Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 15:08 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 16 feb, 2011 10:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
stoer truckje Johannes, al ik had ik de hoekschildjes en bumper glanzend zwart gemaakt, vind ik net iets mooier staan op deze modellen van mercedes

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: wo 16 feb, 2011 16:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
De eerste groene kleur vond ik mooier Johannes, kwestie van smaak natuurlijk :mrgreen:
Het rood/wit/blauw in de grill zou ik laten zitten, staat goed! En natuurlijk ben ik nu benieuwd naar je kraan...

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: do 17 feb, 2011 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Tja over die kleuren.......ik heb wat aan het "passen en meten" geweest met gekleurde stukken kunststof.
En dat donkergroen leek op mosgroen en bracht ook naar mijn mening geen evenwicht in de kleurstelling immers het is ondanks het Ferrarirood toch een lichte cabine.
Het groen leek op afstand zwart en deze lichtere kleur groen past beter. Het doorzetten van het groen naar de cabine vond ik dan ook wel noodzakelijk om die kleur ook daar terug te laten komen. De kraan wordt ook al zwart en dan zou het wel een erg op zichzelfstaande kleur worden als alleen de bak groen zou zijn.
Maarja, allemaal natuurlijk een persoonlijke smaak. Wel zo een blauwe kentekenplaat mooi afsteken op het groene......

De motor van de SK heb ik maar aangepast naar een versie zonder turbo en met een luchtfilter langs het chassis. In vergelijking met de Revell motor is de Italeri motor echt een slag groter dus of het allemaal waarheidsgetrouw is blijft een vraag. Wel pas het in het chassis en in de hoogte en dat is dan het belangrijkste.
Vanavond de kraan maar eens bij de oren pakken.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 18 feb, 2011 16:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Goedemiddag,
Gisteren heb ik me maar eens bezig gehouden met de in het oog springende kraan.
Eerst maar eens op de Effer site gekeken of er ook afwijkende kranen gemaakt werden van die kraan die Italeri heeft en natuurlijk zijn er uitvoeringen.
Omdat de top te ver boven de cabine stak heb ik eerst het gedeelte met de steunpoten bijna een cm hogerop gehaald. Daarbij is de onderzijde van de mast onder het draaipunt ook ingekort.

Afbeelding

Tevens de 1e arm met meer dan een cm ingekort want anders paste het geheel zelfs niet in de laadbak :(
Vervolgens 2 steunpoten gezocht (uiteraard waren die van de sprues afgebroken en waarschijnlijk bij een ander project gebruikt) en heb nieuwe steunpoten gemaakt.
Toen kwam het lastigste verhaal: de hydrauliekleidingen.
Met een 0,5 mm boortje heb ik gaatjes geboord in het deel wat op de 1e arm van de kraan komt en dat zijn er 8. Omdat elke cilinder in ieder geval 2 leidingen heeft heb ik er maar 2 vaste hydrauliekleidingen bijgemaakt voor het knijpergedeelte en die ook met een 0,5 mm boor behandeld.
In dat gat een stukje koperdraad gedrukt en om dat koperdraad het omhulsel van de kabel maar dan zonder koperdraad dus de huid van de koperdraad. Deze is lekker flexibel, onderstaande foto is niet al te scherp :( maar bij het witte staafje is nog iets roodbruins te zien van het koperdraadje.

Afbeelding

Daar ben ik nu mee bezig om het enig smoelwerk te geven, een onmogelijkheid om te denken dat alle leidingen te maken zijn want volgend de foto's is het een woud van kabels en leidingen.
Gelukkig werkt men nu met van die stamkabels verpakt in een beschermhoes dus bij grote concentraties van hydrauliekleidingen zoals bij de mast maak ik daar mooi gebruik van.
Hoe het uitschuiven van de arm nu gaat en het meetrekken van de hydrauliekleidingen is me nog een raadsel want bij de lichtere Effer kranen zie ik geen "opwindmechanisme" en ik kan me ook niet voorstellen dat men bij de ingeschoven kraan de leidingen zomaar laat hangen dus dat wordt nog even speuren.

Afbeelding

De cilinders heb ik afgesneden en vervangen door chroomkleurig sprues die ik altijd keurig bewaar voor zulk soort diensten. D.m.v. een pen en gat verbinding maak ik dan weer een las met het originele draaipunt. Voordeel hiervan is dat die chroomkleurige dingen na het spuiten aangebracht kunnen worden of ingeval van een nokje ik het chroomdeel in de cilinder kan drukken zodat ie mooi afgeschermd is.

Afbeelding

Om nog enig idee van verhoudingen te krijgen heb ik de replica van de kieper van Klein Kromhof er maar bijgehaald waarop een eigenbouw Hiabkraan zit en de Effer steekt in gestreken vorm niet al te ver boven de Hiab uit en is het voor mij zo wel acceptabel.
De kraan komt met knijper in de laadbak te liggen alhoewel er de mogelijkheid blijft deze achter de cabine op te vouwen.

Afbeelding

Afbeelding

In ieder geval ligt er nog wel een paar uur werk om het hydraulische gedeelte aan te sluiten, de naden te schuren en bij te werken voordat er zwart op kan.
De kraan wordt zijdeglans zwart en bijkomstigheid is dat dan de hydrauliekleidingen al voor het spuiten aangebracht kunnen worden. :wink:

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 18 feb, 2011 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 sep, 2007 14:54 pm
Berichten: 1022
Woonplaats: Waddinxveen
haaj johannes de daf ligt even stil ,ben bezig nu mwet een opel corsa 1 op 1 , me vrouw had er een botsauto van gemaakt , waar ik wel achter kwam ,ik kwam bij een goede verfzaak in ons dorp aan , en liet de kleurmaken naar code , nu als je deze lak spuit ,word hij dof ,daar moet blanke lak overheen zei de vak man ,
en effe warm maken nzegt hij met een haarfohn ,vloeit het mooier , gaat nu effe over een plastic spiegel kap maar toch . weer een leer

kan gewoon in de schuur bij koud weer .


Wel weer even mooi kippers gemaakt johannes , jeetje word druk op de brouwers dag

_________________
viewtopic.php?f=32&t=29970&hilit=DAF 1600 bibliotheek

viewtopic.php?f=32&t=32471&hilit=daf+geest


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 18 feb, 2011 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
:shock: :o
Mooi hoor Johannes, al die detaillering! Je begrijpt dat ik je kraantje even op de voet volg :mrgreen: Kan ik nog wat van leren of nadoen, net hoe je het wil zeggen....

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 19 feb, 2011 11:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 nov, 2008 20:18 pm
Berichten: 1790
Woonplaats: Zutendaal, Belgium
ik dacht even dat je wat geknutseld had in photoshop toen ik die andere zag. lijjkt me inderdaad wel een prulwerkje met die hydrauliekleidingen, maar er zonder is natuurlijk ook geen zicht.

ik kom het zeker eens bekijken in jabbeke

_________________
Groeten, Danny
under construction:
Vanhool Tankoplegger / DAF 95XF
Klaar:
Volvo FH12 Hermans & Co / Volvo FM Hermans & Co / DAF XF Alfred Talke


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 20 feb, 2011 12:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Johannes,

Zeer mooie aanpassingen en strak spuitwerk op je Mercedes.
De aanpassingen aan de kraan, zijn gerust indrukwekkend te noemen. :shock:

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 feb, 2011 0:27 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 okt, 2007 20:44 pm
Berichten: 1063
Woonplaats: rijssen
Knap werk ...
Ben zelf ook voor het eerst met leidingern aan het knoeien op de international , en ik bliojf het knap vinden dat jullie het er zo strak uit kunnen laten zien .

Moet als ik dit zie nog veel oefenen :oops: :oops:

Grtz Arnoud

_________________
rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 22 feb, 2011 18:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Het moest er dan toch een keer van komen: het spuiten van de kraan.
Eerst heb ik de naar mijn idee meest in het oog springende leidingen aangebracht, aan het eindstuk wat extra beschermbuis omdat daar de leidingen naar de knijper door moeten.
Snel nog even een opklapbaar stepje aan de bestuurderskant gemaakt en bevestigd tegen de stempelpoot. Omdat de bediening van de kraan bij een voorwielaangedreven truck net te hoog zit hebben de meest fabrikanten een stepje als optie in de aanbieding waar je net met 2x maat 43 op kan staan.
Resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna dus iets waar ik tegenop zag. Gisteren met temperaturen rond het vriespunt toch de kraan maar helemaal uitgelegd opgehangen en de spuitbus gepakt. Wonderbaarlijk goed gelukt na een 2e laagje, dit is toch het voordeel als je later de plunjers in de cilinders monteert i.p.v. vooraf: je kan overal lekker bijkomen.
Vanmiddag maar de nodige stickers geplakt en afgezien van de knijperbak, wat stipwerk en de rode knoppen op de bediening is ie nu wel zover af dat ik kan kijken naar een plaatsje op het chassis.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgende hoofdpijndossier is de laadbak. Na lang drogen zag ik dat er bij sommige naden de eerder opgespoten lak los liet. Dat komt ervan als je eerst acryl blaast en dan bij verandering van kleur toch maar weer alkyd pakt. Vooral het matte heeft de neiging dan alles mee te trekken, misschien kent iemand datzelfde fenomeen als je matte verf over een verse blanke laklaag schildert bijvoorbeeld de raamrubbers.
Vanavond maar eens bekijken in hoeverre dr. schuurpapier dat kan opknappen.

Ondertussen wel de vette V8 in de benen gekregen en die gaat vanavond nog in het chassis.
Wordt vervolgd.

Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 112 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement