g-1reaper schreef:
Ik ben heel benieuwd hoe je de verflaag gaat afwerken, met verwering, washes en dergelijke. ik vind het in ieder geval al heel mooi vorderen! (ik vind de kleuren van je Martin B-10 trouwens zeer geslaagd!)
Dank je Edwin,
Voordat ik ga verweren, moet ik eerst nog even iets veranderen aan de cabinedeur.
Daar ben ik mee de mist in gegaan door te kiezen voor een rechthoekige bovenzijde i.p.v. een halfronde.
De rechte bovenzijde kwam niet voor op de eerste generatie Lodestars (L18-40) maar wel op
de tweede en derde serie die Nederland had aangeschaft. Deze hebben echter geen rol gespeeld tijdens "De Val van Java".
In het kort komt het erop neer dat er hoekstukjes in de deuropening gezet moeten worden en
vervolgens alles in vorm geschuurd en overgespoten moet worden.
Dit geldt ook voor de gescratchte (dit is volgens mij het meest verkeerd gespelde woord op 't forum) deur.
Jammer, kleine complicatie.
De knoop over de decals heb ik ook doorgehakt.
Het worden driehoeken.
De decals zijn afkomstig van de niet meer verkrijgbare DutchDecalset 72002. De registratie LT9-19 wordt veranderd in LT9-18.
In de set ontbreken de witte nummers 9-18 voor op de vleugelvoorrand.
Hiervoor heb ik een IPMS-setje gebruikt.
Alle decals waren stevig vergeeld maar na een weekje achter het raam in het zonlicht is dit vrijwel verdwenen.
Om even terug te komen op de vraag van Edwin, ik ben het volgende van plan:
- een wash van donkergroen over de bovenzijde.
- een wash van middelgrijs over de onderzijde.
- slijtageplekken en chipping.
- subtiele dry-brush van de opliggende delen
- uitlaatsporen onder de vleugel
- bleker maken van de oranje driehoeken, de kleur is te intens, zeker voor 1:72
- matte lak
- bruinrood-oranje stof op de wielen.
Als je het huidige vliegveld van Broome bekijkt heeft de omgeving die kleur.
Laatste details die overblijven zijn de antennedraden, static dischargers en de Browning .30 mitrailleurs.
Tot slot overweeg ik het model op een ondergrondje te plaatsen.
Groet,
Paul