robin rozendaal schreef:
Als afwisseling van de eentonige bouw van container zijn dit ook wel leuke uitstapjes:
Gr robin
Dank je wel voor dit idee
..Misschien dat ik dit soort containers er ook proberen ga bij te maken. Al duurt het nog wel even,maar is wel een goed idee.
Pjotr schreef:
Inderdaad Ron is TEU een maat eenheid dat betekent dus dat een 40ft container 2 TEU is.
Inderdaad verschilt het gewicht per container maar doch zijn deze ook aan maximalen gebonden zeg een 20 ft max 25 mton en een 40 ft 35 ton.
De excacte waarden ben ik even kwijt maar dit staat aangegeven op de goedkeuringsplaat op de container.Ook moet er lege containers mee voor de logistiek en het opnieuw stuwen van de containers anders blijven de lege containers bv in Hamburg en krijgt men tekorten in Azie, Deze staan meestal op de bovenste lagen.
Deze maximalen houden ook weer verband met de stackweight bv een stack met gestapelde containers mag niet boven de 200 ton uitkomen.
Dit ivm met inzakken van de onderste containers maar ook de max dekbelasting.
Dus voor een optimale belading betekent dit dat zware 20 ft containers in het ruim staan op de eerste lagen omdat de tanktop meer belasting kan hebben als het dek en daar kan ook 40 ft op gestapeld worden.
Het gaat dus optimaal om zwaar naar licht in tiers en rows maar helaas worden er diverse havens aan gedaan waar het liefs per bay uitgelost/geladen wordt ivm met verplaatsing van de containerkranen.
Dit is 1 voorwaarde voor de belastingen een 2 de voorwaarde is de stabiliteit van het schip ivm met de minimale GM
Des te hoger en zwaarder de containers des te sneller zit het schip aan de minimale GM en dus meer ballast wat weer minder lading betekent.
Denk dat je al heel wat van deze info weet want je leest je altijd goed in voor je nieuwe projecten dus mocht je het vervelend vinden als ik deze info schrijft dan kan je dat gerust zeggen
Vervelend?,nee beslist niet. Dit soort info is altijd welkom. Zo wist ik niet dat er ook altijd lege containers mee gaan voor de voorraad bij de bestemming. Weer wat geleerd
Mugen. schreef:
Super mooi schip,
Nog steeds de grootste?
1 puntje van kritiek, hoewel alle eer voor het idee van scratchbuild
Ik zou het jammer vinden als je heel veel tijd voor het tekenen e.d. besteed en het werk aan de boot. en je dan decals gaat gebruiken voor de container.
Maar het dan zo.... dat je er een rij of laag aan elkaar 'plakt' en dus aan 1 stuk kunt maken.
Misschien wel meer werk, maar ook meer oog voor detail
Nee, de buitenwanden van de containers wil ik ook gaan detailleren. Vlakke containers zou inderdaad het hele project teniet gaan doen. De ribbels e.d. daarvan wil ik er ook op gaan maken tegen die tijd.
Ron.