Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:14 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 01 jan, 2011 17:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Deze niet binnen de gestelde tijd af kunnen ronden, er zat toch meer werk in dan ik had verwacht. Ook de laatste tijd niet echt intensief met modelbouwen bezig geweest, maar deze zal binnenkort in het militaire luchtvaartdeel worden afgemaakt.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2011 21:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Nu het uploaden van foto's weer lukt en het forum weer in een hogere versnelling loopt, weer eens een update van mij. Omdat ik samen met Paul een project in de planning ben ik wat oud spul aan het afmaken, dus bij deze de vorderingen van de Fokker D-VII versterkt.

Ik mis wat foto's van de stappen tussen de laatste post en deze update, het is niet anders............

Eerst maar wat aan het aftekenen en boren gegaan om de verschillende delen vast te zetten met koperdraad en 2 componenten epoxy.
Afbeelding

Afbeelding

Daarna de struts gemonteerd met cyanoacrylaat, wat nog een hele klus was omdat de aanhechtingspunten wat vrijblijvend zijn. Voorlopig is dit het resultaat en alles lijkt redelijk recht te zitten. Daarna wordt het tijd voor een primerlaag die ongetwijfeld nog wat gaatjes aan het licht brengt en daarna wordt het tijd voor wat blauwe strepen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort meer........

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2011 21:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Leuk dat je deze weer oppakt, Sjaak!
Maarreh, die Revellstruts... toch maar niet vervangen door iets subtielers?
Het lijkt veel werk maar dat valt reuze mee is mijn ervaring.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2011 23:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Mooi om te zien dat ook deze Fokker weer nieuw leven wordt ingeblazen. Ziet goed uit. Ben benieuwd naar het vervolg. (en het gezamelijke project.... )

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 aug, 2011 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ik wilde vanavond eigenlijk de D-VII in de primer zetten, maar ik zag nog wat opvallende deuken en gaten. Nu maar wachten tot de plamuur droog is..... :( .

@Paul; ik blijf de Revell struts maar gebruiken. Deze kist moet gewoon een keer af en als ik struts moet gaan scratchen wordt het weer een meerjaren plan.

@Biggles; stay tuned to this channel! :mrgreen:

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20 aug, 2011 20:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Gisteren van de opvallende deuken de plamuur glad geschuurd, daarna in de primer en toen kwamen de minder opvallende deuken en gaatjes tevoorschijn;

Dat ik deze gemist heb verbaast me, maar in het kale resin was dit lastig zichtbaar. De vleugel aan de andere kant heeft hetzelfde.
Afbeelding

En de nodige luchtbelletjes;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De plamuur is weer aan het drogen voor de volgende ronde :roll: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 sep, 2011 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Voor die luchtbellen zou ik geen plamuur gebruiken maar sec lijm werkt sneller en dringt dieper door in het gaatje dan plamuur.

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 maart, 2022 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dit wordt dan de 2e doorstart van dit project na ruim 10 jaar en 6 maanden :roll: . Het is de bedoeling dat deze nu eindelijk af komt.

Toen ik de kit tevoorschijn haalde bleek het resin van de ondervleugels niet bestand tegen de zomerse temperaturen op zolder.

photo 554301

Na in eerste instantie de D.VII van Revell als donor te willen gebruiken, leek het me een goed idee hiervoor de Roden D.VII te gebruiken.

photo 554303

Een bekend euvel bij deze kit is de te smalle ondervleugel die niet om de romp past en bij nadere inspectie blijken de montagegaten en pennen van de vleugelstijlen ook erg klein. Omdat de resin romp ook geen duidelijk montagepunten voor de stijlen heeft had ik liever duidelijke en stevige montagepunten.

photo 554304

Daarom maar weer eens bij de luchtvaart hobbyshop langs gegaan en nog een D.VII gehaald. Deze is slechts 1 euro goedkoper dan de Profipack en mist de masking voor de wielen en het PE fretje. De Profipack uitvoering geeft dus duidelijk meer waar voor je geld.

photo 554305

Zoals je hier kan zien is de detaillering en maatvoering van Eduard duidelijk beter.

photo 554306

Nu een plan van aanpak maken en besluiten of ik de staart er weer vanaf haal i.v.m. de gaatjes voor de besturingskabels die ik vergeten ben. Verder nadenken over de cockpit, demonteer ik die ook om die van Eduard erin te zetten? Ik neig ernaar het te doen omdat de afwerking toch wel wat te wensen overlaat.

photo 554307

photo 554302

Wordt vervolgd....

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 maart, 2022 8:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 14 feb, 2011 15:18 pm
Berichten: 297
De D VII, altijd een leuk project!!
Jammer dat het zo'n hoofdpijndossier is omdat de resin zo slecht is uitgevoerd.
Mijn projecten duren ook altijd lang omdat ik dan weer moet denken hoe verder te gaan.
Bij mij D VII heb ik de montage punten iets in geboord op de romp, zodat de steun er iets in valt. De steunen zelf heb ik van messing gemaakt. De kit steunen zijn vaak te dik omdat ze anders veel te fragiele worden.
Ben benieuwd naar je eindresultaat
Robert

_________________
1:87 brouwer
Projecten: Ambulances; Brandweer; Politie; KNRM Schepen en Scenery
KNRM Arie Visser klasse 1:87 uit styrene:
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=38238


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 maart, 2022 22:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Hi Robert,

De montagepunten in de romp is iets waar ik ook nog eens goed over moet nadenken. De steunen van de Eduard kit zijn netjes op schaal en stevig genoeg, dus dat probleem heb ik gelukkig niet.

Van de week de knoop doorgehakt en besloten alleen de resin romp te gebruiken, voor de rest gebruik ik de Eduard kit. Ook nog met het plan gespeeld alleen de voorkant van de resin romp te gebruiken en deze aan de Eduard romp te lijmen. Bij nadere bestudering van de foto's blijkt de romp behoorlijk af te wijken, de standaard D.VII heeft allemaal platte vlakken op de romp:

photo 554658
(Bron: Nederlands Instituut Militaire Historie)

Maar de D.VII versterkt heeft horizontaal aangebrachte spanten:

photo 554657
(Bron: Nederlands Instituut Militaire Historie)

Ik merk wel dat ik door de haast van de groepsbouw te weinig tijd in de voorbereiding heb gestoken. Ook vandaag weer de nodige extra informatie gevonden waar ik wat mee kan/moet, maar dat komt in de volgende update wel weer.

Verder ben ik afgelopen week lekker aan het slopen geweest, de hele romp weer uit elkaar gehaald.

photo 554655

De romp wat opgehoogd om het stabilo op de juiste hoogte te krijgen

photo 554654

En een hulpstukje gemaakt om de cockpit opening te kunnen bewerken, deze was al 2 keer gebroken.

photo 554656

photo 554653

Verder de nodige hak en breek werkzaamheden om de ondervleugel aan te kunnen brengen en de cockpit van Eduard te laten passen. Vanmorgen eerst maar weer eens aan het stofzuigen gegaan om het resin stof te verwijderen.

photo 554660

photo 554659

Wordt vervolgd.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement