Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 4:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Beetje raar!!!
BerichtGeplaatst: do 07 apr, 2005 20:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 07 apr, 2005 19:55 pm
Berichten: 1
Woonplaats: Leersum
Beste bouwers,

Ik ben vorige winter begonnen met de Feuerlöschboot Düsseldorf van Robbe nr 1100.
Toen ik de doos in huis had. Ging ik met verdiepen in het uiterlijk van de boot. Ik maak deze boot trouwens samen met mijn schoonvader. Hij is meer van de techniek en ik van de uitstraling.

We zijn met z'n tweeen naar Düsseldorf gereden om de boot in het echt te zien. En gelukkig heeft de boot een eigen site. Daarop kun je zien hoe hij er nu uit ziet. Wij hebben er voor gekozen om de boot te maken zoals hij was in 1963, zonder de 17 meter extra lengte die er later is tussen gezet. Jammer genoeg is er maar een duidelijke foto van die tijd.

Nu heb ik een ding waar ik me gigantisch over verbaas. Namelijk de echte boot heeft 5 ramen aan de voorzijde. En de modelbouw versie heeft er maar 3. Dit vind ik echt een min puntje van robbe.

Dat ik zelf wat details moet verzinnen en dingen zelf moet knutselen om hem meer op de echte te laten lijken, oke. Maar 2 ramen erbij verzinnen kan ik niet.

Nu zie ik wel dat "ervaren"' bouwers er wel 5 ramen in hebben. Misschien hebben we een tekening laten maken, of een nieuw dekhuis laten gieten. Ik weet het niet. Ik blijf het raar vinden van robbe.

Bedankt voor het luisteren, en bedankt voor zommige tips die ik hier heb gevonden. Over het uitzetten van je waterlijn bv.

Bouwse en tot ziens


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 apr, 2005 20:34 pm 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 30 sep, 2004 17:43 pm
Berichten: 5913
Woonplaats: Oost Vlaanderen
Hoi blusboot,

De Düsseldorf is pracht van een blusboot. Ik heb al verschillende modellen in aktie gezien; het ene al mooier dan het andere.

Wat die ramen betreft zou ik het volgende doen:

Ik zou het vlak waar de drie ramen zich in bevinden er helemaal uitsnijden. Dan met styrene een nieuwe voorkant met 5 ramen maken.
Het geheel mooi aan elkaar lijmen en afwerken met plamuur.
Mooi egaal schuren, spuiten en klaar is kees.

Je kan ook eens je licht opsteken op het Modelbouwforum.
De Düsseldorf van Robbe is een rc-model en daar zijn nog mensen die deze boot hebben gebouwd of aan het bouwen zijn en misschien dat zij je meer van dienst kunnen zijn.

Droop

_________________
Usus magister est optimus


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 10 mei, 2005 23:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 19:50 pm
Berichten: 1358
Woonplaats: Zaandam
Vergeef me het late antwoord, maar ik heb even in mijn geheugen gegraven en met vaders (oud brandweerman en schepenbouwer) overlegd.

Ergens in onze grijze massa kwamen tot een verklaring ooit gegeven door een vertegenwoordiger van Robbe:

Deze blusboot, welke door Robbe van tekening is overgenomen, was orgineel met drie ramen bedacht, echter werd er tijdens de bouw van het (echte) schip geconstateerd dat drie ramen erg weinig was in verband met het zicht, en is er toen besloten om er 5 van te maken, dit staat echter nergens in de tekeningen vermeld, de orginele tekeningen zijn naar Robbe gegaan, en die hebben daar een schaalmodel van gemaakt.

Slordig? tsja misschien wel, maar van wie?? :wink:

Ook kleeft er nog ergens een verhaal dat er een blusboot na oplevering is verlengd, maar nou weet ik niet meer of dat de Dusseldorf was of de blusboot van Brandweer Zaanstad :?

_________________
Altijd lichte chaos is ook een vorm van structuur


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement