Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 17:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 jul, 2010 1:12 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
En nóg een nieuw topic/kitje erbij van mij, kwestie dat ik niet te veel lopende projecten heb... :P

Het andere brouwwerk vlot niet/boeit niet momenteel, en een paar weken terug heb ik geprobeerd om dit kitje in één namiddag (na m'n examen, ter onstpanning) in elkaar te zetten. Dat is natuurlijk niet gelukt (cockpit + piloot niet aanwezig in kit en ik wil de 1/144 kitjes per se op een stokje) dus doen we maar rustig verder. Op de brouwersmeeting bij bravo104 heb ik wat kunnen doen en vandaag heb ik maar het laatste plakwerk verricht. Ik was oorspronkelijk niet van plan een verslag bij te houden, dus van het begin heb ik geen foto's. Maar echt boeiend is het eigenlijk ook niet, dus je mist niets.

Dusssss. 1/144, wéér Russisch en een vrij recent Revell doosje. Moet goed komen. Toch?

Dit is de kit:
Afbeelding

Inbox foto's van de sprues zijn vast wel ergens online te vinden. Wat zit er in de kit? Klein velletje decals, spruetje met canopy, 2 sprues met boven en onderhelft kist, vleugels, knalspul en landingsgestel. Best veel knalspul trouwens, wat ik er voor de verandering wél eens ga aanhangen.

Ik wou dus 't kitje in mekaar plakken in één namiddag. Dat zou ook gelukt zijn, ware het niet dat ik per se weer een cockpitje en pilootje in mekaar geskretsjt heb. De cockpit is heel erg basic, wat styreen gestapeld, instrumentenpaneelvormpje gesneden/geschuurd etc. Het pilootje heb ik dit keer uit miliput geboetseerd, in 2 sessies. De eerste poging (op die namiddag...) bestond uit 1 sessie waarbij een heel figuurtje gemaakt was en zelfs behoorlijk overtuigend was, echter was hij te groot en te dik en zodoende paste Igor niet door het bovendeel van de kit. Dus verdween Igor maar in de kliko, en was er plaats voor de romp van het nieuwe figuurtje.

Paar weken later, ondertussen was de romp (alvast voorzien van passingsholtes voor ledematen en hoofd) goed droog, hadden we de brouwersmeeting. Daar heb ik mij een paar uurtjes bezig gehouden met het boetseren van armpjes en beentjes en een hoofdachtig iets. Verder nog vizier uit dun lood gemaakt, poging tot masker uit lood gemaakt en daarop zuurstofslang gekleefd (stretched sprue) en de gordels aangebracht (dunne reepjes Tamiya tape). Ook de stuurknuppel is toegevoegd uit stretched sprue. Ingezoomed is de macro natuurlijk vrij killing, maar vanop een afstandje ziet het er erg leuk uit. Met de canopy erop zie je natuurlijk nauwelijks nog de helft ervan, maar het was leuk om te doen ;)

Het resultaat zie je op de foto's. Meet Vladimir Igor II, bijnaam 'Vladje'. ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De constructie van de kit zelf is vrij eenvoudig en de pasvorm is wel ok. Wat je wel hebt is dat veel onderdelen net een fractie te groot zijn en dus wat bijgeschuurd moeten worden, iets wat wel vaker bijkomt bij deze kleine schaal.

Afbeelding

Bij deze kit passen de wielbakkleppen wel eens vrij goed, op hier en daar wat hoogteverschil na, maar dat is eenvoudig aan te passen met wat plamuur en de rescriber.
Afbeelding

Wat ik dan weer minder vond, is dat de intakes open zijn, en de exhausts ook. Je kijkt dus los door de kit heen. Op een grotere schaal is dat wel leuk om zelf wat detail te gaan scratchen, maar op 1/144 ben ik meer gediend met een donker gat dat de indruk geeft dat er wat zit. De opening is doorgaans toch te klein om aangebracht detail netjes te zien. Ik heb even overwogen om een buisje achter de uitlaten te plaatsen en daarin wat detail te verwerken, maar het plaatsen van het geheel zou te lastig worden. Dus maar voor de makkelijke oplossing gekozen ;)

Afdekplaatje gemaakt uit plastic card, en daar maar een klein detail opgezet om het wat minder vlak te maken.
Afbeelding

Dit ziet er dan uiteindelijk zo uit:
Afbeelding

En bevestigd op de kit:
Afbeelding

Een model in-flight, dus ingetrokken landingsgestel. Dus, alles moet dicht. Even opletten voor wie dit ook van plan is, de punten waar het landingsgestel moet je wegsnijden, anders passen de kleppen niet lekker.
Afbeelding

Op deze manier dus:
Afbeelding

Ook dit past weer betrekkelijk goed
Afbeelding

Het kon natuurlijk niet blijven duren... Na het lezen van PlasticPrutsers Peters verslag over de Hawker Hunter waar ie met een lijmvoorpoot over z'n windshield ging, voelde ik een sterke drang om ook zoiets te doen. Het resultaat:
Afbeelding

En dan een overzichtplaatje, na het plakwerk.
Afbeelding

En misschien nog een tweede...
Afbeelding

En een derde, leuke hoek vind ik dit.
Afbeelding

Als je dit ziet aankomen, dan doe je 't toch wel een beetje in je broek geloof ik :P
Afbeelding

Er staan nog twee foto's in m'n album, maar de scherpte is niet ideaal, dus als je ze per se wil zien, moet je maar daar gaan kijken :)

Zeer binnenkort, meer in dit theater!

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jul, 2010 9:42 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Ziet er mooi uit. Ik heb wel wat vraagjes:

1. dat bolletje op de pitot is handig ter bescherming, ga ik ook eens proberen. Maar helpt het ook tegen afbuigen?
2. in die laatste foto lijkt er een aardige jaap te zitten tussen de vleugel links op de foto en de romp, of is dat geziichtsbedrog
3. het manneke is heel mooi gedaan! Is ie alleen niet een maatje te groot?

Succes verder!

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jul, 2010 10:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jun, 2005 11:10 am
Berichten: 2685
Woonplaats: Stiens
Een Sukhoi, dan moet ik even kijken natuurlijk. Deze ontbreekt nog in mijn collectie. Ik ben zelf achter de kit van Dragon aan, die is lastig te krijgen maar die is ook ietsje groter (ca. 1:100) al staat er 1:144 op de doos.

Zijn wel een paar dingen die mij direct opvallen:
- Die openingen op de bovenzijde horen er niet te zitten, zou ik opvullen.
- De "stinger" achteraan, hoort geheel door te lopen tussen de motoren. Dat is lastig op te lossen denk ik.
Zijn nog wel een paar dingen, maar hé, dit is 1:144.

Mocht je je er niet teveel aan storen, die paneellijn op de voorste wielklep even deleten, dat is uit één stuk.

Knap werk met die piloot. Welk schema komt erop?

Ronald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 jul, 2010 11:56 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
Nemmy schreef:
1. dat bolletje op de pitot is handig ter bescherming, ga ik ook eens proberen. Maar helpt het ook tegen afbuigen?

Het is vooral om mezelf te beschermen, dat ding heeft al eens in m'n duim gezeten :P

Het zal wel iets helpen tegen afbuiging, maar niet noemenswaardig geloof ik. De tube is nu van messing en sowieso al wat steviger dan een plastic onderdeel.


Nemmy schreef:
2. in die laatste foto lijkt er een aardige jaap te zitten tussen de vleugel links op de foto en de romp, of is dat geziichtsbedrog

Klopt, ik moet nog met plamuur aan de slag :)

Nemmy schreef:
3. het manneke is heel mooi gedaan! Is ie alleen niet een maatje te groot?

Misschien net een fractie, maar hij past en de canopy kan er probleemloos op, dus ik laat het in ieder geval zo. 't is heel lastig om op dergelijke kleine schaal wat de verhoudingen correct te houden/maken.

Ronald1903 schreef:
- Die openingen op de bovenzijde horen er niet te zitten, zou ik opvullen.

Ok, wist ik niet, die moeite kan ik wel even nemen. (Ik heb geen referentiemateriaal opgezocht, het historisch correcte is bij deze kit niet zo belangrijk voor mij)

Ronald1903 schreef:
- De "stinger" achteraan, hoort geheel door te lopen tussen de motoren. Dat is lastig op te lossen denk ik.

Inderdaad lastig, en mij de moeite niet waard, maar bedankt om het te melden. Een ander die wél de moeite wil nemen heeft er wel wat aan :)

Ronald1903 schreef:
Zijn nog wel een paar dingen, maar hé, dit is 1:144.

Precies, het moet niet te gek worden :P

Ronald1903 schreef:
Mocht je je er niet teveel aan storen, die paneellijn op de voorste wielklep even deleten, dat is uit één stuk.

Kleine moeite, dus dat ga ik doen.

Ronald1903 schreef:
Knap werk met die piloot. Welk schema komt erop?

Dankje. Het schema... geen flauw idee nog. Ik zou zomaar durven van er weer een what-if dinges op te gooien, of misschien hou ik het toch maar gewoon. Dat zien we dan wel ter zijner tijd. :)

Bedankt voor de reacties!

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 jul, 2010 23:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Hallo Bert (toch?)

Heb bij Bravo met verbazing naar je gepiel zitten kijken. Je zat er zo relaxed terwijl als ik twee keer de vijl/zaag heen en weer haalde, het zweet er bij mij aan alle kanten uit spoot (figuurlijk uiteraard, maar warm was het wel). Wellicht dat je vriendin je enorm kalmeerde.

Vind dit wel leuk gepriegel op de vierkante milimeter, mag ik wel over. 1:144 wil ik me ook nog wel eens aan wagen. Hier en daar is nog wel wat met detail te doen, maar het moet inderdaad niet te gek worden.

Leuk dat je er een klein verslagje van maakt.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jul, 2010 0:48 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
tsjopper bob schreef:
Hallo Bert (toch?)

Fout ;)
Sergei :)

tsjopper bob schreef:
Heb bij Bravo met verbazing naar je gepiel zitten kijken. Je zat er zo relaxed terwijl als ik twee keer de vijl/zaag heen en weer haalde, het zweet er bij mij aan alle kanten uit spoot (figuurlijk uiteraard, maar warm was het wel). Wellicht dat je vriendin je enorm kalmeerde.

Haha, ik had ook last van de warmte hoor, maar Bravo was er altijd net op tijd met frisdrank om af te koelen :P En die kalmte heb ik altijd eigenlijk wel :)

tsjopper bob schreef:
Vind dit wel leuk gepriegel op de vierkante milimeter, mag ik wel over. 1:144 wil ik me ook nog wel eens aan wagen. Hier en daar is nog wel wat met detail te doen, maar het moet inderdaad niet te gek worden.

Zeker proberen! Het heeft z'n charmes hoor. Je mag doorgaans echter niet vies zijn van een hoop plamuur.

Ik heb nog eens wat foto's bekeken van de Flanker, en het jeukt toch om te gaan aanpassen, maar ik ga er dit keer maar niet aan toegeven. Met wat geluk kom ik morgen aan een primerlaagje toe. :)

tsjopper bob schreef:
Leuk dat je er een klein verslagje van maakt.

Ik wil er vooral een kitreview van maken, en die eist een linkje naar verslag. Verder is het ook wel eens interessant voor de rest. :)

Binnenkort weer een update.

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jul, 2010 17:02 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
En hop, nog snel even een update ertussen persen voor we primer gaan spuiten :)

Plamuurronde...
Afbeelding

Afbeelding

Geschuurd...
Afbeelding

Afbeelding

Tweede keer geplamuurd en geschuurd + na zwemles.
Afbeelding

Afbeelding

Straks er nog even met borsteltje overgaan want hier en daar zit nog wat plamuurstof dat aangekoekt is, en dan tegen vanavond primerjasje.

Ik twijfel overigens tussen twee schema's:

Deze:
Afbeelding

Of deze... (hiernaar neigt mijn voorkeur momenteel)
Afbeelding

Later meer... :)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jul, 2010 17:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Sergei, Splinterschema !!

Is de uitdaging wat groter :D

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jul, 2010 18:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Splinterschema op 1/144. erm.... waar is het dichtsbijzijnde gekkenhuis :) Als je nog niet gek was dan wordt jue het wel als je dat gaat afplakken...

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 jul, 2010 19:53 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8797
Woonplaats: Utrecht
En meteen een update erachter: eerste primerronde. Hierna nog wat kleine oneffenheden wegwerken en dat lokaal bijspuiten met primer, en dan kunnen we beginnen aan het echte werk. Het wordt de Oekraïnse versie, met de splinters :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: siepie en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement