Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Column januari 2010
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2010 22:32 pm 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Niet constante factors

Ergens wringt de schoen. Mijn schoen welteverstaan.
Soms duurt het even voordat je zoiets door hebt. De ene keer komt het door zoiets wat in de categorie bedrijfsblindheid zal vallen. De andere keer weet je niet alleen, nee je beseft ook dat je eigenlijk tegen beter weten in stug door blijft gaan.
Eigenlijk durf ik nu dus pas, na al die jaren aan klungelen, schoorvoetend toe te geven dat ik met aan zekerheid grenzende stelligheid te simpel aangelegd ben voor een feitelijk ingewikkelde hobby als modelbouw.

Het begint al bij de aanschaf van een nieuwe (en veelal overbodig, want al te veel in huis) bouwdoos.
Hier is het nog mogelijk om door de cijfertjes heen te prikken. Het zogenaamde kitnummer is vooral van belang voor de winkelier die zijn voorraad al bestellend op peil tracht te houden.
Het is de box-art die mijn belangstelling trekt, niet dat productnummer. In mijn eigen rating varieert de box-art van ongeveer 1 (komt eigenlijk niet voor als het om modelbouw gaat, als insider weet je toch wel wat voor aantrekkelijks er onder de deksel zit) tot 10 (om de aanschaf van een bouwdoos goed te praten valt deze al vlug, onafhankelijk van het onderwerp, in deze hoge ratings categorie).

De tweede variabele die ik bij de aanschaf van een bouwdoos hanteer is de prijs. Ook deze kan variëren van aanbieding tot vaste (en al vele jaren te hoge) prijs. Hier ben ik behoorlijk gevoelig voor. Er moet namelijk een match gemaakt worden tussen datgene wat zich in mijn portemonnee bevindt en de prijs die vermeld staat op de bouwdoos. Een zielige en om begrip vragende (en dus ook nutteloze) blik richting de modelbouwwinkelier maakt de prijs voor mij dus een constante factor. De te hoog geprijsde en vaak al van een lading stof voorziene bouwdozen blijven dus ook op hun plaats liggen in de winkel. Ondanks dat mijn box-art-rating misschien wel een tien aan geeft voor deze kit. Het blijft zo een harde wereld, zowel voor mij als voor de aan de prijs vasthoudende winkelier.

De derde variabele hoort eigenlijk nog voor de eerste, maar omdat ik zoals eerder vermeld nogal simpel ben, en modelbouw voor mij eigenlijk te ingewikkeld is, is deze variabele dus onverwacht op de derde plaats terecht gekomen (hoezo lijstjes maken is niet zo moeilijk?????). Tegenwoordig ga ik het liefste op de fiets naar de modelbouwwinkel. Dit spaart benzine, en voor mij als dorpeling ook nog eens de te dure parkeergelden in de grote boosaardige steden. Alleen al van dat geld kan ik wat extra verf of kwasten, tegenwoordig zelfs al een bouwdoos extra kopen.
Het probleem wordt voor mij dus weer wat ingewikkelder gemaakt nu mijn vaste modelbouwdealer heeft besloten om binnen een jaar zijn toko te sluiten. Een ouderwetse modelbouwwinkelier die niet in de categorie valt zoals omschreven in de tweede variabele. Soms helpt een zielige om begrip vragende blik nog wel bij hem. Soit, hij gaat dus sluiten.
Stukje bij beetje wordt ik dus op mijn fietsje steeds verder de grote boze stad ingedreven, daar waar ik eigenlijk helemaal niet wil zijn of gezien wil worden. Deze variabele heeft dus tot gevolg dat ik vaker zonder verf of benodigdheden zal zitten omdat deze aankopen dus opgespaard worden om ongeveer gemiddeld, pak ‘m beet, leg ‘m terug een keer in het halve jaar mijn veilige dorpje te verlaten en alles in een keer te kopen bijna over de landsgrenzen heen.
Modelbouwprojecten zullen dus stilvallen vanwege gebrek aan bijvoorbeeld verf. Dit in tegenstelling tot mijn gebrek aan motivatie.

Niet te lang stil blijven staan bij die derde variabele, anders wordt het onnodig nog ingewikkelder. De vierde variabele, die eigenlijk weer uiteenvalt in een vijfde en zesde variabele (volgt u het nog?? Ik eigenlijk niet meer, maar er is nog genoeg te vertellen).
Vroeger toen plastic nog plastic was, en bijvoorbeeld resin (zevende variabele) nog niet bestond of slechts in de experimentele fase verkeerde. Toen en vooral dan was het voor mij nog redelijk eenvoudig. Je bouwde gewoon rechtstreeks uit de doos en had toen te maken met de nummers op de sprue’s en de nummers van de afzonderlijke onderdelen op de sprue’s (de eigenlijke vierde variabele) die feitelijk toch weer een constante was omdat de volgorde van het hanteren van die nummers gewoon op een bijgeleverde bouwbeschrijving stond. De daarbij behorende vijfde variabele waren dan de nummers van de verfkleuren die gehanteerd moesten worden. Ook vrij constant, mits je natuurlijk de verf op voorraad in huis had, anders trad natuurlijk variabele nummer drie weer in. De verfnummers in de bouwbeschrijving corresponderen trouwens niet met de nummers op de sprue, en dan hoofdzakelijk de onderdelen nummertjes. Hier kwam ik gelukkig vorige week achter toen ik het beu was om voor een bouwdoos met 134 onderdelen ook 134 verschillende kleuren aan te brengen.

Toen ik dus door het ineens en vrij onverwacht aanwezig zijn van internet in mijn woning iets meer vorderde met modelbouwen kwam de volgende variabele (de achtste als ik mij niet vergis) de kop opsteken. Er bleek meer voorbeeld materiaal in foto’s voorhanden dan mij lief was. Er konden dus ook verschillende uitvoeringen gebouwd worden. Nu ben ik door mijn besluiteloosheid in ieder geval al afhankelijk van de mening en daadkracht van anderen (vrouw en kinderen) dus ook dit niet vaststaande feit maakte dat ik mij dommer voelde als ooit te voren, terwijl het modelbouwen wederom een stukje ingewikkelder werd.

Door het opzoeken van al die voorbeeld en referentie foto’s verloor ik de variabele tijd een beetje uit het oog. Zo kwam er weinig van modelbouwen terecht, en bleek er ook nog een gezin te zijn dat onderhouden moest worden. Toe, ik ben maar een simpele man, hoe kan ik dit allemaal nog tasken zonder voorbij te gaan aan de hoofddoelen. Op de eerste plaats modelbouwen, ergens op de tweede plaats eten, en dan op vrij ruime afstand de rest van de verplichtingen. Deze wetenschappelijke ervaring is dusdanig bevreemdend, juist omdat een variabele als tijd gebonden is aan een constante factor namelijk vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week enzovoort. Je moet het er maar mee doen.

Toch komt er ooit een tijd dat er weer eens een modelletje klaar is, en wanneer dan alle voorgaande variabelen kloppen dan zou dat modelletje ook vitrinekast waardig moeten zijn. Komt er dus alweer een probleem (variabele) de kop opsteken. De vitrinekast ligt nog in bouwpakket status onder het tweepersoons bed op de slaapkamer van Bert en zijn vrouw. Het gedrag van mijn koters is namelijk te variabel in sloopgehalte dat ik die hoeveelheid glas nog niet heb durven op te zetten in de woonkamer. Mijn vrouw voelde ook niet de behoefte om de plaats van de kerstboom op te offeren, dus kijken we nu wel mooi elf maanden per jaar naar een lege potentiële constante plaats voor mijn vitrinekast. Tot die tijd slingeren de modelletjes die klaar zijn op variabele plaatsen door de woning totdat ze eindigen in de spareparts box, voorzien van te veel kindervingerafdrukken.

Aan de immer weer de kop opstekende behoefte om telkens maar weer een andere bouwdoos te openen en alvast te beginnen met bouwen (ik proef hier een variabele) wil ik nog niet eens woorden aan vuil maken. Deze ziekelijke eigenschap van mij (he, een constante) levert te veel half afgebouwde projecten op (wanneer we het cumulatieve gedeelte van deze halve zooi weglaten is dit dus gewoon een keiharde variabele, immers de stapel neemt telkens met een factor 1 (wel weer een constante) toe. Ik snap het niet meer, en heb inmiddels al veel respect voor degenen die door zijn blijven lezen en niet uit weerzin zijn gaan modelbouwen of de hond uit zijn gaan laten.

Dus besluit ik maar wat anders te gaan doen. Naast modelbouw heb ik ook nog de keuze uit diverse andere interessegebieden die zich laten omvatten als hobby’s (er zijn gewoon te veel variabelen om uit te kiezen…..)
Zo kan ik bijvoorbeeld kiezen om een stukje te gaan fietsen (alhoewel de snelheid en ook de route bij mij te vaak aan variabelen onderhevig zijn), een boekje te lezen (weet je wel hoe veel variabele zinsconstructies er zijn????? Ik wil het in ieder geval niet weten), een film te kijken terwijl de keuze uit het aantal dvd’s ook al niet meer beperkt is tot twee Laurel en Hardy films.

Ik snak gewoon naar een berustende constante, en die zie ik nu ook alweer aankomen.
Twee vriendelijke mannen in witte pakken met een mooie mantel voor mij. Toch waren ze twee weken geleden op een ander tijdstip hier en dat terwijl tijd eigenlijk zoals al eerder geconcludeerd werd een constante behoord te zijn……………………


Robbie, Bert, Robert [/variabelmodus uit]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 15 jan, 2010 23:44 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 10 jun, 2005 12:46 pm
Berichten: 1585
Heel herkenbaar Bert. Heel herkenbaar Bert.
Ik heb weer van je literaire hoogstandje genoten.
Groeten,

Mark


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2010 0:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 17 sep, 2006 22:28 pm
Berichten: 1828
Woonplaats: Sittard
Hoi Bert,

weer een mooi variabel Verhaal in een constante column :wink:

Wat hadden wij gedaan als modelbouw niet bestond, of voordat modelbouw bestond zou ik graag eens weten..... ( Zo in de middeleeuwen etc)

Maar weer een verhaal uit de ziel van de modelbouwer.
Bedankt voor het leesgenot...

Groeten uit een (bijna) buurdorp met TWEE modelbouwwinkels :twisted:

Gr
Helge

_________________
"Klotzen, nicht Kleckern!"
Hans Guderian


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2010 9:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 15 nov, 2009 15:53 pm
Berichten: 2662
Woonplaats: Bladel (Noord Brabant)
Zo als elke keer weer leuk om te lezen :D

Als je er wat wiskundige formules op los zou laten, zou je dan genoeg hebben aan het alfabet :lol:

_________________
Eigen website: (hij is nu klaar)
http://generalcustomsinc.webklik.nl/page/home


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 jan, 2010 21:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2009 20:57 pm
Berichten: 935
Woonplaats: nijverdal
heerlijk leesvoer, weer een genot voor het oog

Uw dankbare fan,
Alex

_________________
Revell

bezig met
-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2010 10:25 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Terwijl ik geniet van een constante (want bijna altijd vrije) zondag dank ik jullie zeer voor de complimenten 8) . Fijn dat jullie mijn hersenspinseltjes weten te waarderen :wink: .

Groetjes Robert (afkomstig uit een dorpje zonder modelbouwwinkel :evil: )


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2010 10:30 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 26 feb, 2008 14:05 pm
Berichten: 138
Woonplaats: Born (Limburg)
Off-Topic:

Helge, en die liggen dan ook nog eens een praktische 100 meter van elkaar af ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2010 15:38 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
een érg leuk stukje tekst! :mrgreen:

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 jan, 2010 19:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 05 sep, 2009 11:40 am
Berichten: 452
Woonplaats: Gelderland
Hij is weer variabel geweldig :mrgreen:

_________________
Start : Porsche 911 Carrera 2 (groepsbouw)
Gevorderd: Porsche 911 Carrera 2 99% af
Koelkast :1966 Ford Mustang 2+2 hatchback
Afgerond : Chevy Nova SS '66 (groepsbouw)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 18 jan, 2010 9:43 am 
Offline
Moderator met vakantie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 aug, 2005 23:22 pm
Berichten: 4977
Woonplaats: Brunssum
Bedankt voor jullie constante enthousiasme LowRider en Prutser :mrgreen: .


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement