Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 sep, 2010 15:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Neusje kopieëren, Sjaak? Ik moet toch nog wat P-40 wielen gieten voor iemand dus zooi heb ik toch al.
En mijn romp is gebaseerd op de revellkit dus zou die theoretisch moeten passen.
Hoor 't wel,

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 sep, 2010 17:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ik moet eerlijk zeggen dat het me niet zo'n baggerkit lijkt. Het pasmaken van de cockpit onderdelen gaat wat tijd kosten, maar met de romp zie ik niet zo'n probleem. Kwestie van gaatjes dichtplamuren :mrgreen: .
De vleugels zijn misschien afgeleid van de Revell kit, maar hebben veel minder nadrukkelijke spanten en zijn zonder uitdrukpunten. De staart is zeker geen kopie van Revell want de rompaansluiting is anders uitgevoerd. Al met al vind ik de vleugeldelen van goede kwaliteit.

@Paul; Misschien onder het genot van een biertje een plan maken? Ik PM vanavond even, want moet nu weg.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 sep, 2010 21:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dit weekend weinig kunnen doen, chronisch tijdgebrek!

Wel tijd gehad om het interieur te vernaggelen. In een poging dit...

Afbeelding

Afbeelding

...tot een bruikbaar onderdeel te maken met behulp van zaagjes, een mini dremel en vijlen, bleef er dit van over...

Afbeelding

Dan moet ik maar wat gaan scratchen en hulp van Eduard inroepen, wordt vervolgd.....

Afbeelding

Naar aanleiding van Paul's opmerking dat de Revell kit de basis van dit MBC model was, de boel maar eens naast elkaar gelegd. Als vergelijkingsmateriaal de Revell D-VII gebruikt die Nico als donor geschonken heeft, nogmaals bedankt Nico Afbeelding!

De hoofdafmetingen van de romp komen overeen, ook de breedte is gelijk. De opbouw is echter totaal verschillend, de MBC heeft losse ondervleugels, de Revell ondervleugels uit één stuk. Ook heeft MBC een andere structuur op de romp en een andere cockpit constructie. Beide modellen komen qua afmetingen trouwens keurig overeen met de schaaltekeningen uit de Windsock datafiles.

Afbeelding

De vleugels hebben duidelijk een andere structuur (MBC heeft veel fijnere ribben).

Afbeelding

Afbeelding

Ook de stabilizers en hoogteroer zijn iets afwijkend.

Afbeelding

De verschillen in aanmerking nemend, denk ik niet dat de revell kit model heeft gestaan voor de MBC D-VII. Misschien de door Jeroen genoemde Esci kit? Deze heb ik echter nog nooit gezien (googelen gaat :wink: ).

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 sep, 2010 22:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Maarre Sjaak, in je openingspost stel je dat jij de ClassicPlanes-kit in je doosje hebt??
Enne volgens mij is dit ook zo want mijn rompje ziet er qua details toch net even anders uit.
Bovendien weet ik daar vrij zeker van dat het een MBC-exemplaar is.
Want die mist b.v. de kenmerkende schuine brievenbussleuven in de zijbeplating van de motor, er zitten alleen rechts uitlaatpijpjes en de cockpitopening is een rond gat.
Misschien dat iemand anders dit apparaat ook heeft?

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 sep, 2010 10:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Ik ben ervan uitgegaan dat de heren van Classic plane een regelrechte kopie van het MBC model hadden getrokken. Gezien het kleine aantal geproduceerde toestellen voor de MLD zou je niet verwachten dat een Duitse firma hier een eigen model van op de markt brengt.
Zijn er misschien nog bouwers die een originele MBC in de voorraad hebben?
Het lijkt me aardig om die eens te vergelijken met mijn Duitse (her)uitgave.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 sep, 2010 12:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Classic Plane is een firma die uit (ik meen) Essen komt. De verkoper staat ook altijd op de ESM en Flander's Contest. Hij verkoopt daar zijn Classic Plane resin modellen. Hij verkoopt er ook MBC models doosjes. Mijn theorie; Cor v/d Velde is ooit een jaar of 20 geleden deze MBC Models modellen te gaan maken voor de NL markt. De DH 9 is als enige toen verschenen en er zijn enkele 10-tallen exemplaren uitgebracht. Voor sommige overige kitjes had ie al wel stapels doosjes, tekeningen en decals klaarliggen. Op een gegeven moment heeft ie die verkocht aan Classic Plane, zij hebben er alsnog kitjes bij gemaakt en hupsaké ziehier. Zelfde mallen ook nog in Classic Plane doosjes gedaan (vooral voor de heimat markt).

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 02 okt, 2010 12:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat is een interessante theorie, ik was zelf altijd overtuigd dat MBC meer had uitgebracht dan alleen de DH-9. Of Classic Plane veel van deze speciale D-VII's heeft verkocht lijkt me sterk, alleen de MLD heeft ermee gevlogen en dan maar met 20 stuks. Echt een modelletje voor de liefhebber lijkt mij.

Hoe het ook zij, er zit wel wat werk in het kitje. Inmiddels zijn de gaten in de bodem dichtgesmeerd en zit ik beetje tegen het interieur aan te hikken. Daarom heb ik me in de tussentijd bezig gehouden met gaatjes boren in de romp voor de steunen uit de Revell kit. Op de romp waren slechts heel vage gaten voor de vleugels en één gat voor de steun boven de ondervleugel aanwezig. Door de Revell romp op de resin romp uit te lijnen en vast te zetten met tape heb ik de gaten uit de Revell romp overgenomen;

Afbeelding

Met dit als resultaat.

Afbeelding

Nu maar hopen dat ik de andere kant symmetrisch heb geboord, anders wordt het uitlijnen van de bovenvleugel wat problematisch :roll: .

Bij het dryfitten vanmorgen liep ik nog tegen en andere "uitdaging" aan, de linkervleugel is wat anders van vorm dan de rechter. Hierdoor heeft de linkervleugel een forse pijlstelling. De vleugels op elkaar getaped en dan is het verschil duidelijk zichtbaar;

Afbeelding

Afbeelding

Daar moet duidelijk wat worden weggevijld, maar toch blijft het een leuk kitje :mrgreen: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 okt, 2010 22:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Birds of a different feather

Paul was afgelopen donderdag op bezoek en heeft de romp van de MBC D-VII achtergelaten voor wat resin experimenten. (Helaas niet onder het genot van een biertje, Paul was met de auto en ik had oproepdienst) Het is duidelijk dat het hier twee totaal verschillende kits betreft, Nico's theorie lijkt dus te kloppen. Hieronder wat foto's van de 2 rompen, Paul had al wat rescribe werkzaamheden aan de MBC master verricht.

De MBC lijkt wat correcter van lengte.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De motorkap van de MBC is wat te hoekig.
Afbeelding

Afbeelding

De plaats voor de prop lijkt bij de MBC wat te groot.
Afbeelding

Ook de hoogte van de romp verschilt bij beide kisten, ik denk dat er pas een goede vergelijking mogelijk is als ik de kit in elkaar heb zitten. De MBC ziet er een beetje gedrongen uit, maar dat heeft de echte D-VII versterkt ook.


Ondertussen heb ik ook nog wat aan de D-VII geknutseld. Ik heb de romp een beetje uitgefreesd zodat er een interieurtje inpast. Natuurlijk wel gepaste voorzorgsmaatregelen genomen, resinstof is onaangenaam spul.........
AfbeeldingAfbeelding

Ook heb ik met secondenlijm het stabilo gerestaureerd, bij het gieten waren er wat luchtbellen blijven zitten zodat ik een stukje mistte. Het ging boven verwachting goed en is erg stevig, met plamuur zou het toch blijven afbrokkelen.
Afbeelding

Dat was het weer.....

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 okt, 2010 22:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik moet zeggen Sjaak, met dat pakkie an zie je er een stuk aantrekkelijker uit!

Gegroet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 07 nov, 2010 20:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De tijd vliegt, dat blijkt wel weer, want de laatste update is alweer bijna een maand geleden.
In de tussentijd natuurlijk de E-III in elkaar geflanst zodat ik tenminste nog iets nieuws voor de ESM klaar had. Buiten dat is het op het werk behoorlijk druk waardoor het modelbouwen er een beetje bij inschiet.

Ondertussen toch wat vorderingen gemaakt die ik met jullie wil delen.

Ik heb de boven- en ondervleugel geplamuurd, daar zaten toch de nodige luchtbelletjes in.

Boven- .....
Afbeelding

....... en ondervleugel. Zoals je ziet, een behoorlijk poreuze structuur.
Afbeelding

Verder wat geëxperimenteerd met 2 componentenlijm ter vervanging van de secondenlijm. Ik heb dit bij Conrad vandaan, waar het als modelbouwlijm stond. Het blijkt een soort van vloeibaar staal te zijn. In eerste instantie lijkt het niet goed te hechten, maar na het drogen zit het toch goed vast. Ik heb de bovenkant van de cockpit ermee vastgelijmd, of ik de vleugels ermee vast durf te zetten weet ik nog niet.

De lijm.
Afbeelding

Gemengd ziet het er een beetje onsmakelijk uit en is het aan de dikke kant.
Afbeelding

De bovenkant van de cockpit ermee vastgelijmd. Zoals je ziet zit er aan de voorkant een uitsparing voor de bewapening. Omdat op de meeste foto's van D-VII versterkt geen bewapening is aangebracht, heb ik ervoor gekozen het gat dicht te maken. Dit heb ik gedaan door er een stukje plasticcard in te lijmen.
Afbeelding

Daarna heb ik van Tamiya putty een worstje gedraaid........
Afbeelding

......waarmee ik de cockpitrand heb gerestaureerd. Nu het stukje voor de cockpit netjes in model schuren en de stroomlijn achter de cockpit mooi vloeiend laten verlopen en dan is het tijd om de ondervleugels aan te brengen. Vanaf dat punt hoop ik dat het allemaal wat sneller gaat, maar ik ben bang dat er vanwege luchtbelletjes nog wat plamuursessies gaan volgen. Dat houd iedere keer aardig op, telkens dat wachten tot de plamuur droog is.
Afbeelding

KitBoy schreef:
Ik moet zeggen Sjaak, met dat pakkie an zie je er een stuk aantrekkelijker uit!

Gegroet, Nico
:lol: :lol:

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 62 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement