Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 11 nov, 2009 17:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
Citaat:
In de laatste druk staat een 'nawoord' van Hoving waarin hij schrijft dat "zijn [Dik's] boek is nog altijd een mijlpaal in de vaderlandse modelbouwliteratuur". verder schrijft hij: Het boek is methodisch, beslissingen zijn verdedigbaar, en het totale beeld is er een van een goede consistentie. Maar, je kunt/mag het niet beschouwen als het 'definitieve boek'. Het is zeker noodzakelijk om de nieuwere inzichten zoals verkregen bij de diverse replica's in ogenschouw te nemen.
(het lijnenplan van ZP in Lelystad staat in verkleinde vorm ook in deze appendix)

Ik ben even gaan kijken maar zie dat mijn uitgave van 2dec 2007 is - vierde druk- maar ik heb geen nawoord van Hoving erbij.
je ziet maar. hoe meoilijk het is om al te dioep in de materie op te gaan. niemand heeft dezelfde informatie.

PS in het boek van de Prins willem van Ketting dat ik heb staat wel dat er poorten werden bijgemaakt maar dan weer niet dat er verbouwingen waren aan de bak.

Ik denk dat we dergelijke discuties wel niet te ver moeten gaan voeren op dit forum. We zijn geen historisy noch archeologen en we moeten onze leerstoel heuu .. inkomsten, niet gaan verdedigen. we zijn modelbouweres met een iets meer belangstelling in hoe het vroeger was. Het is zoals iemand hier ergens in de een of ander topic melde, dat we over die punten nog 50 jaar kunnen discuteren, maar ondertussen hebben we geen model gebrouwd.
laten we aub niet te ver afwijken en ons storten in theorie. maar aan praktische hulp bij het bouwen van een model.

Tenslotte bouwt iedereen een model ... zoals hij het graag ziet.... en of dat nu echt historisch verantwoord is ...... Je kan dat toch niet waarmaken als de geschreven bronnen zo zeldzaam zijn en elkaar dan nog tegenspreken of verschillen.
Of er nu een vleuge Engelse of Franse bouwwijze insluipt in een Hollands model? ik trek het me niet aan.

PS toch zou ik graag ook eens de mening over hetboek de 7P van jacob lezen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 nov, 2009 0:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Citaat:
De mening van Beagle en Jakob kennen wij al een beetje


:?: Knap...kan me niet heugen ooit een mening over het boek te hebben gegeven(wel over G.C.Dik)

Citaat:
PS toch zou ik graag ook eens de mening over hetboek de 7P van jacob lezen.


Beagle,je blijft me verbazen,ik had tot nu toe niet de indruk dat mijn inbreng ook maar iets werd gewaardeerd!?
Recente ontwikkelingen op dit forum hebben mij doen inzien dat ik de afwijkende factor ben en het beter is dat ik mij op de vlakte houdt.
Komt nog bij dat ik nog steeds niet-bouwer ben(en daar zal tot mijn grote spijt voorlopig geen verandering in komen)wat inmiddels een maatstaf is om hier te mogen reageren en reden temeer om mij voorlopig rustig te houden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 nov, 2009 0:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jul, 2009 19:56 pm
Berichten: 582
Woonplaats: vosselaar
[/quote] ik had tot nu toe niet de indruk dat mijn inbreng ook maar iets werd gewaardeerd!?
Recente ontwikkelingen op dit forum hebben mij doen inzien dat ik de afwijkende factor ben en het beter is dat ik mij op de vlakte houdt.
Komt nog bij dat ik nog steeds niet-bouwer ben(en daar zal tot mijn grote spijt voorlopig geen verandering in komen)wat inmiddels een maatstaf is om hier te mogen reageren en reden temeer om mij voorlopig rustig te houden.[/quote]

:evil: jakob dat meent ge nu tog zelv niet :? het gaat tog niet om de hoeveelheid post je hier op het forum zet. kom gewoon voor je mening uit en krop tog alles niet op :wink: is dit een geschreven regel ? want anders moet ik ook mijn mond gaan houden . en dat is mooilijk voor mij :lol: dus wil ik je mening nu ook wel eens horen :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 nov, 2009 0:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Amazone,via pb ben ik er fijntjes op gewezen eerst eens een eigen topic te open i.p.v. zo hoog van de toren te blazen.Ook Ptér heeft al eens iemand tot de orde geroepen met woorden van gelijke strekking, en ik moet zeggen: terecht...

voorlopig zal ik dus over jullie schouder meekijken om van jullie te leren,dat zou stukken leerzamer zijn als jij nou eindelijk eens een topic hier opent!! :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 nov, 2009 10:20 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 13 jul, 2009 19:56 pm
Berichten: 582
Woonplaats: vosselaar
8) doe ik :wink: en als je tussen de regels leest kan je dat ook lezen.
. maar je kan je gedacht over een boek tog wel zeggen hoop ik :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 nov, 2009 19:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 24 okt, 2007 20:22 pm
Berichten: 453
Ik wil Amateur Jan en Beagle bedanken voor het uitgebreide antwoord op mijn vraag, Ik kan weer een boek op mijn verlanglijstje zetten :D

_________________
Groeten Henk


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 16 nov, 2009 18:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
ha henk

als je wil kan ik je nog wel verblijden met een 30 tal titels hoor. kwestie dat je nog een paar jaar voort kan met je verlanglijstje op Sinrt-Niklaas en met de Kerst en op de verjaardagen..
je even waterachtig maken ?????
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dan ben ik ongeveer al 1/2 weg. De ander helft behelst :
- De 7 prov en de Prins willem..
- De volledige reeks (144 titels) van Model-ship-wright van '72 t/= '08
- Maritieme encyclopedie , serie van Time -life over maritieme geschiedenis;.
- Verschillende ander werken o.a. oude schoolboeken over scheepsbouw enz.



Neen; alle gekheid op een stokje.....
Vandaag was hier de postbodevan TNT met een boek van Hoving -- Witsen opengestelt.
Wel heb nu na het doorbladeren van dat boek spijt dat ik ooit de originele Witsen in dat oud nederlands heb gekocht. Het modern nerdelangs leest toch verd* iets vlotter. Als je kijk wat "Ab" met een paar oud-nederlandse zinnen ons weet te vertelllen.

Alleen vrees ik dat ik zoals met al de rest van de boeken hier in de boekenkast is. Ik dat nooit ga uitlezen en het dus weer gaan gebruiken voor naslag/ opzoek boek voor een bepaald item. zonderooit het geheel begrepen te hebben.


Laatst bijgewerkt door Beagle op di 17 nov, 2009 21:10 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 nov, 2009 10:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 17 aug, 2009 10:23 am
Berichten: 121
kwijl, kwijl, kwijl.....

Dat krijgt de goedheiligman nooit betaald :)

Jan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 nov, 2009 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 08 maart, 2005 14:24 pm
Berichten: 2847
Woonplaats: Belgie
@ Amateur : k heb er wel 30 jaar over gedaan hoor om dat te verzamelen.

Er zijn nog heel veel ander boeken hoor. maar ik denk dat ik nu zo'n beetje ga stoppen met aanschaffen. In heel veel boeken komt telkens weer dezelfde teksten - uitleg voor en heb je maar een aantal blz waar werkelijk verschillende informatie staat. En soms spreken de schrijvers elkaar ook weer tegen en vertellen iets anders. Meestal gat dat dan over de interpretaie, zoals ik het noem, van historische feiten en of gegevens. Enkel het Boek van Winters zit nog ergens in de pipe-line bij de post.

Het probleem is nu dat er te veel boeken zijn die je moet raadplegen als je hier al eens een vraag krijgt en je op de duur alles doorheen haalt. zeker als je zo uit het hoofd een posting doet op het forum.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 nov, 2009 14:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Jakob schreef:
Amazone,via pb ben ik er fijntjes op gewezen eerst eens een eigen topic te open i.p.v. zo hoog van de toren te blazen.Ook Ptér heeft al eens iemand tot de orde geroepen met woorden van gelijke strekking, en ik moet zeggen: terecht...

voorlopig zal ik dus over jullie schouder meekijken om van jullie te leren,dat zou stukken leerzamer zijn als jij nou eindelijk eens een topic hier opent!! :wink:


Oei...ben ik te streng? :roll:

Zonder gekheid, Jacob het staat vrij om hier te posten en te discussieren echter houdt rekening met het feit dat men discussies gaat afwegen ten opzichte van de projecten die een persoon bouwt.

Ik zal voor iedereen even een algemene toelichting geven, aangezien ik vind dat het voor wat opheldering zorgt. :)

Een voorbeeld te noemen, we hebben wel eens een aantal mensen gehad hier op het forum welke op het scherpst van de snede discussieerden en over ieder feitje vielen in bouwverslagen. (dit hoort zus en dat hoort zo) Uiteindelijk begonnen zij aan een project en kreeg men koekje van eigen deeg. Iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat dit niet zo goed viel en die mensen zijn ook verdwenen van dit forum. Dit wil ik graag voorkomen, want hier schiet niemand iets mee op.... :roll:

Kortom, zodoende roep ik nu al een tijdje....vrees niet om uw kunsten te vertonen en discussieer vervolgens naar harte lust over je eigen project en die van anderen maar probeer iedereen te respecteren. :wink:
We zijn niet allemaal ervaren, experts of geweldenaars maar we proberen met onze inzet (bloed, zweet en tranen) het maximale uit ons project te halen en heeft soms ook nog eens een emotionele lading.

Zo was het een tijdje geleden ook en de sfeer hier was super!!! Iedereen hielp elkaar en men zorgde echt voor een enorme boost aan kennis bij de scheepsbouwers. Vervolgens zag je mensen experimenteren en zag je ze groeien in hun kwaliteiten en projecten. Zoiets is gewoon supergaaf en geeft een enorme kick dat wij hier elkaar kunnen helpen om beter te worden in je hobby!

Want heren en dames......jullie maken het forum tot wat het is! :wink:

Naja...genoeg gepredikt lijkt me...back on topic! :lol:
Humor en zelfspot is natuurlijk toegestaan! :lol: :wink:

gr.
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement