Hierbij m'n eerste entry. Bij het uitzoeken van de Wheeler Dealers afleveringen kwam ik tot de ontdekking dat er een Toyota MR2 AW11 in de serie langs was gekomen. Niks leukers dan natuurlijk om die aflevering na te maken, waarmee de kleur van de wagen ook meteen bekend is, maar eerst wat details.
Na het succes van de Toyota Celica in de jaren 70 en begin 80 wilde Toyota weer een kleine sportieve wagen in het programma opnemen. Dit omdat de Celica toch wel weer aardig gegroeid was. Men heeft gekozen voor een Midengine, RWD 2 seater, waarmee meteen de naam MR2 is verklaard. De 1e generatie was de AW10 en AW11, A serie motor, W chassis en 10/11, tja, je moet ergens beginnen en 1 is een goede.
Deze AW11 is gevangen bij de kringloop in Lelystad en stond te koop voor 45 eurocent. (lang geleden) Ondanks verwoede pogingen er wat vanaf te kletsen, wilde dat niet lukken. De proefrit bracht geen grote problemen aan het licht, dus de koop werd gesloten. (lang geleden overigens
)
Na jaren in de kast stof te hebben gevangen is het idee geboren, na het zien van een diecast restauratie alhier, om dit modelletje een keer goed op te lappen. Met deze GB werd dus de restauratie ingepland.
De eerste stap is best een uitdagende geweest, het uit elkaar halen. Echt groot zijn deze wagentjes niet, even snel omgerekend schaal 1:52, en men heeft dus bedacht dat demontabel zijn niet noodzakelijk was. De bodem zit dan ook geklemd en geklonken.
Om bij de belangrijke onderdelen te komen is een staalboortje 3.5mm gebruikt en een hoop geduld om de 'klinknagel' handmatig uit te boren.
Na demontage houd je bij deze wagentjes dus dit over.
Zoals je ziet zijn het wel 4 hele onderdelen.
- De bodemplaat met daarop de verroeste vering en de asjes met de wieltjes (eveneens verroest)
- Het gehele interieur, wit, met wegklapbaar dashboard
- Het ooit eens heldere plastic met de achterlichten en de ramen
- De body
Bij demontage viel meteen al op dat de wagen zware schade heeft gehad.
Om dit netjes op te lossen is de raamstijl eerst wat naar buiten gebogen zodat de stijl netjes gericht kon worden om daarna weer op de juiste plek terug geplaatst te kunnen worden.
Als iemand nog een goede tip heeft om dit permanent vast te krijgen bij deze body, dan hoor ik het graag.
In elk geval heb ik mezelf ene leuke uitdaging gegeven, in de betreffende wagen hoort het interieur zwart (da's niet zo moeilijk), maar de body is niet geheel rood. De deurgrepen, A, B stijlen en de plaat tussen de achterlichten moeten dus zwart worden, net als het stripje tussen de achterlichten (boven) en de achteruitrijverlichting (onder binnen) en de richtingaanwijzers.
Ik ben benieuwd of ik dit voor elkaar ga krijgen, maar eerst eens de body kaal maken.
_________________
The Insane
Eigen site met links naar de bouwverslagen... BMWs get girls, Ferraris get women, Celicas get dirty
... You can't please everybody, so you got to please yourself