Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2011 17:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Als ik zo diverse foto's bekijk lijkt het net alsof bij de spatschermen over de voorwielen de knikken voor en achter nét even verschillen van elkaar. Bij jouw model is dat in ieder geval niet zo.
Op zich is dat niet erg maar nu ik de cabine zo op het chassis zie staan zou ik zeggen van 'laat hem daar maar staan'.
Jij zou hem nog iets naar achteren willen plaatsen. Ik zou daar nog eens over nadenken.

En je hebt gelijk, de grijze spiegels steken mooi af op het rood.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2011 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
#Corrado: Koen, ik zou niet weten waar ik de ruiten mee vast moest zetten dus ik klem ze altijd in de sponningen. Soms in de natte verf of soms met een beetje blanke lak bijtikken om nog iets van "lijm" te gebruiken. Zal je niet verbazen dat bij transport over hobbelige wegen er nog wel eens een glaasje uit valt en daarom zet ik de cabines meestal niet vast aan de bodemplaat.

#Moddertrukker: Jeroen, je hebt helemaal gelijk. Bijgaand ter illustratie 2 foto's van 6x6 Magirussen:

Afbeelding

Afbeelding

Wat opvalt bij de bovenste is dat het lijkt alsof het spatscherm aan de portierkant iets flauwere hoek heeft als het voorspatscherm.
De foto van de Magirus van Leemans vertekent erg omdat ie volgens mij een beste knauw aan de voorkant heeft gehad.
Des te opvallender is de positie van de cabine van Leemans t.o.v. de vooras.
De gele is ook een 6x6 en de as lijkt me in het midden van het spatscherm te zitten terwijl die van Leemans duidelijk uit het midden zit.
Ik denk dat het vanwege het oliecarter van de motor komt, net zo als bij Terberg trucks de cabine ook iets verder naar voren staat t.o.v. de as dan een Volvo (veronderstelling dus) i.v.m de ruimte voor het differentieel van de vooras. Waarschijnlijk ligt er bij Leemans een andere motor onder de kap dan de gele Magirus.
Ik heb de asmaat t.o.v. de achterkant van de cabine op kunnen meten bij die van Leemans en zo maak ik 'm ook.
Het verschil in spatscherm vind ik niet zo erg, Magirus 4x2 of 6x2 heeft ook weer een ander spatscherm met een langer scherm aan de portierzijde dan een 6x6 en wat is waar als je de foto van de gele bekijkt.
Maar er zijn foutjes in de kit (we hebben hier nog steeds een resinkit) net zoals er iets fout is met de hoogte tussen bovenkant motorkap en bovenkant spatbord.
Daar kwam ik achter bij het aanbrengen van de elastieken van de motorkap.
Als laatste een mogelijke verklaring voor die gekke inzetstukken onderaan de portieren bij de spatschermen: volgens mij heeft Magirus de cabines van de Rundhaubers gebruikt voor de Eckhaubers en die uitvulling is de uitvulling van het ronde spatbord van de Rundhauber.
Wie het exact weet mag het mij zeggen.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2011 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hmm Johannes , misschien klopt het wel volgens je maatvoering/meet gegevens van de 1:1. Maar als hij nog een paar mm (max.4mm) naar achteren kan zou ik het overwegen.
Verder natuurlijk klasse voor de details en afwerking van deze bijzondere truck.
gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 26 aug, 2011 19:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik denk ook dat het dezelfde cabines zijn.
En het klopt wat je zegt dat je een resincabine in de hand hebt. Daar kunnen inderdaad foutjes in zitten.
Daarom kun je soms om de verhoudingen toch een beetje te laten kloppen her en der wat te foetelen.
Niet te veel maar net zo dat het optisch goed oogt.

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 27 aug, 2011 11:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
moddertrukker schreef:
Ik denk ook dat het dezelfde cabines zijn.

Ik denk het ook, misschien wel een update in het interieur (wat nieuwe metertjes en een ander kleurtje), maar de buitenkant ziet er toch hetzelfde uit.
moddertrukker schreef:
En het klopt wat je zegt dat je een resincabine in de hand hebt. Daar kunnen inderdaad foutjes in zitten.

Euhhh, niet alleen resin kits, de grote fabrikanten (italeri bijvoorbeeld) durven zich daar ook wel eens aan bezondigen :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2011 9:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 24 jan, 2010 16:51 pm
Berichten: 1891
Woonplaats: Tiel
Hij begint al aardig op te schieten Johannes. Wel erg rood, maar daar kun jij ook niets aan doen, want zo waren ze nou eenmaal. :D

Voor wat betreft de cabine: als ik zo naar het 1:1 model kijk, hoeft hij toch niet verder naar achteren, want bij de echte zit het hart van de vooras ook niet in het midden van het spatbord. Die rand van de motorkap t.o.v. bovenkant spatbord was mij (en anderen) volgens mij niet opgevallen als je het niet had gezegd :mrgreen: Maar als ik zo naar de cabine kijk, lijkt het of de bovenkant van het spatbord wat te hoog zit. De totale hoogte van de cabine lijkt me wel te kloppen.

Gr. Zeger

_________________
Bezig: GINAF F520 10x8


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2011 12:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Johannes,

Deze is ook al zo goed als af en nu al een mooie klassieker.
Wel erg rood, maar het wordt al wel wat gebroken met alle details in andere kleuren bij de cabine.

Ik zou de cabine laten staan waar deze nu staat, volgens mij klopt wel heel aardig.
Maar uiteindelijk moet jij er tevreden over zijn, dus veel succes met je keuze en het maken daarvan.

Zie uit naar 10 September.

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2011 12:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Ben erg benieuwd om je Magirus live te zien, want het is wel erg rood allemaal....................

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2011 20:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Thanx heren voor de input.
Zoals al aangegeven staat de cabine nu iets te ver naar voren maar het was ook een dry fit.
Reden om de cabine zo ver naar voren te zetten was de plaats van de bumper, die hoort direct op de neus aan te sluiten.
Tussen de achterwand van de cabine en de voorzijde van de bak zit maar 10 cm, dat is een gegeven. Tevens is duidelijk zichtbaar dat de wielen excentrisch t.o.v. de spatborden zitten en heb ik die maten t.o.v. achterzijde cabine dus met die gegevens zet ik de cabine op de plek en weet ik hoever het chassis aan de voorzijde ingekort moet worden om de juiste plek van de bumper te krijgen.
Zoals Jeroen aangeeft zal het een beetje schipperen moeten worden maar feit blijft wel dat Leemans iets gedaan heeft met de plek van de vooras of de plaats van de cabine.
Ik wil dat ook in het model terug laten zien en exacte maatvoering gaat dan voor iets wat het oog wil.
Tja, en inderdaad dat rode......ik ben er nu aan gewend en vind het wel typisch voor die tijd.
Geen airbrush of uitbundige strepen maar een simpel herkenbare layout.
En zoals Zeger ook aangeeft staan de spatborden te hoog bij deze kit, jammer genoeg kom ik er te laat achter en had ik visueel nog iets kunnen smokkelen met de lijst onder de afneembare motorkap. Maar zo had ik in het begin ook de opmerking over de ronding in de portieren en nog meer van die dingen.
Vanavond dan de raamrubbers en morgen de decals, errug mooie decals geworden trouwens. Puik werk van de Decalshop, ik ga ze dus niet lakken zoals ik bij mijn ZTD vloot ook niet heb gedaan. De blanke lak van Humbrol heeft toch een tintje en dat maakt het wit iets rookkleurig en de randjes werk je er ook niet mee weg.
Tot morgen,

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 28 aug, 2011 21:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 24 jul, 2007 14:59 pm
Berichten: 154
Woonplaats: Achterhoek
Dat 'vele' rood maakt het nou ook zo herkenbaar een oude Leemans vrachtauto...

Bijna elke modelauto heeft afwijkingen met de werkelijke auto, belangrijker is of het totaalbeeld gevoelsmatig overeenkomt denk ik. Als je de foto's bekijkt zie je de verschillen met de spatborden of motorkap maar zo heel groot zijn die verschillen nou ook weer niet.

Koen

_________________
Bescheiden modelbouwer en Togi verzamelaar: www.toginsieme.info en www.mijnalbum.nl/Album=7TPXMNRZ

Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement