Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 9:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2010 2:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
:twisted: :twisted:

Net een heel verhaal getypt, met allemaal foto's erbij, druk ik op de verkeerde knop en is alles weg. En aangezien het wel een half uur kost om alles weer opnieuw te typen enzo, heb ik nu zoiets van.... dan later maar.

Heel in het kort: Ik heb een model van Smer gekocht (6,95 om wat evenwicht te bieden aan de duurdere kits die hier de revue passeren) en wil een S-11 ombouwen tot S-12.

Later meer...

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op ma 30 jul, 2012 11:22 am, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2010 7:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
mooi verhaal :D

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2010 11:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Jammer TsjopperBob, het is mij ook wel eens gebeurd. Als ik een uitgebreid stuk heb ingevoerd, sla ik 'm sindsdien soms even op als Word-documentje.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2010 21:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 20 aug, 2009 20:57 pm
Berichten: 935
Woonplaats: nijverdal
tja jammer.

maar we verwachten hem nog wel he!


Alex

_________________
Revell

bezig met
-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 02 jan, 2010 23:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 0:04 am
Berichten: 2229
Woonplaats: Gooische matras!
Ik heb die kit ook nog ergens liggen. Ik lag echt helemaal dubbel toen ik zag hoe ze die opliggende klinknagels hadden nagebootst. Als je dat uitvergroot 1:1, dan heb je vuistdikke klinknagels waarmee ze de rails van de spoorweg vast zetten geloof ik :lol: 8) Opliggend detail is lang niet altijd een nadeel, maar in deze kit was het beslist niet mooi. Dus het zal me benieuwen wat je er van gaat maken!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 1:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Poging nr. 2

Normaal bouw ik helikopters, maar als inwoner van de Anthony Fokkerstraat heb ik een zwak voor Fokkertjes. Zodoende heb ik reeds gebouwd een D-VII, een Dr. I en een S-11, de E-17(zie foto).
Afbeelding

Die S-11 was ook een kit van Smer, 1:40 en al net zo'n drama als deze die ik net heb gekocht (30 december bij de LHS voor 6,95). Ik bouw in de trand van: maak iets van niets. Ik waag me niet aan hele dure kits (al zal dat wel veel lekkerder bouwen). Voorlopig kan ik nog putten uit zo'n 170 (goedkope) kitjes in de range van 1 tot zo'n 40 euro (wat ik voor een enkel doosje heb moeten neertellen omdat ik hem moest hebben). Maar we dwalen af.

Destijds dus de S-11 gemaakt, waar ik toch wel veel plezier aan heb beleefd (en daar gaat het toch om, of niet?). Ik heb me daarom wat meer verdiept in dit toestel. Het volgende boekje kwam op m'n pad en dat heb ik direct maar aangeschaft (wel wat gepingeld uiteraard).

Afbeelding

Naast de S-11 ontwierp heer Fokker ook de S-12. Hetzelfde toestel, echter uitgevoerd met een neuswiel in plaats van een staartwiel. Potentiële klanten hadden dan de keuze of ze een trainer met neus- of met staartwiel wilden. Taxiën, starten en landen is lastiger met een staartwiel dan met een neuswiel, daarom concentreerde hij zich ook op de S-11. Wie daarmee overweg kon, had geen problemen met een neuswieler. Maar het bleef maar bij één S-12 (de Brazilianen schaften de S-12 wel aan). Deze S-12, met registratie PH-NDC en c/n 6287 (zie foto)
Afbeelding
heeft nauwelijks gevlogen (1e vlucht was op 8 november 1948 door heer Gerben Sonderman (verongelukt in een S-14)). Voor de Parijse luchtvaartsalon kreeg hij de tijdelijke registratie E-41 en had een gele romp met aluminium vleugels. Daarna kreeg hij weer zijn overall aluminium kleur en werd begonnen met verkoop-demonstratievluchten. De firma Fairchild had ook interesse, en daar bleef het bij. In Amerika werd nauwelijks gevlogen. In 1953 kreeg het toestel afneembare gelijmde (houten) vleugels en werd de naam S-12.1 veranderd in S-12 X. Op 2 mei 1956 werd de 287e en laatste vlucht uitgevoerd waarna het toestel naar TU Delft ging voor testen. Op 9 maart 1977 werd het toestel overgedragen aan het Aviodome te Amsterdam (het huidige Aviodrome te Lelystad). Als ik het goed is staat het daar nu in opslag, wellicht zelfs in het museum.

Mocht iemand recente foto's hebben, ik hou me aanbevolen. Op Airliners.net staat één hele scherpe foto van de PH-NDC.

Tot zover wat geschiedenis.

Het model: Zoals al vermeld wordt de basis gebruikt van de 1:40 Smer. Hierbij de box-art.
Afbeelding

In 2 plastic zakjes zit het royaal gevormde plastic (met bijna net zoveel flash als te gebruiken plastic):
Afbeelding
Afbeelding

Decaltjes voor de E-17 en een Israëlische uitvoering:
Afbeelding
Er is zelfs een decal voor het instrumentenpaneel, maar ik denk dat ik deze keer met de hand wat ga fabrieken. Was niet zo gecharmeerd van de klokjes (als ik ze vergeleek dan met wat foto's).

Een dry-fit (gaat snel met 7 onderdelen) leert dat 1:40 redelijk in de buurt komt.
Afbeelding

Operation 'zap-a-gap':
Afbeelding

Wat maten (klopt nagenoeg):
Afbeelding

Passing van de vleugels is goed. Aansluiting met romp verdient aandacht. Aansluiting beide romphelften verdient aandacht. Bij mijn S-11 vond ik het landingsgestel te robuust, heb ik toen dunnen geschraapt. Nu zal ik het landingsgestel moeten scratchen. Neuswiel is van een Promoter (F-25), hoofdlandingsgestel is ook anders, zit verder naar achteren en de spoorbreedte is 76 breder dan de S-11. Cockpit verdient enige aandacht. Het enige wat erin zit is iets wat op een bankje moet lijken en een of andere wandelstok. Het bankje worden 2 buizenstoelen. De wandelstok wordt de stuurknuppel. Verder nog wat hendeltjes en wellicht wat andere tierelantijntjes. Het trimvlak op de staartvleugel zit aan de verkeerde kant en moet dus veranderd worden. Nu leek het me wel leuk om alle flappen en kleppen los te snijden/zagen, waardoor het wat leuker lijkt. Gaten voor roosters en koeling aan de voorzijde ontbreken.

Genoeg te doen dus.

Alvast enkele vragen:
1) heeft iemand foto's en mag ik die krijgen om te gebruiken?
2) wat voor kleur heeft de binnenkant van de remklep?
3) heeft iemand detailfoto's van het landingsgestel? Het neuswiel is dus gelijk aan de F-25 Promotor.
4) alle overige tips en opmerkingen zijn welkom.

René

Verder leek

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 2:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 26 jul, 2005 15:40 pm
Berichten: 2860
Woonplaats: Zoetermeer
Citaat:
1) heeft iemand foto's en mag ik die krijgen om te gebruiken?

Niet van de S12, wel zat van de S11. Die is natuurlijk vrijwel gelijk.
Citaat:
2) wat voor kleur heeft de binnenkant van de remklep?

Alu
Citaat:
3) heeft iemand detailfoto's van het landingsgestel? Het neuswiel is dus gelijk aan de F-25 Promotor.
In het Aviodrome zijn ze met de restauratie van deze S12 bezig. Op de site: http://www.aviodrome.nl/themapark/expositie/collectie-overzicht/F-L.asp zie je een mooi plaatje waarop het landingsgestel goed zichtbaar is.
Citaat:
4) alle overige tips en opmerkingen zijn welkom.

De hoofdwielpoten staan verder naar achteren en rechtop; dat is alvast een groot verschil. Verder het frame in de cockpit niet vergeten en je moet de uitlaat even nakijken of die klopt.
Al met al lijkt een bezoekje aan Lelystad me geen overbodige luxe als je dit ding vrij serieus wilt gaan bouwen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 3:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Leuk project!

Dit heb ik eventueel wel;

Afbeelding

(stuur even een Pbtje indien je de full-size foto wilt.)

Het gehele L/G lijkt trouwnes identiek aan de F-25, alleen dan een vaste variant ervan.

Tipje om even op te letten; er zijn 2 typen propellers gebruikt. Een fixed pitch (zoals op de tekening) en een verstel propeller (zoals momenteel op de -NDC gemonteerd.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
misschien heb je hier nog wat aan.
Om de Connie naar buiten te kunnen trekken kwam deze ook naar buiten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Laatst bijgewerkt door Joe Silent op zo 03 jan, 2010 22:02 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 03 jan, 2010 16:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
@ErikTZM:
Heb zelf dus ook niet zo veel foto's van de S-12. Ben al wel een paar keer in het museum geweest, maar heb deze niet op de gevoelige plaat. Mocht je (detail) foto's van de S-11 met mij willen delen, dan hou ik me aanbevolen. Pb me maar even, we hebben eerder foto's uitgewisseld. Dat foto'tje op de site van het Aviodrome was me bekend en heb ik. Op een foto van Joe Silent zie je dat de binnenkant inderdaad aluminium-kleurig is. Met het frame in de cockpit, bedoel je daar de rolbeugel mee of de steun van het motorschot naar de hijshaak aan het dak. Van andere frame's weet ik het niet. Uitlaat lijkt op aan twee kanten korte stompjes, in plaats van één kort stompje en één geknikt met een soort van koeltoeter zoals op de S-11. Het project mag een jaar duren, dus wellicht dat ik met mooi weer (weer) eens naar Lelystad ga, wellicht in combinatie met één of andere actie. Het is de bedoeling om van zo'n goedkoop kitje om er wat leuks van te maken, niet een natuurgetrouwe kopie.

@Biggles:
Je hebt pb. Van het landingsgestel van de Promotor heb ik ook geen foto's, dus mocht je die hebben :wink: :wink: . Voor wat betreft de propellor, dat bekijk ik nog wel even. Bij het model is een spinner geleverd, maar die wilde ik er deze keer in ieder geval maar niet opzetten. Die had ik al wel op mijn S-11, maar achteraf wilde ik die er liever niet ophebben. Nu dus in de herkansing.

@Joe Silent:
Thx, dat zijn mooie foto's. Daar kan ik wel wat mee. Goed te zien dat de binnenkant van de remklep aluminumkleurig is. Neuswiel is goed zichtbaar. 'Tankdop' is mooi rood, verder zit er nog wat roods op de voorzijde van de vleugel, vlak voor de tankdop, wat is dat?

Zal wel even moeten onderzoeken of er ook extra gewicht voorin moet. Er is ruimte genoeg om wat (blad)lood aan te brengen, dus dat lijkt me geen probleem. Moet het landingsgestel wel het gewicht op kunnen nemen.

Op dit moment ben ik nog druk bezig om mijn Chinook van het Desert Storm project af te ronden. Pas als dat klaar is, ga ik aan de slag met mijn S-12. Maar uiteraard hou ik mij aanbevolen voor meer info en aanwijzingen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 99 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement