Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 17 dec, 2010 18:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Het tweede onderwerp, naast de MBR-2bis wat ik hier ga brouwen is een Brewster 239 van de Finse luchtmacht.

Een korte wiki:

The Brewster F2A Buffalo (company Model 139) was an American fighter aircraft which saw limited service during World War II. Though, in 1939, the F2A won the competition (against the Grumman F4F Wildcat) for US Navy first monoplane fighter aircraft, the Buffalo was a big disappointment. Several other nations, including Finland, Belgium, Britain and Holland, ordered the Buffalo to bolster their struggling air arms, but of all the users, only the Finns seemed to find their Buffalos effective, flying them in combat with excellent results. During the Continuation War of 1941–1944, the B-239s operated by the Finnish Air Force proved capable of engaging and destroying most types of Soviet fighter aircraft operating against Finland at that time and achieving, in the first phase of that conflict, a ratio of 32:1, 32 Soviet aircraft shot down for every B-239 lost and producing 36 Buffalo "aces".


het kitje wat ik daarvoor ga gebruiken is van Airfix.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bron: airfixtribute.

Het modelletje gaat erop vooruit als je alle klinknagels eraf haalt en nieuwe paneellijnen maakt. Het is al een oudje maar qua afwerking niet onaardig.
De mal is zo te zien nog niet erg versleten en het is mooi dat HornbyAirfix deze weer eens op de plank zet.
Helaas hebben ze er niet aan gedacht om ook een Finse variant aan te bieden. Gemiste kans maar gelukkig heb ik nog wat Finse decals liggen.

FAF top aces in the Brewster :

Wind 39 vics
Juutilainen 34
Karhunen 26.50
Nissinen 22.50
Kinnunen 19
Katajainen 17.50
Luukkanen 14.50
Alho 13.40
Pekuri 12.50
Teromaa 12
Lumme 11.50
Torronen 10.50

Afbeelding Afbeelding
Finse azen Wind en Karhunen.

Afbeelding

Afbeelding

Kleuren afbeeldingen zijn zeldzaam maar wel aanwezig:

Afbeelding

en ook originele Amerikaanse blauwdrukken:

Afbeelding
bronnen: warbirdforum and military.cz

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Laatst bijgewerkt door david op do 20 jan, 2011 1:54 am, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 dec, 2010 18:48 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Mooie intro. Ik heb overwogen deze 1/48 te bouwen maar qua tijd denk ik dat ik het houd bij de Finse Bf en een Russische LaGG-3.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 dec, 2010 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Leuk onderwerp! Ben benieuwd naar je uitvoering. Ik heb hier zelf ook nog een paar Airfix Brewsters liggen. Oud en met mega klinknagels, maar wel met buikvenster.

Let wel op dat je de B-239 niet verward met de V.L. Humu op de laatste foto. Dit was een Finse licentie versie die gebruik maakte van een houten vleugel. Project is echter nooit geslaagd. De Humu op de foto is waarschijnlijk het exemplaar wat in Finland in het museum staat.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 dec, 2010 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Typisch die kleurenfoto. Het zou olijfgroen samen met zwart moeten zijn, maar op deze foto lijkt het zwart toch meer op heel donker groen.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26 dec, 2010 16:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Ja, op die foto, kennelijk een HUMU, lijkt het wel op een combinatie Hu86 en Hu91.
Op de volgende foto is het zwart:
Afbeelding

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 dec, 2010 1:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 aug, 2010 21:54 pm
Berichten: 117
Woonplaats: Belgie, Gent
Ik heb ook nog zitten denken aan deze,
ik wil graag een buffalo maken en da finse maakt hem enkel cooler
Mijn aandacht heb je alvast :wink:

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 jan, 2011 13:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Nog even een klein, maar erg essentieel puntje, Deze Airfix kit, wat een F2A is, is behoorlijk ongeschikt om er een fin van te maken. De romp voor de vleugel en de cowling is totaal aanders
De romp is een stukje langer, daarnaast zitten de uitlaten van de B-239 meer naar onderen, en van de F2A ter hoogte van de bovenkant van de uitsparingen van de wielen.

Hasegawa heeft een correcte kit voor de Finse Buffalo . Bij de LHS slechts 11,95

Groet
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 jan, 2011 18:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Ik was van plan om de Airfix Brewster gewoon af te maken maar dan met gewijzigde uitlaten en verlengde neus. Het verlengen van de neus gaat echter veel tijd in beslag nemen en ik weet niet of het dan ook een mooi resultaat gaat geven. Ik heb dus Niels' advies opgevolgd en de Hasegawa B-239 besteld, met een lading extra decals.

Dan ga ik deze Brewster ombouwen tot US navy variant of Japanese oorlogsbuit.

Ik was al wel bezig met het verwijderen van de rivets:

Afbeelding

Ik had al wat reserveonderdelen gezocht voor het eventueel ombouwen van de prop, propkap en wielen maar dat is nu niet meer nodig.

Afbeelding

Alleen het detail op de rolroeren heb ik laten zitten, de rest moet opnieuw getrokken worden. Daar komt hoop ik binnenkort een mesje van binnen via Muco.

Dus binnenkort gaan we verder met de Hasegawa B-239 versie alhier.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jan, 2011 1:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Inmiddels is de B-239 van Hasegawa binnen:

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan dus nu een correcte Brewster maken alhoewel er weinig verschil is op het eerste gezicht met de F2A-2 van Hasegawa, die ik ook heb. De motorkappen zijn op 1/72 praktisch even lang, alleen is er klein verschil in paneelafwerking en uitlaat locatie.

De Airfix wordt nu een USA marine versie met landingshaak en dinghy in de cockpit.

De binnenkant is bijna af:

Afbeelding


Ook de buitenkant moet zijn kleurtje hebben alhoewel de wielkappen waarschijnlijk grijsblauw worden..

Afbeelding

Motorwerk moest ook wat aandacht hebben en dus van wat kleine details voorzien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot zover deze Airfix Brewster. Ik zal de bouw op het andere forumgedeelte verder met jullie delen.
Hier gaan we verder met de Hasegawa B-239. Er zijn een aantal varianten mogelijk:

Afbeelding
3/LeLv 24. I. Juutilainen BW-364 nr. 4

Afbeelding
3/LeLv 24. L. Nissinen BW-384 nr. 3

Afbeelding

4/LeLv 24. E. Riihikallio BW-374 nr. 6

Er is ook nog een naoorlogse versie BW-384 "Noka"

Daarnaast heb ik ook nog twee setjes decals met finse kruizen laten bezorgen. De ene van inSCALE 72 AC009 met keuze voor de volgende 5 varianten:

Afbeelding
3/HLeLv 24. H. Wind BW-393 nr. 9

3/LeLv 24. L. Ahokas BW-355 nr. 7

4/LeLv 24. A. Lumme BW-370 nr. 4

2/HLeLv 26. M. Kukkonen BW-368 nr. 3 en wederom

4/LeLv 24. E. Riihikallio BW-374 nr. 6


Ik heb een boekje van Osprey met verhalen over de diverse Azen waaronder Buffalo azen dus daar ga ik mij eens in verdiepen alvorens een decal keuze te maken.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 jan, 2011 1:54 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Apart dat ze even lang zijn, aangezien bij de 1/32 kits van Special Hobby (ik heb alle versies hier) wel degelijk een verschil in lengte zit, vanwege de andere motor (als ik het goed heb)

Gr
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement