Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:23 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2010 18:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 okt, 2007 17:23 pm
Berichten: 248
Woonplaats: Roosendaal
Hierbij dan mijn inbreng voor deze groepsbouw. Het is de eerste groepsbouw voor mij en ik heb er veel zin in.

Tot op dit moment heb ik zitten twijfelen met welke kit ik zou meedoen. De Friendship van Revell of de DR1 van Roden. Ze hebben alle twee wel wat. Nou zag ik dat Vicarius ook een DR1 bouwt, maar dan die van Revell, en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de verschillen dus is het de DR1 geworden. Wie weet volgt later nog de F27, we hebben tenslotte toch een jaartje de tijd.

De boxart.
Afbeelding

Hij kan in 4 verschillende uitvoeringen worden gebouwd.
Afbeelding

Ik ben van plan om de uitvoering van Friedrich Kempf te maken. De bovenste uitvoering op deze foto.
Afbeelding

De gietramen.
Afbeelding

Afbeelding

En nog 3 kleine ramen.
Afbeelding

En natuurlijk een vel met decals.
Afbeelding

Tot zover voor nu. Ik ben ook nog met twee andere kitjes bezig dus ik heb nog niets eraan gedaan, maar ik wilde vast laten weten welke keus ik heb gemaakt.
Het zal wel druk worden met drie kitjes maar de werkzaamheden gaan iig van de week beginnen.

Groeten Jan.

_________________
Huidige projecten; groepsbouw 100 jaar Fokker
, Marlin sportfishingboat en Morris Cowley.


Laatst bijgewerkt door Jantje op ma 11 jan, 2010 0:54 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2010 19:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Die van Kempf is wel een een stoere ja. Het is een soort dialect Duits dat er op staat, wat me zelfs een beetje aan Venloos doet denken (Kennscht mi noch?).

Heb je al een beetje een manier bedacht om de "Streaking" te schilderen? Niet meest makkelijke aspect van deze Dr.1. Houd er ook rekening mee dat de decals van Roden erg slecht kunnen zijn. Misschien eventjes eentje proberen van een versie die je toch niet gaat doen. Er bestaan iig losse sets.

Succes ermee!

Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 10:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 okt, 2007 17:23 pm
Berichten: 248
Woonplaats: Roosendaal
T'is zeker een stoere. Heb deze uitvoering ook gekozen vanwege de uitdaging om de streaking te schilderen. Weet nog niet precies hoe ik het ga doen. Waarschijnlijk de kleurtjes nat in nat aanbrengen met een stugge waaierkwast of lyonsepenseel, maar het zal wel een kwestie van uitproberen worden.

En bedankt voor de tip over de decals, dat zal ik zeker zo doen.

Groeten Jan.

_________________
Huidige projecten; groepsbouw 100 jaar Fokker
, Marlin sportfishingboat en Morris Cowley.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2010 0:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 okt, 2007 17:23 pm
Berichten: 248
Woonplaats: Roosendaal
Zo, hier zijn de werkzaamheden inmiddels ook gestart en niet helemaal volgens plan.

Als eerste de motor in elkaar aan het zetten geweest. De cilinders, cilinderkoppen, stoterstangen en uitlaten (of zijn het inlaten) in elkaar gezet. Tot zover ging alles goed.
Afbeelding

Daarna wilde ik het onderdeel gaan monteren waarop de motor kan draaien,,,,,, sh... Afgebroken.
Afbeelding

Het ontbrekende deel was nergens meer te vinden, ook niet in de doos. Op de foto's die ik van de sprue,s heb genomen in de aanhef ontbreekt dit stukje ook al. Het was me toen alleen nog niet opgevallen. Misschien is het zo wel ingepakt bij Roden.

In ieder geval moest ik wel verder en dan ga je allerlei laatjes en bakjes afstruinen om iets te vinden wat kan dienen als vervanging. En dan kom je ineens zoiets tegen.
Afbeelding

Het spijkertje heeft precies de juiste diameter om te passen in het onderdeel wat moet draaien om de as. Dus met de proxon het spijkertje doorgeslepen en een gaatje geboord in het restant van het onderdeel.
Afbeelding

De boel vastgelijmd met wat ca-lijm.
Afbeelding

Op de motor gelijmd.
Afbeelding

En de rest van de onderdelen erop. Je ziet er niets meer van, het draait als een tierelier en het is nog stevig ook.
Afbeelding

De achterkant met wat meer kleur. Volgens Roden moest dit allemaal in het zilvergrijs. Nu weet ik niet veel van deze oude vliegtuigen maar ik hou toch wel van wat kleurnuances. Daarom volg ik vooral mijn fantasie.
Afbeelding
De uitlaten met een beetje roest behandeld waar het grijs nog net doorheen schemert.

En de voorkant.
Afbeelding

Inmiddels ben ik ook met de cockpit begonnen maar dat is weer een ander verhaal.

Groeten Jan.

_________________
Huidige projecten; groepsbouw 100 jaar Fokker
, Marlin sportfishingboat en Morris Cowley.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2010 1:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuke update, en ja, ik herken dat. Leuk opgelost.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2010 22:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Netjes opgelost met het missende onderdeel!
Wat betreft de motor heb je het niet helemaal bij het juiste eind, wat jij de uitlaten noemt zijn eigenlijk de inlaatbuizen. Als je op googled op Oberursel of Gnome rotary engine zie je dat de buizen van aluminium of koper zijn. Het uitlaatgas ging direct na de uitlaatklep de buitenlucht in, samen met een forse hoeveelheid smeerolie.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 jan, 2010 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Yep,

En ook handig om te weten is dat die lucht aangezogen werd vanaf de twee buisjes die je aan iedere zijkant van de romp ziet een paar centimeter achter de motorkap. Een grote fout die ik wel eens waarneem is dat modelbouwers hier roetsporen achter plaatsen. Da's natuurlijk zeer onrealistisch op een plek waar niets uit komt.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 jan, 2010 0:37 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 okt, 2007 17:23 pm
Berichten: 248
Woonplaats: Roosendaal
Dacht al dat ik er naast zat met mijn uitlaten. :oops:
Nu blijkt wel dat ik niet alleen geen klap weet van vissersboten (ander project) maar ook niet van WW1 vliegtuigen.
Bedankt iig voor de reacties, zo leer ik nog iets over dit soort kisten, wat ook leuk is. En het komt de bouwprestaties ten goede.

De inlaten zal ik qua kleur aanpassen aan het koper, anders is het allemaal erg grijs, maar dat had ik al ergens gezet. :)

Groeten Jan.

_________________
Huidige projecten; groepsbouw 100 jaar Fokker
, Marlin sportfishingboat en Morris Cowley.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2010 11:39 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 07 okt, 2007 17:23 pm
Berichten: 248
Woonplaats: Roosendaal
Zoals al eerder aangekondigd hebben de inlaten nu een iets ander kleurtje.
Afbeelding

De bougies zijn nu ook gekleurd en van een paar kwastharen heb ik een paar bougiekabels gemaakt en er achter geplakt. Het valt nauwelijks op, maar het hoort nu eenmaal zo vind ik.

Het stoeltje in elkaar gefrot.
Afbeelding
Hier was ik niet echt tevreden over. De kleuren voor het achterschot en de buizen vond ik niet alles.

Dus maar wat anders geprobeerd. De kleur van het achterschot wat meer houtkleur gemaakt en lichtgrijze buizen.
Afbeelding

De buitenkant van de stoel ook wat meer houtkleur gemaakt en de verf van het leer iets over de rand laten vallen geven dan dit resultaat.
Afbeelding

Vervolgens verder gegaan met het interieur. Eerst de zijkanten glad gemaakt.
Afbeelding

Daarna wat styreen geplakt om het houten frame te imiteren.
Afbeelding

En de boel in de kleur gezet.
Afbeelding

Om vervolgens het frame van de stoel toch weer een ander kleurtje te geven.
Afbeelding

Ik vond het zo veel beter lijken totdat ik erachter kwam dat ik waarschijnlijk mijn tweede blunder heb gemaakt. Op zoek naar wat meer referentiemateriaal zag ik dat een paar kitbouwers hun model gemaakt hebben met een zeiltje achter de stoel. In het referentie materiaal wat ik heb staat dit niet bescheven. Eerlijk gezegd vind ik het met het houtkleurtje er eigenlijk mooier uitzien, maar ik zit nu toch weer te twijfelen om dit aan te passen.

Vervolgens met de zijframes begonnen. Wat draadjes gespannen.
Afbeelding

De boel een kleurtje gegeven.
Afbeelding

Het lijkt net of de draden die gespannen zijn nauwelijks kleur hebben maar dat is gezichtsbedrog zoals je op de volgende foto kunt zien. Hier heb ik ze in de zijkanten gelegd, waarna de kleuren van de draden meteen veel beter opvallen.
Afbeelding

Tot zover deze update.

Groeten Jan.

_________________
Huidige projecten; groepsbouw 100 jaar Fokker
, Marlin sportfishingboat en Morris Cowley.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 24 jan, 2010 11:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Goed bezig!

Alleen moet ik die andere brouwers toch gelijk geven met hun doek-kleur achter de stoel. Overigens zijn ook de zijwanden van de romp, boven en onder je gescratchte driehoek niet bruin/hout, maar dit is de binnenkant van het doek -zou dus ook linnenkleur horen.
Ik heb een paar maanden geleden een Fokker E.V (met grofweg dezelfde romp constructie) gedaan en daar ook zelf het driehoekige houten frame gemaakt. Bij dit toestel zit er echter geen normaal aan de buitenkant geverfd linnen op, maar Lozenge-doek, dus vandaar dat ik dat daar ook aan de binnenkant gezet heb.
Afbeelding

Ik vind je hout-effect en de stoel erg geslaagd! Ga het het hout nog voorzien van een laagje Tamiya Clear Yellow of Oranje? :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement