Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 1:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 08 feb, 2010 18:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 nov, 2007 14:42 pm
Berichten: 2468
Woonplaats: De Klomp
De Emma Maersk heeft inderdaad de ruimte voor zoveel containers, maar zal in de praktijk nooit zoveel meenemen.
Heb het voor de grap eens uitgerekend, maar ze kan met zoveel containers (zelfs als die leeg zijn) nooit blijven drijven.
Dat gewicht is veel te groot, en dan komt er ook nog eens een romp bij.
Is wel handig om even mee te nemen in de bouw, aangezien je er natuurlijk niet te veel lading op moet hebben staan.

Het is zeker wel een kolos.
Ze is bijna 400m lang, en 57m breed.
Dat is bepaald geen klein bootje.......

Groetjes Josse

_________________
Vlaggeschip: Well Enhancer schaal 1:75, opnieuw begonnen, binnenkort gaat het deelproject electronica en programmering toch echt beginnen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2010 21:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Tja,ik wil inderdaad niet het gehele schip vol gaan bouwen met containers. Dat vind ik persoonlijk niet mooi uitzien. Doch als ik Maersk mag geloven, varen alle 7 gezusters toch geregeld met 12 tot 14 duizend TEU`S Dus zal het geen uitzondering zijn. Al lijkt mij ook dat dat op open zee in een flinke storm griezelig moet uitzien :P .

Kijk ook eens iets dieper in dit artikel...daar staat de Emma met wel 15000 teu`s...

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2010 21:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 22 sep, 2007 16:02 pm
Berichten: 274
Woonplaats: Alblasserdam
[quote="homeghost"] Al lijkt mij ook dat dat op open zee in een flinke storm griezelig moet uitzien
Kijk ook eens iets dieper in dit artikel...daar staat de Emma met wel 15000 teu`s...

TEU's staat voor eenheid of slots dat betekent dus niet dat er 15.000 containers op het schip geladen zijn.Er is zoveel plaats gebruikt.
Het is sowieso niet mogelijk om 15.000 (20 ft) containers aan boord te laden ten eerste is dit niet real het is altijd een mix van 20 en 40 ft containers met reefers en flatracks IMDG etc, daar komt nog bij dat er als er 40 ft containers geladen zijn daar nooit 20 ft op geladen kan worden.

Wat bij zware zeegang het beeld is : de containers zie je mee "golven"met het werken van het schip daarom zijn ze nooit star geladen maar schuiven ze mee dmv platen waar de twistlocks geplaatst zijn.
Al met al blijft het een bizar gezicht vanaf de brug daarom houdt het een x op de schaalvergroting en dit is ivm met veiligheid Stel dat het schip een black out krijgt en dwars op de zeegang komt dan moeten de containers wel aan boord blijven staan.

Kan nog wel veel verder schrijven over de belading en het zeevasten maar dan wordt het een long story

_________________
Mvg Pjotr

Huidig Project : Yacht America


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2010 23:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
Ik dacht dat een TEU een maat eenheid was voor een standaard container. In dit geval dus een 20 ft.(maar kan ook groter zijn) Het interne gewicht uiteraard niet meegerekend.Dat kan erg verschillen. Het aantal TEU`S kan dan toch het gegeven aantal bereiken,al mag de totale belasting bij de EMMA of haar zusterschepen niet de nominale belasting te boven gaan (156.907 ton).

Een grotere container zal inderdaad meer ruimte innemen en dus zullen de 20 ft. containers dan in aantal minder zijn.

Bedankt voor de aanvulling :wink:

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2010 23:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 19:07 pm
Berichten: 270
Woonplaats: voorhout
Ron,

Even voor de info je zit inderdaad goed met het feit dat TEU gebruikt wordt als standaard maat om aan te geven hoeveel er op een containerschip geplaatst kan worden.

TEU: Twenty ft. Equivalent Unit
FEU: Fourty ft. Equivalent Unit

Dit is de standaard aanduiding voor de twee hoofdzakelijke containertypen.

Als afwisseling van de eentonige bouw van container zijn dit ook wel leuke uitstapjes:
Afbeelding

Containers voor gassen ed.

Ben benieuwd wat je er van gaat maken :D

Gr robin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 11 feb, 2010 23:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 22 sep, 2007 16:02 pm
Berichten: 274
Woonplaats: Alblasserdam
Inderdaad Ron is TEU een maat eenheid dat betekent dus dat een 40ft container 2 TEU is.

Inderdaad verschilt het gewicht per container maar doch zijn deze ook aan maximalen gebonden zeg een 20 ft max 25 mton en een 40 ft 35 ton.
De excacte waarden ben ik even kwijt maar dit staat aangegeven op de goedkeuringsplaat op de container.Ook moet er lege containers mee voor de logistiek en het opnieuw stuwen van de containers anders blijven de lege containers bv in Hamburg en krijgt men tekorten in Azie, Deze staan meestal op de bovenste lagen.

Deze maximalen houden ook weer verband met de stackweight bv een stack met gestapelde containers mag niet boven de 200 ton uitkomen.
Dit ivm met inzakken van de onderste containers maar ook de max dekbelasting.

Dus voor een optimale belading betekent dit dat zware 20 ft containers in het ruim staan op de eerste lagen omdat de tanktop meer belasting kan hebben als het dek en daar kan ook 40 ft op gestapeld worden.
Het gaat dus optimaal om zwaar naar licht in tiers en rows maar helaas worden er diverse havens aan gedaan waar het liefs per bay uitgelost/geladen wordt ivm met verplaatsing van de containerkranen.

Dit is 1 voorwaarde voor de belastingen een 2 de voorwaarde is de stabiliteit van het schip ivm met de minimale GM
Des te hoger en zwaarder de containers des te sneller zit het schip aan de minimale GM en dus meer ballast wat weer minder lading betekent.

Denk dat je al heel wat van deze info weet want je leest je altijd goed in voor je nieuwe projecten dus mocht je het vervelend vinden als ik deze info schrijft dan kan je dat gerust zeggen :D

_________________
Mvg Pjotr

Huidig Project : Yacht America


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2010 0:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 20 okt, 2009 23:38 pm
Berichten: 154
Super mooi schip,

Nog steeds de grootste?

1 puntje van kritiek, hoewel alle eer voor het idee van scratchbuild

Ik zou het jammer vinden als je heel veel tijd voor het tekenen e.d. besteed en het werk aan de boot. en je dan decals gaat gebruiken voor de container.
Maar het dan zo.... dat je er een rij of laag aan elkaar 'plakt' en dus aan 1 stuk kunt maken.

Misschien wel meer werk, maar ook meer oog voor detail

_________________
1:400 Queen mary 2
1:400 Titanic


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2010 9:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 04 dec, 2004 20:28 pm
Berichten: 12617
Woonplaats: kerkrade
robin rozendaal schreef:



Als afwisseling van de eentonige bouw van container zijn dit ook wel leuke uitstapjes:
Afbeelding


Gr robin


Dank je wel voor dit idee :D ..Misschien dat ik dit soort containers er ook proberen ga bij te maken. Al duurt het nog wel even,maar is wel een goed idee.

Pjotr schreef:
Inderdaad Ron is TEU een maat eenheid dat betekent dus dat een 40ft container 2 TEU is.

Inderdaad verschilt het gewicht per container maar doch zijn deze ook aan maximalen gebonden zeg een 20 ft max 25 mton en een 40 ft 35 ton.
De excacte waarden ben ik even kwijt maar dit staat aangegeven op de goedkeuringsplaat op de container.Ook moet er lege containers mee voor de logistiek en het opnieuw stuwen van de containers anders blijven de lege containers bv in Hamburg en krijgt men tekorten in Azie, Deze staan meestal op de bovenste lagen.

Deze maximalen houden ook weer verband met de stackweight bv een stack met gestapelde containers mag niet boven de 200 ton uitkomen.
Dit ivm met inzakken van de onderste containers maar ook de max dekbelasting.

Dus voor een optimale belading betekent dit dat zware 20 ft containers in het ruim staan op de eerste lagen omdat de tanktop meer belasting kan hebben als het dek en daar kan ook 40 ft op gestapeld worden.
Het gaat dus optimaal om zwaar naar licht in tiers en rows maar helaas worden er diverse havens aan gedaan waar het liefs per bay uitgelost/geladen wordt ivm met verplaatsing van de containerkranen.

Dit is 1 voorwaarde voor de belastingen een 2 de voorwaarde is de stabiliteit van het schip ivm met de minimale GM
Des te hoger en zwaarder de containers des te sneller zit het schip aan de minimale GM en dus meer ballast wat weer minder lading betekent.

Denk dat je al heel wat van deze info weet want je leest je altijd goed in voor je nieuwe projecten dus mocht je het vervelend vinden als ik deze info schrijft dan kan je dat gerust zeggen :D


Vervelend?,nee beslist niet. Dit soort info is altijd welkom. Zo wist ik niet dat er ook altijd lege containers mee gaan voor de voorraad bij de bestemming. Weer wat geleerd :wink:

Mugen. schreef:
Super mooi schip,

Nog steeds de grootste?

1 puntje van kritiek, hoewel alle eer voor het idee van scratchbuild

Ik zou het jammer vinden als je heel veel tijd voor het tekenen e.d. besteed en het werk aan de boot. en je dan decals gaat gebruiken voor de container.
Maar het dan zo.... dat je er een rij of laag aan elkaar 'plakt' en dus aan 1 stuk kunt maken.

Misschien wel meer werk, maar ook meer oog voor detail


Nee, de buitenwanden van de containers wil ik ook gaan detailleren. Vlakke containers zou inderdaad het hele project teniet gaan doen. De ribbels e.d. daarvan wil ik er ook op gaan maken tegen die tijd.

Ron.

_________________
www.homeghost.nl


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 12 feb, 2010 11:37 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 22 sep, 2007 16:02 pm
Berichten: 274
Woonplaats: Alblasserdam
Tweety777 schreef:
De Emma Maersk heeft inderdaad de ruimte voor zoveel containers, maar zal in de praktijk nooit zoveel meenemen.
Heb het voor de grap eens uitgerekend, maar ze kan met zoveel containers (zelfs als die leeg zijn) nooit blijven drijven.
Dat gewicht is veel te groot, en dan komt er ook nog eens een romp bij.
Is wel handig om even mee te nemen in de bouw, aangezien je er natuurlijk niet te veel lading op moet hebben staan.

Het is zeker wel een kolos.
Ze is bijna 400m lang, en 57m breed.
Dat is bepaald geen klein bootje.......

Groetjes Josse



maximale capiciteit 13.460 TEU stel dat dit allemaal lege 20 ft containers zijn met een gewicht van 2.3 mton =30.958mton Met een deadweight van 123.200 mton moet ze deze lading qua gewicht makkelijk mee kunnen nemen :wink:

_________________
Mvg Pjotr

Huidig Project : Yacht America


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement