Het volgende project: een 1: 72 Pegasus injection kit van de Armstrong-Whitworth FK.8 "Big Ack" uit 1916. Deze tweedekker werd ontworpen door Frits Koolhoven, waar hij in WWI werkte. Het vleigtuig was een verdere ontwikkeling van de succesvolle trainer FK.3, en maakte zijn eerste vlucht als AW FK.7 in mei 1916. De FK.8 is gebruikt als verkenner, artillerie waarnemer, trainer (de waarnemersplek was ingericht voor een tweede vlieger) en als lichte bommenwerper. Soms werd hij zelfs gebruikt als jager.
Alle uitrusting, ook de omvangrijke cameras uit die tijd, konden binnen de brede romp geplaatst en bediend worden, wat in die tijd niet gebruikelijk was. Hoewel de snelheid beperkt was (153 km/uur met de 120 pk Breadmore motor en 170 km/uur met de 160 pk versie), werd de FK.8 geapprecieerd door de crews vanwege zijn degelijkheid en goede vliegeigenschappen. Er zijn er meer dan 100 gebouwd (volgens sommige bronnen zelfs 1700) en het vliegtuig is op alle fronten gebruikt tot het eind van de oorlog. Een fors aantal hebben zelfs na de oorlog als burger transportkisten dienst gedaan.
De kit stelt de vroege versie van de Big Ack voor (de B-870, die op het eind van de oorlog bij het RAF Headquarters Communication Squadron in Frankrijk gevlogen heeft). Die versie had grote radiatoren en een complex onderstel met olie-pneumatische schokbrekers, een uitvinding van Koolhoven.
In de doos zitten een plastic zak met de plastic onderdelen een strip stroomlijn en rond profiel voor het maken van de vleugel- en afsteunstijlen en witmetalen delen voor het onderstel, de radiatoren, motoruitlaten, een pilotenstoel, twee machinegeweren en een Sharff ring. Plus de decals voor de B-870.
Achterop de doos staat een schilderschema.
De bouwhandleiding bestaat uit een velletje met een stappenplan voor de bouw, de kleuren die gebruikt moet worden, een exploded view en templates voor de vleugelstijlen. De plastic delen zien er netjes uit, maar het plastic is nogal zacht en bij het verwijderen van de sprues moet je dus voorzichtig zijn. De metalen delen zijn mooi afgewerkt, mar nogal kwetsbaar (in mijn kit waren nogal verbogen). Bovendien is er geen waarnemersstoel aanwezig, ten er zitten twee Lewis mitrailleurs bij, terwijl de vaste mitrailleur een Vickers was.
Er zijn weinig referenties in druk.
1. W. Schoenmaker, Tussen Vleugels van Linnen, De bekendste vliegtuigen uit de eerste wereldoorlog, pp. 16-17, Rebo Produkties, Sassenheim, 1988
2. T. Wesselink & T. Postma, Koolhoven, Nederlands vliegtuigbouwer in de schaduw van Fokker, pp. 2-3, 6-9, 15, 22-24, 74-75, ISBN 90 228 3890 0, 1981
3. D. Top, Frits Koolhoven en zijn Vliegtuigproduktie, pp. 24, 27, 1996
4. R.A. Arnken, De Ontwikkeling van het Vliegtuig, p. 47, Gottmer, Haarlem, 1946
5. Anon., Koolhoven Vliegtuigen, 1910-1940, p. 4, 1940
6. H. Hooftman, Nederlandse Vliegtuig Encyclopedie, Koolhoven FK-51, p. 6, La Riviere & Voorhoeve, Zwolle, 1978
7. S. Van der Zee, Vergeten legende, Frits Koolhoven 1886-1946, p. 180, ISBN 90-234-7057-5, 2001
Schoenmaker, Wesselink en Top geven de afmetingen van de FK.8, terwijl Wesselink ook een maatschets afdrukt.
Op het Internet kan meer informatie gevonden worden:
8. en.wikipedia.org/wiki/Armstrong_Whitworth_F.K.8
9. flyingmachines.ru/Site2/Crafts/Craft25539.htm
10.
http://www.wwi-models.org/IM/British/fk8.html11.
http://www.cbrnp.com/profiles/quarter1/fk8.htm12.
http://www.picsearch.com/pictures/Vehic ... F.K.8.html13.
http://www.ww1aviator.com/planes/AWFK8/ ... ig_ack.htm14. wwi.priswell.com/british/armstrong/index.htm
De Wikipedia entry voor de FK.8 is zeer bruikbaar, terwijl de Russische website “Their Flying Machines” veel intersaante foto's bevat en maatschetsen van de late en vroege versie (hieronder) van de FK.8.
Op de Russiche site vond ik ook nog een interessante referentie: O.Tapper - Armstrong-Whitworth Aircraft since 1913. Heb ik meteen besteld (25 euro bij De Slegte, halve prijs van de andere websites die ik vond).
Dat is het voorwerk. Volgende keer het echte werk.
Rob