Hallo vrienden!
Afgelopen zaterdag heb ik weer een bezoekje gebracht aan de werf om eens te zien wat daar voor nieuwe interessante ontwikkelingen hebben plaatsgevonden sinds mijn laatste bezoek.
Heel veel veranderingen zijn er natuurlijk niet doordat de bouw gestaag vorderd! Natuurlijk heb ik nog wat foto'tjes gemaakt voor de kijkertjes thuis!
Opmerkelijk is dat er een loopbrug dwars door het schip is gemaakt waardoor je als bezoeker echt even in de "korf" kunt staan.
Dat bruine stipje ergens in het midden van de loopbrug ben ik. Aangezien dat niet zo heel boeiend is en het uiteindelijk om het schip gaat, heb ik voor deze foto gekozen, heb er namelijk wat meer!
Mijn vriendin bleef foto's maken...
Ook is op bovenstaande foto goed zichtbaar met onder welke hoeken, (zowel in lengte als hoogte) de berghouten / barckhouten buigen om de boeg.
Op de volgende foto, genomen vanaf de loopbrug in het schip, zijn de berghouten om de boeg goed te zien. De rechter op de foto is nog niet definitief geplaatst. Als je goed kijkt kun je dit ook zien. Bij de scheg sluit de plank niet goed aan en ook bij de verbinding rechts zit de plank nog uit z'n lijn.
Van de berghouten lopen we even door tot aan het galjoen.
De bovenste uitlegger is nu ook volledig geplaatst. Nu is de galjoensleeuw volledig ingesloten tussen de twee uitleggers. Let ook op de mooie versiering aan het uiteinde van de uitlegger!
Vanaf de galjoensleeuw vervolg ik mijn route naar de onderkant van het schip. Het was nu mogelijk om helemaal onder de spanten door te kruipen waardoor ik op mijn gemak even de zandstrook kon bekijken. De zandstrook is de plank welke deels in de kiel valt en z'n volle breedte houdt over de hele lengte van het schip. Deze plank is ook breder dan de overige huidplanken al begint de huidplank erboven met een nagenoeg gelijke breedte, echter wordt steeds smaller richting de boeg. Het smaller maken van een dergelijke huidgang noemt men "verjongen".
Op onderstaande foto is goed te zien hoe de zandstrook deels in de kiel geplaatst wordt.
Dat was het weer betreft de voortgang van de bouw van het linieschip 7-provinciën. Ik heb ook nog wat foto's van de Batavia genomen aangezien ze deze nu aan het restaureren zijn. Dit is voor later, deze foto's moeten nog geresized worden.
Tot later!
Peter