Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 24 sep, 2010 11:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Ron Kootje schreef:
Ziet er zeker goed uit, wel een vraag op de een na laaste foto lijkt het of de romp behoorlijk verdraaid is of komt dat door de foto zelf?
Dat leek mij ook, maar kan mij niet voorstellen dat Paul zoiets over het hoofd zou zien en vermoed dus dat de nog aanwezige plamuur en 'weerspiegelingen' op de romp ons een verkeerd beeld voorschotelen.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 sep, 2010 12:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Plasticprutser Peter schreef:
Ron Kootje schreef:
Ziet er zeker goed uit, wel een vraag op de een na laaste foto lijkt het of de romp behoorlijk verdraaid is of komt dat door de foto zelf?
Dat leek mij ook, maar kan mij niet voorstellen dat Paul zoiets over het hoofd zou zien en vermoed dus dat de nog aanwezige plamuur en 'weerspiegelingen' op de romp ons een verkeerd beeld voorschotelen.

Cheers, Peter


Lijkt mij inderdaad ook iets van 'niet-helemaal-de-foto-genomen-evenwijdig-aan-de-as-van-het-toestel'.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 sep, 2010 15:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Het is van alles een beetje. Her en der zit al de nodige plamuur.
De foto is niet recht van achter genomen en de linker romphelft is iets anders van vorm dan de rechter.
Links is iets meer "ingesnoerd" om het zo maar te zeggen. Zit in de kit en wordt eerweeks opgelost met (nog meer) plamuur.
Dus goed gezien van Ron.
Inmiddels heb ik ook uit zitten vogelen hoe ik het beste de koorde en het "overdadige" oppervlaktedetail van de vleugelmiddenstukken
aan ga pakken. Ik heb wat materiaal besteld en hoop binnenkort e.e.a. in een nieuwe update te laten zien.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 okt, 2010 22:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
D'r wordt gelukkig weer stevig gebouwd aan alle Fokkers dus Paulus kan niet achterblijven.
Vandeweek een zendinkje plasticplaat binnen gekregen o.a. om in een later stadium de cockpitkappen te trekken.
Maar eerst gaan we "dubbelen".
Dubbelen is een term uit de scheepvaart en betekent eigenlijk niet meer dan het aanbrengen van een extra huidplaat over een slecht deel van de bootromp.
Is een deel van de beplating lek of te dun dan wordt er een nieuwe plaat overheen gelast.
Nou, dat gaan we dus ook doen met de vleugelmiddenstukken van de T.IX want daar mankeert ook het nodige aan.

:arrow: Eerst de grootste oneffenheden geplamuurd en geschuurd:
Afbeelding

:arrow: Met een papiersnijder stroken uit 0.3mm plasticard gesneden en deze losjes om de middenstukken gevouwen:
Afbeelding

:arrow: Met een föhn het plastic verwarmd om knikken te voorkomen:
Afbeelding

:arrow: Geleidelijk het plastic aantrekken totdat de vleugel middenstukken mooi omsnoerd zijn:
Afbeelding

:arrow: De strook weghalen, snel het middenstuk insmeren met vloeibare lijm en meteen de strook er weer omheen vouwen.
Goed straktrekken en met knijpers fixeren:

Afbeelding

:arrow: Her en der nog wat lijm tussen laten lopen en laten drogen, that's all folks!

Dit dubbelen scheelt bergen plamuurwerk en maakt het aanbrengen van nieuwe paneellijnen een stuk eenvoudiger! :D

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 okt, 2010 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Slim bedacht!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 okt, 2010 22:51 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Ik had het een beetje voor mij uitgeschoven maar het is bij deze kit onontkoombaar:
plamuren- schuren- plamuren- schuren- en nog eens plamuren en schuren.
Da's allemaal niet boeiend genoeg om uitgebreid hier te vermelden maar jullie zien: we gaan gestaag door.

Om de in de vorige posts opgemerkte kromming in de staart te verhelpen zijn hier diverse dunne lagen plamuur opgezet.
Ook de onderzijde van de romp is niet helemaal symmetrisch en vraagt de nodige opvulling.
Na droging schuur ik dit met P400 nat in vorm.
Van Lego heb ik een soort schuurstick gemaakt waar het papier ingeklemd zit.

Om de romp mooi cirkelvormig te kunnen schuren heb ik deze op de tafel vastgezet.
Zo houd je mooi twee handen vrij om met een smal strookje dwars over de romp te schuren:
Afbeelding

Inmiddels ligt de vijfde laag plamuur te drogen.
Zodra de vorm naar tevredenheid is, ga ik over van korrel P400 naar P600.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 okt, 2010 10:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Da's kat ik bakkie, die is ruim voor de ESM af!

Ik zie 'm wel aankomende zaterdag. Groet, nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 okt, 2010 19:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Phh, wat een werk. En dan te bedenken dat ik een vreselijke hekel aan plamuren en schuren heb. Als ik dit zo zie vraag ik me af of je de T-IX niet beter had kunnen boetseren, dat had je misschien minder werk gekost :shock: .

Uiteindelijk komt er weer een mooi model te staan, daar twijfel ik niet aan, maar zonder dit forum zou niemand weten hoeveel werk je daar wel niet aan hebt gehad!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 25 okt, 2010 22:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Man, wat een werk.. goed bezig hoor, het ziet er schitterend uit!

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 dec, 2010 21:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Tja, zo als jullie zien ga ik dit model ook niet binnen het tijdsbestek van deze groepsbouw af krijgen.
Dit was geheel niet de bedoeling maar er zijn wat zaken die mijn aandacht opeisen waardoor ik al een aantal maanden
niet aan brouwen toekom ( al mijn inkopen van de ESM zitten nog in de tas :?).
Omdat dit project wel wat volgelingen schijnt te hebben, overweeg ik om 'm voort te zetten in het militaire luchtvaartgedeelte,
in de hoop dat komend jaar voldoende gelegenheid zal bieden voor bouwactiviteiten.

Rest mij natuurlijk om iedereen het beste toe te wensen voor 2011!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 146 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement