Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:54 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2012 23:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Goededag,

Mijn eerste post hier, Ik zal mijzelf heeel kort introduceren; Ik bouw al lang en dan van alles en nog wat. Vliegtuigen, spoorse zaken, veel auto's en vrachtwagens. Al vaker delen zelfgebouwd, maar nog nooit helemaal 'Scratch' vanaf 0. En mijn grootste manco is dat veel wat ik bouw nooit afkomt. Op een gegeven moment is het kaarsje uit en gaan dingen vaak half afgebouwd in de kast. Wie kent dat? :oops:

Nu over mijn eerste post; Ik lees al langer mee en ben erg geïnspireerd geraakt o.a. door de zelfbouwers die hele mooie prestaties neerzetten. Zoals (even uit het hoofd) de Daf torpedo, Tatra maar ook de Volvo graafmachine en nu weer de knikdumper. Ook een mooie Henschel zag ik voorbijkomen.

Nu is een vriend een stuk spoorbaan in N (schaal 1:160) aan het bouwen en tijdens een van mijn bezoeken was het idee geboren om het spoor-N wereldje eens op te schudden door iets te maken wat de grenzen van het mogelijke in deze schaal opzoekt.

Zo is deze Henschel aan het ontstaan. Schaal N is erg klein. Er zijn wat fabrikanten die soms zeker niet onaardige modellen maken (Wiking in de eerste plaats, Lemke is al beter) maar dat kan allemaal beter dacht ik. Zoals banden met profiel, leidingen in het chassis, een echt interieur etc.

Ik zal proberen hier een verslagje te maken van mijn voortgang ... (misschien komt het dan af :? ). Ik heb niet van alle tussenstapjes foto's gemaakt. Dat remt soms zo af. En ik ga er nu even met rappe stappen doorheen. Heb je vragen, stel ze gerust.

Afbeelding

Het eerste begin, afbeeldingen en tekeningen gezocht op www, verkleind en begonnen met het chassis. Het chassis bestaat uit Evergreen channel 0.60, de kleinste maat dus. en wat dwarsliggers uit oa 0,5 en 0,3mm plaat. Ik maak alleen een twee-asser en geen tandemstel zoals op het tekeningetje.
Bovenaan is een eerste probeersel met de wielen te zien. Het grote wiel is een h0 vrachtauto wiel van Herpa.

Afbeelding

Hier de wielen nader uitgelicht; Bovenaan op dze foto het basiswiel, een wiel van een h0 terreinwagentje. Het rubber heb ik dunner gesneden en van een gietsel van een trilexvelgje (Lemke Büssing model) en wat 0,1mm wikkeldraad een nieuwe velg in elkaar gefrunnikt. Rechts op de foto is een eerste afgietsel van deze master.
Op het gieten kom ik later terug.

Afbeelding

Een paar stappen verder staat de cabine in ruwbouw, grotendeels van 0,5mm polystyreen. Ook op het chassis zijn wat meer details aan het ontstaan.
Veerpakketten zijn bijvoorbeeld van kleine stapeltjes 0.10x0.20' Evergreen.

Afbeelding

En al wat afgeronder geheel ... waarbij het mij stoorde dat de motorkap wat laag was. Veel vergelijken met voorbeeldfoto's :evil:

Afbeelding

Afbeelding

Toch besloten om het mes er weer in te zetten (auw) doet even zeer. Maar met wat opvulstukjes kreeg ik het toch redelijk goed.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de bestuurderszijde iets teveel gecorrigeerd, helaas, maar dat doe ik niet nog eens opnieuw. Voor de grille moest ik ook iets verzinnen om de horizontale ribbels erin te krijgen. Eerst pogingen met uitgetrokken Sprue maar dat werd met opplakken te ongelijk. Toen een poging om met mijn fijnvertande X-acto zaagje in een stripje plastic te krassen. Dit werkte goed. De zwarte Lampjes zijn de kleinste uit een setje van Roco.

Afbeelding

Oja, er was ook een onderzijde ... Met besturing en aandrijfas uit 0,3 mm messing. De zwarte busjes zijn isolatie van een dun electricteitsdraadje :D
In de achterspatborden zit een messingstaafje om ze rond te houden. Dat zie je dadelijk toch niet echt.

Afbeelding

Voortgang van de cabine; ik wilde een mooi aansluitende voorruit. Dat was ook weer 'een vallen en opstaan' puzzel.
Materiaal is 0,13 mm transparant van -alweer- het merk Evergreen.

Afbeelding

Afbeelding

Hier begint het er al een beetje meer op te lijken. Er zitten wat lijmvlekjes op het glas, dit geeft niet ik ga uiteindelijk een afgietsel hiervan maken in transparant resin.

Afbeelding

Maar om afgietsels te maken moet het wel een beetje deelbaar zijn in 'lossende vormen' vandaar dat ik het glas ook in één deel wilde hebben.
Nogmaals over het gieten volgt een volgende post.

Afbeelding

Inmiddels is er achteraan ook 'dubbellucht' bijgekomen.

Afbeelding

Alles even los op- en in elkaar, cabine komt uiteindelijk ook nog iets lager.

Afbeelding

Op de grille moest ook het karakteristieke Henschel-logo komen. Dit ging ook niet in één keer goed ... maar de aanhouder wint. Al vind ik het nog steeds een beetje een Flowerpower-variant vanwege de ronde hoekjes, maar dat kreeg ik niet beter. Toch eens zelf wat etsen misschien (en dat leren).

Afbeelding

Hoe groot -of klein- is dat dan? Een vergelijk met mijn breekmesje. :wink:

Afbeelding

Hier een overzicht met ook weer het breekmes als vergelijk. Hierbij zijn er wat meer kleine details toegevoegd.

Afbeelding

En ik had het al genoemd ... ik wilde een interieur, met klokjes etc.

Afbeelding

En als laatste wat 'goodies' van een duitse fabrikant (FKS) die fijne PE spiegels en ruitenwissers in deze schaal aanbiedt.

Tot zover mijn eerste postje ... binnenkort meer :oops: nu moet ik wel verdergaan met bouwen. :D :D

Groeten,
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Laatst bijgewerkt door odorf op vr 20 apr, 2012 13:03 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2012 23:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 07 apr, 2010 11:37 am
Berichten: 1922
Woonplaats: Heemskerk
Odorf, man, Ik heb met me kin op me borst je verslag gelezen, wat een ongelofelijk stukje precisie werk!! Op sommige foto's lijkt het wel schaal 1:50. Maar het is 1:160!! Dat is meer dan 6,5 keer kleiner dan 1:24 en daar heb ik soms al moeite genoeg mee. Werkelijk prachtig wat je hier laat zien, hopelijk snel meer?!

Succes, André. :brouw:

_________________
Onze Dutch Model Truck Club Website
Nu ook op Facebook : https://www.facebook.com/groups/907016422665076/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2012 23:45 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 jul, 2007 14:59 pm
Berichten: 154
Woonplaats: Achterhoek
Daar word je even stil van. Ik ken de schaal en dat is echt heel erg klein... en dan zo bouwen... alle respect.

Koen

_________________
Bescheiden modelbouwer en Togi verzamelaar: www.toginsieme.info en www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2012 0:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 dec, 2008 1:28 am
Berichten: 5407
Woonplaats: Assen
En ik vind dingetjes scratchen in 1:48 al knap van mezelf - dit is erg knap wat je laat zien!

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2012 11:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Inderdaad knap wat je tot nu toe laat zien, vooral in die kleine schaal. In de schaal 1:24 was dit al een gekke vormencabine om te maken 8) laat staan in je minischaal.
Ik zou nog wel even nadenken over je koplampen....als je dit model commercieel weg wilt zetten zou ik de koplampen in de bumper maken omdat je dan meer mogelijkheden hebt met de types. Nu zijn de koplampen ook te grof maar dat is een persoonlijke mening.
Ga zo door en verras ons nog meer.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2012 12:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 27 maart, 2012 21:12 pm
Berichten: 2308
Woonplaats: R’dam
Dank voor jullie reacties! :D

ingzagers schreef:
Ik zou nog wel even nadenken over je koplampen....als je dit model commercieel weg wilt zetten zou ik de koplampen in de bumper maken omdat je dan meer mogelijkheden hebt met de types. Nu zijn de koplampen ook te grof maar dat is een persoonlijke mening.

De koplampen zijn te grof/te groot daar moet ik je helemaal gelijk in geven. :oops: Ribbeltjes op het glas vind ik ook niet helemaal mooi ... en de knipperlichtjes én koplampen zelf hebben ook al 2 posities gehad waardoor de onderliggende ribbels niet meer strak zijn. Als klap op de vuurpijl 'kijkt' de koplamp aan de bestuurderszijde ook iets teveel naar beneden. :( Ik wil nu eerst een gietsel maken (alleen het grillepaneeltje* in transparant) en dan kijken hoe het toont met kleur en zilveren randjes. Maar ik vrees dat het erop uitdraait dat ik de hele grille nog een keer ga maken.

Het blijft, vind ik, ook erg lastig (een uitdaging :lol: ) om de 'karaktertrekken' van zo'n cabine goed in model weer te geven. Als zoiets als de motorkaphoogte niet klopt zie je dat in de ruwbouw niet zo snel, pas als je de ronde hoeken hebt afgewerkt komt zoiets tevoorschijn. En bij zo'n minischaal als je tijdens de montage of snijden even bibbert zit het alweer een halve mm verkeerd. :roll:

Het is niet direct mijn bedoeling om hier commercieel iets mee te beginnen. maar wil wel een kleine serie gaan maken. En wie weet hoe het dan loopt. Ook het latere type, bijv. de HS261. *Daarom heb ik de grille-paneeltjes los uitneembaar gemaakt zodat ik kan wisselen. Andere grille, andere bumper. Maar tijdperk waar deze specifieke wagen in moet passen is 1967, vandaar de lampen op de grille.

Bedankt, ook voor het meedenken :D

Groeten,
Odorf

_________________
Net afgerond:1:160 VW busjes en meer
verslagen ... diep achter in de ijskast:
Diorama rondom een oude Unimog
Henschel HS22 in 1:160Lancia 037 in 1:24


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2012 18:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
odorf schreef:
Ik lees al langer mee en ben erg geïnspireerd geraakt o.a. door de zelfbouwers die hele mooie prestaties neerzetten. Zoals (even uit het hoofd) de Daf torpedo, Tatra maar ook de Volvo graafmachine en nu weer de knikdumper. Ook een mooie Henschel zag ik voorbijkomen.


Blij dat we weer tot wat inspiratie hebben bijgedragen. :D Ik had vanmorgen al even je verslag doorgelezen, maar geen tijd om te reageren. Maar ik moet zeggen dat het er voor deze schaal erg goed uitziet. Je krijgt pas een idee hoe klein het eigenlijk is als je er wat vergelijkingsmateriaal naast ziet, zoals je hobbymesje. En het is echt klein, ik vind 1:24 soms al priegelwerk (Daarom bouw ik nu zo'n grote knikdumper :wink: ) Maar dit is toch even iets anders.

Zorg dat je je vorderingen hier blijft posten. De vele positieve reacties die je hier krijgt, werken enorm motiverend en zorgen ervoor dat dit model de eindstreep haalt.

Succes

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2012 22:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 22 jul, 2010 20:07 pm
Berichten: 58
Helemaal eens met de vorige spreker, vooral je vorderingen posten. Ik bouw zelf heel weinig en reageer niet zo gauw, ben meer een kijker, maar dit is echt GRANDIOOS. Moet je wel een heel goed vergrootglas voor hebben, en goeie ogen.

_________________
Oude Terberg foto's gezocht.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2012 9:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 25 jul, 2011 21:43 pm
Berichten: 105
Woonplaats: Enter-City
:shock: KLEIN........

Hé Odorf, geweldig wat je hier bouwt. Ik bouw zelf in H0 en dat is soms echt priegel, friemel en pruts werk. Maar dan dit... Echt geweldig. Ben benieuwd naar je volgende modellen.

Groet Wilbert.

_________________
6 in lijn brult ook fijn!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2012 9:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 29 maart, 2008 13:55 pm
Berichten: 535
Woonplaats: Westfriesland
Knap werk odorf, dit is veel te klein voor mij.
Leg eens een 50ct munt naast jouw project, geeft misschien nog meer weer hoe klein het is. :shock:

_________________
Ervaring krijg je pas, net nadat je het nodig hebt gehad!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement