Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2010 11:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Hallo Edwin

ondanks dat ik zelf nog nooit spandraden op toestellen heb gedaan, zeg ik, Visdraad (maar dat zegt iedereen!) dit kan je daarna nog in de juiste kleur verven.

Voor antenne draden gebruik ik altijd haar van m'n broertjes oude staart, welke ook gewoon geverft worden (Zie bijvoorbeeld de Lockheed harpoon in het zonder brouwverslag gedeelte)

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 09 feb, 2010 13:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik zou ook voor visdraad gaan. Ik heb visdraad van 0.18 mm. Doe je dat keer 72 (1:72) dan is dit in real 12.96 mm. Wel dik, een spandraad zal in werkelijkheid zo'n 5 á 6 mm zijn? Dus als je 0.10 mm visdraad op de kop kunt tikken...

Het is geen probleem om de draad een kleurtje te geven. Bij mijn Chinook heb ik visdraad als antenne gebruikt en dit met mat zwart (Revell aqua) 2 keer een kleurtje gegeven.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op wo 10 feb, 2010 19:34 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2010 14:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 dec, 2009 22:42 pm
Berichten: 118
Bedankt voor de tips. Heb gister even geprobeerd beide te lijmen en verven op een oud stuk sprue en dan blijkt visdraad inderdaad beter te werken

edwin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 10 feb, 2010 21:33 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 15 nov, 2009 18:31 pm
Berichten: 45
In plaats van verfen kun je ook gewoon een stift erover trekken. En wat betreft de dikte: 0,08 of 0,10 mm is het mooist op 1:72.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19 feb, 2010 0:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 dec, 2009 22:42 pm
Berichten: 118
Carnaval zit er weer op, en ik heb weer wat uurtjes in de fokker kunnen stoppen. hier een volgende update.
De kleuren zitten er helemaal op, en de eerste spandraaden zijn aangebracht en gekleurd.

de foto´s

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

edwin

_________________
Lifetime project: RAF WO-II
Subprojects: V-bombers & Different Demo-team
In progress: Avro Anson, Yak 52-M


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2010 20:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 dec, 2009 22:42 pm
Berichten: 118
Met het verfwerk klaar kan ik beginnen aan de decals.
Nu heb ik in verschillende verslagen gelezen dat eerst je model lakken beter is.
Is dit ook zo of maakt dat niet zo veel verschil. En als het verschil maakt, wat is dan het beste te gebruiken als lak.
Omdat prijs voor mij een belangrijk punt is wil ik geen dure lak gebruiken, maar neem ik genoegen met een vergelijkbare lak van een bouwmarkt.
alsvast bedankt voor jullie adviezen

edwin

_________________
Lifetime project: RAF WO-II
Subprojects: V-bombers & Different Demo-team
In progress: Avro Anson, Yak 52-M


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 22 feb, 2010 21:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Een glanzende laklaag zorgt er voor dat de decals beter hechten en dus geen "silvering" laten zien. Daarna een matlak kan, maar W.O. 1 toestellen waren meestal niet zo heel mat. Mijn beste ervaringen met laklagen zijn van Valejo modelbouwverf.


Succes! Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 02 maart, 2010 10:46 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Ik heb deze ook nog liggen. aangeschaft voor deze groepsbouw, dus ik kan hier mooi e.e.a. afkijken.
bovendien staan er een aantal tips in de nieuwst MIP over deze doos. Er valt zeker een leuk doosje van te maken. En niet bijster veel spandraadwerk.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 maart, 2010 9:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 30 dec, 2009 22:42 pm
Berichten: 118
KitBoy schreef:
Een glanzende laklaag zorgt er voor dat de decals beter hechten en dus geen "silvering" laten zien. Daarna een matlak kan, maar W.O. 1 toestellen waren meestal niet zo heel mat. Mijn beste ervaringen met laklagen zijn van Valejo modelbouwverf.


Succes! Nico



Bedankt voor de uitleg. Echter weet ik nu nog niet wat voor lak ik moet nemen. Misschien heb ik de vraag ook niet duidelijk genoeg gesteld.

De verf die ik gebruik zijn de enamels van Revell en verven doe ik met penseeltjes.
Als ik hier overheen wil lakken, wat voor lak kan ik dan gebruiken, en welke absoluut niet. Is dat lak op waterbasis of kan dat ook andere lak zijn?

edwin

_________________
Lifetime project: RAF WO-II
Subprojects: V-bombers & Different Demo-team
In progress: Avro Anson, Yak 52-M


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 maart, 2010 10:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Hallo,

op zich kan ieder lak / vernis soort er overheen. Zolang natuurlijk de verflaag goed gedroogd is. Je kan dus in principe ieder merk nemen. Dat is niet het probleem. Ik adviseerde Valejo in deze omdat de vernis op zich mooi egaal wordt. Bij de Enamels van Revell en Humbrol vind ik de egaliteit slecht. Ik doe het zelf ook met de kwast, vandaar mijn ervaring.

groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement