerwerper toch op de bodem hebben gezet en riemen aand e zijkant, je wilt geen twee stuiterende, met benzine gevulde, vaten los in je bak hebben lijkt mij.

misschien een hele tekst, maar bij verweren stel ik me dit soort verhalen en beelden voor, daarmee ben ik beter in staat om de vorm, de hoeveelheid en de kleur te bepalen.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 sep, 2012 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 17 mei, 2008 19:08 pm
Berichten: 764
Woonplaats: Naaldwijk
Ben het geheel eens met Bert.
voor de rest ben je al erg goed bezig!
ook zie je heel erg vaak de de rails waar de M20 over heen glijdt helemaal kaal is aan de bovenkant (aluminium kleur).
dit komt omdat het wapen zo vaak heen en weer gaat over de rails, denk aan een treinrails, dat de verf eraf schuurt
drybrush dus ook de bovenkant van de rails even. zoek ander maar is wat foto's op van een treinrails.

succes verder!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 sep, 2012 15:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 25 apr, 2010 15:23 pm
Berichten: 1493
Hi folks!

Bedankt voor de tips Bert!
Bert Takken schreef:
Ik vind dat je erg goed bezig bent, zeker voor jouw niveau, hier mag je best trots op wezen.


Bedankt! :D

Bert Takken schreef:
Je heb de buitenkant mooi verweerd, maar let op dat je logisch chipt en niet zomaar wat. Deels heb je goed gedaan, maar zie bij de frontluiken wel wat erg zwaar gechipt, ik verwacht dan dus roest aan de zijkanten. Het is alleen raar dat de binnenkant dan nog zo nieuw is, als de het interieur bij de bestuurder ziet, zou ik daar ook slijtage plekken verwachten bij de chauffeurs plek. Tis nogal krap in zo'n ding en de zware legerlaarzen zullen best wel wat schuren.


Goed punt, ik zal er voortaan aan denken. Het is daar echter nu een beetje te laat voor, want ik kan nu niet meer bij alle plekken in het interieur komen.

Bert Takken schreef:
Ikzelf zou de vlammerwerper toch op de bodem hebben gezet en riemen aand e zijkant, je wilt geen twee stuiterende, met benzine gevulde, vaten los in je bak hebben lijkt mij.


Het was meer de bedoeling dat iemand er mee bezig was (om er iets aan te repareren of iets dergelijks) en het toen heeft neergezet om buiten even de beentjes te gaan strekken (toen het voertuig stilstond natuurlijk). In het diorama dat ik ga maken staat bijna alle crew naast de wagen.

@Boris, goed punt, ga ik nog bijwerken.


Hierbij weer een updatetje. De modder en het stof zitten er op! Ik heb ook zelfs hierbij geprobeerd om zoveel mogelijk historische correctheid te bereiken.... :) Wat je je daarbij moet voorstellen? Ik heb gewoon geprobeerd om het klimaat van Frankrijk (toen) zoveel mogelijk na te bootsen. In Normandië was de zomer warm maar nat, dus ik ben begonnen met een laagje donkere modder, want dit voertuig zal wel vaak door een flinke zomerbui zijn gereden en dus ook over modderige wegen.
Dit heb ik gedaan met ± 30% MIG Dark Mud pigment, 30% plaster en 40% MIG Acrylic Resin. Dit goed roeren en je hebt donkere modder.
Maar eerst heb ik de pre-dust gedaan, en ik besloot om dat eens met olieverf te proberen (niet dat ik veel ervaring heb met pre-dust van pigment hoor....). Voor degenen die dit niet weten; het pre-dusten is het creëren van een dun laagje stof op je model, en dan met name op plekken waar later meer modder en zand gaat komen, zoals spatborden en wieldoppen.
Dus maar wat gele olieverf over het model uitgesmeerd met thinner (heel dunnetjes natuurlijk....) en op logische plekken wat meer aangebracht om de ophoping van stof in hoekjes te weergeven. Dit moest ±24 uur drogen, maar het resultaat was redelijk, niet helemaal zoals ik het gewild had maar naar mijn smaak ziet het er realistisch uit.
Toen heb ik dus (niet te dik want de M20 komt dus wel in een zomersetting te staan, en dat is pas de 100ste keer dat ik dat zeg :lol: ) de donkere modder erop aangebracht met een kwast met dikke, korte haren (in een "stippelbeweging"). Hier ging ik met een Games Workshop washje overheen (namelijk "Badab Black", ik heb nog een hele verzameling van die verfjes omdat ik ook ooit wargames schilderde) om het wat meer contrast te geven en ook om op plekken waar geen modder was aangebracht "moddervlekken" te maken, donkere vlekken die modderwater achterlaat als het opdroogt.
En omdat er in Frankrijk ook veel stoffige weggetjes zijn, ben ik met een hele lichte bruin/gele pigment ook nog in de weer geweest. Ik heb met een klein kwastje de droge pigment op plekken waar modder zat er ingewreven, zodat het voertuig er ook stoffig uitzag en om wat mooie kleurverschillen te creëren in al dat vuil. Mijn vragen aan jullie; Is het geslaagd? En moet er misschien nog wat meer licht stof op de donkere modder?


Genoeg gekletst, foto's willen we zien!! :P Ik zie nu wel dat sommige foto's wat donker zijn en niet helemaal kleurgetrouw.... :oops:

Afbeelding

Op de lange platte delen links en rechts heb ik ook modder aangebracht, omdat de crew o.a. via daar in de M20 klimt. Vanzelfsprekend zijn het dan ook meer vegen dan vlekken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op deze foto is het "opgehoopte vuil" goed zichtbaar, langs de platte bevestigingen van de MG-ring;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik nu nog moet doen;
-Accessoires plakken (mijnen voor in het mijnenrek) en schilderen (mijnen, gereedschapjes, antennes op advies van Martin en de .50 verweren)
-Evt nog wat meer licht stof toevoegen??
-Hebben jullie nog ideeën? :?:

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden! Ik zal vandaag of morgen ook nog even wat lichtere foto's posten, in het (wat verdwenen door de wolken) zonnetje.

Greetz

_________________
"Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited, whereas imagination embraces the entire world, stimulating progress, giving birth to evolution." ~ Einstein

Pz.Kpfw. 35(t) Rusland 1942 http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=40071&p=786232#p786232
Duitse Dingo http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=38296
"Jumping Jerries" http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=38358&start=30


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement