Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:48 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 14 sep, 2008 16:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ik had dus vandaag bedacht om het light gull grey vandaag te gaan spuiten, maar 't zat niet helemaal mee...

Er zat op de achterromp wat overspray, ik denk, dat werk ik later wel even weg. De onderkant van de romp zat nog ingepakt maar moest alle rode vlakken afplakken onder en boven -moest er weer wat af en toen zag ik dat er ook nog meer overspray op de romp zat aan de onderkant... grrr.

Dus toch alle tape er maar weer afgehaald en dat zag er zo uit:

Afbeelding

Dus maar weer ff ontvet en toch maar weer bijwerken want dit is ook geen gezicht. Wel voorzichtig omdat anders m'n pre-shading weer verdwijnt! Het is aardig gelukt, maar ik kan het op één of andere manier niet vinden met die Tamiya verf. Dit heb ik met Humbrol wit bijgewerkt, ik kan daar gewoon fijner mee werken, dus maar geen risico genomen, ondanks dat ik wel van de enamels af wil uiteindelijk.

Het resultaat is nu zo geworden:
Afbeelding
en van dichtbij:
Afbeelding

Ik vind het eerlijk gezegd toch net ff iets mooier als het was, de pre-shading was nog wel wat nadrukkelijk (hoewel niet storend) aanwezig.

Verder alle rode vlakken en de controlevlakken afgeplakt. Toen schoot het me te binnen, dat de decals miscshien wel eens voor de Hobbycraft of Hasegawa kit geschaald zouden kunnen zijn en dat bleek het geval en ze zijn helaas te klein. Dat wordt dus de staart en straks anti-glare afplakken.

De staart moet gedeeltelijk wit blijven dus die alvast maar gedaan, zijn we daar alvast vanaf:
Afbeelding
Wat een klus... Maar ik denk dat het er straks wel strak uit komt te zien.

Al met al de hele middag uur bezig geweest, en hij ziet er nog steeds hetzelfde uit ;) Maar hij is nu echt klaar voor de light gull grey ;)

Enkel de onderkant goed laten drogen en dan 't wit afplakken.

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 sep, 2008 16:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Soms kan het ook TE zonnig zijn om foto's te maken van een glanzend oppervlak:

Afbeelding
Grijs zit erop! Wel ietjes dikker als ik gehoopt had waardoor de pre-shading toch ietsjes minder uitkomt als ik in m'n hoofd had, maar evengoed zie je hem nog wel. Dit komt omdat het rood op de romp ook heel aanwezig bleef dus moest wat dekkender spuiten. Dit is Xtracolor FS16440, toch wel een mooi kleurtje. (vind ik zelf dan en ik moet er naar kijken straks ;))

Close-up:
Afbeelding

Straks als alles goed uitgehard is afplakken en de anti-glare en zwarte vlakken op de staart spuiten. Ik ben erg benieuwd hoe ie straks is, als de tape eraf is!

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 19 sep, 2008 18:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Ziet er keurig uit!

Ik heb voor mezelf gemerkt dat wannneer ik met acryl spuit ik veel beter kan werken met pre-shading dan wanneer ik met enamel of lakken spuit.

In ieder geval is het lekker subtiel zo!

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 sep, 2008 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Nu alles goed droog is nog maar eens goed gekeken en de ene kant is iets dikker gespoten als de andere, gelukkig kun je ze niet allebei tegelijk zien.

Het viel met inderdaad met de 1e laag Tamiya verf op dat het makkelijker is de pre-shading door te laten komen als met de 2e laag Humbrol en deze Xtracolor, dat lijkt toch wel beter te dekken. (of ik moet meer verdunnen?)

Ik denk iig wel dat ik er nu af blijf, heb al gemerkt dat als je te lang blijft doorgaan op hetzelfde de model en teveel technieken tegelijk wilt dat niet altijd bevordelijk is voor het resultaat waar ik nu zelf wel tevreden mee ben :)

Vandaag een uitgelopen werkdag (3.00 vanmorgen begonnen en net thuis) dus morgen maar afplakken en zwart spuiten. Hopelijk krijg ik het anti-glare paneel een beetje symmetrisch...

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 20 sep, 2008 20:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Met dunne evenbrede reepjes plakband beginnen aan weerskanten van het anti-glare panel. Dan kun je beter zien of e.e.a. symmetrisch is. Vervolgens de rest goed afplakken..

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2008 19:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Na vannacht ff lekker bijgetankt te zijn van een 13 urige werkdag (van 3.00 tot iets van 16:00) en nog 2x gebeld te zijn op de storingstelefoon van het werk, vanmiddag maar ff wat ontspanning. En wat kun je dan beter doen dan een anti-glare paneel afplakken? ;) En na de les met rode overspray ook de rest nu maar goed afgeplakt, na de oude draad van Shake met z'n Mirage gelezen te hebben vond ik dat boterhamzakje wel een goed idee. (toch nog ergens goed voor, oude draadjes omhoog halen):

Afbeelding

Dankzij de tip van Sidney ging dat paneel best goed, met die dunne stukjes tape. Het paneel is ook behoorlijk netjes symmetrisch geworden. Omdat ik de paneel-decals van Superscale toch niet kan gebruiken heb ik er een stukje Tamiya tape overheen geplakt en de ronding overgetekend en die aan het eind geplakt. Omdat ik aan het eind een soort V-vorm geplakt had om het midden te bepalen en ik die vergeten was weg te halen is nu alleen die ronding mislukt.

Toen alles droog was mocht ie eindelijk uit de tape, altijd weer leuk!
Was wel nodig ook want de onderkant zit nu al een week of 2 ingepakt en ik ben bang dat ik dan de verf eraf trek. Gelukkig alleen een heel miniem stukje van het wit op het hoogteroer eraf getrokken, verder niks.

Afbeelding
Hier is de scheve ronding goed te zien. De inlaten zijn hier nog afgeplakt, maar dat is inmiddels ook verwijderd en zien er strak uit -dankzij het foam dat ik erin gepropt had is de binnenkant ook nog netjes wit.

Verder nog een paar heeeele kleine 'lekkages' bij het rood van de slats en de zebrastrepen (op de staart) zijn op de dunnere uitlopers (ze lopen van dik naar dun) soms niet helemaal goed, maar makkelijk bij te werken. Het anti-glare paneel wordt nog het moeilijkst.

Verder ben ik er super tevreden mee, zeker voor pas het 3e ge-airbrushte model, het was een hoop werk maar het is wel de moeite waard (geweest). En meestal lukt het me nog wel er van alles af te breken, maar op een tie-down ring van de neuspoot na is me dat nu niet gelukt -zelfs de bijtank-buis zit er nog aan!

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2008 19:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 maart, 2006 0:16 am
Berichten: 1208
Spuitwerk ziet er goed uit Jeroen.


Michiel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2008 20:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Kun je niet de 'ronding' van de Superscale decals gebruiken voor de ronding van het anti-glare gedeelte? Als je dat gebruikt vanaf bv. een panelline valt een klein beetje kleurverschil ook niet zo op.

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2008 21:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
@Michiel: Dank je! Heb naast de diverse andere projecten (o.a. van Sidney) ook jouw F/A-18 als inspiratie en voorbeeld gebruikt -wat is trouwens je volgende project, of ben je even nergens mee bezig?

@Sidney: Dat is inderdaad een hele, hele goeie -had ik beter meteen kunnen doen -alleen het deeltje bij cockpit spuiten (dat past niet, volgens internet is van de Monogram kit de cockpit te breed, in elk geval een stukje breder als de Hasegawa en Hobbycraft)en dan verder de decal gebruiken.
Kan natuurlijk alsnog, wil het vlak toch misschien nog heel voorzichtig 'misten' met wat heel erg verdunde gull grey omdat het wel erg afsteekt tegen de rest van het toestel.
Maar eerst de vorm maar eens goed krijgen!

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 21 sep, 2008 21:46 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 maart, 2006 0:16 am
Berichten: 1208
Leuk om te horen dat je mijn Superbug als inspiratie gebruikt hebt.
Ik zit momenteel in een erg langs brouwersdip. De hele zomer niks aan brouwen gedaan vanwege het drukke toeristenseizoen.
Een paar weekjes geleden is mijn (voormalig) vriendin bij me weggegaan, resultaat; hele huis overhoop en weeer geen zin om te brouwen :?
Probeer soms de draad een beetje op te pikken maar lukt nog niet echt. Misschien krijg ik wat meer inspiratie als ik een nieuwe airbrush heb aangeschaft :D Heb de evolution 2 in 1 in gedachten.
Ik blijf een dagelijkse bezoeken van het forum en je gaat zeker weer wat van me zien hier bij de brouwers, Stay tuned :wink:

Michiel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement