Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:22 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuw in dit wereldje
BerichtGeplaatst: wo 15 jul, 2009 0:31 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 15 jul, 2009 0:02 am
Berichten: 7
Woonplaats: Rotjeknor
Hoi allemaal,

Ik ben Wilma, 32 jaar en altijd al het type geweest dat liever met auto's speelde dan Barbies of dat soort rotzooi. Toen ik nog een klein Wilmaatje was kreeg in van mijn vader een Märklin modelspoorbaan, die ik langzaamaan uitgebouwd heb. De laatste twee jaar staat hij weer, maar ja, uitgebouwd hè... Ik moet alleen nog de niet-gebouwen scenery doen.

Wie weet hoeveel huisjes ik geplakt heb, van plastic natuurlijk. Als beginner even op het veilige plastic gebleven en een Airfix Cutty Sark aangeschaft. Die is nu bijna klaar. Persoonlijk maakte ik me het meest zorgen over het schilderen, dat hoeft bij Faller/ Vollmer huisjes niet.

Hout spreekt me echter meer aan. Plastic is zo gruwelijk fragiel. En lelijk. Ik ben nu aan de masten en ra's bezig en ik zie ze voor mijn geestesoog al *breek* zeggen. Hout is stevig, en met wat creativiteit vervangbaar mocht je ooit een ongelukje hebben. En vooral, de schalen van houtbouw spreken me wat meer aan. Begrijp me goed, ik kan priegelen op de vierkante millimeter, maar met de kleine schalen van plastic... breekbaar en priegelen = niet ok.
Dus ik wil naar hout overstappen, met wat real life voorbeeld (de Delft ligt practisch om de hoek) moet dat ook voor een pittig dametje als ik mogelijk zijn!

Ik ben het type zo veel mogelijk masten met zo veel mogelijk dwarszeilen, gelukkig is daar veel keuze in heb ik gezien! Echter... daar maar niet aan beginnen als newbie. *knoopt in oren*
Ook het type full-color. Ja, houtkleur is mooi op schepen als de Delft, maar mijn persoonlijke smaak is dat bijvoorbeeld de Cutty Sark dan ook koper, zwart, wit e.d. moet zijn. Een voordeel daarbij, heb ik begrepen, is dat je dan eventuele onvolkomenheden kan verhullen met plamuren, schuren, gronden, schuren, lakken. Daar kwam zomaar het rijtje "hoe verf ik een deur" voorbij. :P

Ik had ook al begrepen dat de beplanking, en dan vooral het verjongen, en het touwwerk de grootste problemen zijn. Het touwwerk moet ik bij mijn plasticen Cutty Sark ook doen, dus daar krijg ik vandaag of morgen al wat oefening in.

Ik had 2 kits gezien die ik wel aardig vond, allebei van Artesiana Latina welke volgens recenties hier goede kits voor beginners hebben.

De Virginia http://www.sjaakshobbyshop.nl/index.php?main_page=popup_image&pID=25
En de Scottish Maid http://www.sjaakshobbyshop.nl/index.php?main_page=popup_image&pID=3639

Dwarszeil hè, die Scottish Maid. Daar valt dan dus gelijk mijn oog op. Ook maar eentje, dus misschien een goede leer-gelegenheid?

Zo op het oog loopt de romp van de Virginia wat ronder aan de boeg, wat misschien makkelijker is in vergelijking met de "bocht de andere kant op" die de planken doen bij de Scottish Maid. Zeg maar vanuit het bolle van de buik van het schip en dan buigen naar de andere kant vlakbij de boeg. Aan de andere kant, de achterkant van beide schepen gaan óók van bol naar gespitst.

Dus... Virginia of Scottish Maid? Of een andere suggestie?

Voor een vrouw ben ik best handig, al zeg ik het zelf, en altijd kan ik altijd hulp in roepen van de meester klusser in dit huis, die ook een technische opleiding heeft. En jullie natuurlijk!

Dus nogmaals hoi hoi, of moet ik zeggen ahoy?
:wink:

_________________
Newbie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 jul, 2009 9:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 15:11 pm
Berichten: 3438
Hoi Wilma, welkom hier op het forum en tevens hier bij een zooitje ongeregelde zeeschuimers. :lol:

Het komt niet vaak voor dat een vrouw zich gaat bezighouden met over het algemeen een "mannenhobby", wil dat niet zeggen dat ze er niet goed in zijn. :wink:
Ik ken zelfs meerdere vrouwen die op zeer hoog niveau schepen bouwt met een kwaliteit waar je "u" tegen zegt. :)

Kortom, wees van harte welkom hier en je zult zien dat het best gezellig is en je met vragen vaak veel antwoorden kan verwachten. :wink:

Betreffende je beginnersscheepje. Beide scheepjes zijn prima startersscheepjes om met hout te beginnen. De reden hiervoor is natuurlijk de moeilijkheidsgraad maar ook de grootte van het model. Hoe groter het model, des te meer uren je erin moet steken en dat vergt nogal wat van een bouwer. Zeker als het hier en daar wat tegen zit.
Met een kleiner scheepje is dat stukken minder aanwezig en kom je sneller tot resultaat wat weer een opsteker zal geven voor de afronding of een volgend model.

Ikzelf ben begonnen met de Albatros van het merk Constructo. Vanwege de zeer lage prijs en toch een mooi scheepje om te zien was ik meteen verkocht.

Albatros
http://www.sjaakshobbyshop.nl/index.php ... ts_id=2382

Van dit scheepje zijn ook meerdere bouwverslagen te vinden op het forum. Deze kun je dan eventueel gebruiken als leiddraad. :wink:

groeten,
Peter

_________________
Huidige bouw - Cazador Jabeque 1750 - OcCre


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 jul, 2009 12:30 pm 
Offline
Ferrari Master
Ferrari Master
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 jan, 2008 23:21 pm
Berichten: 3026
Woonplaats: Leiden
Wilma,

Welkom! Ik was laatst bij Sjaak in de winkel: hij heeft erg veel schepen afgeprijsd dus misschien loont een bezoekje aan Leiden. :D

_________________
Groet Ton

Promocom Ferrari 126C2 1:8= in ruste op de werkbank
MG Models Ferrari TR250 1958 1:12 = in de ijskast
Pocher/Autograph Ferrari F40 1:8 = klaar
Triumph TR 6 verbouw=op de werkbank


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 jul, 2009 15:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 15 jul, 2009 0:02 am
Berichten: 7
Woonplaats: Rotjeknor
De Albatros is inderdaad érrug mooi.

Wat ik gezien heb van de Virginia bijvoorbeeld is dan wel weer handig misschien voor een beginner: dubbele beplanking.

De Albatros vind ik dan wel weer mooier.

Grrr, lastig lastig. Ga ik voor zekerheid, of voor wat moeilijker is maar ik mooier vind. :roll: Daar ga ik eens even diep over nadenken.

_________________
Newbie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 jul, 2009 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
Aah je woont ook nog dichtbij de delft hehe, ook een beetje binding mee?

Van harte welkom op dit forum, een leerzaam tijdverdrijf wanneer je even niet verder komt tijdens je bouwwerkzaamheden!

Ik gaat mee in ptérs reactie over de albatros. Je komt uit Rotjeknor, welnu, de albatros is te verkrijgen bij Meijer en Blessing, wellicht ben je daarmee bekent. Ik geloof dat deze kit op dit moment 50 euro was. Heb em daar tevens ook gekocht toendertijd.

Succes en hoop wat terug te zien van een brouwverslag ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 16 jul, 2009 17:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 15 jul, 2009 0:02 am
Berichten: 7
Woonplaats: Rotjeknor
Meijer en Blessing is al 25 jaar mijn treinen (en toebehoren) leverancier. Overigens zit van Nieuwenhoven/huizen? ook dichtbij, dus ik verkeer in een luxe postitie.

Ik denk dat ik inderdaad maar voor de Albatros ga, dat lijkt me de meeste mogelijkheden hebben voor oefenen voor grote(re) projecten.

En wat betreft binding met de Delft, ik rij er regelmatig langs en ik ben nieuwsgierig, maar ik ga pas kijken als het echt op een schip begint te lijken. En dan te bedenken dat ze er vroeger een paar maanden tot een jaar over deden. Wat zijn wij dan tegenwoordig dom met al onze techniek. :wink:

Overigens merk ik wel een rode draad op wat betreft schepen, mijn vader heeft me toen ik klein was maar voor 2 dingen uit mijn bed gehaald: de vulkaanuitbarsting van Mount St. Helens en de vondst van de Titanic. Ik was dus al onder de indruk daarvan lang vóór de film.
Verder bij mijn afstudeerproject over de geschiedenis van Amerika kwam de Mayflower natuurlijk voorbij, de Niagara http://www.brigniagara.org/ (errug mooi schip) en de Constitution die de Guerriere versloeg. Toen ik naar Londen ging wilde ik per se naar de Cutty Sark, alleen ging dat niet door. 1 week in Londen is te kort voor al die musea.

Hoezo rode draad. Soms komt alles samen en zie je het pas achteraf.

_________________
Newbie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 jul, 2009 0:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 13 jan, 2007 22:18 pm
Berichten: 295
Woonplaats: Tiel
Wilma schreef:
Toen ik naar Londen ging wilde ik per se naar de Cutty Sark, alleen ging dat niet door. 1 week in Londen is te kort voor al die musea.


Je gaat er nu nog meer spijt van krijgen als ik je het teleurstellend nieuws gaat vertellen dat de Echte Cutty Shark, vorig jaar is afgebrandt :( . Wanneer weet ik niet precies maar daar kunnen de anderen vast meer over vertellen ;)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 jul, 2009 19:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 15 jul, 2009 0:02 am
Berichten: 7
Woonplaats: Rotjeknor
Ja, weet ik. Maar volgens mij valt het nog mee, met al die opgeslagen delen. Bovendien heeft dat schip een bekende naam en functie, dus ik denk dat dat uiteindelijk wel goed komt, al is het met moderne vervanging van bepaalde dingen. Het zal de Cutty Sark beter "vergaan" dan met een onbekend oud ding wat in een godvergeten oord ergens ligt te verrotten.

Er zijn wel meer dingen waar ik spijt van heb. Ik kon bij de Dangerous tour gratis naar Michael Jackson. Ik werd om 18.30 gebeld of ik om 19.00 uur opgehaald kon worden. Dat viel me net wat te koud op mijn dak en toen heb ik nee gezegd.

Ik hou er vertrouwen in dat het met de Cutty Sark over een aantal jaren beter gaat dan mijn mogelijkheden Michael Jackson nog een keer live te zien. :wink:

Enne, ik schaf de Albatros pas aan als mijn plastieken Cutty Sark af is. Anders ken ik mezelf en ga ik nieuwsgierig al beginnen met de Albatros en komt de Sark nooit af. :P

_________________
Newbie


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 jul, 2009 21:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 26 dec, 2008 14:12 pm
Berichten: 244
Woonplaats: Sneek
Waarom waag je niet de sprong in het diepe en bouw de houten uitvoering van vrouw Sark?
De romp op zich is vrij recht toe, recht aan, ook voor een beginner.
De tuigage is de echte uitdaging.
Ben zelf onder andere bezig met CS van Billing Boats, vandaar.

_________________
Houdt zich tegenwoordig maar wat op de achtergrond.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 18 jul, 2009 7:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 04 sep, 2007 18:12 pm
Berichten: 358
Woonplaats: Middelburg
Wat hoor ik daar...? Virginia?? 8) :lol:

Ook van mij een warm welkom hier bij het natte gedeelte van het forum. Ik zie dat je je keuze weloverwogen neemt en ik twijfel er niet aan dat je een leuke kit kunt vinden om een leuke start te maken in hout.

Er zijn van de Albatros van Ptèr en mijn Virginia een bouwverslag hier te vinden als je de zoekfunctie even gebruikt dus je hebt al meer referentiemateriaal dan enkel de bouwbeschrijving :wink:
Heb je ook al de "Independence" van AL overwogen? Deze heeft ook een dwarszeil, is groter dan de beide hiervoor genoemde schepen maar verder niet zo moeilijk te bouwen :)

Suc6 ermee!

_________________
______________________


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement